Ik wil deze lente maart/april met mijn kleine Chica graag aan een jachttraining gaan deelnemen. Ze komt uit een Engelse werklijn (abbotsross) en haar vadre heeft meegedaan aan de Nimrod&Artemis, dus als het goed is zit het in haar bloed. En dat blijkt nu al uit de praktijk, want ze doet niets liever dan apporteren, laat zich dan door niets en niemand afleiden en blijft net zo lang doorzoeken totdat ze het apport gevonden heeft. De wil is er dus. Nu nog leren hoe het volgens de regels moet..
Ik weet dus zeker dat ze het geweldig zal vinden om te doen en het lijkt mij ook erg leuk om met haar te gaan werken.
Weet iemand wat een leuke en goede club in de omgeving van A'dam is (laten we zeggen in een straal van 50km)...?
Ik lees vrij veel berichten van mensen die in Almere trainen. Heeft iemand daar meer info over en/of ervaringen mee...?
Wij trainen met Bram in ALmere bij jachthondenschoolalmere (http://www.jhsa.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Zij starten in maart weer met een basistraining.
Ik heb geen referentiekader, maar ons bevalt het heel erg goed daar.
Dus ik zou zeggen... gewoon proberen.
Ik train nu met mijn pup bij KNJV Waterland. Zij trainen o.a. in Purmerend. Met Rowen heb ik zowel bij JHSA als de KNJV getraind. Daarnaast "heb" je in Amsterdam nog Holkeboer en in de omgeving Hilversum Ninette Haitsma. Beide gericht op de training van retrievers.
Succes met kiezen. Mijn advies zou zijn om eens bij een training van de betreffende groepen te gaan kijken. KNJV start rondom april, nu wel puppen en jonge honden.
Wij zitten nu op hondenschool Jottem in de Rijp, leuke school maar volgens mij geen jachttraining, wel speuren maar dat is denk ik wat anders als de jachttraining. Wij beginnen net en idd hoor ik van veel mensen met labradors dat ze jachttraining doen, wij willen uiteindelijk ook door maar gaan nog even proeven van alles:p Dus wij houden deze topic in de gaten voor in de toekomst;)
Het is uiteindelijk de KNJV Noord Holland/Waterland geworden, want gericht op de jacht en sloot het best aan bij mijn eigen schema. Kom misschien nog wel een keer kijken in Almere, want hoor daar veel positieve verhalen over en wil wel eens zien hoe zo'n training in z'n werk gaat.
Nog een tipje als dat mag: Als Chica nu al wat hevig reageert op het apporteren (tja lijn abbotsross... hoe kan het ook anders ) wees dan voorzichtig met het trainen in groepen en het trainen met wild! Probeer vooral aandacht te besteden aan de steadyness en rustig gedrag op post, want daar heb je je leven lang wat aan! Ik heb het eerste jaar alleen in prive training getraind en pas toen Juna het jaar passeerde langzaam wat concurrentie erbij gedaan (meerdere honden). In dat eerste jaar heb ik misschien 3x met wild getraind, want ook dat geeft opwinding, zeker met een werklijn! Focus je niet teveel op het apporteren zelf, want daar zijn ze op gefokt, dat doen ze echt wel maar vooral op de gehoorzaamheid en de rust op post. Heel veel succes en wie weet tot op een wedstrijd!
Lupos schreef:Nog een tipje als dat mag: Als Chica nu al wat hevig reageert op het apporteren (tja lijn abbotsross... hoe kan het ook anders ) wees dan voorzichtig met het trainen in groepen en het trainen met wild! Probeer vooral aandacht te besteden aan de steadyness en rustig gedrag op post, want daar heb je je leven lang wat aan! Ik heb het eerste jaar alleen in prive training getraind en pas toen Juna het jaar passeerde langzaam wat concurrentie erbij gedaan (meerdere honden). In dat eerste jaar heb ik misschien 3x met wild getraind, want ook dat geeft opwinding, zeker met een werklijn! Focus je niet teveel op het apporteren zelf, want daar zijn ze op gefokt, dat doen ze echt wel maar vooral op de gehoorzaamheid en de rust op post. Heel veel succes en wie weet tot op een wedstrijd!
