Iemand hier ervaring mee? alle tips of info zijn welkom!

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Marcail
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcail »

Ik heb getwijfelt om het verhaal hier neer te zetten, zeker omdat het niet zo leuk is als dat sommige hier beweren.
Wat de beweegredenen van een fokker zijn om een hondje te plaatsen op fokkersvoorwaarden laat ik open, omdat ik vindt dat iedere fokker die dit doet daar zijn reden voor heeft. of dat een financiele kwestie is, of een lijn willen behouden.

In mijn geval gaan we 10 jaar terug, een leuke fokker van labradors, wonende in Drenthe, in een rijtjeshuis, leuke tuin, en twee schitterende teefjes in huis, een bruin en een zwart.
Wat doet het geval, het zijn mijn buren, leuk zou je denken, ja natuurlijk hartstikke leuk.
Ieder jaar werd er een nestje gefokt, en wat deed ik als ze weer eens met "hoofdpijn"in bed lag..............juist, de pups verzorgen, haar huishouden doen en haar hondjes uitlaten.
Begrijp me niet verkeerd, ik deed dit uit menselijk oogpunt en met plezier. We hadden gewoonweg een heel goed contact, al jaren.

Mijn golden retriever overleed (15 jaar oud ) en wat een leegte in huis.
Toen kreeg ik het aanbod van dit echtpaar om een teefje uit haar laatste nestje te behouden, en omdat ik geen hond meer had en er heel erg naar verlangde ging ik na even goed alle voors en tegens op een rijtje te hebben gezet accoord.

Het pupje werd geboren................en wat wil, het was het enig overlevende pupje uit het nestje van 8. :(
Een bruin meisje.
Dus wat zou er gaan gebeuren, dat was voor de fokker ook nog niet duidelijk.........dat kwam pas met de 11 de week.
Toen kreeg ik te horen dat dit pupje bij mij zou gaan komen.
Wat was ik blij, weer een hondje in huis.
Papieren ondertekend, een overeenkomst van de NLV???, waarin( bleek later) heel veel gewijzigd was door de fokker.
Maar ik was zo blij en vertrouwde deze mensen.

Het pupje groeide op, ik ging naar cursus, wandelde dagelijks in het recreatiegebied. Ze ging mee op de fiets , in een fietsmandje ( wel in een tuigje) en we fietste overal heen.
Een heerlijke tijd. Ik had regelmatig contact met de fokker, want die was inmiddels verhuisd naar een andere plaats in Drenthe

En toen..................kwam er een telefoontje. Het wordt tijd voor ringtraining omdat ze nu bijna een jaar oud was en ze uitgebracht moest worden op de shows.
Wist ik toen veel.............

Maar die ringtraining wilde de fokker graag bij haar thuis doen, want ze had inmiddels een kleine baby gekregen en dan vond ze dit makkelijker.
Ik ging natuurlijk accoord, want dat was de afspraak.

Ik had toendertijd geen auto, dus werd het hondje opgehaald door de fokker.
Afspraak was dat ze een weekje bij hun zou blijven en dan weer terug kwam.
Een week zonder hond.....dat zou moeilijk worden, maar gelukkig had ik voldoende afleiding met mijn andere hobby ( borduren)

Ik belde de volgende dag de fokker op hoe het hondje had geslapen.
positieve berichten, ze had goed geslapen. Mijn verdere doorvragen werd eigenlijk een beetje afgekapt, maar ja op dat moment had ik daar geen erg in.
Ze beloofde mij de volgende dag terug te bellen.
Dat gebeurde niet, dus ik bellen..................niemand thuis, nog eens proberen, een uurtje later, nog niemand thuis :shock:
Vreemd, want zo ging het een aantal dagen door, tot ik ze ineens aan de telefoon kreeg.

Nou toen brak mijn klomp, want het hondje had een gekneusde teen :shock: en ik kreeg haar niet meer terug :shock: :shock:
verbijstering allom, vraagtekens want hoe komt het hondje aan een gekneusde teen :confused: ze liep perfect toen ze bij mij opgehaald was. :confused:
Vragen die tot op de dag van vandaag onbeantwoord zijn.

Ik heb haar nooit meer terug gezien, en wel om de reden dat het tot een rechtszaak is gekomen, de rechter in zijn vonnis, deze fokker helaas volgens de stamboom ( toen ook nog eigendomsbewijs) moest erkennen als eigenaar, maar als kanttekening gebruikte na het lezen van het dossier als zeer onmenselijk.

Ik was kapot, werd opgenomen met hartproblemen en wilde niet eens meer verder.
Gelukkig had ik een stel hele goede vrienden om mij heen, en de maanden die daarop volgde stonden in het teken van de komst van een zwart labradortje..................Kayby, die mij als kado is gegeven.
Want ik had proceskosten die torenhoog waren.

