Kennel bij de Efteling??
-
Icegirl
-
Els
- Speurneus

-
dinodap
- Middelgrote hondenneus

-
Els
- Speurneus

Ter bescherming van de dieren in de Diergaarde kunnen huisdieren niet worden toegelaten. De reden hiervan is o.a. dat onze dieren mogelijk schrikreacties vertonen bij het zien van (huis)dieren en om mogelijke verspreiding van ziekten tegen te gaan waartegen onze dieren niet bestand zijn.
Ook voor (blinden)geleidehonden kunnen we geen uitzondering maken, hoezeer dit ons ook spijt.
Ook voor (blinden)geleidehonden kunnen we geen uitzondering maken, hoezeer dit ons ook spijt.
Groetjes,
Els
Max, Voor altijd in ons hart.
Els
-
Nino&Toosje
- Speurneus

Daarbij komt , dat mensen het nog wel eens leuk vind om hun hond heel erg te laten schrikken. ze zetten de hond dan met de rug naar het beest in de kooi, of aan het raam. Zodra het roofdier dan in de buurt is, draaien ze de hond om. En oh oh, wat een lol heb je dan , als je de reactie van de hond ziet.
Ik heb er begrip voor dat honden niet in een dierentuin mogen komen.
En , er zijn twee dierentuinen in Nederland waar je de hond mee kunt nemen.
Wil je een andere dierentuin bezoeken, dan kun je ook altijd nog een menselijke begeleider meenemen. Dat is best wel leuk hoor, die praten terug als je iets zegt.
Pretpark en hond? Ik denk niet dat de gemiddelde hond het leuk vind om in zoveel drukte en herrie terecht te komen.
Dus ook hier: dagje uit voor de baas, niet voor de hond.
Ik heb er begrip voor dat honden niet in een dierentuin mogen komen.
Wil je een andere dierentuin bezoeken, dan kun je ook altijd nog een menselijke begeleider meenemen. Dat is best wel leuk hoor, die praten terug als je iets zegt.
Pretpark en hond? Ik denk niet dat de gemiddelde hond het leuk vind om in zoveel drukte en herrie terecht te komen.
Dus ook hier: dagje uit voor de baas, niet voor de hond.
-
Miske
- Speurneus

