Het gedoe rond de Cavaliers weer op tv

Plaats hier informatie en vragen over alle hondenactiviteiten die niet onder een andere categorie vallen.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Het gedoe rond de Cavaliers weer op tv

Ongelezen bericht door Laboriginals »

http://kynologie-op-de-korrel.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hanneke
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Je kunt het "gedoe" noemen. Maar wie moet er dan opkomen voor honden die kapot worden gefokt. Ik heb een filmpje gezien van een mevrouw die Cavaliers fokt , bij een van haar honden is bekend dat er wat mee was.
Maar omdat het officieel nog mocht ging ze gewoon door met fokken :cry:
Heeft dat dan nog met dierenliefde te maken?
We hebben dit thema natuurlijk al uitgebreid op het forum gehad, maar als ik zie dat er ook steeds meer labradors komen met allergieën ( niet te vergelijken met die te kleine hersenpannen van de Cavaliërs) dan is het toch goed als er een instantie is die zich inzet voor een ras.
En als daarmee een ras uitsterft - prima wat mij betreft.
Ik kan er nog steeds niet over uit als ik bedenk welke idioot de herder heeft verzonnen met die diepe achterhand. Ik kan wel janken als ik ze zie.
Niet alles wat de mens creëert is goed te noemen.
Maar geld blijft een drijfveer om van alles en nog wat raak te fokken.
Ook bij de Raad van Beheer zitten mensen met persoonlijke belangen en dat vergeten wij wel eens. 8)

Bedankt voor de tip Hanneke, ik ga zeker kijken vanavond ( en waarschijnlijk mijn tenen krommen :?
Laatst gewijzigd door Nino&Toosje op 06 mei 2011, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Ik neem het op. Dank Hanneke......
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Heb het net gezien, en wat ik een hele goede opmerking vond van die mevrouw :" Dierenartsen zijn ook nooit opgestaan, ondanks het feit dat ze wisten dat meer dan 90 % van de Cavaliers ziek zijn."

Nee, tuurlijk hebben ze er niets van gezegd, dat is een goudmijntje voor ze!
Geld, alles draait om geld.

.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Je hebt gelijk, Dorette, het woord ´gedoe´ is niet zo gelukkig gekozen. Dat klinkt nogal afkeurend. Zo bedoel ik het natuurlijk niet. Ik keur een kritische houding t.o.v. de kynologie absoluut niet af, integendeel.

Ik heb het net ook even teruggekeken. Lang leve de digitale televisie :D Het was maar een kort item en daardoor weinig genuanceerd. Ik vraag me af of een fokverbod de oplossing is. Dan verplaatst het probleem zich waarschijnlijk naar de broodfok en dat is misschien nog veel erger.
Ik denk dat er wel rigoureuze fokmaatregelen nodig zijn. Misschien zelfs het inkruisen van een ander ras, omdat vrijwel de hele populatie Cavaliers aangetast is. En natuurlijk moet de rasstandaard worden aangepast, die kleine schedeltjes en platte smoeltjes zijn de grote boosdoeners, dus die moeten wat normaler worden.

Het is zeker een afschrikwekkend voorbeeld van hoe ver het kan komen met fokken op ´schoonheid´. Wat dat betreft is het een waarschuwing voor alle rassen om toch vooral te monitoren op gezondheid en niet uitsluitend op exterieur.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ik wist heus wel dat jij het woordje "gedoe" niet zo bedoelde hoor :wink: :)