Anderhalf jaar geleden stond ik ook op het punt om een reutje uit te plaatsen als mijn Parel een nestje zou krijgen.
Maar ben achteraf heel blij dat dit nooit gebeurt is. Er moet zo'n grote vertrouwensband zijn, en als je daar ook maar een moment aan twijfelt....... doe het dan niet.

Ik wil met mijn veel te lange verhaal niet alle fokkers over een kant scheren, want gelukkig ken ik ook een paar hele goede fokkers die dit wel allemaal op correcte wijze doen en ook zeer begaan zijn met hun uitgeplaatste hondjes en op een normale manier met hun pleegbaasjes omgaan.
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

wat een triest verhaal carola :(
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

roef schreef:wat een triest verhaal carola :(
zo hee inderdaad vreselijk :(
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

:shock: wat moet je daar nu op zeggen... jemig, zo heb je je hondje in je armen en zo verdwijnt die uit je leven... verschrikkelijk :cry:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
sedeka

Ongelezen bericht door sedeka »

Wat een verdrietig verhaal,maar toch wel leerzaam voor mij dat je het hebt neergezet.
Het bevestigd wel mijn gedachten,want in eerste instantie leek mij dit wel wat,maar na alle verhalen van iedereen ben ik toch erg gaan twijfelen.
ester01

Ongelezen bericht door ester01 »

jeetje Carola, wat een verdrietig verhaal! En toch goed om het hier neer te zetten want een waarschuwing voor mensen die er niet veel verstand van hebben (logisch ook, het is een kwestie van "vertrouwen"). Men kan hier lering uit trekken...
Marcail
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcail »

Het is zeker niet mijn bedoeling om iemand af te schrikken van het feit een pupje op fokkersvoorwaarden te krijgen.

Het is en blijft gewoon een kwestie van goed vertrouwen, en helaas ben ik daar zelf toen heel erg mee op de koffie gekomen zoals men dat noemt.
Ik was er ook niet zo bekend mee, en had toen ook niet de kennis met wat ik nu wel weet.
Als mij dit nu zou overkomen zou ik het heel goed overwegen, en ook zeker alles heel goed op papier laten zetten, voor de fokker, maar ook voor de pleegbaasjes.
Het mes snijd aan twee kanten.
Omdat de fokker in kwestie toendertijd heel laks was met het mede-eigenaarsschap, en mij ook in de waan liet dat dit goed geregeld was had ik ook het geloof in hun dat dit zo was.
Toendertijd stond dit op de stamboom vermeld, en tijdens de rechtzaak kreeg ik de stamboom pas onder ogen. Daar stond ik dus totaal niet als mede- eigenaar op, maar haar echtgenoot.
Dat dit een stuk misleiding was moge duidelijk zijn.
Tegenwoordig krijgen we een appart eigendomsbewijs, en daar moet je samen voor tekenen als het op fokkersvoorwaarden gaat.
Een stukje bescherming, voor pupbaasje en fokker.

Helaas voor mij te laat, en heb er enorm veel verdriet van gehad, en soms nog wel.
Wat ik ben er wel achter gekomen dat ze het hondje heeft geplaatst bij een pupkoper van haar die heel graag een tweede hond wilde maar geen pup meer. Dit i.v.m. het vele werk wat een jonge hond vergt.
Aan de hand van haar chipnummer kon ik haar opsporen, en heb geprobeert contact te leggen met de baasjes. Deze waren niet op de hoogte van de praktijken die zich voorafgaande hadden plaatsgevonden, ten minste dat vertelde zij mij, maar ook daar heb ik nog steeds mijn twijfels over.
Het ging gelukkig heel goed met haar, kon ook niet anders, want ze was/is een heerlijke hond, die zo sociaal en leergierig was.

Maar het verdriet blijft en daarom zou ik , met al mijn toekomstplannen wel 10 keer afwegen of ik een pupje ooit op fokkersvoorwaarden zou plaatsen.
Je moet voor 1000% zeker weten van de goede bedoelingen van de pleegbaas(jes)

Ik zou er eerder voor kiezen om het bij een van mijn eigen familieleden onder te brengen, en gelukkig heb ik die mogelijkheid ( zoon).
Maar ben dit voorlopig zeker niet van plan, omdat mijn visie omtrent dit geheel nu niet aan de orde is.
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012
Gerritte
Erelid
Erelid

Ongelezen bericht door Gerritte »

:( Heftig dit, maar heel goed om dit hier neer te zetten.
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)
Plaats reactie