- Contacteer:
Zo zie ik het niet en oh wat ben ik blij in België te leven! Ik heb hier veel slechtziende vrienden. Zien nog net genoeg om infobordjes te lezen en iets te vertellen over die beesten, maar zien te slecht om de stoepjes op de grond te zien of om je feilloos door alle mensenmassa's te loodsen. Dan ga ik echt niet nog eens een ziende persoon uitnodigen maar ben ik gewoon blij dat ik mijn hond bij mij heb die me hierbij helpt.Nino&Toosje schreef:Ik heb er begrip voor dat honden niet in een dierentuin mogen komen.
Ik zou Olly nooit alleen laten, ergens achter laten of bij m'n ouders droppen terwijl ik een dagje dierentuin meepik; zij is mijn ogen en hoort er gewoon bij. Ik ben wel zo netjes dit bij de ingang te melden en ga ook niet naar plaatsen waar men dat afraadt want dit is gewoonlijk wel zo. In België is die toegankelijkheid wel wettelijk geregeld.
Bron: De Witte Stok, n°2-2010
TOEGANG VAN GELEIDEHONDEN TOT OPENBARE PLAATSEN: VERBODEN TE VERBIEDEN!
Er is nu al jaren sprake van om een wetgeving op te stellen over toegang van geleidehonden tot openbare plaatsen. Beetje bij beetje maken de verschillende gewesten van ons land daar werk van. Onlangs werden er twee besluiten goedgekeurd die de aanwezigheid van geleidehonden goedkeuren en regelen: één in Brussel eind 2009 en één in Wallonië begin 2010. Het principe is eenvoudig: het is verboden om geleidehonden de toegang te verbieden!
Personen met een handicap mogen geleidehonden gebruiken om hen te helpen bij hun dagelijkse handelingen. Blindengeleidehonden zijn vrij goed gekend bij het grote publiek, maar ook andere honden zijn een doeltreffende hulp voor personen met andere soorten gebreken. Die geleidehonden toegang geven tot openbare plaatsen, helpt de mobiliteit en de autonomie van personen met een handicap te versterken.
In België was er dringend nood aan een wetgeving hierover om elke vorm van discriminatie te vermijden. Het begon goed toen Gisèle Mandaila, de toenmalige staatssecretaris voor personen met een handicap, een federaal wetsontwerp en een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst met de gefedereerde entiteiten (Gewesten en Gemeenschappen) indiende. Als het echter gaat om wetgeving voor personen met een handicap is de situatie in België nu eenmaal wat ze is… Daarom stelden alle Gewesten en Gemeenschappen hun eigen wetgeving op (zie kadertekst op de volgende pagina). Gelukkig zijn er ook raakpunten.
Bondig overzicht van de wetgeving in België:
- Waals Gewest: Decreet van 23/11/2006 - Besluit van 02/10/2008 en Aanvullend Besluit van 27/04/2010 voor de bepaling van het modelformulier voor een goedkeuringsaanvraag die personen of organisaties moeten indienen die geleidehonden africhten, en van het modelboekje voor begunstigden van een geleidehond die is afgericht door een persoon of een erkende organisatie.
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Ordonnantie van 18/12/2008 - Besluit van 22/10/2009.
- Vlaamse Gemeenschap: Decreet van 20/03/2009 - nog geen uitvoeringsbesluit.
- Duitstalige Gemeenschap: geen enkel decreet of besluit.
In Brussel en Wallonië - en we hopen binnenkort ook in Vlaanderen en de Duitstalige Gemeenschap - geldt voortaan het volgende principe: het is verboden om de toegang tot openbare plaatsen te weigeren aan personen met een handicap die vergezeld zijn van hun geleidehond.
Daaronder moeten we verstaan: alle openbare of private gebouwen, plaatsen en ruimten die bestemd zijn voor publiek gebruik, alsook betaald personenvervoer. Voortaan hebben ze vrij toegang tot openbaar vervoer, inclusief taxi’s, tot toneel- en bioscoopzalen en restaurants. De toegang kan wel uitzonderlijk geweigerd worden om volksgezondheidsof veiligheidsredenen. Zo mag een geleidehond zijn baasje met een handicap vergezellen op restaurant, maar niet in de keuken, wel in een ziekenhuis, maar niet in een behandelzaal, wel in een zwembad, maar niet tot aan de rand van het water. Die weigering moet publiek meegedeeld worden.
Alle personen met een handicap die zichzelf benadeeld voelen door de niet-naleving van de wettelijke bepalingen, mogen een klacht indienen. Er zijn sancties vastgelegd in de vorm van boetes.
-
roef
- Speurneus

-
Els
- Speurneus

Er is onlangs op de jaarlijkse bijeenkomst voor dierentuinen weer een hele discussie hierover geweest. Maar zowel Burgers als Amersfoort heeft te maken gehad met respectievelijk ziekte en met honden die de dieren ophitsten.roef schreef:ik ben echt verbaasd dat nederland dit nog niet bij wet geregeld heeft.
eigenlijk is het discriminatie op de keper beschouwd
Opgefokte dieren kan je nog tot rust krijgen of afleiden met voer en gergelijke, maar ziektes een park in en uitbrengen is zowel voor de bewoners schadelijk als voor de huisdieren. En helaas zijn geleidehonden net zo vatbaar als gewone huishonden.
Voor Burgers was dit een van de redenen om geen huisdieren meer toe te laten, Amersfoort kijkt het nog aan en neemt daarna een beslissing.
Daarnaast is de scheidingslijn wat nou een huisdier is niet zo duidelijk voor sommigen. We hebben een tijdje terug iemand aan de poort gehad die zn fretten mee naar binnen wilde nemen. Want als honden mogen, mogen fretten toch ook??
Ik weet dat er in België en in Duitsland andere regels gelden, maar dit is maar net zoals een dierentuin hier zelf mee om wil gaan.
De meeste tuinen kiezen op dit moment voor wederzijdse bescherming, zowel voor de bewoners als voor de bezoekers, incl. de huisdieren dus.
Groetjes,
Els
Els
-
sbientje
- Speurneus

