Volgen

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Izzy

Volgen

Ongelezen bericht door Izzy »

Hoi Allemaal,

Oze meid wil niet volgen :( . Ze is nu z'n 10 maanden oud.
Soms lukt het haar best om een stukje te volgen maar meestal trekt ze na 5 seconden alweer aan de riem :mad: .

We hebben al van alles geprobeerd, brokjes, worstjes, kaas, lief zijn, boos worden. Niets wilt baten. Verder krijgen wij haar alles snel geleerd van zindelijkheid tot commando's. We zitten nu op een jacht training en die leert ze erg snel. Maar waarom niet het volgen???

Heeft iemand tips? Wat doe ik verkeerd?

Groetjes en een pootje van Izzy
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Als ze bij het volgen naar voren gaat: omdraaien en de andere kant op. Niet naar haar kijken, niets zeggen maar doorlopen. Volgt ze dan weer mooi na een klein stukje belonen met een voertje. Het voertje niet in je hand houden. Dan gaat ze misschien ernaar springen he.

Het stuk dat ze volgt uitbreiden en er links en rechtsom in bouwen. Dan links en rechtsomkeerts. Blijf onvoorspelbaar in je route, dan moet ze wel op je letten he. Dat is de bedoeling, dat zij in de gaten houdt welke kant jij opgaat.

Succes hoor. En volhouden he? :wink:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

En misschien ook nog: van tempo wisselen. Ineens in jog-tempo gaan lopen en dan weer heel langzaam en dan weer gewoon doorstappen en dan huppelen, enz. Of ineens op een sukkeldrafje achteruit lopen en haar voor roepen en dan weer gewoon vooruit lopen en laten volgen. Allemaal inderdaad om haar bij de les te houden.

Wat je ook nog kunt proberen i.p.v. een voertje, een piepbeestje in je hand houden en zo nu en dan ermee piepen. Dat houdt ook lekker de aandacht erbij. Dat moet je natuurlijk niet doen, als ze ernaar gaat lopen springen. Dan misschien een dummy in je hand houden?? Tenminste, als ze daar gek op is.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Brellow
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Brellow »

ik heb precies hetzelfde gehad als jou, Mellow kent vele commando's, maar dat volgen blijft hij moeilijk vinden.

1 vraagje: kan jouw hond lang de aandacht erbij houden onder appél?
Mellow kon dit bijvoorbeeld niet en ik ben em daar in gaan trainen.......toen ging het volgen ook opeens een stuk beter, puur omdat hij niet na 5 seconden de aandacht verliest.

oefning aandacht: hond voor je laten zitten en hij moet je aankijken. blijf em snoepjes geven zo lang die kijkt. als hij wegkijkt alleen met stem corrigeren en weer snoepje voeren.
Test eerst hoe lang jouw hond je aankijkt zonder snoepjes, dan weet je hoe lang hij aandacht voor je heeft.
Zo kun je dit uitbouwen naar steeds langer aankijken.
Afbeelding

Met heel veel dank aan Sarah!
Patriot

Ongelezen bericht door Patriot »

Ik zou niet met eten gaan belonen... Probeer het eens spelende, neem je pup zijn / haar favoriete speeltje mee, ga eerst even spelen (trek en win spelletje bijvoorbeeld). Pak het speeltje af, geef je hond het commando volg, loop een paar meter maar zorg dat je hond het speeltje blijft zien. Loopt je hond 10 of 20 meter goed naast ga je weer een trek en win spelletje spelen en dat bouw je op die manier steeds verder op en op den duur laat je het speeltje thuis..

Kost even wat moeite, maar zo wordt je hond op een leuke manier beloont en wordt hij niet dik van alle vette kaas en worst :D
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

Ik heb kiaora leren volgen met de klicker en snoep....heel veel snoep.
Ik heb alles van het volgen in stukjes aan geleerd...
De start van het volgen, het volgen op zich, en het halt houden.
Ieder onderdeel dus apart aangeleerd en toen aan elkaar gekoppeld.
Hierbij komt ook een stuk aandacht trainen bij.
Het deel van volgen wissel je het moment van belonen steeds af. Dan weer na 5 passen,dan weer na 10 dan weer na 2 dan weer na 15 passen enz enz en zo bouw je het steeds verder uit en ja,dit kost tijd,geduld en snoep,maar het werkt goed!Je hond weet dat er iets komt maar niet wanneer en houdt zo de aandacht. En langzaam aan wordt het dus steeds verder uitgebreid...
En tussen door spelen...heel veel spelen. Dan hou je het leuk,want het is erg saai om te moeten volgen....

