verschillende voorwerpen herkennen en brengen

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

verschillende voorwerpen herkennen en brengen

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Ik ben erachter gekomen dat Max het leuk vind om te werken voor ons. Ik heb nu iets nieuws verzonnen: ik leg twee soorten speelgoed op de grond (de kong en de knook) en geef Max vervolgens het commando: pak kong of pak knook. De knook is blauw en de kong is rood. Toch herkent Max de verschillende soorten speelgoed niet. Ik wijs nu ook met mijn vinger en soms kijkt hij erna en pakt hij het juiste. Als hij 3 keer achter elkaar de kong heeft moeten pakken, pakt hij ook de kong als hij de knook moet pakken. Hij luistert ook niewt echt goed. Zodra ik het woord 'pak' zeg. zit hij al in de startblokken. Uiteraard beloon ik hem uitbundig als hij met het juiste speelgoed terugkomt met een stukje appel, stukje kaas en natuurlijk met mijn stem. Het is leuk om zo samen met hem bezig te zijn, maar natuurlijk wel frustrerend als het niets oplevert. Ik wil naderhand ook zijn woordenschat gaan uitbreiden met 'bal' en ik wil hem leren dat zijn blauwe knook hetzelfde is als zijn gele en zijn andere blauwe. Vooral de kong vind ik belangrijk, wat die gebruik ik vaak. Uiteraard is hij altijd onvindbaar. Ik geef Max dan het commando: zoek kong. Hij begrijpt goed wat zoek betekent, maar weet uiteraard niet wat kong is. Hebben jullie ervaringen hiermee?
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Labje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Labje »

Ik vind de woorden kong en knook erg veel op elkaar lijken. Misschien kun je beter beginnen met een bal en de kong.
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke
Afbeelding
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

http://www.nu.nl/opmerkelijk/2408136/bo ... schat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

8) :D
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Wij doen dit hier ook met Zyva en dan met de bal en het touw. De ene dag gaat het echt super goed en lijkt ze het helemaal door te hebben, de dag erna snapt ze er weer niks van! Heel raar. De bal weet ze feilloos wat dat is, ook herkent ze verschillende ballen, maar het touw wil nog niet altijd lukken. Ik ken trouwens een labje die wel 10 verschillende knuffels heeft en ze allemaal bij naam kent. Zoek Binky, Harrie, Jaap, etc en hij weet feilloos de goede te pakken. Echt zo leuk om te zien. Het kan dus wel, waarschijnlijk veel, heel veel oefenen :wink:
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Ik heb er hier eentje die al haar speeltjes bij naam kent :-) En dat zijn er best wat :D
Daarnaast kent Terra ook andere woorden "pak schoenen, pak post, zoek sleutels, pak afstandsbediening, pak pyjama etc" Zo'n mulitifunctioneel hondje heb ik :D

Ik heb het geleerd door eerst met 1 speeltje met haar op de grond te gaan zitten. Dan zei ik "pak touw" en uiteraard wilde ze dan wel pakken, want ja het was het enige speeltje ;-) En dan heeeel erg belonen "jaahh, dat is touw!!!":applaus: Als dat goed gaat, dan breidde ik het uit met nog een speeltje.

Dan zei ik weer "pak touw" en als ze even twijfelde dan hielp ik haar door het betreffende speeltje even aan te raken. Feest natuurlijk als dat weer goed ging. En dat iedere keer uitbreiden. Op een gegeven moment had ik dan 10 speeltjes voor me liggen en Terra kon dat precies uitzoeken.

Ik merkte dat Terra op een gegeven moment ook zelf nadacht. Ik had een keer een nieuwe knuffel gekocht en die had dus nog geen naam. Ik zat in een andere kamer en zei "pak beer". Je ziet haar dan echt nadenken en tot mijn verbazing kwam ze dus echt met de nwe knuffel aangelopen :D Dat gebeurde wel vaker met dingetjes, Terra leert/leerde ook echt heel snel, een nieuw woord leren dat pikt ze echt heel snel op.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
gitte

Ongelezen bericht door gitte »

Maggie kent ook de speeltjes bij naam.
Wij geven haar altijd het commando: Zoek ballie, zoek beer of zoek het vrouwtje( dat ben ik :D ) zoek flos.
Ik heb het net zo aangeleerd als tamara. Maggie had het zo in de gaten.
Een leuke manier om met je hond bezig te zijn.
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

gitte schreef:Maggie kent ook de speeltjes bij naam.
Wij geven haar altijd het commando: Zoek ballie, zoek beer of zoek het vrouwtje( dat ben ik :D ) zoek flos.
Ik heb het net zo aangeleerd als tamara. Maggie had het zo in de gaten.
Een leuke manier om met je hond bezig te zijn.
Het is inderdaad erg leuk om te doen :klasse:

Vooral als je die trotse en blije kop ziet op het moment dat ze het begrijpen en het betreffende voorwerp komen brengen :D
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
gitte

Ongelezen bericht door gitte »

Vooral als je die trotse en blije kop ziet op het moment dat ze het begrijpen en het betreffende voorwerp komen brengen

Ja, Maggie kijkt dat ook altijd van: Goed hè?

