Giardia

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Buddy007
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Giardia

Ongelezen bericht door Buddy007 »

Vandaag heeft een vriendin te horen gekregen dat haar hond giardia heeft. Is het zo besmettelijk dat Buddy het nu ook heeft? Ik ben van de week daar thuis geweest en ze hebben aardig met elkaar gestoeid.
Wat zijn de ervaringen met Giardia? De ene dierenarts zegt 3 dagen ontlasting opvangen, de ander zegt 1 keer en dat moet binnen 1 uur onderzocht worden... Wat is het meest betrouwbaar?
Mag de hond helemaal niet meer in contact met andere honden/mensen?
Bedankt alvast.
Groetjes Lisanne
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html" onclick="window.open(this.href);return false;
misschien heb je hier iets aan
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
Dees en Floor
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dees en Floor »

Voor zover ik weet is het besmettelijk voor mens en dier maar zijn degenen met een lagere weerstand het meest kwetsbaar. Het hoeft dus niet zo te zijn dat Buddy het ook heeft, maar ik zou hem goed in de gaten houden. Zodra hij symptomen zou krijgen, dan direct naar de da voor een kuur want het gaat echt niet vanzelf over. Maar vooralsnog zou ik me geen grote zorgen maken. De bejaarde lab van mijn broer heeft vorig jaar Giardia gehad en alhoewel Floor toen regelmatig contact met hem had, heeft ze geen giardia gekregen.
Afbeelding

:zwartpootje: Floortje 25-04-2006
Debby
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Re: Giardia

Ongelezen bericht door Debby »

Buddy007 schreef:Vandaag heeft een vriendin te horen gekregen dat haar hond giardia heeft. Is het zo besmettelijk dat Buddy het nu ook heeft? Ik ben van de week daar thuis geweest en ze hebben aardig met elkaar gestoeid.
Wat zijn de ervaringen met Giardia? De ene dierenarts zegt 3 dagen ontlasting opvangen, de ander zegt 1 keer en dat moet binnen 1 uur onderzocht worden... Wat is het meest betrouwbaar?
Mag de hond helemaal niet meer in contact met andere honden/mensen?
Bedankt alvast.
Volgens onze da is drie dagen opvangen het meest betrouwbaar...

Giardia is besmettelijk, maar Buddy hoeft het echt niet te krijgen...

Hou het goed in de gaten, bij twijfel kun je altijd een testje laten doen...
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Hm ontlasting opvangen is nergens voor nodig er is een girardia test die de da kan doen als je afspraak maakt. Met een betrouwbare uitslag.
Je merkt het vanzelf als buddy het heeft want de meeste gaan heftig aan de diarree en spugen en geen fut meer.

Ik dacht dat alleen jonge honden het konden krijgen? :?
Buddy007
Grote hondenneus
Grote hondenneus

AnP schreef:Hm ontlasting opvangen is nergens voor nodig er is een girardia test die de da kan doen als je afspraak maakt. Met een betrouwbare uitslag.
Je merkt het vanzelf als buddy het heeft want de meeste gaan heftig aan de diarree en spugen en geen fut meer.

Ik dacht dat alleen jonge honden het konden krijgen? :?
Welke test bedoel jij dan? Want daar heb ik mijn dierenarts niet over gehoord.

"Vaak verlopen Giardia infecties, bij gezonde dieren, zonder symptomen maar scheiden ze wel periodiek de besmettelijke cysten uit."

Dus Buddy hoeft er zelf niet ziek van te zijn, maar kan het wel overdragen? Heel toevallig is een (oude) buurhond van mij nu aan de dunne.
Dus als ze zelf geen symptomen hebben, moeten ze toch behandeld worden lijkt mij? Want ik lees op internet dat het ook overdraag baar is via kleding, maar ik weet niet meer wat ik moet geloven. Niet dat zometeen de hele buurt wordt besmet...
Groetjes Lisanne
Debby
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ik zou ff overleggen met je eigen da.
Groetjes Debby en een poot van Fayth
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Er is een test (echt al jaaaaren) waarbij ze monster via pipetje oid (ik kijk nooit :oops: ) nemen uit zn nah ja kont lol en dan in apparaatje verschijnen er 2 stipjes is ie positief

En het klopt ze hoeven geen last te hebben, maar besef wel dat je dan geregeld moet laten testen want 1 x behandelen is geen garantie dat ze er vanaf zijn.

Om te voorkomen dat het bij asta weer de kop opsteekt krijgt ze 4x per jaar 3 dagen panacur (behandeling is 5 dagen panacur) en nu test ze nooit meer positief dus is het onder controle.
Doe ik dit niet test ze na half jaar-9 maanden weer positief & is ze weer ziek.
Lastige parasiet hoor, je denkt het is weg en hoppa het is weer raak.
Buddy007
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Dat klinkt inderdaad wel handiger, daar heb ik mijn dierenarts niet over gehoord. Ja giardia is inderdaad niet fiijn! Vervelend dat Asta het steeds terug krijgt! Dus dat betekent dat je voor haar leven lang die medicijnen moet geven? En dat ze er nooit vanaf is...
Groetjes Lisanne
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Nu is ze er vanaf hoor :wink: op de een of andere manier krijgt ze het steeds terug als ze geen panacur krijgt 4x per jaar. Maar sinds ik dat besloten heb hup gewoon 4x per panacur heeft ze het niet meer gehad.

Ik wilde niet het risico lopen dat als het terugkomt ze steeds ziek zou zijn/ andere honden besmet :roll: dus idd voor de rest van haar leven krijgt ze dat.
Debby
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

AnP schreef:Er is een test (echt al jaaaaren) waarbij ze monster via pipetje oid (ik kijk nooit :oops: ) nemen uit zn nah ja kont lol en dan in apparaatje verschijnen er 2 stipjes is ie positief

En het klopt ze hoeven geen last te hebben, maar besef wel dat je dan geregeld moet laten testen want 1 x behandelen is geen garantie dat ze er vanaf zijn.

Om te voorkomen dat het bij asta weer de kop opsteekt krijgt ze 4x per jaar 3 dagen panacur (behandeling is 5 dagen panacur) en nu test ze nooit meer positief dus is het onder controle.
Doe ik dit niet test ze na half jaar-9 maanden weer positief & is ze weer ziek.
Lastige parasiet hoor, je denkt het is weg en hoppa het is weer raak.
Ik heb ook nog niet van deze test gehoord..
Bij Fayth moest ik 3 dagen ontlasting opvangen..
Zo'n test is vele malen handiger..

Wat vevelend dat bij Asta het steeds weer terug komt als ze geen panacur krijgt... Gelukkig was bij Fayth 1 kuur voldoende...
Buddy007
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Buddy heeft geen giardia! Wat een opluchting tot nu toe!
Groetjes Lisanne
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Supernieuws, laat je hem wel hertesten in een maand of 3?
monique1977

Ongelezen bericht door monique1977 »

Hoi ,
Ik ga even mee lezen want ik ben nu ontlasting aan het opvangen van lany. mevr is letterlijk al drie dagen aan de spuit poep zo zielig moet alleen morgen nog opvangen en dan eten we meer.
Hoe kan ze zo iets op lopen ontorm haar met regelmaat of is het gewoon domme pech.
we hebben vannacht weer is kunnen slapen maar die nachten daar voor dramma ieder uur buiten gestaan met mevr. ze is nu nog wel loom en wil ook niet echt drinken maar zoals het een echte lab bekwaamd ze wil wel eten. gr monique
Debby
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Buddy007 schreef:Buddy heeft geen giardia! Wat een opluchting tot nu toe!
Goed nieuws :)
Plaats reactie