Maar hoe gaat het inmiddels met het volgen?
ursulinda

Ongelezen bericht door ursulinda »

Luuk volgt het beste op een hoog tempo of extreem langzaam, alles wat daartussen ligt...is voor de lekkerste geurtjes op aarde die hij niet kan weerstaan, dat is nu eenmaal Luuk. Het hangt er vanaf wat je wilt met je hond....wat wil je gaan doen in de toekomst, jacht, sport of een brave huishond. Kijk ook daarnaar, wees geduldig, oefen korte stukjes en sluit altijd af met iets leuks, niet met iets waarvan de hond jouw spanning o.i.d. voelt, dat werkt averechts.
EricaM
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door EricaM »

Bram heeft er ook nog vaak moeite mee.
Het beste lukt het ons als ik de tactiek van Saskia gebruik. Heel veel afwisseling en tempo wisselingen erin gooien. Dat gaat steeds beter. 8)
Totdat er aan de andere kant van de straat een andere hond aankomt :(
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram
Debora
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

[quote="kiaora"]
Ik heb alles van het volgen in stukjes aan geleerd...
De start van het volgen, het volgen op zich, en het halt houden.
Ieder onderdeel dus apart aangeleerd en toen aan elkaar gekoppeld.
[quote]

Aanvulling: Ook de rechts, links, linksomkeer, rechtsomkeer, langzame en versnelde pas, het 8-tje en de sla-om moeten in stukjes worden aangeleerd. :wink: Een goed volgende hond hebben komt met stukjes. :)
Debora
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

mmmm ik zit te lezen en zie dat de basis er nog niet goed in zit.
Ga een cirkel lopen en zoek de snelheid die bij de hond past. 1 sec. goed volgen is speeltje of koekje (hap slik weg maar proef het wel). :wink:
Ze begrijpt de oefening gewoon niet, daarnaast en dat klinkt stom is dat je hond volgconditie op moet bouwen. Koek voor de neus en gewoon een stukje lopen, gaat niet om de "netheid" maar om conditie hiervoor op te bouwen. Je hondje is pas 10 mnd en dan hoeven ze nog niet perfect te volgen, alleen je moet er een begin mee maken. Zorg eerst dat ze de cirkel goed loopt. Let op! De handler maakt de meeste fouten, jij moet je aanpassen aan de snelheid en het kunnen van je hond.
Ga je afvragen: Wat is haar volgsnelheid? Dus ga jij te snel of te langzaam voor haar. En let op! Langzame pas en versnelde pas zijn aparte oefeningen. Hou daar rekening mee.
Hoe lang kan ze al de aandacht bij deze oefening houden? Ze is nog jong verwacht dus geen 5 min. perfect volgwerk.
Welke beloningen kan ik gebruiken? Voertjes of speeltjes of stemgebruik.
Wat is voor haar een topbeloning. :)

Daarnaast hebben handlers zoals ik dus een bepaalde voettechniek aangeleerd (klinkt stom, maar is wel zo). Dus niet te grote stappen, niet te kleine stappen, bepaalde manier van rechtsaf etc gaan.
Mocht je het een en ander nog willen weten geef maar een gil. :wink:
kiaora

Zeg debora...krijg jij toevallig training (of heb jij training gevolgd) bij It takes 2 in Nieuwerkerk???
Debora
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

kiaora schreef:Zeg debora...krijg jij toevallig training (of heb jij training gevolgd) bij It takes 2 in Nieuwerkerk???
Ik train idd onder andere bij Birgit. Ik heb meerdere trainingen en workshops gedaan. Faith en ik deden ook mee aan de wedstrijden en hebben aan meerdere NK's meegdaan. :wink:

Nu mag ik het wel zeggen: Faith was de beste labrador die meedeed aan de wedstrijden. :oops: :verliefd1: Is overigens niet arrogant bedoeld of zo, maar ze was de eerste labrador die weer mee mocht doen aan een NK. (Dat was in 2009)
kiaora

Daar train ik ook af en toe...trainingsdagen en af en toe privé trainingen samen met een vriendin en haar lab en nu ben ik bezig met trainingen te regelen met een paar mensen van de KC. (is toch steeds een uur rijden enkele reis)

Ben via Birgit en Daniëlle van een 6 naar een 9 gegaan met mijn volg werk.
(GGB een 6 en met GG1 een 9) Daar dus ook geleerd alles uit elkaar te halen dus vandaar mijn vraag of je daar ook trainde... :wink:
Maar super goed hoor van jou en faith!
Is toch een zeer mooie en dierbare herinnering aan je meissie....dat hebben jullie dan toch maar samen geflikt!(pakt niemand je meer af...)

Sorry...is even off topic...
Debora
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

kiaora schreef:Daar train ik ook af en toe...trainingsdagen en af en toe privé trainingen samen met een vriendin en haar lab en nu ben ik bezig met trainingen te regelen met een paar mensen van de KC. (is toch steeds een uur rijden enkele reis)

Voor mij 10 min. :D

Ben via Birgit en Daniëlle van een 6 naar een 9 gegaan met mijn volg werk.
(GGB een 6 en met GG1 een 9) Daar dus ook geleerd alles uit elkaar te halen dus vandaar mijn vraag of je daar ook trainde... :wink:
Maar super goed hoor van jou en faith!
Is toch een zeer mooie en dierbare herinnering aan je meissie....dat hebben jullie dan toch maar samen geflikt!(pakt niemand je meer af...)

Sorry...is even off topic...
Ja, klopt ben er ook trots op! :verliefd1: Yep, ik heb veel bij Bir getraind en een workshop gevolgd. En bij de Belgische herdervereniging (werd hetzelfde getraind) een workshop gevolgd. Maar blijf liever bij Bir...binnenkort gaan we weer. :wink:
Plaats reactie