in het begin hebben wij een halsband en een tuigje gebruikt (om en om beurt dan he)vanwege het niet mee willen lopen en dat je dan niet te veel op het nekkie trekt hebben het met plezier gebruikt en de hond vond het ook prettig
Laatst gewijzigd door laika op 18/06/10 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik gebruik tijdens de dagelijkse wandeling een halsband en voor het fietsen een tuig.
Het tuig krijgt hij ook om als we naar bijv een dierentuin gaan en tijdens treinreizen omdat ik hem dan beter kan houden.
Wij hebben voor dagelijks gebruik ook een halsband.. Maar voor sommige doeleinden het tuig.. Als we op vakantie gaan of in een vreemde omgeving vinden we het fijn dat ze een tuig om heeft (feloranje dus valt enorm op) omdat ze dan goed gezien wordt..
Afgelopen weekend waren we in de Ardennen en daar kon ze de weg op ALS ze los zou breken dus moest ze continu tuig om.. Ook kunnen we haar sneller en makkelijker oppakken met het tuig..
Op vakantie straks moet ze hem ook om bijv. in het water oid dat we haar kunnen oppakken als ze ergens zelf niet uit komt zonder dat we haar hele nek belasten...
Tegen het trekken helpt een tuigje ook goed (die van K9 iig werkt bij Ziva al tegen het trekken!)
Cacao heeft voor de dagelijkse dingen een halsband om.
Maar als we echt gaan wandelen dan haar tuig.
Ze heeft het tuig in haar puberperiode bijna altijd omgehad, toen trok ze zoooo erg. Nu is dat een stuk minder.
Normaal deed ik haar tuig ook om met naar het bos gaan en zwemmen, alleen blijft het borststuk van het tuig erg lang nat, en met een beetje kou, vond ik dat toch niet helemaal gezond.
Bob draagt altijd zijn jachtlijnen. Alleen toen hij een blessure had, had hij een tuig met lange uitlooplijn. De blessure zat precies op een plek waar het erger werd als de lijn strak stond. Dus Bob heeft 3 maanden zelf mogen uitkiezen hoe hard hij liep (tot de lange lijn op was natuurlijk )
Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009 James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012 Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
Sinds ik een tuigje heb voor Dizzy wil ik niet anders meer. Krijg overigens ook veel positief commentaar en bijna iedereen vraagt waar ik dit tuigje heb gekocht
Zeker bij een trekkende hond is het wel zo verantwoord
Ik heb wel eens nagedacht over een tuig, maar ik heb gehoord dat honden dan juist harder trekken omdat ze met hun schouders kracht kunnen zetten, terwijl ze met een halsband alleen met hun nek (en dus minder) kracht kunnen zetten... .Klopt dit of niet?
Groetjes van Anneke en een Pootje van Yosca & Zyva.
yosca schreef:Ik heb wel eens nagedacht over een tuig, maar ik heb gehoord dat honden dan juist harder trekken omdat ze met hun schouders kracht kunnen zetten, terwijl ze met een halsband alleen met hun nek (en dus minder) kracht kunnen zetten... .Klopt dit of niet?
Ik weet niet hoe het in het algemeen is maar Noah trekt wel harder als hij zijn tuigje om heeft, het lijkt wel of hij dan meer kracht kan zetten.
Nou trekt hij zoiezo bijna niet meer maar als hij trekt dan kan hij met zijn tuigje meer kracht zetten
Noah
Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...
R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
Hier een tuigje en een jachtlijn. Aan de jachtlijn lopen ze naast, moeten ze volgen dus en aan het tuigje mogen ze vrij lopen, snuffelen, piesen, poepen e.d.
Waarom dan een tuigje? omdat ze het verschil tussen jachtlijn om de nek en tuig om de borst goed voelen, een halsband zit ook om de nek, dus voelen ze het verschil niet met een jachtlijn.
Groetjes Lin en een van Max en een van Luna, Doran en Zinzi
yosca schreef:Ik heb wel eens nagedacht over een tuig, maar ik heb gehoord dat honden dan juist harder trekken omdat ze met hun schouders kracht kunnen zetten, terwijl ze met een halsband alleen met hun nek (en dus minder) kracht kunnen zetten... .Klopt dit of niet?
Ik weet niet hoe het in het algemeen is maar Noah trekt wel harder als hij zijn tuigje om heeft, het lijkt wel of hij dan meer kracht kan zetten.
Nou trekt hij zoiezo bijna niet meer maar als hij trekt dan kan hij met zijn tuigje meer kracht zetten
Cacao kon inderdaad ook veel meer kracht zetten.. of dezelfde kracht, maar beter verdeeld over het lijf.
Echter, door dat tuig, vind ik, kun je wel beter corrigeren. Dus als de hond ineens wegspringt, kun jij je schrap zetten. Dat doe ik niet als de hond een halsband om heeft.
Buddy heeft nu gewoon een halsband om, maar dat hij klein was een tuig. Als hij 'de dolle' kreeg aan de lijn, wurmde hij zich zo uit de halsband. Maar inderdaad met een tuig kunnen ze veel meer krachtzetten.
En als je voor een tuig gaat, zou ik wel voor een gewone gaan en geen anti-trektuig.