Mank? of gewoon haar manier van lopen?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Mank? of gewoon haar manier van lopen?

Ongelezen bericht door doggie »

Leentje loopt al vanaf dat ze met 8 weken bij ons kwam, op een onregelmatige manier. Ik dacht soms dat ze mankte, maar andere mensen zagen dat niet. Het lijkt soms of ze met haar voorpootjes een beetje rond danst. Maar goed, ze geeft nooit pijn aan, ook niet als ze een tijd heeft gelegen en weer opstaat, echt nooit.
Nu zei vanavond een trainster van de hondenschool dat ze zag dat Leentje een beetje mank liep en ze raadde me aan om foto's te laten maken. Ik schrok daar erg van, je angst wordt dan toch opeens bevestigd.
Maar ik voel niks voor foto's. Ik wil gewoon niet weten of ze iets mankeert. Vooral ook omdat Leentje dus altijd zo heeft gelopen, en geen pijn aangeeft.

Zijn er meer honden op het forum die op een dansende onregelmatige manier lopen?
maria1

Ongelezen bericht door maria1 »

Ojee, ineens ga je twijfelen hé?
ik heb geen ervaring met dat dansende onregelmatigemanier van lopen.
maar een onregelmatige loop, het zegt het al, is toch afwijkend van gewoon lopen.
Misschien toch even een foto'tje.?
Sterkte met de twijfels, en misschien maak je je druk om niets.
Ben benieuwd naar de reactie's en hoop dat je hier wat wijzer wordt.
Annette
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annette »

Maakt ze een beetje ronddraaiende bewegingen met haar voorpootjes?
En als ze staat draait ze dan haar poten naar buiten?
Dat zijn nl. o.a. wel tekenen van ED.
Als het aan beide ellebogen is dan lopen ze niet mank maar lopen ze met zo'n soort maaiende beweging.
Ik zou niet mijn kop in het zand steken (sorry...) maar wel actie ondernemen in het belang van Leentje.
Dus naar de dierenarts, het liefst een orthopeed.
Die zal eerst dmv manipulatie kijken of ze pijn aangeeft en daarna pas foto's.
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Annette schreef:Maakt ze een beetje ronddraaiende bewegingen met haar voorpootjes?
Als het aan beide ellebogen is dan lopen ze niet mank maar lopen ze met zo'n soort maaiende beweging.
Ik zou niet mijn kop in het zand steken (sorry...) maar wel actie ondernemen in het belang van Leentje.
Zo loopt ze inderdaad wel een beetje geloof ik. Maar dat doet ze al vanaf dat ze 8 weken is, kan dat dan evengoed ED zijn?
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

het kan ook zijn dat ze wat los in de ellebogen is, maar er is maar 1 manier om erachter te komen. Eerlijk gezegd zou ik het toch laten onderzoeken denk ik, anders blijf je er toch onbewust steeds over twijfelen den kik (ik zou dat iig wel doen :) )
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Tja, maar wat dan, als je weet dat het fout zit?? Ik sta heel sceptisch tegenover het opereren van deze aandoeningen. Dus wat moet ik dan? Ik wil het ook mijn hond niet aandoen dat ze niet mag rennen en springen en lekker lang wandelen enzo.
Bah, niks leuk!
Annette
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

doggie schreef:
Annette schreef:Maakt ze een beetje ronddraaiende bewegingen met haar voorpootjes?
Zo loopt ze inderdaad wel een beetje geloof ik. Maar dat doet ze al vanaf dat ze 8 weken is, kan dat dan evengoed ED zijn?
Tja dat zou wel erg vroeg zijn, want ED is nl. een ontwikkelingsstoornis en zó snel kan het zich volgens mij niet ontwikkelen, de eerste symptomen zijn vaak pas zichtbaar vanaf dat de hond zo'n maand of 4 is.....
Maar voor de zekerheid zou ik er wel naar laten kijken!
Annette
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

doggie schreef:Tja, maar wat dan, als je weet dat het fout zit?? Ik sta heel sceptisch tegenover het opereren van deze aandoeningen. Dus wat moet ik dan? Ik wil het ook mijn hond niet aandoen dat ze niet mag rennen en springen en lekker lang wandelen enzo.
Bah, niks leuk!
Er wordt niet altijd geopereerd, als een hond weinig/geen pijn aangeeft dan laat men het zo maar is het wél verstandig om er toch rekening mee te houden.
En dat hoeft niet overdreven te zijn.
Ik denk dan bv. aan: niet uit de auto laten springen, geen behendigheid doen, niet op laten springen om een balletje te vangen, kortom al die activiteiten waarbij ze op de voorhand terechtkomen.
En dan is het toch handig om te weten hoe de ellebogen zijn....
liesjeb
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door liesjeb »

