Succes

Michiel
Of het nu een positieve of negatieve zet was, zelf ervaren brengt vaak nog het meest op!royenmarjolein schreef:Hallo allemaal,
Even een update. Wij hebben toch nog gekozen voor de prikband. Roy liep op dat moment de training en hij zag het helemaal niet zitten om op de oude weg verder te gaan. De eerste trainingssessie met prikband heeft Roy gelopen. Volgens Roy ging het geweldig. De tweede sessie met prikband heb ik gelopen en het ging inderdaad perfect. Wij kregen zelf een compliment van de trainer voor onze rust. Ik was nogal enthousiast geworden en heb daarom geprobeerd om met hem de derde sessie zonder prikband te lopen. Dit was een drama en de instructeur is de prikband komen omdoen. Nou, ik zeg het jullie.....dat ding krijgt hij nooooooit meer om. Van een opstandige hond in een mak lammetje die bijna niet meer durfde te bewegen tijdens de trainingNee, van dat idee ben ik helemaal genezen! Ik ga trainen met mijn hond om iets te leren en om met hem gezellig bezig te zijn. En niet om hem pijn te doen. Ik zat na afloop van de training met de tranen in mijn ogen in de auto. Ik snap sowieso niet waarom ik ben gebleven
Ik had tijdens de training moeten weggaan, maar daar heb ik helemaal niet aan gedacht
Max liet mij duidelijk merken dat hij het helemaal gehad met mij (heeft mij de hele avond ontlopen en genegeerd
). Daarop heb ik besloten om de boeken van Jan Fennell te gaan lezen en om met de dierenarts te gaan overleggen. Na telefonisch overleg met de dierenarts heb ik een kynologisch gedragswetenschapper benaderd en haar het verhaal uitgelegd. Zij heeft zelf drie labradors en is zeer hoog gestudeerd in het gedrag van huisdieren. Omdat wij thuis ook wel eens tegen problemen aanlopen met Max heeft zij met ons een consult ingepland voor volgende week. Inmiddels ben ik begonnen met het boek van Jan Fennell en er worden mij zoveel dingen helder. De roedel die zij beschrijft voordat zij zelf begon te trainen, lijkt precies op onze Max. Precies hetzelfde gedrag: het uitgebreid begroeten, het trekken over straat, het aandacht vragen enz. Door het boek van Jan Fennell en het telefonsich gesprek met de gedragswetenschapper heb ik er vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen en dat wij er heel veel van gaan leren. Ik denk zelf dat het probleem is dat ik mij probeer in te leven in Max, maar dat ik dit doe vanuit een menselijke gedachtegang. Dus dat ik duits spreek en de hond russisch. Hoewel wij nog weleens tegen opvoedkundige problemen aanlopen, ben ik ontzettend blij met hem en geniet ik met volle teugen van zijn aanwezigheid. Hij is met vlagen opstandig en vaak ondeugend, maar hij is ook een ontzettende schat die het geweldig vind om met ons te werken (in de vorm van commando's en apporteren). Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.
Ik dacht precies hetzelfde!Karlien schreef: Of het nu een positieve of negatieve zet was, zelf ervaren brengt vaak nog het meest op!
Zij heeft toch al ingezien dat dit niet de manier was? Lijkt mij jouw reactie een beetje mosterd na de maaltijd..........Patriot schreef:De prikband is een erg gevoelig onderwerp in de honden wereld en iedereen heeft hier zijn eigen mening over...
Ik zelf vindt dat een prikband wordt gebruikt door mensen die absoluut GEEN verstand van honden hebben. Een prikband wordt vaak gebruikt omdat een hond trekt en het een "gemakkelijk" middel is om de hond naast je te hebben lopen. Echter los je met de prikband het probleem ABSOLUUT NIET op.
Waarom niet?
