verschillende types?!

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Jan&Sanne

verschillende types?!

Ongelezen bericht door Jan&Sanne »

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en heb een "vraagje".
Wij hebben een Engelse Bulldog van ruim 4 jaar en een Labrador van ruim 8 jaar. Het is iets waar ik liever nog niet bij stil wil staan maar het feit is natuurlijk dat er een tijd komt dat we afscheid van één van de twee moeten nemen. Het platsnoetje is nog maar 4 jaar maar heeft wel zodanige gezondheidsproblemen waardoor we nu al weten dat zij geen 8 jaar zal worden. We weten dat wie van de 2 ook als eerste weg valt dat diegene die achter blijft daar een klap door zal oplopen, het platsnoetje kan simpelweg slecht alleen zijn en de labrador is in het verleden al eens een tijdje alleen geweest en dat deed hem geen goed. Een valkuil voor ons is dus dat we ons, als het zover is, laten leiden door onze emoties en overhaast op zoek gaan naar een pup. Vandaar dat ik alvast wat huiswerk wil gaan doen om dat te voorkomen.

Mijn vraag gaat over de verschillende types labrador. Wij hebben vroeger thuis een labrador gehad. Het was een labrador met stamboom die bij een erkende fokker vandaan kwam uit Hippolytushoef. De fokker bestaat volgens mij ondertussen niet meer aangezien het toen al mensen op leeftijd waren. Dit was een labrador die wat lager was als onze Bob maar steviger gebouwd en met een geblokte kop.
Toen ik 9 jaar geleden op zoek ging naar een labrador viel het mij op dat de types allemaal veel "sportiever" waren, ook onze Bob staat wat hoger op zijn poter en is in zijn geheel "slanker".
Als ik op zoek ga naar een fokker staan de gezondheid en de manier van fokker voor mij op nr 1, iemand moet om de juiste redenen fokken!!
Maar.......als ik heel eerlijk ben vind ik dat geblokte type wat dus iets lager gesteld is en steviger gebouwd ontzettend mooi! Mijn vraag is dus, waar zit hem dat verschil in en zijn er (verantwoorde) fokkers in Nederland die juist dat type fokken?
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

eigenlijk heb je 2 type lijnen.
Showlijn en jacht(werk)lijn

Er zijn vele die zeggen dat er eigenlijk 3 lijnen zijn, maar Dual Purpose bestaat in mijn optiek niet.

De showlijn is over het algemeen:

breeder - geblokte kop - compacter

De jacht/werklijn:

slanker - sneller - zeer grote will to please

Beide soort honden willen werken voor de baas, echter een showlijn is minder "hard".
En hier wordt mee bedoeld:

de showlijn zal sneller "opgeven" wanneer deze 10-30 apports moet ophalen.

de jacht/werklijn staat na het 30ste apport nog steeds naast zijn baas van: ja oke stuur me maar ben er weer klaar voor
Jan&Sanne

Haha........ja dan is Bob duidelijk één uit een jacht/werklijn, haha!!
Maar zijn er fokkers die zich vooral richten op die showlijn en daarbij wel de gezondheid en vitaliteit in ogenschouw houden. Ik heb al even gekeken op de startpagina waar alle fokkers van Nederland op staan maar goed........dan zie je dus echt door de bomen het bos niet meer.
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Je wilt dus een hond vanuit een showlijn (in je eerste bericht geef je aan dat je voor de bredere hond wilt gaan).

ff me topografie terug voor de geest halen, maar je woont volgens mij in Drenthe (of is het net Groningen).

Er zijn enkele fokkers bij jou in de buurt die labradors fokken.
Maak eens een afspraak met hun om langs te komen, zodat je de moeder en/of de vader kan zien.
Dan heb je een hele grote indicatie van hoe de pups eruit komen te zien.
Jan&Sanne

Inderdaad......het type van de showlijn heeft mijn voorkeur.