- Contacteer:
maar ik vind het ook wel raar dat een blindegeleidenhond of hulphond niet mee naar binnen mag.. en dat mensen dan gaan zeggen: waarom mag die hond wel en die van mij niet, vind ik wel hoogst kortzichtig van die lui en zulke mensen verdienen echt een tik voor hun harsens...
Je zou toch verwachten dat een blindengeleidenhond wel zo is opgevoed dat ie de dieren niet van streek maakt.. en ja ziektes... waar moet ik dan aan denken voor ziektes? Dingen waarvoor een hond kan worden ingeent?
Je zou toch verwachten dat een blindengeleidenhond wel zo is opgevoed dat ie de dieren niet van streek maakt.. en ja ziektes... waar moet ik dan aan denken voor ziektes? Dingen waarvoor een hond kan worden ingeent?
-
roef
- Speurneus

ik snap dat je geen huisdieren in je tuin wil,maar hulp en geleidehonden vind ik van een andere orde.
ook de kans op ziekte insleep,hulp en geleidehonden worden goed gecontroleerd en gevacineerd.
en ik weet nog dat de vleermuisgrot een tijd dicht moest ivm hondsdolheid,tja risico voor wie denk ik dan
.
het zal wel weer iets typies nederlands zijn denk ik, ik zie zelfs dat in sommige winkels hulp en geleidehonden niet naar binnen mogen.
ik snap dat jij de regels niet maakt els
ook de kans op ziekte insleep,hulp en geleidehonden worden goed gecontroleerd en gevacineerd.
en ik weet nog dat de vleermuisgrot een tijd dicht moest ivm hondsdolheid,tja risico voor wie denk ik dan
het zal wel weer iets typies nederlands zijn denk ik, ik zie zelfs dat in sommige winkels hulp en geleidehonden niet naar binnen mogen.
ik snap dat jij de regels niet maakt els
-
Els
- Speurneus

Het is niet alleen de kans op ziekte insleep, maar ook wat er de tuinen uit kan gaan. Voor hetzelfde geld is er een bewoner met een virus onder de leden, een virus wat schadelijk is voor honden maar waarvan wij nog niet weten dat een dier dat heeft. Niet ieder virus openbaart zich, maar veel virussen verspreiden zich wel via de lucht.
De mensen die in de verzorging werken bij ons moeten voor het bezoeken van de stallen door een bak met water heen lopen om de ergste rotzooi eraf te krijgen, zowel op de heen als op de terugweg. Puur om het risisco op besmetting zo klein mogelijk te houden.
We hebben werkkleding, dat blijft ook in de diergaarde. Je kleed je daar s morgens om en de vuile kleding gaat rechtstreeks naar een stomerij.
Ook weer om het risico op ziektes en virussen zo klein mogelijk te houden.
Vele diersoorten zijn kwetsbaar of moeilijk te houden/ te krijgen. We moeten daarom regels opstellen en het zou je verbazen hoeveel mafkezen er dagelijks de discussie aangaan met de dames en heren bij de enrees om toch hun huisdieren mee naar binnen te krijgen. Varierend van honden tot fretten tot ara's en zelfs een keer een tamme rat. Leuk, met al onze slangen. Heeft dat beessie ook een topdag
En nee, goddank hoef ik niet de regels op te stellen, maar ik heb er wel begrip voor dat ze voor deze regel hebben gekozen. Het is een bescherming voor (hulp)hond én bewoner.
De mensen die in de verzorging werken bij ons moeten voor het bezoeken van de stallen door een bak met water heen lopen om de ergste rotzooi eraf te krijgen, zowel op de heen als op de terugweg. Puur om het risisco op besmetting zo klein mogelijk te houden.
We hebben werkkleding, dat blijft ook in de diergaarde. Je kleed je daar s morgens om en de vuile kleding gaat rechtstreeks naar een stomerij.
Ook weer om het risico op ziektes en virussen zo klein mogelijk te houden.
Vele diersoorten zijn kwetsbaar of moeilijk te houden/ te krijgen. We moeten daarom regels opstellen en het zou je verbazen hoeveel mafkezen er dagelijks de discussie aangaan met de dames en heren bij de enrees om toch hun huisdieren mee naar binnen te krijgen. Varierend van honden tot fretten tot ara's en zelfs een keer een tamme rat. Leuk, met al onze slangen. Heeft dat beessie ook een topdag
En nee, goddank hoef ik niet de regels op te stellen, maar ik heb er wel begrip voor dat ze voor deze regel hebben gekozen. Het is een bescherming voor (hulp)hond én bewoner.
Groetjes,
Els
Els
-
Mark
- Kleine hondenneus