JIJ als baas bent het probleem. Het is jou fout dat jou hond trekt aan de lijn. Jij als baas zijnde bent niet consequent geweest en daardoor is de hond over jou heen gelopen. De enige manier om dit op te lossen is om het positieve gedrag van de hond te belonen (het naast lopen). Nu kan je wel zeggen, ja met de prikband loopt hij naast dus ik beloon hem, maar wat zou jij doen als je 24 stekels in je nek hebt zitten die ERNSTIG LETSEL kunnen veroorzaken (vraag voor de grap eens bij de DA om Xray foto's van een hond die een prikband heeft omgehad. Wedden dat je schrikt?) Kortom, steek wat meer tijd in je hond en wees consequenter en hou op met prikbanden en elektrische rommel.
Misschien is het voor de volgende keer verstandig als je eerst het hele topic leest voordat je zo fel iemand aanvalt...Patriot schreef:De prikband is een erg gevoelig onderwerp in de honden wereld en iedereen heeft hier zijn eigen mening over...
Ik zelf vindt dat een prikband wordt gebruikt door mensen die absoluut GEEN verstand van honden hebben. Een prikband wordt vaak gebruikt omdat een hond trekt en het een "gemakkelijk" middel is om de hond naast je te hebben lopen. Echter los je met de prikband het probleem ABSOLUUT NIET op.
Waarom niet?
JIJ als baas bent het probleem. Het is jou fout dat jou hond trekt aan de lijn. Jij als baas zijnde bent niet consequent geweest en daardoor is de hond over jou heen gelopen. De enige manier om dit op te lossen is om het positieve gedrag van de hond te belonen (het naast lopen). Nu kan je wel zeggen, ja met de prikband loopt hij naast dus ik beloon hem, maar wat zou jij doen als je 24 stekels in je nek hebt zitten die ERNSTIG LETSEL kunnen veroorzaken (vraag voor de grap eens bij de DA om Xray foto's van een hond die een prikband heeft omgehad. Wedden dat je schrikt?) Kortom, steek wat meer tijd in je hond en wees consequenter en hou op met prikbanden en elektrische rommel.
Dat valt wel mee zeg hoewel het bericht inderdaad wat achterhaald is.corretje schreef:, maar trap iemand niet de grond in.
Na het lezen van het gehele topic sta ik best met mijn bek open gevallen dit te lezen, ik ken Jo zelf al jaren lang, zo nog meer van de instructeurs van KC Limburg, dit blijkt dus nieuw te zijn dat ze tegenwoordig al als oplossing naar prikbanden gaan grijpen om een probleem op te lossenroyenmarjolein schreef:Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ben blij dat jullie jullie mening zo eerlijk geven. Ik weet niet zo goed wat te doen. Wij hebben echt een zeer goede trainer die normaal dus nooit naar zo'n hulpmiddelen grijpt, maar die nu geen andere oplossing meer ziet. Hij heeft zelfs ook al Max rustig proberen te krijgen, maar ook hem lukte dit niet. Terwijl hij ook zo'n hondenfluisteraaris.
