Ik raak lichtelijk gefrustreerd....

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
LoveLab

Ik raak lichtelijk gefrustreerd....

Ongelezen bericht door LoveLab »

Zoals jullie weten hebben wij soms last van een dummy probleem....

Alles gaat goed, hij haalt hem netjes op, hij blijft zoeken bij verloren apport, al deze dingen niks over te klagen..

Maar dan.... Dan moet ik laten zien dat Jones de dummy gewoon vast houdt terwijl hij zit. Nou niet dus... Volgen met de dummy? Gaat redelijk. Als ik ren en gek doe houdt ie m wel vast, ga ik normale pas lopen spuugt ie m weer uit.

Maar dan zitten en vasthouden... Na bijna 3 weken clickertraining, ben ik nog steeds niet verder dan 2 seconden.. uitbouwen?? Krijg ik de kans niet voor.

Dan maar proberen op de manier zoals mijn trainer het doet ( en dan houdt ie m wel vast hoor!!) Dummy in de bek, hand onder de bek, en maar lief praten tegen de hond.. Dat dacht ik dus niet... Meneer gaat alle kanten op, om maar los te komen en die dummy te kunnen uitspugen...

Ik weet het zo langzamerhand even niet meer... De drift heeft ie, daar ligt het niet aan. Maar gewoon dat ding vasthouden??? Wat is daar nou in hemelsnaam zo leuk aan???

Ben net dus maar gestopt met oefenen. Voelde mijn frustratie groeien en dan heeft het helemaal geen nut natuurlijk.. Niet leuk voor Jones maar ook niet voor mij..

Rot dummy!!
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Ik ken het probleem.
Hier precies het zelfde, de dummy wordt uit gespuugd.
Maar als die met koud wild moet werken:

vast houden, tot bij me komen
netjes afgeven, en gelijk weer klaar staan aan de voet voor de volgende te mogen halen

Waar ik wel achter ben gekomen:

de "simpele" apports (recht door, korte afstand, duidelijk gemarkeerd) daar vind de mijne dus niets aan.
Maak het moeilijker en hij komt bij me en geeft de dummy af (moet wel verschrikkelijke snel zijn).

Wat bij mij momenteel werkt:

een vleugel van een eend om de dummy doen (vast maken met Tie raps, en goed kort afknippen)
zware dummy's (1,5 kg, ik ga zelfs nog zwaardere kopen)
Een tip die ik kreeg van een keurmeester: heel veel dummy's na elkaar geven zodat ie hard moet werken.
Dushi
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dushi »

Misschien kan je het eens met een ander soort dummy proberen? Maylo apporteerde helemaal niet toen hij bij ons kwam wonen. We kwamen er achter dat hij met een apporteerblok heel enthousiast was en met de dummy veel minder.
Groetjes van Monique

Maylo ♂ (Flower Child's Born on Easter Monday) 09-04-2007
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Misschien een hartstikke stomme vraag....maar waarom moet jouw hondje de dummy lang blijven vasthouden terwijl hij naast je zit?
Als hij de dummy haalt, en hem aan je afgeeft...dan is het toch prima?
Afbeelding
LoveLab

Met het houten apport blok gaat het prima! Ook dat heeft heel lang geduurd, maar in de GG hadden we met het blok eigenlijk geen problemen meer... Zit voor de hond dus blijkbaar een erg groot verschil tussen. Ook het ijzer apport in de gg2 was geen probleem.

Het houten blok brengt ie helemaal perfect terug, hij gaat dan netjes voor me zitten en wacht tot ik hem het commando los geef. Dit zou dus ook met de dummy uiteindelijk zo moeten. Zover zijn we met de dummy nog niet, maar dat komt wel. Maar wat hij nu doet is de dummy al uitspugen voordat ik m af kan pakken. Ik denk dat het daarom belangrijk is dat hij hem leert vasthouden. Als ik met hem oefen en laat apporteren lukt dat soms wel. Ik weet ook dat we vanuit die situatie echt wel op dat punt komen.

Ik denk dat het daarom belangrijk is dat hij de dummy ook gewoon vast houdt. Op de training wordt dan natuurlijk gezegd, stel voor het is een konijn en hij laat m vallen, weg konijn..