Ik zou er zeker even naar laten kijken. Waarom ben je eigenlijk sceptisch over een operatie aan bijv. LPC?
Als je zelf HD hebt, dan wil je toch ook hieraan geopereerd worden waarbij je de revalidatie maar hebt te accepteren om vervolgens een mensenleven lang plezier te hebben van het feit dat je gewoon kunt lopen zonder pijn?!
En zoals eerder al aangegeven, is een operatie niet altijd noodzakelijk. Maar als je weet dat ze wel iets mankeert kun je in ieder geval rekening houden met de kleine dingen (zoals ook al eerder aangegeven) en bijv. preventief iets van glucosamine geven voor de gewrichten.
Als je ernaar laat kijken, dan zou ik dit wel door een orthopeed laten doen... Aldoende leert men, maar onze ervaring is dat dierenartsen lang niet altijd in staat zijn om dingen de herkennen op foto's etc.
Succes en hopelijk valt het allemaal mee!
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik hoop dat er nog mensen reageren die ervaring hebben met een hond die vanaf het begin een wat afwijkend loopje heeft. Want het verhaal van ED en HD etc. weet ik allemaal wel. Het gekke is dus dat Leentje echt áltijd zo heeft gelopen. En ED ontwikkelt zich pas na een maand of 4 lees ik overal. Daarbij heeft ze nooit opstartproblemen, geeft nooit pijn aan en gaat altijd graag mee voor een wandeling.
Operaties voor dit soort aandoeningen zie ik niet echt zitten, mede vanwege de verhalen die ik o.a op dit forum heb gelezen. Volgens mij zijn de operaties veelal wel succesvol, maar de revalidatieperiode etc, ik weet niet of ik mijn hond en mijzelf dat wil aandoen. Bovendien zijn de bedragen die je neer moet leggen voor zo'n operatie zo enorm, dat bedrag wil ik niet uitgeven aan een huisdier. Ik snap dat ik nu aan het vloeken ben in de kerk, maar ik heb nou eenmaal geen onbeperkt budget tot mijn beschikking helaas.
liesjeb
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

doggie schreef:Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik hoop dat er nog mensen reageren die ervaring hebben met een hond die vanaf het begin een wat afwijkend loopje heeft. Want het verhaal van ED en HD etc. weet ik allemaal wel. Het gekke is dus dat Leentje echt áltijd zo heeft gelopen. En ED ontwikkelt zich pas na een maand of 4 lees ik overal. Daarbij heeft ze nooit opstartproblemen, geeft nooit pijn aan en gaat altijd graag mee voor een wandeling.
Operaties voor dit soort aandoeningen zie ik niet echt zitten, mede vanwege de verhalen die ik o.a op dit forum heb gelezen. Volgens mij zijn de operaties veelal wel succesvol, maar de revalidatieperiode etc, ik weet niet of ik mijn hond en mijzelf dat wil aandoen. Bovendien zijn de bedragen die je neer moet leggen voor zo'n operatie zo enorm, dat bedrag wil ik niet uitgeven aan een huisdier. Ik snap dat ik nu aan het vloeken ben in de kerk, maar ik heb nou eenmaal geen onbeperkt budget tot mijn beschikking helaas.
Dizzy was ook geen typisch geval van lpc, buiten het feit dat bij haar de klachten wel pas begonnen toen zij ongeveer een half jaar was.
Zij wandelde graag, speelde graag met andere honden, liep niet altijd mank.... Ook was het op de foto's niet heel goed te zien (alleen een professor in Luxemburg sprak zijn bedenkingen uit en wilde een scan). Pas op de scan werd duidelijk dat er wel degelijk sprake was van lpc.
De operatie zelf kost rond de 400-500 euro. Dit is te overzien, maar het gaat vaak over de voorgeschiedenis van alle onderzoeken (tich keer foto's maken, naar een andere da voor een second opinion etc.).
Wat jij wilt uitgeven aan jou hond moet je zelf weten... Ik begrijp dat er mensen zijn die deze kosten echt niet kunnen dragen.
Ik raad je wel aan om in ieder geval foto's te laten maken en haar poten te laten onderzoeken. Op het moment dat je bijv. de diagnose lpc krijgt, hoef je haar niet te laten opereren. Maar je weet iig wel dat je rekening kunt gaan houden met haar en dat zit 'm in de kleine dingen (zoals eerder aangegeven: optillen in de auto, niet achter een balletje laten hollen etc. en er zijn ook zeker dingen die juist goed zijn zoals zwemmen, fietsen met de hond).
LoveLab

Ongelezen bericht door LoveLab »

Jones loopt ook al vanaf pup erg onregelmatig. Ik zag het wel, maar dacht altijd dat dit gewoon zijn loopje was.

