Jachttraining omgeving A'dam

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Lupos schreef:
Saskia.Bernadette schreef:Kijk (of watch).

Zit en blijf. Af en blijf.
Steeds langer en moeilijker maken. Daarna ook uit zicht gaan.

Laten zitten. Een dummy gooien die je zelf gaat halen. Zij moet blijven zitten waar ze zit. Pas de volgende mag zij dan (misschien) halen.
Dummy naar links en dummy naar rechts. Ze mag alleen de aangewezen dummy halen.

Wat hier staat is in oplopende moeilijkheidsgraad. Rustig aan beginnen met de Kijk oefening. :) En vooral zelf rustig blijven, alles netjes en kalm afwerken. :wink:
Ik denk dat dit al een stapje te moeilijk is. Zitten en af en blijven is een andere oefening dan de steadyness zelf (blijven met afleiding) als je dan met een dummy gaat gooien als de hond al moeite heeft met die dummy respecteren, moet je er in het begin niet mee gooien maar heel rustig opbouwen. Wil je apporteren, dan kun je beter beginnen met de dummy samen wegbrengen naar de valplaats (aangelijnd) terug lopen naar je inzet plaats, rust inbouwen, dan aflijnen, even wachten en sturen. Hou de driften laag, dus alles wat concurrentie en opwinding veroorzaakt zoveel mogelijk temperen in het begin (geen andere honden en NIET gooien met dummy's, maar alleen neerleggen)
Pas als dat alles goed gaat zou ik de stappen zoals hierboven met de dummy gaan gebruiken.
:wink:
Dat staat er niet voor niets he? :)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Saskia.Bernadette schreef:
Lupos schreef:
Saskia.Bernadette schreef:Kijk (of watch).

Zit en blijf. Af en blijf.
Steeds langer en moeilijker maken. Daarna ook uit zicht gaan.

Laten zitten. Een dummy gooien die je zelf gaat halen. Zij moet blijven zitten waar ze zit. Pas de volgende mag zij dan (misschien) halen.
Dummy naar links en dummy naar rechts. Ze mag alleen de aangewezen dummy halen.

Wat hier staat is in oplopende moeilijkheidsgraad. Rustig aan beginnen met de Kijk oefening. :) En vooral zelf rustig blijven, alles netjes en kalm afwerken. :wink:
Ik denk dat dit al een stapje te moeilijk is. Zitten en af en blijven is een andere oefening dan de steadyness zelf (blijven met afleiding) als je dan met een dummy gaat gooien als de hond al moeite heeft met die dummy respecteren, moet je er in het begin niet mee gooien maar heel rustig opbouwen. Wil je apporteren, dan kun je beter beginnen met de dummy samen wegbrengen naar de valplaats (aangelijnd) terug lopen naar je inzet plaats, rust inbouwen, dan aflijnen, even wachten en sturen. Hou de driften laag, dus alles wat concurrentie en opwinding veroorzaakt zoveel mogelijk temperen in het begin (geen andere honden en NIET gooien met dummy's, maar alleen neerleggen)
Pas als dat alles goed gaat zou ik de stappen zoals hierboven met de dummy gaan gebruiken.
:wink:
Dat staat er niet voor niets he? :)
Ja oke ieder zn volgorde :wink: ik vind de stap tussen het blijven en daarna de dummy weggooien persoonlijk te groot, maar als dat kan, dan kan het he :wink:
Vandaar mijn aanvulling.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Als een hond rustig kan blijven moet je daarna toch een uitdaging in gaan bouwen. Maar eerst weglopen en zelf wegleggen is een mooie tussenstap denk ik. :D
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Chica

Ongelezen bericht door Chica »

Dank allemaal voor jullie tips!

We gaan inderdaad maar een even stoppen met het halen van balletjes, want daar wordt ze met name zelf een stuiterballetje van...
Deed het deels ook wel om haar lekker te laten rennen en zoeken, want er zit meer energie in het beest dan ik kan belopen..
Of kunnen ze het onderscheid wel maken tussen (1) "echte" opporteeroefeningen, waarbij ze onder appel netjes moeten blijven zitten wachten etc. (werk) en (2) het vrij achter ballen en/of stokken aanrennen (spel)..?
Ik vrees dat het een retorische vraag is en we dus andere wegen moeten zoeken om haar energie te lozen..

Nu eerst maar eens aan haar steadyness gaan werken (wat ze zonder voorwerpen overigens prima doet) en dan weer rustig verder opbouwen.

J&C
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Chica schreef:Dank allemaal voor jullie tips!

We gaan inderdaad maar een even stoppen met het halen van balletjes, want daar wordt ze met name zelf een stuiterballetje van...
Deed het deels ook wel om haar lekker te laten rennen en zoeken, want er zit meer energie in het beest dan ik kan belopen..
Of kunnen ze het onderscheid wel maken tussen (1) "echte" opporteeroefeningen, waarbij ze onder appel netjes moeten blijven zitten wachten etc. (werk) en (2) het vrij achter ballen en/of stokken aanrennen (spel)..?
Ik vrees dat het een retorische vraag is en we dus andere wegen moeten zoeken om haar energie te lozen..

Nu eerst maar eens aan haar steadyness gaan werken (wat ze zonder voorwerpen overigens prima doet) en dan weer rustig verder opbouwen.

J&C
Het kan wel, als je het omdraait :wink: oftewel: als je hond volledig goed steady is, kun je ze best eens laten inspringen. En energie kwijtraken met een bal halen?? Nou euhmmm ik denk dat ik dan de hele dag zou moeten ballen :lol: geestelijk uitputten heb je dan meer aan en je hondje is nog aardig jong, dus flink achter ballen laten rennen is niet echt bevordelijk voor de groei en gewrichten. Echt moe krijgen van beweging lukt mij in elk geval niet met mijn honden. Ik zet de dames geregeld naast de fiets en rijd dan routes van zo'n 15 km. Ze zijn dan wel voldaan, maar zeker niet moe / total loss :lol:
Ga ik 2 uur trainen, dan hoor ik ze de hele dag niet meer 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Chica

Ongelezen bericht door Chica »

Inmiddels zijn we twee weekjes verder en toch maar besloten een privé-trainer er bij te halen, want in haar overenthousiasme/spanning werd ze ook hard in de bek: de aangeschafte dummy was binnen een dag een gatenkaas.

Nu dus maar even niets met balletjes/dummy's, de rust terug brengen, terug naar de basis en dan weer rustig opbouwen.

Dank voor jullie tips!

J&C
Plaats reactie