Wat ik jammer vind, is dat ik aan Jones zie dat hij het echt niet leuk vind om dat ding in z'n bek geduwd te krijgen en m onder 'dwang' vast te houden. Dat doe ik dus ook niet meer, heb nou niet het idee dat ik daar mee bereik wat ik wil bereiken.. Maar het is ook wel frustrerend soms, want ergens zit het wel in hem.. Maar goed. Ook zonder dat hij die dummy vast houdt, hou ik nog even veel van m hoor!!
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

brigitte064 schreef:Misschien een hartstikke stomme vraag....maar waarom moet jouw hondje de dummy lang blijven vasthouden terwijl hij naast je zit?
Als hij de dummy haalt, en hem aan je afgeeft...dan is het toch prima?
Vind ik ook. En zelfs staand afgeven mag. Gewoon... meteen aanpakken.. klaar.

Ik train hier overigens nauwelijks op. Al mijn jonge honden laten in het begin de dummy voor me neer vallen. Op een gegeven moment gaan ze allemaal vanzelf de dummy netjes afgeven zonder dat ik daar nou heel veel moeite voor doe. Bij de een duurt het wat langer dan bij de ander, maar het kwartje valt op een gegeven moment echt wel. Alleen bij het uit water komen, duurt het vaak wat langer.

Hanneke
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

En als je,als hij naar je toe komt met dummy in zijn bek en hij is op een paar meter afstand, jij versneld en enthousiast naar achteren loopt? Hij loopt dan een stukje met je mee met dummy in zijn bek (natuurlijk niet te ver,maar in het begin een kort stukje) en dan ineens zet jij een stap naar voren,pakt meteen de dummy aan ,klik,beloning... Je doet het dan meer spelenderwijs. Ik ben geen voorstander van het dwingend vast houden. Heb er met allebei de honden geen goede ervaringen mee dus Ik doe het nooit meer zo en heb toch ,m.n. Kiaora, op de spelenderwijs methode aan het apporteren gekregen,want na het dwingen deed ze dat absoluut niet meer...
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

LoveLab schreef:Ik denk dat het daarom belangrijk is dat hij de dummy ook gewoon vast houdt. Op de training wordt dan natuurlijk gezegd, stel voor het is een konijn en hij laat m vallen, weg konijn..
Daar klopt geen ene moer van.
Als ze een konijn moeten apporteren dan is deze dood.
Levend wild mogen ze nooit apporteren.

Ik maak me klein om de dummy aan te nemen, en pak hem gelijk aan zodra Harry bij me staat.
Laat hem niet zitten, want dat is iets vanuit de gehoorzaamheid en is niet verplicht in de jacht.
LoveLab

Ik weet het ook niet.. Dit is wat tegen mij gezegd wordt in de training.. Ben totaal onbekend in de 'jacht'. Dus ik doe alles maar netjes wat mij gezegd wordt.. Ik ga er dan maar vanuit dat zo'n trainer weet waar ie mee bezig is..

Al ga ik dat dwingend geven van de dummy niet meer doen, dan doe ik er maar lekker iets langer over!
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

RaymondC schreef:
LoveLab schreef:Ik denk dat het daarom belangrijk is dat hij de dummy ook gewoon vast houdt. Op de training wordt dan natuurlijk gezegd, stel voor het is een konijn en hij laat m vallen, weg konijn..
Daar klopt geen ene moer van.
Als ze een konijn moeten apporteren dan is deze dood.
Levend wild mogen ze nooit apporteren.

Ik maak me klein om de dummy aan te nemen, en pak hem gelijk aan zodra Harry bij me staat.
Laat hem niet zitten, want dat is iets vanuit de gehoorzaamheid en is niet verplicht in de jacht.
Bij de praktijkjacht moeten ze ook aangeschoten wild apporteren en dat loopt/vliegt inderdaad weg als de hond het loslaat :wink:

Maar beginnen doen we toch nog altijd bij het begin. Je gaat pas met een hond jagen als je de hond geleerd hebt wat hij moet doen en daar hoort ook bij het vasthouden tot de voorjager het aanpakt. Dat gaat bij de ene hond sneller dan bij de andere.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

LoveLab schreef:Met het houten apport blok gaat het prima! Ook dat heeft heel lang geduurd, maar in de GG hadden we met het blok eigenlijk geen problemen meer... Zit voor de hond dus blijkbaar een erg groot verschil tussen. Ook het ijzer apport in de gg2 was geen probleem.

Het houten blok brengt ie helemaal perfect terug, hij gaat dan netjes voor me zitten en wacht tot ik hem het commando los geef. Dit zou dus ook met de dummy uiteindelijk zo moeten. Zover zijn we met de dummy nog niet, maar dat komt wel. Maar wat hij nu doet is de dummy al uitspugen voordat ik m af kan pakken. Ik denk dat het daarom belangrijk is dat hij hem leert vasthouden. Als ik met hem oefen en laat apporteren lukt dat soms wel. Ik weet ook dat we vanuit die situatie echt wel op dat punt komen.