Zoals Miske al aangaf mogen hulphonden hier in België bij wet nergens geweigerd worden, zelfs in de supermark moet je ze binnen laten.
De kennels bij de efteling zijn prima in orde, bij warme dagen lopen er personeelsleden zelfs op de parking rond om te kontroleren of er geen honden worden achtergelaten in de auto's. En geloof me, als ze zien dat er een hond in de problemen zit in een hete auto word er zonder pardon een ruit uitgetikt om deze te bevrijden.
De kennels bij de efteling zijn prima in orde, bij warme dagen lopen er personeelsleden zelfs op de parking rond om te kontroleren of er geen honden worden achtergelaten in de auto's. En geloof me, als ze zien dat er een hond in de problemen zit in een hete auto word er zonder pardon een ruit uitgetikt om deze te bevrijden.
Tinny: raszuivere kruising (01/01/98-12/04/08 )
Benji: Kruising en ons duveltje (30/01/08-24/05/08 )
Zora: labrador in hart en nieren (06/06/01-10/04/14)
Vicky: lieve knuffelbeer
Benji: Kruising en ons duveltje (30/01/08-24/05/08 )
Zora: labrador in hart en nieren (06/06/01-10/04/14)
Vicky: lieve knuffelbeer
-
Fallyn
Hier in Nederland mogen de hulphonden officieel ook niet geweigerd worden, officieel is een Hulphond een hulpmiddel en een rolstoel mogen ze ook niet weigeren.
Alleen open keukens en mediche ruimtes mogen de hulphond weigeren alle andere zaken dus NIET!!!
Ze kunnen dus wel zeggen dat ze het wel mogen maar wet is wet!!
En ik heb altijd een printje bij waarin de wet beschreven staat en daarna mag ik zo met Fallyn binnen
Amy
Alleen open keukens en mediche ruimtes mogen de hulphond weigeren alle andere zaken dus NIET!!!
Ze kunnen dus wel zeggen dat ze het wel mogen maar wet is wet!!
En ik heb altijd een printje bij waarin de wet beschreven staat en daarna mag ik zo met Fallyn binnen
Amy
-
AnP
- Hele grote hondenneus

Ik vindt het heel erg raar dat je in NL mensen die afhankelijk zijn van een hulphond mag discrimineren. Je kan er welke reden ook voor geven, het is een pure vorm van discriminatie.
Over ziektes, tsja aan de ene kant is dat wel zo, maar wat denk je wat er binnenkomt op vliegvelden/ goederentransporten/ schepen/ buitenlandse studenten uit de tropen?
Stop de dieren dan achter luchtdicht glas en de verzorgers in een bio chemisch pak naar binnen en naar buiten. Zolang dat niet gebeurt is ziektes een beetje een misbruikt argument.
Over ziektes, tsja aan de ene kant is dat wel zo, maar wat denk je wat er binnenkomt op vliegvelden/ goederentransporten/ schepen/ buitenlandse studenten uit de tropen?
Stop de dieren dan achter luchtdicht glas en de verzorgers in een bio chemisch pak naar binnen en naar buiten. Zolang dat niet gebeurt is ziektes een beetje een misbruikt argument.