Even een serieus gesprekje gehad met 6 amazones

Vertel hier wat je hebt meegemaakt met je Labrador.
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Even een serieus gesprekje gehad met 6 amazones

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Vanmiddag gewandeld in een park. De honden waren net aan de rand van het bos gelopen om hun behoefte in de struiken te doen. Zie ik op afstand van 100 meter 6 pony's aankomen. In ene , ze zijn op een afstand van 20 meter beginnen ze ren galop. Precies op mij af .Op dat moment waren mijn honden net klaar.
Ik doe mijn arm op en neer, in de veronderstelling dat ze wel vaart minderen , maar ze knallen net zo hard door.
Ik roep Toos en Nino, die waren dicht bij mij in de buurt en die kwamen ook meteen, hoewel ze wel heel gespannen naar de pony's aan het kijken waren. Maar Nulay was aan de andere kant en als ik hem zou roepen zou hij precies voor de renners oversteken. Nou , ik kan jullie vertellen, mijn hart klopte in mijn keel. Ik brulde Nulay STA!!! in de hoop dat hij niet naar de paarden zou rennen. Hij bleef inderdaad staan, maar toen ze voorbij waren wilde hij er maar wat graag achteraan.
Mijn HIER !!! hebben ze geloof ik op 3 km afstand nog kunnen horen. Maar hij kwam, het zwarte menneke.
Na afloop van de wandeling kwam ik de amazones in het bos tegen. Ik heb even een hartig woordje met ze gesproken.
Ze hadden en niet in rengalop moeten gaan bij het zien van mensen en honden in de buurt en anders hadden ze vaart moeten minderen. Stel zo'n pony krijgt een hond voor zijn benen, hij schrikt dan waarschijnlijk en probeert er over heen te springen , maar waarschijnlijk zijwaarts om de hond te ontwijken. Kind kan eraf vliegen, hond krijgt een trap.
Moet er maar niet te veel over na denken wat er allemaal had kunnen gebeuren.
Ben zo blij dat ze niet achter paarden aangaan. Van Toos en Nino wist ik het wel , maar dat Nulay nu ook zo braaf is, is toch wel een hele grote opluchting.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

pfff das schrikken, met mijn 38 jaar paarden ervaring weet ik wel wat er allemaal kan gebeuren.

heb je enig idee waar die paardenmeisjes vandaan kwamen? van een manege daar in de buurt, want 1 van de eerste regels van het buitenrijden is, iemand passeren met gepaste snelheid... in stap of langzaam drafje, bij loslopende honden eigenaar gelegeheid geven zijn honden bij zich te nemen en aan te laten lijnen of onder controle te hebben, zo niet daarop ff wachten. is een hele normale regel.

denk dat dat deze overmoedige dames ff duidelijk gemaakt moet worden, is het niet voor de voorbij gangers en honden dan wel voor hun eigen dieren, denk je in ruitertje valt eraf pony in paniek onder een auto.....echt zal niet de eerste x zijn
al me kinders uitgevlogen
Joni

Ongelezen bericht door Joni »

Ik heb veel, heel veel paard gereden.
Ook, in mijn jeugd wel dingen gedaan die niet zo netjes waren, maar zoiets.. :oops:
Dit MAG niet eens als je je aan de regels van het buitenrijden houdt.
Je passeert een ander stapvoets, en niet anders! :evil: :evil:
Van welke leeftijd waren deze dametjes?
Hadden ze er ook nog wat op te zeggen?
Keurig van je honden dat ze, zeker gezien het allemaal erg interessant is, goed luisteren! :applaus:
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

ppffft dat is schrikken zeg gelukkig goed afgelopen
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
gitte

Ongelezen bericht door gitte »

Eigenlijk erg a-sociaal van de dames. Of misschien gewoon dommigheid.
Normaal passeer je voetgangers in stap. En geef je iemand de gelegenheid om de honden bij zich te roepen. Voor ieders veiligheid. Als ruiter weet je ook niet hoe de hond op het paard reageert. Die kan net zo goed het paard aan het schrikken maken.

Hoe reageerden ze eigenlijk na jou commentaar?
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

gitte schreef:Eigenlijk erg a-sociaal van de dames. Of misschien gewoon dommigheid.
Normaal passeer je voetgangers in stap. En geef je iemand de gelegenheid om de honden bij zich te roepen. Voor ieders veiligheid. Als ruiter weet je ook niet hoe de hond op het paard reageert. Die kan net zo goed het paard aan het schrikken maken.

