Ik heb mezelf vanaf dag 1 af aan gevraagd;
Wat wil ik Nelson leren? Wat vind ik belangrijk?
Ik ben ook naar mezelf gaan kijken en zeg hardop;
Wat ik nu doe (want Nelson heeft hele goede ogen

) is dat consequent (doe ik dat morgen weer)of leer ik hem nu iets wat ik hem beter niet kan laten zien..
Voor buiten vind ik belangrijk dat hij ''wacht'', ''voor komt'', ''zit'' en dan ''over''. met ''volgen'' ben ik bezig, rechts van mij, want links vind ik zelf zo reuze onhandig. ''Af'' is heel duidelijk en dan na twee rondjes draaien gaat hij af..
In het bos maak ik een feest van het fluitje, laat ik hem werken voor zijn brokjes.
Binnen gebruik ik geen bench; dus ''inleveren'' van kattespeeltjes in ruil voor een brokje of inleveren van zijn bot of lekkernij. Buiten doe ik dat met alles wat in zijn bekkie verdwijnt. Zwemmen hoef ik hem niet te leren, wel zijn stuk hout naar mij toe brengen, zodat ik weer kan gooien (heeft hij nog niet helemaal in de gaten..)
Hij mag tot op zekere hoogte zijn tandjes in de kast zetten, de poesjes zetten ook hun nagels erin, vaak ga ik dan ''ruilen''
Hij is onderdanig en dominant tegelijk, dus hij gaat nog regelmatig op zijn rug, regelmatig zijn bekkie open om aan zijn tanden te zitten. Zijn gedrag naar de poesjes; hij moet hen met rust laten en zij hem ook. Dus verstoren in de slaap mag niet, geen van allen. Slaan (poezenschoften) mag niet en met hoge staart (dominantie van Nelson) mag ook niet..
Wat hij niet van mij heeft geleerd is dit;
opspringen naar anderen (doet hij niet bij mij)
handschoenen happen met springen bij anderen (doet hij niet bij mij)
grommen en snauwen naar de poezen wanneer hij een varkensoor heeft
Ik weet niet waar hij dit wel heeft geleerd..
Grommen en snauwen lijkt een soort van baknijd, doet hij dus niet naar mij. Wat ik zeker weet is, dat hij bij de fokker zeer nare ervaringen heeft. Ik trof een erkende fokker die het in ieder geval met mijn pup niet echt nauw genomen heeft. Zijn start is flink beroerd geweest, in allerlei opzichten.
Nu is hij flink aan het puberen en sja.. om soms, lees vaak, wanhopig van te worden en ik weet..het gaat over..