Iemand hier ervaring mee? alle tips of info zijn welkom!

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
sedeka

Iemand hier ervaring mee? alle tips of info zijn welkom!

Ongelezen bericht door sedeka »

Ik was benieuwd of jullie me hier meer over kunnen vertellen?.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat een pup naar mensen gaat maar dat de fokker dan mede eigenaar blijft,wie van jullie kan me vertellen hoe dit werkt of wie er ervaring mee heeft?.

Sas en een poot van Demi en Kaya
Anna&Milow
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Anna&Milow »

Ja dat klopt ook geloof ik. Dat houdt in elk geval in (voor zover ik weet) dat als er iets is met de hond, zij op de hoogte gesteld willen worden. Als hij herplaatst moet worden bijvoorbeeld of als je met hem wilt fokken....tenminste dit vertelde mijn fokker mij.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

tsjaaa ik zou der heeeeeel hard over nadenken

8) want met veel fokkers hier zou ik het absoluut niet mee afspreken

ze gunnen een ander het licht in de ogen niet en jou wel een pup???

moet je ze wel heel goed kennen dan en dan nog... huwlijken stranden ook en een afspraak op papier is zo verscheurd
al me kinders uitgevlogen
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

speurneus carola schreef:tsjaaa ik zou der heeeeeel hard over nadenken

8) want met veel fokkers hier zou ik het absoluut niet mee afspreken

ze gunnen een ander het licht in de ogen niet en jou wel een pup???

moet je ze wel heel goed kennen dan en dan nog... huwlijken stranden ook en een afspraak op papier is zo verscheurd
carola blijf bij het topic 8)
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

dat is het topic, zal het ff verder uitleggen dan, voordat er weer gezegt wordt dat het niet over DIT topic gaat

je zal maar een fokker hebben waar je ruzie mee krijgt tijdens je contract dat je hondje nog niet helemaal van jou is dan kan je toch nare dingen verwachten rechtzaken e.d. hondje terug geven of schadevergoeding betalen, als je dan hier op het forum ff de fokkers opzoekt en bekijkt hoe die reageren op bepaalde dingen zegt dat heel veel over hun karakter.... je zal maar zo'n fokker treffen, zou je daar zo'n contract mee aandurven gaan dan?

(meegemaakt met een collega fokker waarvan de pupeigenaar zich halverwege contract terug trok en hond sterliseerde voor dat het afgesproken nestje gefokt (de deal om op deze manier de pup te betalen) kon worden, strop voor de fokker, die hoopte zijn lijn door te kunnen geven, zijn investering, want na 1 jaar was er nog geen enkele cent voor de pup betaald (fokker heeft alle da kosten en voer betaald), en dan nog de nodige kosten voor de rechtzaak die je wel voor moet schieten)
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

maar dat kan toch niet dat zet je toch op papier???? en daar teken je toch voor show lopen minimaal 2a3 nestjes en dan is de hond voor jou
alleen zou ik het niet over mijn hart verkrijgen om mijn hond tijdens de bevalling en het zogen al die tijd naar de fokker te moeten doen
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Er zijn inderdaad heel veel fokkers die honden (zowel teven als reuen) in mede-eigendom ergens anders hebben zitten. Het heeft allerlei namen: co-owned, pleeggezinnen, fokkersvoorwaarden, en misschien nog wel meer.

Ik heb zelf onze Hindi bij mijn schoonzus zitten. De afspraak is dat Hindi één of twee keer hier terugkomt voor een nest en daarna wordt ze definitief overgeschreven op naam van mijn schoonzus. Het eerste nest is prima gegaan, Hindi is hier natuurlijk helemaal thuis en Gerda, mijn schoonzus, is meegeweest naar de dekking en heeft tijdens de bevalling hier gelogeerd. Het tweede nest gaan we waarschijnlijk dit jaar doen.

Mijn trainster heeft ook een teefje op fokvoorwaarden bij een goede kennis. Die kennis heeft de hond getraind en loopt er wedstrijden mee. Er is inmiddels één nest mee gefokt op naam van mijn trainster. Het echte baasje heeft toen een week gelogeerd bij de fokster rondom de bevalling. Uit dat nest is weer een pup bij de kennis gebleven, dus die heeft nu moeder en dochter.

Het kan allemaal prima gaan, maar alles hangt af van de vertrouwensrelatie die je hebt. Daar staat of valt echt alles mee. Ik heb met mijn schoonzus niks op papier staan, dat is puur op basis van vertrouwen en dat gaat al 5 jaar goed. Ik ken veel fokkers die meerdere honden co-owned hebben en dat gaat eigenlijk meestal wel goed. Mijn ´mentor´, de fokster waar mijn stammoeders vandaan kwamen, deed het bij elk nest. Uit ieder nest zette ze een teefje op fokvoorwaarden weg, jaren en jaren achter elkaar. Ik heb nooit gehoord dat daar vaak problemen mee kwamen.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

dit is 1 manier

pup waar het om gaat, gaat naar toekomstige eigenaar, groeit daar op (op kosten van fokker), traint al dan niet zelf met de hond (soms doet de fokker dat of regelt de fokker een geleider**) tot dekrijpheid, fokker kiest reu, doet de dekking, en de hond komt bij de fokker tot de pup minimaal gechipt, soms gaan ze dan met z'n allen, minus de keus van fokker terug naar toekomstige teef eigenaar (heeft die de lasten/lusten van het pupbezoek etc.) of de fokker verkoopt al dan niet de pups zelf, heeft zelf eerste keus en daarna wordt de teef overgeschreven.

