Tips voor het commando 'plat'
-
- Hele grote hondenneus
Tips voor het commando 'plat'
Op de cursus zijn we al geruime tijd bezig met de oefening 'distance control'.
De bedoeling is dat de hond op afstand vanuit staan naar zit, naar af, naar plat, naar plat links/rechts, naar plat, naar af, naar zit en weer naar staan gaat. Nu doen we dit nog vlak voor de hond met een snoepje.
Miep kan wel: staan, zit, af, zit en staan maar het plat is een probleem.
Nou proberen we al vanuit af met een snoepje laag over de schouder langzaam naar achteren bewegen zodat ze op de lagere bil rolt. (Misschien wat knullig omschreven.) Mevrouw springt op en wurmt zich in allerlei bochten maar gaat niet plat.
Wanneer ze toevallig plat ligt, voor een knuffel, benoemen we dit wel.
Heeft iemand nog tips?
Uiteraard moeten we geduld hebben maar misschien is er een andere manier?
De bedoeling is dat de hond op afstand vanuit staan naar zit, naar af, naar plat, naar plat links/rechts, naar plat, naar af, naar zit en weer naar staan gaat. Nu doen we dit nog vlak voor de hond met een snoepje.
Miep kan wel: staan, zit, af, zit en staan maar het plat is een probleem.
Nou proberen we al vanuit af met een snoepje laag over de schouder langzaam naar achteren bewegen zodat ze op de lagere bil rolt. (Misschien wat knullig omschreven.) Mevrouw springt op en wurmt zich in allerlei bochten maar gaat niet plat.
Wanneer ze toevallig plat ligt, voor een knuffel, benoemen we dit wel.
Heeft iemand nog tips?
Uiteraard moeten we geduld hebben maar misschien is er een andere manier?
-
- Hele grote hondenneus
Bij ons op cursus gebruiken ze af als liggen op de buik met de voorpoten vooruit en de achterpoten gewoon eronder. Het plat is op de rug liggen. (Plat links/rechts is dan vanuit het op de rug liggen naar rollen op de linker of rechterzij.)

-
- Speurneus
Ik heb geen tips.. Wel vraag ik me af waarom je zo'n oefening op cursus krijgt
Het is een leuk trucje, maar toch niet essentieel voor een gehoorzame pup? Lijkt mij dat je op cursus, op deze leeftijd, wel nuttigere dingen te leren hebt? Bovendien lijkt het me voor een pup van 5 maanden wel veel gevraagd om in bijzijn van andere honden het overzicht (ook contact met baasje) te moeten verliezen door op haar rug te moeten liggen...
Of zie ik nu een hele nuttige bedoeling van deze oefening over het hoofd?

Het is een leuk trucje, maar toch niet essentieel voor een gehoorzame pup? Lijkt mij dat je op cursus, op deze leeftijd, wel nuttigere dingen te leren hebt? Bovendien lijkt het me voor een pup van 5 maanden wel veel gevraagd om in bijzijn van andere honden het overzicht (ook contact met baasje) te moeten verliezen door op haar rug te moeten liggen...

Tamara,
Danouk en
Sanna
In loving memory
Terra

Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

In loving memory

Ik kan het alleen maar roerend met je eens zijnTerra5 schreef:Ik heb geen tips.. Wel vraag ik me af waarom je zo'n oefening op cursus krijgt![]()

-
- Hele grote hondenneus
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de oefening op afstand gedaan kan worden. Voordat we begonnen met de basis van deze oefening werd er een demonstratie gedaan met een Duitse herder. De afstand tussen baas en hond was ongeveer 10 meter. Je leert spelenderwijs dat de hond dus op afstand ook goed kan reageren op verschillende commando's.
Uiteraard is dit niet de belangrijkste oefening maar aangezien Miep de puppycursus afgerond heeft en nu bij de jonge honden groep zit worden de oefeningen uitgebreider.
Het plat liggen tijdens de oefening kan natuurlijk van belang zijn mocht je ooit een beer tegen komen
.
Uiteraard is dit niet de belangrijkste oefening maar aangezien Miep de puppycursus afgerond heeft en nu bij de jonge honden groep zit worden de oefeningen uitgebreider.
Het plat liggen tijdens de oefening kan natuurlijk van belang zijn mocht je ooit een beer tegen komen

-
- Speurneus
- Contacteer:
-
- Speurneus
Dat je je hond wilt leren om ook op afstand commando's uit te voeren, is natuurlijk primaM_n_q_e schreef:Uiteindelijk is het de bedoeling dat de oefening op afstand gedaan kan worden. Voordat we begonnen met de basis van deze oefening werd er een demonstratie gedaan met een Duitse herder. De afstand tussen baas en hond was ongeveer 10 meter. Je leert spelenderwijs dat de hond dus op afstand ook goed kan reageren op verschillende commando's.
Het plat liggen tijdens de oefening kan natuurlijk van belang zijn mocht je ooit een beer tegen komen.