Vroeger deden we Max en Maggie allebei op de gang zetten. En dan verstopte we in de woonkamer 1 speeltje.
Om de beurt mochten ze zoeken. De andere bleef in de gang zitten.
en zelfs dat vonden ze prachtig.
Als ik al zei: Kom, weg gaan verstoppertje spelen liepen ze allebei al naar de gang.
dan gingen ze daar zitten. En dan zei ik : nu is Max. Maggie bleef ook keurig zitten wachten tot het haar beurt was.
maria1

Ongelezen bericht door maria1 »

Ik ben met Joris ook bezig met zoekspelletjes.
Zoek bal, zoek snoepje, dat gaat goed.
Waar hij moeite mee heeft is "Zoek Geld"
Ik blijf gewoon oefenen, eens gaat het lukken :D
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

maria1 schreef:Ik ben met Joris ook bezig met zoekspelletjes.

:D :D Misschien ligt er wel nergens geld :wink:
maria1

Ongelezen bericht door maria1 »

royenmarjolein schreef:
maria1 schreef:Ik ben met Joris ook bezig met zoekspelletjes.

:D :D Misschien ligt er wel nergens geld :wink:
Zou goed kunnen, ben helemaal los door Joris zijn nieuwe halsband, riem en voerbakken. :D :D
chantal-77

Ongelezen bericht door chantal-77 »

Dat is een leuke oefening. Dana kent ook al haar speelgoed bij naam. Ook pantoffels en sleutels komt ze brengen als daarom gevraagd wordt. Ook wij hebben het hier met eerst 1 speeltje geleerd en daarna uitgebreid, ze snapte het al snel. Zo leuk, als ik dan iets vraag wat onderin de bak ligt, dan haalt ze de hele bak leeg en begint driftig te kwispelen als ze het goede speeltje ziet liggen.
Ilsemarie

Ongelezen bericht door Ilsemarie »

Chukwa kon ook bepaald speelgoed halen. Onder andere Eend, Aap, Slang, Varken en nog wel een paar (we noemden die dingen zo omdat ze er ook zo uitzagen zegmaar, pluchen eend (met kwaak geluid haha), pluchen aap (met brom geluid), pluchen lange slang.
Het is begonnen doordat dat haar favoriete speeltjes waren zegmaar, dan zeg je automatisch dingen als "ben je weer met slang aan het spelen?" enzo, en op die manier heeft ze het eigenlijk vrij snel opgepikt. Het was eigenlijk niet eens met het doel om het haar te leren, maar als we later dingen zeiden als "waar is aap nou?" dan kwam ze eigenlijk ook altijd wel met aap. Misschien lag het er ook aan dat we het met een aantal speelgoedden maar hebben gedaan, geen idee ;)

Ik zou beginnen met alleen Kong (als je dat belangrijk vind) en het dan later uitbreiden. En kijk anders naar dat waar hij graag mee speelt, als hij uit zichzelf naar een bepaald speelgoed toeloopt bijvoorbeeld benoemen.

En zoals al eerder gezegd, kong en knook lijken denk ik teveel op elkaar. Dat is het met als met zit en lig, dat lijkt ook teveel op elkaar, omdat bij beide de nadruk op de i ligt. kong en knook heeft ook beide een o klank. Dus daar zou ik ook op letten!
Ilsemarie

Ongelezen bericht door Ilsemarie »

Ho sorry mensen! ik zie nu pas dat ik in een oud topic heb gereageerd... oopsie!

Bij deze dan... Royenmarjolein: hoe gaat het er nu mee? ;)
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ilsemarie schreef:Ho sorry mensen! ik zie nu pas dat ik in een oud topic heb gereageerd... oopsie!

Bij deze dan... Royenmarjolein: hoe gaat het er nu mee? ;)
Haha, dat maakt toch helemaal niets uit! Alle tips zijn welkom :) !

het gaat nu al wat beter. Wij zijn onlangs verhuisd en dus ik de training een tijdje op een laag pitje komen te staan :oops: Maar ik ben nu met Max aan het trainen dat hij al zijn speelgoed opruimt aan het einde van de dag. Ik moet nu wel nog het juiste speeltje aanraken, maar dan pakt hij het ook. Ook weet Max nu wat pak post betekend en hij is helemaal trots en blij als hij post ziet liggen :verliefd1:
Plaats reactie