**(op deze manier gebeurt veel met duitse herders, die moet hd, ed gekeurd zijn, in bezit van uv, vzh en ipo I of vergelijkbaar certificaat en wie echt volgens richtlijnen vdh gaat moet de teef ook nog aangekeurd worden voor dekking)
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

ach hoe meer geld dat er mee gemoeid is, hoe meer er problemen kunnen ontstaan.
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Ik geef Carola niet vaak gelijk, maar nou moet ik haar wel gelijk geven :D

Een hondje plaatsen op fokkersvoorwaarden, dat doe je niet zomaar.
Het is en blijft een vertrouwenskwestie, en heeft voor beide partijen voor- en nadelen.

Zelf hebben we wel twee hondjes op fokkersvoorwaarden geplaatst, beide hondjes bij zeer, zeer goed vrienden, die we al heel lang kennen, en die werken met hun hondjes zoals wij het graag zien.

Over het waarom, tja er zijn vele redenen te bedenken, bij ons is het dan toch vooral hebberigheid vrees ik :D maw de lijnen bevallen zo goed, dat ik het niet over mijn hart kon krijgen er niet twee van te houden
Afbeelding
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Maar hoe werkt dat dan met de kosten van de entingen, foto's ect? Worden die dan gedeeld, of zijn die voor de pupkoper, of juist voor de fokker?
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

ja dat zijn dingen die kan je in een contract opnemen, maar als je een hondje zoekt als huishond dan wil/kan je miss niet opdraaien voor die extra kosten die nodig zijn om aan de voorwaarden te voldoen van de rasvereniging voor een dekking

dan zou je kunnen besluiten als fokker dat die deze kosten op zich neemt, of gedeeltelijk
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Wij hebben het aanbod tweemaal gekregen van 2 verschillende fokkers. Beide keren hebben we nee gezegd. De reden is simpel: egoïsme van onze kant. Ten eerste wil ik mijn hond niet 8 weken missen, en ten tweede wil ik als enige zeggenschap hebben over mijn eigen honden. Als ik besluit om iets wel of niet te doen, dan wil ik daarvoor geen verantwoording hoeven afleggen. Ik zou het dus niet doen. Maar er zijn genoeg mensen die het wel doen en waar het ook goed gaat. De fokker van onze Fust heeft afgelopen keer ook een nestje gekregen van een foklijn, die ergens anders woont en voor het nestje bij de fokker kwam. Dit is bij mijn weten allemaal prima verlopen. Goede afspraken zijn zeer belangrijk in deze en voor jezelf moet je de afweging maken of je bereid bent je zeggenschap af te staan aan een ander over je hond.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Meestal zet een fokker een hond op fokkersvoorwaarden weg, omdat hij zelf geen hond erbij in huis kan nemen en toch in de toekomst met die lijn verder wil. Veel fokkers beschouwen het als een gunst van het puppygezin, dat men daaraan wil meewerken en zetten de puppymensen echt niet het mes op de keel. Het is hún hond die daar zijn verdere leven blijft wonen en die mensen bepalen hoe ze ermee omgaan. Maar je moet natuurlijk wel een beetje op één lijn zitten. Als bijvoorbeeld de fokker graag ´volle´ puppen ziet en het gezin wil de hond liever heel mager houden, dan is dat vragen om moeilijkheden. Het moet wel klikken.

Wat betreft de financiën, zijn er allerlei constructies mogelijk, je kunt onderling afspreken wat je wilt, zolang beide partijen het maar eens zijn.
Een voorbeeld: de pup mag gratis weg, het normale voer en onderhoud wordt gewoon door de puppymensen betaald, net zoals ze dat met een eigen pup zouden doen. Alles wat met showen en fokken te maken heeft, wordt door de fokker betaald, dus ook de gezondheidsonderzoeken. Als de hond geschikt is, komt ze twee maanden terug bij de fokker voor een nest, dat is dan ook helemaal van de fokker. Het puppygezin mag eventueel een pup uitzoeken uit het nest. Daarna wordt de teef eigendom van de puppymensen.

Maar je kunt ook andere regelingen afspreken. Mijn ´mentor´ bijvoorbeeld gaf een financiële vergoeding per nest. Het gaat er bij dergelijke regelingen vooral om, dat je foklijn behouden blijft zonder dat je met een enorme roedel honden in huis komt te zitten. Als iemand jou daarin terwille wil zijn, mag daar best wat tegenover staan. Nogmaals, er zijn allerlei constructies en iedere fokker doet dat op zijn eigen manier in samenspraak met het ´gastgezin´.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
sedeka

Ongelezen bericht door sedeka »

Jeetje zeg,ik wist niet dat het zo ingewikkeld lag.
Dat het niet zo maar iets is dat wist ik wel,maar dit klinkt wel heel erg tricky en ingewikkeld.
Ik ben verschillende opties aan het overwegen,maar als ik dit allemaal lees.dan lijkt me een leuke herplaatser toch verstandiger.

Sas,en een poot van demi en Kaya
Plaats reactie