mmmm ik zit te lezen en zie dat de basis er nog niet goed in zit.
Ga een cirkel lopen en zoek de snelheid die bij de hond past. 1 sec. goed volgen is speeltje of koekje (hap slik weg maar proef het wel).
Ze begrijpt de oefening gewoon niet, daarnaast en dat klinkt stom is dat je hond volgconditie op moet bouwen. Koek voor de neus en gewoon een stukje lopen, gaat niet om de "netheid" maar om conditie hiervoor op te bouwen. Je hondje is pas 10 mnd en dan hoeven ze nog niet perfect te volgen, alleen je moet er een begin mee maken. Zorg eerst dat ze de cirkel goed loopt. Let op! De handler maakt de meeste fouten, jij moet je aanpassen aan de snelheid en het kunnen van je hond.
Ga je afvragen: Wat is haar volgsnelheid? Dus ga jij te snel of te langzaam voor haar. En let op! Langzame pas en versnelde pas zijn aparte oefeningen. Hou daar rekening mee.
Hoe lang kan ze al de aandacht bij deze oefening houden? Ze is nog jong verwacht dus geen 5 min. perfect volgwerk.
Welke beloningen kan ik gebruiken? Voertjes of speeltjes of stemgebruik.
Wat is voor haar een topbeloning.
Daarnaast hebben handlers zoals ik dus een bepaalde voettechniek aangeleerd (klinkt stom, maar is wel zo). Dus niet te grote stappen, niet te kleine stappen, bepaalde manier van rechtsaf etc gaan.
Mocht je het een en ander nog willen weten geef maar een gil.