Röntgenen en oogspiegelen bij 1 jaar?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Mieke

Röntgenen en oogspiegelen bij 1 jaar?

Ongelezen bericht door Mieke »

Hallo.

Otis is bijna 1 jaar. Nou wees onze fokker ons erop dat je je hond kunt laten röntgenen en oogspiegelen vanaf 1 jaar.

Otis heeft geen klachten en ik twijfel of ik dit wel of niet zal laten doen. Ik neem namelijk aan dat het erg dure onderzoeken zijn die niet in het verzekeringspakket vallen (Proteq).
Het fijne is dat ik dan zou weten of alles in orde is en dan hoef ik me dus minder zorgen meer te maken over zijn gewrichten.

Het lijkt me leuk om Otis op de fokreuenlijst te zetten van de NLV, daar zijn die uitslagen ook voor nodig. Maar dan moet hij ook showuitslagen hebben en we hebben nog geen show gelopen. Dus ik weet niet of hij überhaupt geschikt is als fokreu (al kan ik me niet anders voorstellen want hij is de meest mooie en fantastische labrador met het meest geweldige karakter dat je je maar kunt indenken :engel: )

Kan iemand me vertellen wat de onderzoeken kosten?
Hebben jullie deze onderzoeken laten doen bij 1 jaar en wat was je motivatie?

Groetjes Mieke
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door miranda »

Als je slim bent laat je hem eerst spiegelen,mochten deze uitslagen tegen vallen hoef je niet te röntgenen of je moet dat zelf willen.
Eerst spiegelen want dat is het goedkoopst daarna röntgen.
Ik heb ze met 1 jaar allemaal laten röntgen behalve Iris die had met 9 maanden een LPC.
Mijn Dames worden niet voor de fok ingezet omdat ze beide iets mankeren.
In het verleden heb ik wel 2 nestjes gefokt en dan moet je zowiezo alles uit laten sluiten.
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

als je het alleen voor jezelf doet kun je ook gewoon foto's laten schieten bij de DA, dat kost ongeveer E100,- (heb ik laten doen bij onze Duitse Herder, voor de sport om te kijken of alles goed is en we haar konden belasten).
Met Juna heb ik het wel officieel laten doen en dat is een pak duurder!! Ik weet het niet meer precies, maar ik gok dat ik zo rond de E400,- kwijt was voor heupen en ellebogen. Als je er niet mee wilt fokken, maar gewoon voor jezelf wilt weten of je hond belastbaar is, zou ik het bij de DA laten doen en ogen niet testen, want dat vind ik persoonlijk dan niet zo belangrijk om te weten. :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Mieke

Jeetje! Kost een officieel röntgen onderzoek ca 400 euro??!! :shock:
Dat is echt wel heel veel geld...
Bizar dat dat zoveel duurder is dan een "normaal" röntgen onderzoek (hoe komt dat?)

@ Miranda; als we Otis daadwerkelijk als fokreu willen gaan opgeven is het zeker een goed plan om eerst de ogen te laten doen. Bedankt voor de tip!
Maar misschien is het überhaupt slim om eerst een show te lopen en te bekijken hoe hij "scoort" voordat we achter alle noodzakelijke onderzoeksuitslagen aan gaan.

Daarnaast; hoe groot is de kans dat Otis als fokreu gevraagd zal worden?
Stel dat alles er medisch gezien goed uitziet, hij heeft mooie showuitslagen en eventueel een jachtdiploma (C).
Er staan best wat reuen op de lijst en ook veel reuen van "bekendere" lijnen volgens mij.
Ik ben nieuw in de labrador wereld, dus hoe zou men dan bij Otis uit moeten komen?
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ja dan zul je hem toch veel moeten laten zien op shows en/of jachtwedstrijden denk ik. Het is helaas zo dat fokkers vooral binnen hun eigen wereldje kijken en je er als buitenstaander met 'zomaar een reu' moeilijk tussen komt. Persoonlijk vind ik dat erg jammer want volgens mij zou het beter zijn als er wat meer verschillende reuen gebruikt zouden worden. Het is gewoon erg lastig volgens mij. Maar op de lijst zetten kan altijd :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Mieke

Maar als de kans heel klein is dat Otis ooit wordt gevraagd, dan moet ik wel even heel goed nadenken of ik honderden euro's wil uitgeven voor de juiste onderzoeken....
Lastig!
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Mieke schreef:Maar als de kans heel klein is dat Otis ooit wordt gevraagd, dan moet ik wel even heel goed nadenken of ik honderden euro's wil uitgeven voor de juiste onderzoeken....
Lastig!
volgens mij is de kans idd vrij klein, maar goed, als je een paar shows bezoekt en je scoort een aantal keer goed en legt contact met mensen.. wie weet.. ik zit er niet genoeg in
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Het officieel laten röntgenen kan in Budel voor rond de 200euro, en voor de beoordeling moet je ook nog betalen, maar dat weet ik niet uit mijn hoofd.
De ogen kun je ook laten spiegelen op de kampioensclubmatch koste vorig jaar 17,50euro.