Ik heb zelf ook gedacht om misschien een andere soort training met Max te gaan doen, omdat het probleemgedrag met name optreed tijdens de momenten waarop Jo (onze trainer) uitleg geef. Ik ben van plan om met Max verschillende hondensporten te gaan. Ik ben op dit moment bezig met een cursus Spaans, maar stop hiermee omdat ik meer met Max wil gaan doen. In de lente ga ik sowieso beginnen met een apporteercursus. Dit doen Max en ik regelmatig in de woonkamer en sinds kort ook buiten. Hij vindt het geweldig en ik vind het geweldig om zo samen met hem bezig te zijn. Je merkt dat dit heel bevordelijk is voor de band met Max. Toen wij Max net hadden, zat ik thuis met een burnout. Ik ben toen niet echt het 'vrouwtje' geweest dat hij nodig had als pup. Sinds ik weer stabiel ben, gaat het super met Max op dat aandacht vragen na dan. Ik heb deze week ook met mijn moeder over Max gepraat (inderdaad 'die' moeder, die Max liever ziet gaan dan komen) en zij adviseerde mij mee te gaan in het advies van de trainer aangezien Max ook vaak aandacht eist als zij op bezoek zijn. En dat dit niet prettig is voor visite. Wel moet ik daarbij zeggen dat het aandacht vragen aan visite de laatste tijd maar 1 keer is voorgekomen. Ik was toen jarig en Roy en ik hadden gewerkt. Toen moesten wij gauw eten en omkleden en toen was de visite er al. Max hebben wij uiteraard wel uitgelaten en te eten gegeven, maar dat was dan ook alles (normaal gesproken krijgt Max veel meer aandacht als wij gewerkt hebben). Hij is de hele avond vervelend aanwezig geweest. Dit komt echter niet voor als ik de hele dag vrij heb gehad en ik een flink stuk met hem gewandeld heb. Dan begroet hij en gaat vervolgens onder de tafel liggen. Ik werd door het oordeel van mijn moeder erg onzeker en dacht daardoor dat ik dingen niet zie doordat Max mijn lieverd is. Ik heb inmiddels ook het boek gekocht: agressie bij honden van Martin Gaus. Max is dus echt nog nooit agressief geweest tegen een mens of hond, maar in het boek stond veel informatie in over lichaamstaal van honden en dingen die wij op een menselijke manier interpreteren in hondentaal uitgelegd. Het boek is heel verhelderend en wij kunnen daar echt iets mee. Ik merk dat het toepassen van de tips heel goed gaat. Zo is Max een fervent springer als ik binnenkom van mijn werk. Eerst vond ik dit leuk om ik dit een uiting vind van blijheid. Volgens Martin Gaus is dit echter niet zo en sinds ik dit donderdag in de winkel heb gelezen, heb ik dit direct toegepast. En Max: die springt bijna niet meer in twee dagenZonder straf, he! Alleen negeren als hij springt en belonen en begroeten als hij met 4 pootjes op de grond staat. Ik sta er echt van te kijken en zie er daarom nog meer tegenop om Max dat ding om te doen. Na jullie reacties ben ik er aan het over denken om de training van Roy over te nemen. De band tussen mij en Max is de laatste tijd zo goed geworden. Eerst luisterde hij beter naar Roy, maar nu is het anders. Echt twee handen op 1 buik! Ik merk nu ook dat straffen in de vorm van negeren of time-out zo goed werkt! Dat werkte vroeger helemaal niet! Ging hij gewoon zich op een andere manier plezieren en nu loopt hij onzeker achter mij aan te dralen en soms piept hij. En vervolgens gedraagt hij zich als een
![]()
Weet jullie wat ik eens ga doen? Ik ga de trainer een e-mail sturen om dit voor te stellen.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
ps. Roy is mijn vriend en Max is de hond. Ik moest een aantal keer lachen toen jullie o.a schreven dat Roy een superactief beest is
Hoi Diana en Ramses,SE-Labradors schreef:Na het lezen van het gehele topic sta ik best met mijn bek open gevallen dit te lezen, ik ken Jo zelf al jaren lang, zo nog meer van de instructeurs van KC Limburg, dit blijkt dus nieuw te zijn dat ze tegenwoordig al als oplossing naar prikbanden gaan grijpen om een probleem op te lossenroyenmarjolein schreef:Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ben blij dat jullie jullie mening zo eerlijk geven. Ik weet niet zo goed wat te doen. Wij hebben echt een zeer goede trainer die normaal dus nooit naar zo'n hulpmiddelen grijpt, maar die nu geen andere oplossing meer ziet. Hij heeft zelfs ook al Max rustig proberen te krijgen, maar ook hem lukte dit niet. Terwijl hij ook zo'n hondenfluisteraaris.
