behendigheid?

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Joni

behendigheid?

Ongelezen bericht door Joni »

Hallo!

Ik ben met Sem weer begonnen met de gehoorzaamheids trainingen.
Nu hebben ze in de zomer ook behendigheids lessen.
Ik denk dat Sem dat heel leuk zou vinden.
Hij is al dol op de slurf!
Maar nu vraag ik mij af of het niet te blastend voor zijn gewrichten zou kunnen zijn?
Het is toch een boel springen.
Iemand ervaringen?
Greetje

Ongelezen bericht door Greetje »

Je begint meestal met springen laag dus de small. Dit bouw je langzaam op zodat de hond er aan kan wennen. Wat je wel moet vragen of je al mag beginnen. Bij ons is het met grote honden verstandiger om met 1,5 a 2 jaar te beginnen. Dan zijn ze redelijk uitgegroeid. Het is niet alleen springen zoals je al zei vindt hij de slurf leuk maar je hebt ook een tunnel een katteloop een schutting een wip (kost tijd met aanwennen) de palen (kost heel veel tijd en geduld) een tafel. Dan de sprongen een band een breed sommige hebben een muur. Maar ik zou gewoon is bij je eigen vereniging een informatie opvragen.
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

als je behendigheid gaat doen dan is het een goede school als ze je voorstelllen om foto's te laten maken van de heupen ellebogen voordat je daar mee begint
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

ik doe al 22 jaar behendigheid en mijn honden hebben nog nooit een blessure opgelopen door behendigheid, dat waren duitse herders en labradors.

ook is mij op geen enkele vereniging, hondenschool, training gevraagd om foto's te laten maken. en ik trainde toch bij topverenigingen waar de nl kampioenen en wereldkampioenen behendigheid ook trainde, dus zo slecht zullen die verenigingen niet zijn.

spieropbouw, controle, niet overbelasten en je verstand gebruiken zijn enkele vereisten die blessures voorkomen.

en ook honden met hd kunnen het ver schoppen in de behendigheid, juist omdat hun spieren door de training hard als staal werden, werd alles goed op zijn plaats gehouden, honden die tot hun laatste dag behendigheid gedaan hebben, (tuurlijk op het laatst aangepast aan leeftijd en geen topsport) die 14 jr zijn geworden zonder een dag mank gelopen te hebben.
al me kinders uitgevlogen
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

Lekker behendigheid gaan doen! In principe kan een hond die gezond is dit prima aan. Het wordt volgens mij rustig opgebouwd en de spieren worden idd goed getraind.
Ik doe met Jesse breitensport en daar zit ook behendigheid bij. Hij is nu 6 en doet dit alweer ruim 4 jaar en nooit mank gelopen door het behendigheidsonderdeel.
Als je je hond goed in de gaten houdt en het rustig an opbouwd,dan kan er weinig mis gaan! Lekker genieten,want het is zo leuk om te doen!
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Hmm een school/hondenclub gaat echt niet aan de leden vragen of ze foto;s willen maken voordat ze mee mogen doen met behendigheid :confused:
Ik ben zelf begonnen dat asta 1,5-2 was. Vond ik een mooie leeftijd om mee te beginnen en je begint als beginner he, zoveel wordt er niet gedaan de eerste lessen en je ziet snel genoeg of je hond het trekt ofniet.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

ik ben trouwens met de meeste honden begonnen als pup de toetsellen aan te leren, op een puppenmanier dat wel. dus de katteloop als platte plank op de grond, na een paar maanden een kistje er onder en zo langzaam op bouwen naar de hoogte.

sprongetjes bv waren op de aller laagste stand dus nog geen 10 cm. hoog als een pup in galop gaat maakt ie hogere sprongen van zichzelf dan deze hoogte, dus in een rechte lijn en niet te hoog springen kan voor een pup ook geen kwaad.
de paaltjes leer ik pas aan wanneer ze een maand of 6 zijn, dan staan ze om en om in 2 lijnen achter elkaar met een paadje ertussen dan leren ze om daar tussen door te lopen en wennen ze dat ze de paaltjes met hun lichaam raken, wanneer ze dat uit zichzelf doen dan gaan de paaltjes schuin in de grond met de punten steeds dichter bij elkaar en ontstaat dan het begin van de oorspronkele stand en leren ze eem neetje te zwieren ertussen door

puppen vinden de tunnen en slurf natuurlijk helemaal het einde, hier heb ik een mini slurf en de pups die net bij mij geboren zijn gingen daar met 6 weken al zelfstandig spelenderwijs door.