Lupos schreef:Nog een tipje als dat mag: Als Chica nu al wat hevig reageert op het apporteren (tja lijn abbotsross... hoe kan het ook anders ) wees dan voorzichtig met het trainen in groepen en het trainen met wild! Probeer vooral aandacht te besteden aan de steadyness en rustig gedrag op post, want daar heb je je leven lang wat aan! Ik heb het eerste jaar alleen in prive training getraind en pas toen Juna het jaar passeerde langzaam wat concurrentie erbij gedaan (meerdere honden). In dat eerste jaar heb ik misschien 3x met wild getraind, want ook dat geeft opwinding, zeker met een werklijn! Focus je niet teveel op het apporteren zelf, want daar zijn ze op gefokt, dat doen ze echt wel maar vooral op de gehoorzaamheid en de rust op post. Heel veel succes en wie weet tot op een wedstrijd!
Hier sluit ik me volmondig bij aan
Groetjes Lin en een van Max en een van Luna, Doran en Zinzi
Dank voor dat advies! Dat is denk ik een hele waardevolle, want ik merk nu al dat ze duidelijk niet steady is en eigenlijk niets anders wil dan zo snel mogelijk apporteren. Als we richting een plaats gaan waar we dat regelmatig oefenen begint ze al (als een bodercollie) helemaal zenuwachtig om mij heen te drentelen en ze zit bij de 1e apporten zelfs te trillen van opwinding... Das natuurlijk niet goed. Nog tips voor het trainen van die steadyness...??
Zit en blijf. Af en blijf.
Steeds langer en moeilijker maken. Daarna ook uit zicht gaan.
Laten zitten. Een dummy gooien die je zelf gaat halen. Zij moet blijven zitten waar ze zit. Pas de volgende mag zij dan (misschien) halen.
Dummy naar links en dummy naar rechts. Ze mag alleen de aangewezen dummy halen.
Wat hier staat is in oplopende moeilijkheidsgraad. Rustig aan beginnen met de Kijk oefening. En vooral zelf rustig blijven, alles netjes en kalm afwerken.
Laten zitten. Een dummy gooien die je zelf gaat halen. Zij moet blijven zitten waar ze zit. Pas de volgende mag zij dan (misschien) halen.
Wat hier staat is in oplopende moeilijkheidsgraad. Rustig aan beginnen met de Kijk oefening. En vooral zelf rustig blijven, alles netjes en kalm afwerken.
Ik denk dat dit al een stapje te moeilijk is. Zitten en af en blijven is een andere oefening dan de steadyness zelf (blijven met afleiding) als je dan met een dummy gaat gooien als de hond al moeite heeft met die dummy respecteren, moet je er in het begin niet mee gooien maar heel rustig opbouwen. Wil je apporteren, dan kun je beter beginnen met de dummy samen wegbrengen naar de valplaats (aangelijnd) terug lopen naar je inzet plaats, rust inbouwen, dan aflijnen, even wachten en sturen. Hou de driften laag, dus alles wat concurrentie en opwinding veroorzaakt zoveel mogelijk temperen in het begin (geen andere honden en NIET gooien met dummy's, maar alleen neerleggen)
Pas als dat alles goed gaat zou ik de stappen zoals hierboven met de dummy gaan gebruiken.
Ik denk dat dit al een stapje te moeilijk is. Zitten en af en blijven is een andere oefening dan de steadyness zelf (blijven met afleiding) als je dan met een dummy gaat gooien als de hond al moeite heeft met die dummy respecteren, moet je er in het begin niet mee gooien maar heel rustig opbouwen. Wil je apporteren, dan kun je beter beginnen met de dummy samen wegbrengen naar de valplaats (aangelijnd) terug lopen naar je inzet plaats, rust inbouwen, dan aflijnen, even wachten en sturen. Hou de driften laag, dus alles wat concurrentie en opwinding veroorzaakt zoveel mogelijk temperen in het begin (geen andere honden en NIET gooien met dummy's, maar alleen neerleggen)
Pas als dat alles goed gaat zou ik de stappen zoals hierboven met de dummy gaan gebruiken.
Helemaal mee eens, in kleine stapjes met zoveel mogelijk rust.
Vooral de concurrentie maakt het moeilijk. Ik hoop dat je een trainer krijgt die hier heel goed mee weet om te gaan.