Ik heb zelf ook gedacht om misschien een andere soort training met Max te gaan doen, omdat het probleemgedrag met name optreed tijdens de momenten waarop Jo (onze trainer) uitleg geef. Ik ben van plan om met Max verschillende hondensporten te gaan. Ik ben op dit moment bezig met een cursus Spaans, maar stop hiermee omdat ik meer met Max wil gaan doen. In de lente ga ik sowieso beginnen met een apporteercursus. Dit doen Max en ik regelmatig in de woonkamer en sinds kort ook buiten. Hij vindt het geweldig en ik vind het geweldig om zo samen met hem bezig te zijn. Je merkt dat dit heel bevordelijk is voor de band met Max. Toen wij Max net hadden, zat ik thuis met een burnout. Ik ben toen niet echt het 'vrouwtje' geweest dat hij nodig had als pup. Sinds ik weer stabiel ben, gaat het super met Max op dat aandacht vragen na dan. Ik heb deze week ook met mijn moeder over Max gepraat (inderdaad 'die' moeder, die Max liever ziet gaan dan komen) en zij adviseerde mij mee te gaan in het advies van de trainer aangezien Max ook vaak aandacht eist als zij op bezoek zijn. En dat dit niet prettig is voor visite. Wel moet ik daarbij zeggen dat het aandacht vragen aan visite de laatste tijd maar 1 keer is voorgekomen. Ik was toen jarig en Roy en ik hadden gewerkt. Toen moesten wij gauw eten en omkleden en toen was de visite er al. Max hebben wij uiteraard wel uitgelaten en te eten gegeven, maar dat was dan ook alles (normaal gesproken krijgt Max veel meer aandacht als wij gewerkt hebben). Hij is de hele avond vervelend aanwezig geweest. Dit komt echter niet voor als ik de hele dag vrij heb gehad en ik een flink stuk met hem gewandeld heb. Dan begroet hij en gaat vervolgens onder de tafel liggen. Ik werd door het oordeel van mijn moeder erg onzeker en dacht daardoor dat ik dingen niet zie doordat Max mijn lieverd is. Ik heb inmiddels ook het boek gekocht: agressie bij honden van Martin Gaus. Max is dus echt nog nooit agressief geweest tegen een mens of hond, maar in het boek stond veel informatie in over lichaamstaal van honden en dingen die wij op een menselijke manier interpreteren in hondentaal uitgelegd. Het boek is heel verhelderend en wij kunnen daar echt iets mee. Ik merk dat het toepassen van de tips heel goed gaat. Zo is Max een fervent springer als ik binnenkom van mijn werk. Eerst vond ik dit leuk om ik dit een uiting vind van blijheid. Volgens Martin Gaus is dit echter niet zo en sinds ik dit donderdag in de winkel heb gelezen, heb ik dit direct toegepast. En Max: die springt bijna niet meer in twee dagenZonder straf, he! Alleen negeren als hij springt en belonen en begroeten als hij met 4 pootjes op de grond staat. Ik sta er echt van te kijken en zie er daarom nog meer tegenop om Max dat ding om te doen. Na jullie reacties ben ik er aan het over denken om de training van Roy over te nemen. De band tussen mij en Max is de laatste tijd zo goed geworden. Eerst luisterde hij beter naar Roy, maar nu is het anders. Echt twee handen op 1 buik! Ik merk nu ook dat straffen in de vorm van negeren of time-out zo goed werkt! Dat werkte vroeger helemaal niet! Ging hij gewoon zich op een andere manier plezieren en nu loopt hij onzeker achter mij aan te dralen en soms piept hij. En vervolgens gedraagt hij zich als een
![]()
Weet jullie wat ik eens ga doen? Ik ga de trainer een e-mail sturen om dit voor te stellen.
ps. Roy is mijn vriend en Max is de hond. Ik moest een aantal keer lachen toen jullie o.a schreven dat Roy een superactief beest is![]()
Jo is normaal een man die weet waar hij over praat, maar dit had ik niet achter hem uit gehaald dat als oplossing te kiezen.