Ik weet niet of je broodfok hiermee in de hand helpt.
Wie wil er nou een hond, waarvan je bijna zeker weet dat die gezondheidsproblemen heeft. Dan zo'n hondje kopen , zou bijna russisch roulette zijn.
Je wilt toch ook wel een hond om jarenlang plezier aan te beleven en niet om je jarenlang zorgen te maken, of heel veel verdriet te hebben.
Wat dat betreft is het gewoon goed dat het zo breeduit in de media besproken wordt. Mensen moeten zich ervan bewust zijn wat ze kopen.
En hoe bepaalde rassen tot stand zijn gekomen.
En dat wij als mensen de verantwoording dragen , beginnend bij het fokken, dan verder bij de koop van een dier.
We moeten het niet willen, dieren die gezondheidsproblemen hebben.
Het lijkt wel steeds minder om dierenliefde te gaan en steeds meer een status symbool te worden.
Mensen moeten zich meer bewust worden, wat ze kopen, waarom ze het kopen . En daardoor zijn dit soort programma's goed.
Je moet niet afgaan op de foto van een pup, je moet afgaan op het totaal plaatje en je kop gebruiken als je een hond koopt.
En als fokker moet je heel erg bij jezelf te rade gaan of je bepaalde zaken wel wilt. Want je creëert wel een levend schepsel. En daar moeten wij ons meer bewust van worden!!
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Nino&Toosje schreef: Het lijkt wel steeds minder om dierenliefde te gaan en steeds meer een status symbool te worden.
Deze zin pik ik er even uit, dat is namelijk exact het gevoel wat ik krijg bij heel erg veel shows. Gezelschapshondjes die als een opmaakpopje op een tafel moeten staan tot alle nagellak, haarlak en krullen zijn aangebracht... Honden die de hele dag in benches vertoeven zodat de eigenaar vooral geen uitslag van het scorebord hoeft te missen om te weten wat de concurrentie doet, zelden een fatsoenlijk uitlaatveldje waar de honden even normaal uit kunnen gaan, maar zeker bij hallen een stukje asfalt van de parkeerplaats... Laten we nou eens eerlijk zijn, gaat het bij shows nog echt om de honden zelf of toch omdat status symbool? Ik neig naar het laatste, waarmee de uitzondering uiteraard de regel zal bevestigen. :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

90%, ik schrok daar echt wel van en begrijp niet dat dit zo ver heeft kunnen komen? Als je toch echt van dit ras houdt, dan had er toch veel eerder aan de bel getrokken moeten worden, zeker de rasvereniging had in moeten grijpen.
Als fokker zijnde begrijp ik dit echt niet. Je wilt toch niet dit soort zieke beestjes op de wereld zetten. ik zou daar van wakker liggen!
Fokken op schoonheid en de smaak van de keurmeester, begrijp ik zowiezo niet, een hond moet goed kunnen funtioneren, bewegen en dus een goede levens kwaliteit hebben, als hij er daarnaast nog mooi uit ziet, is dat de kers op de taart.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Dat zou je toch denken, dat vooral de Cavalier fokkers vooraan staan om deze akelige ziekte met alle mogelijke middelen uit te bannen.
Maar lees eens hier:
http://www.eerstegezelschapshondenclub. ... ossier.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit komt van de site van hun nieuwe rasvereniging. Het is weer het oude liedje: bagatelliseren van problemen, wegschuiven van verantwoordelijkheden, pappen en nathouden. Bah bah :mad:

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

90% is ronduit schokkerend. Hoe kan het dat er dan nog steeds mensen zijn die doelbewust met een zieke hond gaan fokken en dan nog:
"omdat het officieel nog mocht ging ze gewoon door met fokken ". Ronduit schandalig.

Helaas koopt een grote groep mensen nog steeds een hond op uiterlijk en kijkt niet veel verder dan dat uiterlijk. De hond is compact, klein, handzaam en dat is toch lekker makkelijk? Dat die groep dan ook vaker bij broodfokkers terecht zal komen, verbaast mij niet.

En dan de zgn. ras-liefhebbers: Hondje moet vooral mooi zijn, overige raseigenschappen zijn niet belangrijk genoeg. De prijzen voor deze hondjes zijn enorm, heb ik me laten vertellen. Daar mag je dan tenmionste een gezonde hond voor verwachten en niet een die een hernia, ademhalingsprobleem of hartruis heeft. Of alle drie :cry: .

Dieptriest dit, vooral dat laatste stukje op hun ras-site. Wat een naar volk...
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

Laboriginals schreef:Dat zou je toch denken, dat vooral de Cavalier fokkers vooraan staan om deze akelige ziekte met alle mogelijke middelen uit te bannen.
Maar lees eens hier:
http://www.eerstegezelschapshondenclub. ... ossier.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit komt van de site van hun nieuwe rasvereniging. Het is weer het oude liedje: bagatelliseren van problemen, wegschuiven van verantwoordelijkheden, pappen en nathouden. Bah bah :mad:

Hanneke
Echt niet te geloven..... Als dit je ras is als fokker, dan ga je toch vechten om het ras weer gezond te krijgen. En als die cijfers van 90% echt kloppen, betekend dit dat elke fokker van dit ras er mee te maken en er ervaring mee moet hebben! Net wat ik al zei, ik zou daar van wakker liggen, hoe kan je dan nog met een goed gevoel een pup mee geven?
Lijkt me vreselijk!
Gelukkig loopt onze vereniging voor op met gezondheid en wordt er hard gewerkt om het gezond te houden.
Plaats reactie