Onze Fido is ruim 7 maanden...
Is het dan verstandig om 'm 1x in de zoveel dagen eventjes naast de fiets te hebben om z'n energie even goed kwijt te kunnen ??
Of zou dit te jong zijn, omdat ie nog niet volgroeid is ?
Uiteraard gaan we ook elke week naar 't bos en/of strand met 'm
Volgens mij zijn de meningen hier over verdeeld, de een zegt met 9 maanden de ander zegt als ze een jaar zijn. Ik wil ook met Zyva gaan fietsen, maar wacht toch nog eventjes daar mee. Zyva is nu 8,5 maand. Wel kun je alvast met Fido naast de fiets lopen, dus met de fiets in je hand. Zo kan hij wel alvast aan de fiets wennen. Verder heb ik mij laten vertellen dat je het fietsen goed en rustig moet opbouwen,op internet kun je wel opbouwschema's vinden en ook moet je de temperatuur goed in de gaten houden. Boven de 20 graden is het al vlug te warm voor de hond. Ook moet je niet te snel fietsen, de hond moet in een rustig tempo naast de fiets kunnen draven. Dit is wat ik er een beetje van weet, maar heb dus nog geen ervaring. Ik lees dus graag met je mee in dit topic.
Ik heb ooit gehoord dat ze minstens 1 jaar moeten zijn voordat ze met de fiets mee mogen lopen. Wij waren een keertje steppen met de hond en daar zeiden ze hetzelfde. Chester was toen al 1 jaar maar hij loopt nog zo lekker heen en weer dus echt steppen was moeilijk. Er bestaat toch wel een cursus voor fietsen met de hond en die weten het toch vast wel.
Op de hondenschool werd bij ons gezegd dat het al vanaf een mnd of 5 kon, zo het is een mooie rechte pas voorwaarts ipv slingerend, dus dan kunnen de heupen en ellebogen mooi vormen.
Maar bij de dierenarts werd geadviseerd pas na een jaar pas echt te fietsen met je hond. Net als wat ik ook op het forum heb gevonden. Wel je kan al rustig oefenen/opbouwen met hem. En dan bedoel ik gewoon naast de fiets lopen zodat hij aan de fiets kan wennen. En dan eens eventjes op de fiets, je hebt er idd schema's voor. Wel prettig om op die manier rustig op te kunnen bouwen, maar echte stukken fietsen wordt dus nog afgeraden ivm de belasting die het toch op de gewrichten heeft.
Mij is altijd aangeraden om met zware belasting te wachten tot na een jaar, dan is het skelet 'uitgehard' en pas geschikt om zwaardere lichamelijke beweging aan te kunnen. Het strand is mij trouwens ook sterk afgeraden voordat je lab een jaar is, het ploegen door zwaar zand schijnt ook te belastend te zijn. Iedereen zegt natuurlijk weer iets anders, ikzelf heb het zekere voor het onzekere genomen en tot een jaar gewacht!
vooral othopeden adviseren vanaf 7 maanden langzaam op te bouwen voor spiermassa. Kijk uit met warm weer en kijk goed naar je hond maar het kan zeker geen kwaad hoor
ester01 schreef:vooral othopeden adviseren vanaf 7 maanden langzaam op te bouwen voor spiermassa. Kijk uit met warm weer en kijk goed naar je hond maar het kan zeker geen kwaad hoor
Ja, dat is mij ook verteld.
Je kan natuurlijk ook kiezen om je hond te laten zwemmen ipv te fietsen.
Is minder belastend, je hond krijgt spiermassa, ze krijgen condititie en ze raken overtollig energie kwijt.
ik ben met roef ook gaan fietsen toen hij een maand of 7-8 was,dit op advies van de dierenarts.
roef had een knieband blessure en had bench rust gehad,om de bespiering weer op te bouwen is rechtlijnige beweging het beste.
dus als je rustig aan doet en een trainingsschema hebt voor jonge honden dan moet het kunnen.
bij twijfel even advies vragen bij je da
Roef (Matcho) 18-04-2008 James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
7 Maanden is volgens de orthopeed een goede leeftijd om rustig te beginnen, volgens het fietsschema en het liefst aan een springer, zodat de hond niet alle kanten op kan bokken maar netjes in draf naast loopt.
Maar ik zou in jou geval wachten, het is nu niet het weer om aan zoiets te gaan beginnen, van de week word het weer 25 graden en dan moet je echt niet gaan fietsen met je hond. Aangezien je het volgens een schema op moet bouwen, zou ik lekker wachten tot het najaar om te beginnen.
Groetjes Lin en een van Max en een van Luna, Doran en Zinzi