Hoog Adrealine gehalte door onze Harley

Vertel hier wat je hebt meegemaakt met je Labrador.
Carla
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Hoog Adrealine gehalte door onze Harley

Ongelezen bericht door Carla »

Gisteravond niet zo'n leuke belevenis gehad. We waren lekker aan het wandelen (aangelijnd), maar plots zag ik achter mij twee loslopende schapendoezen...

Nu is Harley een hond met gebruiksaanwijzing en hij houdt niet van elke hond. Hij wil dan ook wel eens uitvallen tot ons grote verdriet uiteraard. Zo ook gisteravond. Ineens stond 1 van die loslopende honden (waar die dus niet los mocht) achter Harley zijn kont. Ik had het zelf te laat door.. Harley voelt wat, schrikt en pakt de hond gelijk bij zijn lurven..(nek).. en wil niet loslaten. Ik stond perplext en kreeg de hond ook niet los ondanks mijn roep naar harley dat ie los moest laten. het vrouwtje van die hond kwam aanstormen en ramde met de paraplu op Harleys kop maar ook dat mocht niet baten, tot dat de man vh baasje Harley een schop verkocht en Harley los liet. Daarna kreeg Harley nog een schop na van die vent... (zo noem ik hem maar even).. Het ging echt allemaal heel snel maar toch duurde het voor mijn gevoel heel lang voordat Harley los liet...

Ik was zo verbouwereerd door wat er gebeurde... dat ik niet het benul had om te reageren. De mensen gingen er gauw vandoor waardoor ik ook niet eens de kans had om te vragen of de hond wat had. Ook was ik enorm boos op ze omdat ik, naar mijn idee niets aan kon doen. Zij hadden immers de honden los en Harley kan zo reageren, voormamelijk uit angst. we zijn daar al eens voor bij een gedragstherapeut geweest maar het is erg moeilijk om het er uit te krijgen.

Aan de ene kant was ik blij dat Harley los liet, ondanks de schop, want ik wist echt niet hoe ik hem zover kon krijgen dat ie los liet. Maar aan de andere kant hij kreeg toch maar mooi klappen met een plu en twee flinke trappen. Gelukkig heeft ie er niets aan overgehouden en 5 min. later kwam hij een vriend tegen en heeft weer lekker even gespeeld.

Wellicht heeft iemand nog adviesen voor me.. met name over hoe je een hond zover kan krijgen dat ie los laat....Ook ga ik weer kijken om naar cursus of iets te gaan met hem....,. maar het blijft gewoon heel erg moeilijk dit.

gr. Carla
Jarco: 12-5-2007 (in huis sinds 21-1-17)

Bo: 5-3-2004 (overleden 6-2-17)
Harley: 5-3-2004 (overleden 13-12-13)
Marlotte
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marlotte »

Jeetje dat is heftig. Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent!

Als je wilt dat een hond loslaat moet je vooral niet gaan gillen of schreeuwen. Dat moedigt de hond vaak juist aan. Wat wel goed helpt is om iets over de kop van de hond te gooien (bijv. een jas) Wanneer honden niets meer zien laten ze namelijk meteen los.
Afbeelding
Carla
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Marlotte schreef:Jeetje dat is heftig. Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent!

Als je wilt dat een hond loslaat moet je vooral niet gaan gillen of schreeuwen. Dat moedigt de hond vaak juist aan. Wat wel goed helpt is om iets over de kop van de hond te gooien (bijv. een jas) Wanneer honden niets meer zien laten ze namelijk meteen los.
Ja gillen heb ik gelukkig niet gedaan... wel een goede tip van iets over de kop gooien... Mag ik vragen hoe je weet dat dit helpt?

Gr. Carla

LoveLab

Ongelezen bericht door LoveLab »

Als je iets over de ogen van de hond gooit zien ze natuurlijk niets meer en kunnen ze gedesorienteerd raken en laten ze ( soms ) dus los.

Wij hebben ook een Welsch en een JR terrier gehad en die vochten verschrikkelijk, daar gooide ik dan ook weleens een deken over heen. Meestal hielp het.

Wat ook nog weleens wil helpen, is de hond aan de achterpoten omhoog tillen. Niet gaan trekken, maar gewoon echt omhoog tillen.

En idd nooit gaan schreeuwen of gillen en vooral niet zijn naam, dan zal ie zich alleen maar gesterkt voelen..

Ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent, die andere baasjes natuurlijk ook, maar ja, ik vind ook niet dat je zomaar je hond op een aangelijnde hond af moet laten gaan. Dan kan dit dus gebeuren...
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

pffft wat heftig,kan me goed voorstellen dat je stond te trillen op de benen. :(
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Schrikken meid........De 2 achterpoten onder zijn lijf vandaan trekken. Heb het zelf nog nooit toe hoeven te passen, maar heb dit ooit gelezen.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

ojee wat een rotervaring! :(
Ik heb er geen ervaring mee, maar zie al goede tips hierboven.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

O jee, ik kan begrijpen dat je je rot geschrokken bent :(
Je hebt er niks aan maar het is ook wel een beetje stom van die mensen om hun hond naar een aangelijnde hond toe te laten gaan. Lijn hem dan ook aan of hou hem bij je :evil: Wat die mensen betreft is het dus ook wel een beetje 'eigen schuld, dikke bult'.

Maar goed, je vraagt om tips niet om commentaar :)

Schreeuwen, slaan en schoppen helpt in ieder geval niet.
Door de adrenaline voelt de hond nauwelijks pijn en zal de opwinding van het schreeuwen en slaan hem alleen nog verder opfokken. Achteraf kan blijken dat zo'n schop hem nog flink verwond heeft in de vorm van kneuzingen of gebroken ribben terwijl hij op het moment zelf geen krimp geeft. Kijk Harley dus ook even goed na waar die man hem geraakt heeft.