Ik denk dat het daarom belangrijk is dat hij de dummy ook gewoon vast houdt. Op de training wordt dan natuurlijk gezegd, stel voor het is een konijn en hij laat m vallen, weg konijn..

Wat ik jammer vind, is dat ik aan Jones zie dat hij het echt niet leuk vind om dat ding in z'n bek geduwd te krijgen en m onder 'dwang' vast te houden. Dat doe ik dus ook niet meer, heb nou niet het idee dat ik daar mee bereik wat ik wil bereiken.. Maar het is ook wel frustrerend soms, want ergens zit het wel in hem.. Maar goed. Ook zonder dat hij die dummy vast houdt, hou ik nog even veel van m hoor!!
Je moet toch een beetje voorzichtig zijn met dummies in de bek duwen, voor je het weet is de druk te groot, en vindt jouw jongen het spel niet meer leuk, en dan ben je heeeeeeel ver van huis :wink:

Ik denk dat het daar ook een beetje mis is gegaan, apporteren met een blok is echt van ver voor de oorlog, zoals wij dat in Limburg zeggen wink:
Je leert het hondje met een blok eigenlijk op de meest moeilijke manier het apport vasthouden aan, het ding is veel te zwaar voor een jonge hond.
Het gevaar bestaat dan dat het hondje of te hard in de bek wordt...of het apport laat vallen :wink:
Ik vermoed, maar zeker weten doe ik dat niet, want het is heel lastig om vanuit mijn stoel te zien wat er precies gebeurt :wink: , dat jouw jongen enkel afgeeft onder druk...en die druk zou je dus moeten proberen te verlagen.
Maw, terug naar de basis, alsof hij weer een puppert is

Enkele tips
Doe eens een tijdje helemaal niks met de dummie zodat hij weer zin erin krijgt.
Als je dan weer begint, neem dan een andere dummie, zeer zeker niet de dummie waar je nu mee bezig bent.
Speel met hem, gooi het ding weg en laat hem gaan, eerst eens lekker in de kamer, dan in de tuin enz.
Als hij de dummie pakt, moedig je hem aan, maak er maar een feestje van, dans door de kamer en doe je handen niet naar beneden.

Je zult zien dat hij, met een beetje geluk, achter je aan komt, met de dummie in de bek, en (en dat zou mooi zijn) tegen je opspringt met de dummie in de bek.
ALs je hem zover hebt, dan kun je de dummie pakken, maar je geeft hem meteen ook weer terug, of gooit hem weer weg, natuurlijk met een hele hoop belonende woordjes :)
Dit doe je 2 keer...en dan is het spelletje weer afgelopen, en leg je de dummie weg.

Nu heb je je hondje waar je hem hebben wilt, hij heeft er plezier in samen met jou te spelen.
Pas dan ga je weer afbouwen, je probeert eens niet te dansen..maar achteruit te lopen, als dat lukt, dan maak je je klein, als dat lukt, dan enkel nog lovende woordjes enz enz

Het lijkt ingewikkeld en vooral langdradig dit verhaal...maar je zult zien dat je zo samen veel meer plezier hebt, en het resultaat zal er uiteindelijk ook naar zijn :)

Dit gebeurt trouwens veel vaker wel dan niet, dus je bent de enige niet en je kan er ook niks aan doen, de trainingsmethoden zoals die helaas nog veel gebruikt worden zijn, vaak onbedoeld, veel te hard voor labradors, de ene hond kan wat meer hebben als de andere...en de jouwe is, denk ik :oops: , van de categorie die ik het liefst zie, een zacht hondje
Afbeelding
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Oh ja, en zittend, staand, links of rechts naast je afgeven...da's geen probleem, als het hondje maar netjes afgeeft :D
Afbeelding
LoveLab

Ik heb een heel zacht hondje.. Denkt dat ie stoer is, maar ondertussen..

Roep heel hard foei tegen m, en je hebt de rest van de dag een hond die totaal uit z'n doen is.

Daarom vind ik die dwingende methode ook helemaal niks.. Ik zie echt aan m, dat ie het echt niet leuk vind. Ik doe dat dus ook niet..

Ik probeer op zo'n speels mogelijke manier, Jones gek te maken op die dummy. Ik denk dat ik gewoon wat meer geduld moet hebben.. Maar het frustreerd me soms, omdat hij het wel kan.. Maar idd, als de druk te hoog is, word ie onzeker en doet ie niks meer...