Bear moet donderdag zijn ogen laten spiegelen, dan kan ik je een exact bedrag zeggen :wink:
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

-kim- schreef:Het officieel laten röntgenen kan in Budel voor rond de 200euro, en voor de beoordeling moet je ook nog betalen, maar dat weet ik niet uit mijn hoofd.
De ogen kun je ook laten spiegelen op de kampioensclubmatch koste vorig jaar 17,50euro.

Bear moet donderdag zijn ogen laten spiegelen, dan kan ik je een exact bedrag zeggen :wink:
Een sportkeuring ( dus niet officieel ), heupen, ellebogen en rug heeft me 50euro gekost.

Misschien kan je fokker je wat helpen als je wil dat Otis als dekreu ingezet kan worden :wink:
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
mariska1972

Ongelezen bericht door mariska1972 »

budel rontgenen kost ongeveer 200 euro
dan de beoordeling HD bij het raad v beheer 42euro
en de beoordeling van ED bij de raad van beheer 51 euro

oog spiegelen kost volgens mijn 37.50 euro

dan is het aan te bevelen om EIC en Optigen te testen maar daar weet ik de prijzen niet precies van

dan kan je na shows te hebben gelopen hem op de dekreuen lijst zetten dit kost volgens mijn 25 euro eenmalig en dan maar hopen dat je reu een keer gekozen word en dan als hij gekozen word hopen dat jou reu wel wil dekken of vruchtbaar genoeg is hij kan namelijk ook steriel zijn
dit zijn dingen waar je altijd rekening mee moet houden dat het kan gebeuren
en dan kan het dus wezen dat je je investering er niet uit haald
als ik jou was zou ik hem laten testen om zeker te zijn dat hij gezond is voor je eigen maar ook voor de fokker die graag hoort of hij een goede combi heeft gebruikt

wij hebben onze bas niet gekeurd nog maar gaan dit wel doen maar meer voor ons zelf om te weten of alles ok is ik heb nog niet echt het idee om hem te laten dekken mocht alles ok zijn en hij ook al showresultaten heeft
onze angel is wel gekeurd daar ze dit jaar als alles goed is een nestje gaat krijgen

gr mariska
Mieke

Nou, ik denk dat ik eerst maar eens een show ga lopen dan.
En daarna bepalen of ik wel of niet laat röntgenen en of ik dan de sport of de andere doe.
Zal het ook eens met de fokker overleggen. Kijken hoe zij erover denkt.
Maar... wat is er in Budel? Is dat een speciale dierenarts ofzo? Omdat twee van jullie Budel benoemen?
EricaM
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door EricaM »

Ik ga Bram dit jaar ook laten röntgen. Was dus ook wel benieuwd naar de kosten. :wink: Hij heeft al diverse U-tjes gehaald op shows en zou wat dat betreft dus als dekreu ingezet kunnen worden. Maar dat gaan we waarschijnlijk niet doen.

Maar met alle nare verhalen op het forum in mijn achterhoofd wil ik zelf graag weten in hoeverre hij gezond is. En hoe groot het risico van HD en LPC is. Dus kies wel voor de optie die ook goedkeuring zou geven voor de Raad van beheer.

Ik heb via de NLV laatst meegedaan aan een PRA Optigen onderzoek. Deze kosten waren toen ca.€ 95,-- .

Op de NLV show kun je zijn ogen laten spiegelen. Die kosten waren vorig jaar ca. € 17.50. Helaas was Bram toen ziek, dus dat heb ik ook nog niet kunnen laten doen.

Veel succes in ieder geval met Otis.
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Het loont zich zeker om te gaan shoppen bij de dierenartsen i.v.m. de foto's. Ik heb Nino ook officieel laten röntgen en beoordelen en was daar ook ongeveer 250 Euro aan kwijt.
Ik heb gemerkt dat het toch wel erg verschilt bij de een of andere dierenarts
mariska1972

Ongelezen bericht door mariska1972 »

Mieke schreef:Nou, ik denk dat ik eerst maar eens een show ga lopen dan.
En daarna bepalen of ik wel of niet laat röntgenen en of ik dan de sport of de andere doe.
Zal het ook eens met de fokker overleggen. Kijken hoe zij erover denkt.
Maar... wat is er in Budel? Is dat een speciale dierenarts ofzo? Omdat twee van jullie Budel benoemen?
in budel zit de meemortel en dat is voor ons niet geheel ver weg en ik moet zeggen ik heb er super ervaringen

en voor de prijs is het de moeite om er eens heen te rijden ze komen er zelfs vanuit de buurlanden

gr en heel veel suc6 in e toekomst
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Nino&Toosje schreef:Het loont zich zeker om te gaan shoppen bij de dierenartsen i.v.m. de foto's. Ik heb Nino ook officieel laten röntgen en beoordelen en was daar ook ongeveer 250 Euro aan kwijt.
Ik heb gemerkt dat het toch wel erg verschilt bij de een of andere dierenarts
Dat is wel een stuk goedkoper zeg! En dat was inclusief de RvB keuring?

Het is alleen opletten dat je dan wel een DA pakt die meewerkt met de RvB, anders zijn het geen "officiële" foto's en kunnen ze bij de RvB geweigerd worden.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Plaats reactie