Hoe reageerden ze eigenlijk na jou commentaar?
Er was eentje bij die was iets ouder, zo'n 14 jaar denk ik.
"Nou, zegt ze, u weet zeker niets van paarden af, anders zou u wel weten dat je ze niet kunt afremmen?"
Ze was meteen stil toen ik vertelde dat ik 3 eigen paarden heb gehad tussen mijn 20ste en 40 ste levensjaar. En ik mijn jeugd jaren paard gereden heb.
Ze kwamen denk ik wel van een manege, maar zo te zien waren het eigen paardjes. In ieder geval heb ik ze rustig maar heel duidelijk uitgelegd waarom ze dit nooit maar dan ook nooit meer moeten doen.
Dat ze het eigenlijk aan mijn honden te danken hadden dat er niets gebeurd was, want ik zie aan het strand heel veel honden die achter sulky's aanrennen en er gebeuren dan ook af en toe hele vervelende ongelukken.
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
Pfff je moet er niet aan denken wat er allemaal had kunnen gebeuren zeg :shock:
Ze hebben inderdaad geluk gehad dat jou 3-tal zo goed luistert
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Idd, je passeert andere mensen en dieren stapvoets en niet anders :evil: . Ik herinner me dat je vroeger een ruiter-rijbewijs moest halen voor je uberhaubt naar buiten mocht, zodat je goed doordrongen was van de gevaren die je onderweg kon tegen komen en de verkeersregels kende..
Super gevaarlijk van de meiden, je weet nooit wat er kan gebeuren. Heb zelf helaas al veel ongelukken gezien, kinderen die laaghangende takken over het hoofd zagen, pony's die zich lam schrokken en op hol sloegen met alle gevolgen van dien..

Godzijdank luistert je 3tal goed naar je..
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
monique1977

Ongelezen bericht door monique1977 »

pfffffffff wat een verhaal maar supper dat je honden zo goed luisterde want je had er niet aan moeten denken wat er had gebeurt als ze niet hadden geluisterd
Rocco

Ongelezen bericht door Rocco »

Dat ruiterbewijs kan ik me nog herinneren..ook ooit nog eens gehaald..heel raar eigenlijk dat je dat niet meer nodig hebt...buitenrijden met een paard vergt wat mij betreft meer kennis dan met een brommer.. Echt ronduit belachelijk wat die meiden deden, en dan ook nog eens zo'n opmerking maken.. ik denk dat ik iets minder beheerst had gereageerd.. ik mag dan leerkracht zijn..op zulke momenten ben ik niet zo pedagogisch verantwoord 8) zeker niet als mijn hond gevaar loopt! :twisted:
marina
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door marina »

omdat ruiters tegenwoordig van bepaalde regels geen weet hebben laat ik mijn honden op plekken waar ook paarden kunne zijn niet meer los ook al mogen ze daar loslopen.Hoe jammer ook .
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Oh ik kan me zo voorstellen hoe het zweet je uitbrak met Nulay aan de verkeerde kant............. :shock:

Bij zoiets als dit betalen je trainingen zich terug. :D :klasse:

Domme kinderen............ :? En als er iets gebeurd krijg je als honden eigenaar dan waarschijnlijk ook nog de schuld. :roll:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Jess

Ongelezen bericht door Jess »

Wat raar ook dat die meiden zonder een volwassene aan het rijden waren. Bij ons op stal mogen de jongeren van de staleigenaresse en hun ouders alleen met een volwassene naar buiten.
En niet in de eerste plaats om dit soort dingen.

Kinderen zien dit soort gevaren niet. Ik heb idd in het verleden ook ontzettende gekke dingen gedaan met mijn pony, nu nog. Maar wel altijd verantwoord. Ze mag zo gek zijn als ze wilt, maar we passeren anderen altijd in staptempo. (ze wilt nl nog wel eens in een draf op de plaats blijven hangen dan :D )
Mocht het gebeuren dat ik in galop ineens een hond oid zie dan probeer ik af te remmen en geef ik een gil dat ik eraan kom. Een paard staat idd niet zo snel stil. Maar gewoon doorrijden, nee.
Ook bedankt ik mensen altijd als ze hun hond even vasthouden. Is wel zo beleefd.

Zou je erachter kunnen komen waar ze vandaan kwamen? Ik zou daar dan zeker een melding maken van dit incident.
Charella

Ongelezen bericht door Charella »

Jeetje je zou er inderdaad niet aan moeten denken!! :shock:

Gelukkig luisterde Nulay goed :verliefd1:
gitte

Ongelezen bericht door gitte »

Kinderen onder de 16 jaar mogen volgens mij nog steeds niet buiten rijden zonder begeleiding van een volwassenen als ze niet in het bezit zijn van een ruiterbewijs.
Plaats reactie