Iets over de koppen gooien kan inderdaad werken omdat dit voor een schrikreactie en desorientatie zorgt, net lang genoeg om ze te laten loslaten.

Beide honden vlak achter de kaak in het ruime halsvel pakken en goed vasthouden is ook een optie. Niet aan de honden gaan trekken maar wachten tot het adrenaline gehalte weer zover is gezakt dat de kaakspieren ontspannen en de hond weer los laat. Op die manier kunnen ze elkaar niet verder beschadigen omdat ze niet kunnen schudden of trekken. Dit vereist wel koelbloedige eigenaren en daar mankeert het in zo'n situatie meestal aan, veel mensen gaan bij een gevecht gillen, verstijven, meppen of schoppen uit eerste reaktie.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Charella

Ongelezen bericht door Charella »

Wat moeilijk zeg! :( Het is ook de fout van die mensen, want hun moeten hun hond aanlijnen of bij zich houden. Hopelijk vind je een goede oplossing :)
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door perelaar »

Nog niet de ervaring gehad dat een andere hond met Harpo vocht. Maar ik weet wel dat eerste man/vrouw die slaat of schopt naar Harpo onmiddellijk een rotschop van mij te pakken heeft.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006
Carla
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

perelaar schreef:Nog niet de ervaring gehad dat een andere hond met Harpo vocht. Maar ik weet wel dat eerste man/vrouw die slaat of schopt naar Harpo onmiddellijk een rotschop van mij te pakken heeft.
Nou dat dacht ik ook dat ik maar ik was echt zo geschrokken dat ik dat benul niet had. Ook omdat ik blij was dat ie daarom los liet... Ik heb Harley inderdaad wel goed nagekeken.. maar kan niets vinden. Dus gelukkig. En inderdaad was ik gewoon erg boos dat die mensen een hond(en) daar los lieten lopen. Ik kon gewoon nergens heen... en Harley greep hem echt in een reflex..

En inderdaad dacht ik ook... van Lijn hem dan ook aan of hou hem bij je.

de tips van iets over zijn kop gooien zal ik zeker in mijn achterhoofd houden. hoop niet dat ik het nodig zal hebben... en ook die poten..

Zou die schop trouwens nog zo'n indruk hebben gemaakt dat ie het voortaan wel uit zijn hoofd laat om een andere hond te grjipen of???

Vandaag met wandelen ging alles gelukkig goed... Lekker veel met zijn bal hem afgeleid.. en goed opgelet... toch maar weer even meer op mijn hoede zijn.

gr. Carla

liesjeb
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door liesjeb »

Vreemd dat die mensen de hond niet hebben aangelijnd...
Zelfs als wij in het losloopgebied zijn en we zien mensen met een aangelijnde hond, dan lijn ik Dizzy ook altijd aan. Je weet nooit waarom een hond aangelijnd is...
Ik begrijp wel van die mensen dat ze zijn gaan schoppen en slaan. Hoewel ik dit niet goedpraat hoor! Maar begrijp wel dat dit een reactie kan zijn van mensen.
Je moet ook maar in staat zijn om op zo'n moment helder na te denken....
Als ik een dreigende hond naar Dizzy toe zie komen, dan probeer ik er altijd tussen te gaan staan.. Tot nu toe werkt dat gelukkig goed en heb ik nog nooit een dergelijke situatie meegemaakt (afkloppen!).
Wel vervelend hoor! Gelukkig heeft Harley er niets aan overgehouden!
Bij de dog-wisperer, heb ik dat van die achterbenen optillen eens in de praktijk gezien toen 2 honden gingen vechten. Ze kunnen dan niet meer zoveel en lieten inderdaad los...
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

oei dat is wel heel erg balen dit :( Maar voordeel is dan wel weer dat die mensen waarschijnlijk volgende keer hun honden bij Harley weghouden...
Als je hond niet op een bedaard "los" reageert, kun je overwegen om standaard een honden breekijzer op zak te dragen. Dit doen ook veel pitt bull eigenaren. Het is een soort houten dolk, met een brede en smalle kant, door die in de bek te steken en te draaien, opent de bek zonder dat je je handen erin steekt. Voor de hond is dat niet pijnlijk of schadelijk. Zelf gelukkig nooit nodig gehad, maar ik heb er wel standaard eentje in de auto liggen bij de EHBO kit :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Carla
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

liesjeb schreef:Ik begrijp wel van die mensen dat ze zijn gaan schoppen en slaan. Hoewel ik dit niet goedpraat hoor! Maar begrijp wel dat dit een reactie kan zijn van mensen....
Ja ik begrijp het ook wel hoor dat ze het deden... ook omdat Harley niet op los reageerde... maar het is zo makkelijk te voorkomen door je hond of aan te lijnen of bij je te houden als je achter een andere hond aan loopt die aangelijnd is.... Het was overigens ook gewoon langs een drukke doorgaande weg.. Dus ja dan ben je helemaal niet voorbereid op loslopende honden.

Bedankt voor de tips zover.... (ook die van dat hout)

gr. Carla

kimmeding

Ongelezen bericht door kimmeding »

Ai niet zo best dus.

Maar dan kom ik met een misschien botte vraag hoor....
Als jij weet dat je hond uit kan vallen en dus zo er op kan duiken waarom dat geen muilkorf ofzo om?

Ik wil het loslopen van de honden enzo niet goed praten hoor maar ook een hond aan de lijn kan ontglippen of wat ook en dan heb je het zelfde probleem.

Wil je niet tegen je schenen schoppen hoor maar vraag me dit gewoon af
Plaats reactie