De afgelopen week vond ik de baasjes al behoorlijk gestressd. Er zat wat aan te komen, maar wist ik veel
Zijn we net onderweg, stoppen we alweer om Riwka op te halen. Hé dat is vreemd, maar wel gezellig, maar waar is Storm?? Blijkt dat die niet mee mocht.
Na ruim een uur nog even lekker bijgeslapen te hebben in de auto stoppen we bij een restaurant, en wat zie ik daar.... allemaal labradors. Het leken er wel 100.
We begonnen met 2 proeven om het apport op te halen. Eén vanuit het water, en één vanaf het land. Nou, dat kan toch niet zo moeilijk zijn dacht ik. Ik mocht pas als laatste van ons groepje van 10, dus ik kon mooi nog even afkijken bij de rest.
Eerst de zwemproef. Ik blijf rustig aan de kant zitten tot het schot valt en het baasje mij de opdracht geeft de dummy op te halen. Trouwens jammer dat het geen eend was
Dan wordt er eigenlijk direct daarna een dummy op het pad gegooid. Appeltje eitje denk ik, die pak ik en breng hem direct bij het vrouwtje terug. Zo gezegd zo gedaan. Ga nog even netjes zitten tot ik hem los mag laten. Een dik verdiende 8 gekregen
Dan op naar de volgende proef. We moesten volgen en mochten daarna lekker los gaan. Het duurde erg lang voordat we aan de beurt waren en ik zag allemaal boze en teleurgestelde mensen. Want ook hier was de keurmeester niet zo lief als we gedacht hadden en was er van onze groep nog maar 1 labje over die uiteindelijk ook zou slagen.
Nou, eindelijk ik mag! Eerst volgen aan de riem. Vrouwtje rook errug lekker, dus ik bleef lekker dicht bij haar. Dan een rondje zonder riem. Dat was leuk... want ik rook ook in het gras wel hele lekkere luchtjes, dus vergat een beetje dat ik met het vrouwtje mee moest lopen. Ja dat was duidelijk niet de bedoeling.
Na deze proef mocht ik meteen lekker vrijuit gaan. Nou, dat ging ik hoor.
Al met al was het snuffelen tijdens het volgen toch voldoende om mijn vrouwtje blij te houden. Een 6 voor het volgen en een 7 voor het vrij uit sturen en komen op bevel. Baasje blij, ik blij en een lekkere beloning
Maar we waren er nog niet. Vrouwtje zij dat ik ook nog even alleen in het bos moest blijven liggen en daar moest blijven tot zij weer terug kwam. Daarna zouden we klaar zijn. Beetje vreemd, want je ligt daar in zo'n vreemd bos en staat er zo'n vreemde vent naar je te kijken. Nou, ik blijf wel liggen, want wie weet wat die man anders doet. Gelukkig na een minuut of 2 komt het vrouwtje er weer aan. Gaat naast me staan en laat me weer zitten om een lekker stukje worst te geven.
En helemaal te gek. Blijkt dat die man mij zo goed vond blijven liggen, dat ie mij een 10 heeft gegeven.
We zijn klaar en vrouwtje knuffelt me helemaal plat van blijdschap omdat dat we zijn geslaagd en ons diploma hebben. Nog meer worst
Daarna was het nog niet over en gingen we nog een paar leuke proeven doen. Best leuk, maar eigenlijk was ik er ook wel een beetje klaar mee. Diploma op zak, dus ach...
Bij de diploma uitrijking zag ik veel monder hondjes en baasjes dan 's morgens. Maar ja... er waren uiteindelijk van de 56 ingeschreven labjes maar 8 geslaagd. Dus ik had het gewoon heel errrug goed gedaan met mijn 37 punten en een 5e plaats.

Best wel vermoeiend hoor, zo'n examen. Maar ook wel heel erg cool. En je begrijpt natuurlijk wel dat ik mij nu niet meer zomaar kan vertonen overal
@Ellen, dank voor de foto's die je hebt gemaakt. Deze zijn super. De aktie foto voor het apport heb ik ingestuurd als foto van de maand van het forum.