ik weet dat een aantal van de instructeurs daar zoiezo ook politiehonden trainen, maar die kun je totaal niet verglijken met een lab![]()
bij ons kom je het terrein nog niet eens op met een prikband , laat staan gebruiken.
ben blij te lezen dat je voor een andere oplossing bent gaan kijken
neen, ik zal ook nooit zeggen dat Jo etc slecht les geeft, ik heb zelf jaren les gehad van jo en o.a angela bij de puppytrainingen.royenmarjolein schreef:Hoi Diana en Ramses,SE-Labradors schreef:Na het lezen van het gehele topic sta ik best met mijn bek open gevallen dit te lezen, ik ken Jo zelf al jaren lang, zo nog meer van de instructeurs van KC Limburg, dit blijkt dus nieuw te zijn dat ze tegenwoordig al als oplossing naar prikbanden gaan grijpen om een probleem op te lossenroyenmarjolein schreef:Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ben blij dat jullie jullie mening zo eerlijk geven. Ik weet niet zo goed wat te doen. Wij hebben echt een zeer goede trainer die normaal dus nooit naar zo'n hulpmiddelen grijpt, maar die nu geen andere oplossing meer ziet. Hij heeft zelfs ook al Max rustig proberen te krijgen, maar ook hem lukte dit niet. Terwijl hij ook zo'n hondenfluisteraaris.
![]()
ps. Roy is mijn vriend en Max is de hond. Ik moest een aantal keer lachen toen jullie o.a schreven dat Roy een superactief beest is![]()
Jo is normaal een man die weet waar hij over praat, maar dit had ik niet achter hem uit gehaald dat als oplossing te kiezen.
ik weet dat een aantal van de instructeurs daar zoiezo ook politiehonden trainen, maar die kun je totaal niet verglijken met een lab![]()
bij ons kom je het terrein nog niet eens op met een prikband , laat staan gebruiken.
ben blij te lezen dat je voor een andere oplossing bent gaan kijken
Ik kan geen enkel slecht woord over Jo of over andere trainers van KC Limburg zeggen. Echt niet!
Wij zijn zelfs zeer tevreden en wij zouden KC Limburg aan iedereen wil adviseren. Het werkt alleen niet voor ons en die fout ligt waarschijnlijk voor een groot deel bij ons. Wij zijn namelijk wel zeer consequent met Max, maar geen natuurlijke 'roedelleiders' Als Max een mens was geweest waren wij waarschijnlijk met vlag en wimpel geslaagd qua opvoeding, maar helaas hebben wij er te weinig rekening mee gehouden dat je hond toch anders moet opvoeden dan een kind. Wij moeten in principe nu hondentaal gaan leren en dit willen wij gaan doen met behulp van de gedragsdeskundige. KC Limburg heeft ons op alle fronten willen helpen met goede tips, maar de training is niet toegesneden op Max en dit hebben wij wel nodig. Jo is echt een goede trainer, daarom zijn wij ook in eerste instantie akkoord gegaan met zijn noodoplossing, de prikband. Ik denk dat Jo het ook gewoon niet meer wist![]()
Let wel, wij lopen tegen dingen aan met Max, maar het is niet zo dat wij hier een agressieve, opstandige en ongehoorzame hond hebben. Integendeel; het is een lieve trouwe schat die heel goed luistert. Alleen wordt hij opstandig zodra wij met de training beginnen. Trainen wij thuis dan is er niks aan de hand. Thuis heeft hij ook zo van zijn dingetjes, zoals stelen en aandacht opeisen. Dit zijn wij er met succes uit aan het trainen. Dit gaat goed, maar naar aanleiding van het telefonisch gesprek met de gedragsdeskundige hebben wij besloten om dit ook samen met haar aan te pakken. Maar nogmaals, Jo is echt goed en heeft goede tips.