Tamara,
Danouk en
Sanna
In loving memory
Terra

Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

In loving memory

-
- Hele grote hondenneus
Wij zijn na de puppycursus, waar Miep de belangrijke commando's geleerd heeft, doorgegaan. Dit omdat zowel Miep als wij het erg leuk vinden.Anca schreef: plat op de rug is echt een trucje en géén commando die nut heeft.
Snap echt niet waarom iemand dat zijn hond zou willen leren.
Daar zitten dus oefeningen bij die wellicht niet altijd even belangrijk zijn maar die wel leuk zijn om te doen. Daarnaast versterkt het de band tussen ons en Miep.
Dus of het plat nou wel of niet nuttig is maakt voor mij niet uit. Ik vroeg me alleen af of er iemand was die tips had over het aanleren van.
That's all..
-
- Speurneus
- Contacteer:
-
- Speurneus
- Contacteer:
-
- Speurneus
Plat is op de zij, helemaal neer, dus ook de kop.
De oefening wordt in de meeste cyno-cursussen aangeleerd.
Maar van een serie oefening op afstand, nee daar heb ik ook nog nooi van gehoord.
Bij de jacht doen we wel dingen 'op afstand' maar dat beperkt zich tot staan, kop naar de baas, of zitten richting de baas. Dit om verder sturen (dirigeren) mogelijk te maken. Het nut van plat op afstand ontgaat mij ook een beetje.
Plat is overigens bij de DA wel handig, als de buik onderzocht moet worden, of de poten.
De oefening wordt in de meeste cyno-cursussen aangeleerd.
Maar van een serie oefening op afstand, nee daar heb ik ook nog nooi van gehoord.
Bij de jacht doen we wel dingen 'op afstand' maar dat beperkt zich tot staan, kop naar de baas, of zitten richting de baas. Dit om verder sturen (dirigeren) mogelijk te maken. Het nut van plat op afstand ontgaat mij ook een beetje.
Plat is overigens bij de DA wel handig, als de buik onderzocht moet worden, of de poten.

onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
-
- Speurneus
- Contacteer:
Op de hondenschool waar ik train, leren we ook het commando Plat aan. De hond moet daarbij op zijn zij liggen. Ik vind het best een nuttig commando voor bij het ´groot onderhoud´ , bijvoorbeeld inspectie van de buik, wegknippen van de dikke plukken haar tussen de tenen, nagels knippen e.d. Niet dat ik dat nou elke week doe, maar in voorkomende gevallen is het toch handig als de hond dan rustig blijft liggen.
Wij leren het commando aan vanuit down / af. Dan inderdaad met een snoepje plus ondersteuning met je hand op de flank, de hond omrollen en maar braven en aaien terwijl je er op je hurken naast zit. Heel voorzichtig bouw je dit uit naar plat blijven terwijl jij staat en dan ga je de afstand vergroten. Komt de hond overeind, dan ga je een stapje terug in de training. Geduld is hierbij een schone zaak.
Hanneke
Wij leren het commando aan vanuit down / af. Dan inderdaad met een snoepje plus ondersteuning met je hand op de flank, de hond omrollen en maar braven en aaien terwijl je er op je hurken naast zit. Heel voorzichtig bouw je dit uit naar plat blijven terwijl jij staat en dan ga je de afstand vergroten. Komt de hond overeind, dan ga je een stapje terug in de training. Geduld is hierbij een schone zaak.
Hanneke
-
- Hele grote hondenneus
Eigenlijk lijkt het plat gedeelte op het 'roll over' gedeelte. Dus van de af naar een plat waarbij de hond om rolt en op de rug gaat liggen, dan door rolt naar de ene zij, terug rolt naar de andere zij, terug rollen naar het midden en weer naar af.
Ze komt dus wel echt eventjes op de rug te liggen.
Voor de duidelijkheid, dit gaat allemaal redelijk snel achter elkaar hoor.
2 Honden uit de groep kunnen dit al wel, eentje iets jonger dan Miep.
Ze komt dus wel echt eventjes op de rug te liggen.
Voor de duidelijkheid, dit gaat allemaal redelijk snel achter elkaar hoor.
2 Honden uit de groep kunnen dit al wel, eentje iets jonger dan Miep.
-
- Hele grote hondenneus
@Hanneke
Tijdens de puppycursus werd dit ons inderdaad ook verteld en ging de plat ook niet verder dan liggen op de zij.
(Alleen zijn we met Miep nog niet verder dan de af gekomen)
Tijdens de puppycursus werd dit ons inderdaad ook verteld en ging de plat ook niet verder dan liggen op de zij.
(Alleen zijn we met Miep nog niet verder dan de af gekomen)