de wip wordt net zo opgebouwd als de katteloop, plat op de grond en dan komt er een steen onder dat ie toch kan bewegen.

dus zelfs met en pup kan je behendigheid doen, onder GOEDE begeleiding, en niet overbelasten, maar dat is voor geen enkele hond goed, gezond of niet, trouwens voor mensen ook niet
Labje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Labje »

AnP schreef:Hmm een school/hondenclub gaat echt niet aan de leden vragen of ze foto;s willen maken voordat ze mee mogen doen met behendigheid :confused:
Toch wel, hoor.
Toen ik met Quincy behendigheid wilde doen, moesten er eerst van de heupen foto's gemaakt worden, voordat ze mee mocht doen.
Van mij hadden ze dat ook van de ellebogen mogen eisen. Ik wist toen nog niet dat ellebogen ook een kwetsbaar punt waren bij labradors.
Anders had ik Quincy nooit op behendigheid gedaan.
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke
Afbeelding
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Altijd een warming up doen. Rechtlijning hardlopen een stukje, dan wat wendingen voor de rug soepel te maken en strekken (tegen je aan laten staan). Zo'n warming up voorkomt veel mogelijke blessures. :wink:

De hond wordt toch ook langzaam maar zeker naar een goed niveau getraind en bouwt ondertussen de nodige spieren op. Spieren moeten de gewrichten beschermen en zijn dus belangrijk.
Dus zelf kun je door met je hond te fietsen en veel te zwemmen ook al heel wat doen aan verantwoorde spieropbouw. :D

Bij mijn KC trainde lange tijd mijnheer Peen (welbekend 8) ) met zijn hond......... en bij ons worden geen foto's gevraagd als je begint met behendigheid. Dat is tenslotte je eigen verantwoording. Wel is er een minimum leeftijd waarop de hond mag beginnen -hangt een beetje van de grootte van het ras af- en dus ook een verplichte warming up. :klasse:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Labje schreef:
AnP schreef:Hmm een school/hondenclub gaat echt niet aan de leden vragen of ze foto;s willen maken voordat ze mee mogen doen met behendigheid :confused:
Toch wel, hoor.
Toen ik met Quincy behendigheid wilde doen, moesten er eerst van de heupen foto's gemaakt worden, voordat ze mee mocht doen.
Van mij hadden ze dat ook van de ellebogen mogen eisen. Ik wist toen nog niet dat ellebogen ook een kwetsbaar punt waren bij labradors.
Anders had ik Quincy nooit op behendigheid gedaan.
Oh nou bij de KC Delft niet. Eigen verantwoordelijkheid inderdaad. Nou is Asta wel op de foto gegaan vanwege manken als pup na "botsing" met andere honden.
Hier doen we ook aan een warming up voordat we beginnen.
Joni

Ongelezen bericht door Joni »

Sem is nu ruim 1,1/5 jaar oud.
Hij heeft een maand terug foto`s gehad en die zagen er perfect uit.
Ook fietsen we al elke dag met hem en zwemt hij veel en erg graag.
Ik denk dan ook dat we straks gewoon met de beginners mee gaan doen.
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

ze willen bij de kcwf geen risicoos of cleams hebben dus eerst foto's anders mag je niet en ik vind dat alleen maar goed
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

jij kan als hondenbezitter nooit een claim leggen bij een vereniging bij blessures o.i.d. ook niet als er wel of geen foto's gemaakt zijn. ha, dan waren de meeste verenigingen al failliet ook, iedereen met een hond met gebreken zou gaan trainen en als er wat is aankloppen bij de vereniging.

kijk dat een bepaalde instructeur of vereniging het advies geeft, maar ook rontgenfoto's geven geen garanties dat er niets kan gebeuren.
mirjamm1

Ongelezen bericht door mirjamm1 »

Ik train ook behendigheid met Abe!
Wij trainden bij hondenschool Shanna in Opeinde!
Ik vind het echt aan te raden want Esther kijkt echt naar wat wel en niet goed is voor de hond en je traint ook op eigen niveau!
En nog een voordeel is dat het vlakbij mijn huis was, dus voor jullie ook heel dichtbij, ik kon erheen op de fiets!
Dus als je haar tel. nummer wilt dan moet je maar ff pb sturen!
Je kunt ook op haar site kijken: http://www.hondenschoolshanna.nl !
mirjamm1

Ongelezen bericht door mirjamm1 »

( ben nu verhuist naar Almere vandaar dat ik daar niet meer train! )
Plaats reactie