Ik woon in Gasselternijveenschemond, dat ligt helemaal bovenin Drenthe.....inderdaad tegen Groningen aan. Er zit zelfs een labrador fokker bij mij in de straat en er wonen er genoeg in de buurt maar als ik hun sites bekijk dan zijn al hun ouderdieren van het jachttype.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Er zijn heel veel fokkers met alleen teven, die hebben dus geen eigen dekreu(en). Als je bij zo´n fokker op de site kijkt, kan je een vertekend beeld krijgen omdat teefjes vaak wat ranker zijn dan reuen. Dan lijkt het misschien in jouw ogen dat ze niet het type fokken wat jij wilt.

Als je op zoek bent naar een puppy reutje, kan je het ook omkeren: op fokkerssites en op de dekreuenlijst van de NLV of Fokkerskring kijken naar een dekreu die jou aanpreekt en dan aan de eigenaar vragen of hij binnenkort ergens een teefje gaat dekken. Denk er wel aan, als je een foto van een jonge reu ziet, dat die nog niet af is. Pas na een jaar of 3 zijn ze helemaal uitgezwaard, dus een jonge reu ziet er altijd nog wat ranker uit dan hoe hij uiteindelijk wordt.

Het is misschien een beetje een onorthodoxe methode, maar het kan zo ook :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

RaymondC schreef:eigenlijk heb je 2 type lijnen.
Showlijn en jacht(werk)lijn
Van oorsprong bestaat er natuurlijk maar 1 type labrador en dat is...........De Labrador. De show/werklijn hebben de fokkers cq keurmeesters er in de loop van de jaren van gemaakt. Net als bij mensen heb je het wat fijnere type en het grover type (we praten niet over dik/vet, want die zijn er ook en dat is m.i. niet de bedoeling). Volgens mij is het nooit de bedoeling geweest om een showlabrador te fokken. Gelukkig weten de meeste fokkers die een "showlabrador" hebben hun weg in het Jachtwereldje ook te vinden.

Voor de TO: Aangezien het een pup nog niet actueel is, zou ik je het advies willen geven eens een show en/of jachtdag te bezoeken. Ga eens polshoogte nemen bij de fokker waarvan het type labrador je aanspreekt en neem van daaruit je beslissing :)
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Jan&Sanne

Laboriginals.......dat is wel een goeie tip inderdaad.

Rimanime......ook een goeie tip die ik zeker in de praktijk ga brengen. Ga wel vaker naar shows maar heb er nog niet op die manier naar gekeken.
Moet trouwens ook zeggen dat ik helemaal niet van te zware/dikke honden houdt. De labrador van mijn ouders was grof gebouwd maar had een super conditie en was heerlijk actief. Qua kop had hij wel iets van jouw Action.
EricaM
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door EricaM »

Wat goed zeg, dat je nu al zo aan het rondkijken bent. Ik begrijp goed wat je bedoelt met de verschillende voorkeuren. Hoewel ik het zelf nooit bewust zo heb uitgezocht, ben ik toch ook voor de "show"types gevallen. Onze 1e labrador Max was zo mooi met z'n brede kop, dat we daar voor een 2e lab ook een beetje naar gezocht hebben. Uiteindelijk zijn we heel toevallig, na een goede tip, bij de fokker van Bram terecht gekomen. Bram komt uit een hele andere lijn dan onze Max, maar vind ik zelf ook een pracht exemplaar. En dat terwijl hij nog niet helemaal uitgezwaard is. :)

Ik zou als ik jou was, en omdat je nog alle tijd hebt, ook gewoon eens rustig rond kijken. Beetje op shows kijken, maar ook het internet is een prachtig medium. Er zijn zoveel fokkers met mooie sites, die een goede indruk geven van hun lijnen. En natuurlijk rondkijken bij die fokkers.

Veel succes 8)
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram
Jan&Sanne

Heb ook contact gezoch met de NLV en net een fijn telefoongesprek met hen gehad. Zij heeft mij ook de nodige tips gegeven en even voor mij opgezocht uit welke lijn de hond van mijn ouders kwam.....waarvan ik het type dus heel mooi vond.
Plaats reactie