Dat houten blok was pas vanaf de GG.. Daarvoor mocht je apporteren met wat je wou.. Heb het altijd met een bal gedaan, maar tot aan de gg apporteerde Jones vreselijk slecht.. Mischien heb ik m als pup een keer 'bestraft' dat ie m'n slof kwam brengen ofzo, ik weet het niet.. Maar het apport zelf, gaat nu goed. Alleen het afwerken ( maar dat komt wel),maar ja, dan moet ie m wel vasthouden..

Ach, we gaan gewoon door, op een leuke speelse manier. Hij moet het wel leuk vinden, anders vind ik er ook niks aan!!

En waar in Limburg zeggen ze dat?? Kom zelf uit de buurt van Maastricht, woon er allang niet meer, maar kom er nog wel met regelmaat..
rvdhagen

zo heb ik het gedaan

Ongelezen bericht door rvdhagen »

Ik heb er ongeveer 2 jaar over gedaan om mijn hond, xena , nu 4 jaar, een dummy te leren vasthouden. Alle truken en tips heb ik gevolgd. Tot ik via Natural Dogmanship in aanraking kwam met de voerdummy.
En dat was het ei van columbus! Want een labrador doet nu eenmaal alles voor eten.
Dus ben ik begonnen met haar eten in de voerdummy te doen. Heerlijk geurend vers vlees.
dat nam ik mee tijdens de wandeling. Niks gedwongen op een veldje of zo, gewoon gezellig de picknick mee.
Ik gooide hem weg en ze ging hem halen. En ze hield hem zeker wel in haar bek want haar eten zat erin!! En wat soms ook hielp was dit te oefenen met een andere hond in de buurt. Dan liet ze de voerdummy zeker niet los, want haar eten aan een andere hond geven....!!
Het 'los' was nooit een probleem. Na een tijdje met die dummy gewandeld te hebben, gooide ik hem een laatste keer weg en bij het terugbrengen pakte ik hem aan en gaf haar haar eten.

Die voerdummy werd een HOT item voor haar. De gewone dummy's waren nog steeds saai zoals altijd en werden ook niet vastgehouden.

Een volgende stap was in de tuin op een kruk gaan zitten, en de voerdummy met inhoud op de grond leggen. commando 'apport' en daarna als ze bij mij was haar onder de voerdummy aaien onder haar kin ( braaaf braaaf goed zo hoog stemmetje aai aai) en 'Vast' als commando invoegen. Heel zacht zeggend en maar blijven aaien.
Na een paar seconden 'los'. en NIET belonen. anders beloon je voor het loslaten. Het aaien en hoog stemmetje was de beloning voor het vasthouden.

even wachten en dan het eten uit de voerdummy gegeven.

De volgende stap was een slappe waterdummy in de voerdummuy proppen en daarbij het eten . Het begint al wat meer op een echte dummy te lijken.

en alles weer herhalen. Vooral het commando VAST krijgt nu meer aandacht. En weer TIJDENS het vasthouden heel erg belonen.

weer veel later wordt de voerdummy vervangen door een gewone dummy en gaat haar eten zichtbaar voor haar in een bak op de tafel naast mij.
Dan weer de dummy een meter van me af leggen en commando apport en meteen erachteraan met een beetje druk: HOU VAST en aaien en kroelen etc. Als ze hem liet vallen deed en zei ik niks. Vooral ook niet aankijken. maar op de hurken wachten tot ze de dummy weer oppakt en kwam brengen. Ze snappen echt wel wat ze moeten doen om de bak met eten te krijgen. De eerste keer duurt het misschien een minuut, maar de dummy wordt gebracht! en dan is het feeeeeest!! meteen de bak met eten voor de neus, en einde oefening.

Nu, na ruim 2 jaar soebatten en heeeeel veel geduld houdt ze alles vast en kan ik haar alles laten apporteren en vasthouden.

maar ik moet eerlijk bekennen, ik heb er ook verschillende malen het bijltje bij neergegooid, en gedacht dat ik de enige retriever had die niet retrievde....

De voerdummuy gebruikt ik nog steeds af en toe. Het is voor de hond leuk om niet steeds dezelfde dingen (dummy's) te moeten apporteren, dus ik heb een heel arsenaal aan spullen: waterdummy, bontdummy, nepeend, gewone dummy, verendummy, houten blok, een klein parapluutje, de riem, een echte eend, een echt konijn.

elke keer wat anders.
Ben benieuwd of je hier wat aan hebt.
de aanhouder wint, en beter veel geduld hebben dan de dummy met dwang laten vasthouden. ( ook dat heb ik geprobeerd)
succes!
Renate
Plaats reactie