Op een gegeven moment liep Jones erg mank, anders dan zijn loopje. Bleek hij een teen zwaar gekneusd te hebben. Toen wij bij de DA aankwamen zei hij direct 'o ik zie het al, rechts achter', terwijl zijn voorteen gekneusd was! Ik schrok toen heel erg, omdat Jones achter gek loopt. De dierenarts heeft toen e.e.a. nagekeken en kwam met een loszittende knieschijf.

Jones heeft toen 10 weken benchrust gehad! Die teen was al snel over, maar het gekke loopje bleef. Maar ook Jones gaf nooit pijn aan, en dat deed hij bij die teen wel!

WIj hebben toen een filmpje van het loopje van Jones opgestuurd naar de Wagenrenk. Verschillende artsen hebben er naar gekeken en ieder had een eigen mening. Uiteindelijk zijn we daar naar toegegaan, maar konden ze geen afwijkingen vinden in het skelet.

2 jaar geleden zijn we verhuisd en bij een andere dierenarts gekomen. Daar heb ik dit verhaal voorgelegd. Ook hij heeft toen allerlei testjes gedaan en uiteindelijk foto's gemaakt.

De conclusie bij Jones is dat de spieren in de binnenkant van achterpoten tekort zijn en dat ie daardoor zo raar loopt. Het schijnt een kwaal te zijn die erg vaak bij Duitse herders voorkomt. Jones mag in principe alles, maar hij heeft wel een beperking. Dit betekend bijvoorbeeld geen behendigheid e.d. En pijn heeft ie niet.

Ik ben dus heel blij dat we wel foto's hebben laten maken, omdat wij nu weten dat er niks met z'n skelet mis is. Jones wordt verder dus ook niet aan banden gelegd. Hij kan er gewoon oud mee worden.
Dinie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dinie »

Yara had ook vaak een 'raar' loopje, nu heeft ze het veel minder. Ik noem het altijd een 'catwalk'-loopje. Ze zwabbert dan met haar heupen op en neer.
Gezien de weg die we gegaan zijn met Ciba :liefde: , heb ik Yara volledig laten onderzoeken en er waren (toen) geen afwijking te zien.
Het loopje hoort bij Yara.
Toch zou ik als ik jou was Leentje is laten controleren bij een dierenarts/orthopeed.
Waarom?, omdat jij misschien wel denkt dat Leentje geen pijn heeft, maar Labjes kunnen soms bikkels zijn qua pijn.
Ik begrijp best dat je niet zomaar even het geld voor een operatieve ingreep hebt, maar laten we eerlijk wezen, je moet er ten alle tijden rekening mee houden.
We hopen allemaal dat we een kerngezonde hond kopen, maar helaas kan het zomaar heel anders verlopen.
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door sharon66057 »

doggie schreef:Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik hoop dat er nog mensen reageren die ervaring hebben met een hond die vanaf het begin een wat afwijkend loopje heeft. Want het verhaal van ED en HD etc. weet ik allemaal wel. Het gekke is dus dat Leentje echt áltijd zo heeft gelopen. En ED ontwikkelt zich pas na een maand of 4 lees ik overal. Daarbij heeft ze nooit opstartproblemen, geeft nooit pijn aan en gaat altijd graag mee voor een wandeling.
Misschien vind je het raar dat ik het zeg maar doe het toch :oops:
Want ik schrik hier best wel van...
Ik snap heel goed dat er mensen zijn die het minder hebben hoor begrijp me niet verkeerd, maar om nou te zeggen dat je zo'n bedrag niet uit wil geven aan een huisdier dat vind ik toch best hard.
Als je een hond neemt of welk dier dan ook dan weet je dat de kans er altijd in zit dat er iets kan gebeuren met je beestje waardoor hij/zij medische hulp nodig heeft en ja dat kan in de centen lopen, maar dat is toch de verantwoordelijkheid die je neemt als je zo'n beestje aanschaft?

Als ik nou kijk naar Noah, die had (heeft) ED, lpc/ocd en incongruentie...daar is hij aan geopereerd (alleen aan het laatste niet) en ik geef toe het revalideren is niet makkelijk maar als ik hem nu zo zie, zo blij en vrolijk hondje die nog best veel kan.... ik zou het nog 10 keer over doen als het moest.

Dit moest me even van het hart sorry :oops:
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
liesjeb
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Nog even een vraagje he... Komt Leentje van een erkende fokker en heb je haar gekocht met een nlv-koopcontract? Dat maakt het financiele vooruitzicht namelijk heel anders als blijkt dat zij inderdaad bijv. lpc heeft. Als het goed is, is er namelijk een clausule in opgenomen waarin staat dat de fokker een bedrag ter hoogte van max. het aankoopbedrag verschuldigd is indien er binnen een bepaalde periode (1tot 1,5 jaar) wordt vastgesteld dat er sprake is van een erfelijke afwijking.
De koopsom van zo'n pup ligt ongeveer ergens tussen de 800-1000 euro en hiermee kun je dus makkelijk de operatie betalen.
Plaats reactie