Een apportje

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Een apportje

Ongelezen bericht door daantjuh85 »

Even eenv raagje. Ik doe niet zoveel apporteren omdat dit niet zo goed is voor de jonge hond. Maar zo af en toe toch met steadyness oefenen. Dus zit en wacht tot het apport gegooid wordt. Net als met de riem oefenen we tegenwoorden plaats. Die gooi ik weg en wanneer ik vooruit zeg komt meneer in actie.
Maar nu merk ik de laatste tijd als ik erop uitga en ik denk leuk een apportje te gooien hij het leuk vind om ernaartoe te rennen en dan is er ineens vanalles interessant wat eromheen ligt... Ik kan het apportje dus mooi zelf halen :s

Misschien is het de face van het ontdekken van alles om zich heen (geurtjes van andere hondjes?) ik heb geen idee en verzin het ter plekke, maar ik vind het dus erg lastig te plaatsen. Ik ben ook altijd enthousiast als hij het apportje brengt. Hij komt hem nl wel brengen, kan nog niet eerst netjes zit en daarna afgeven. Maargoed, dat hoeft ook nog niet ;)

Moet ik hem dan maar gaan belonen als hij zijn apportje netjes bij mij komt brengen? Het apporteren is eigenlijk toch ook gewoon al leuk?
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Ik heb Keo altijd beloond met iets lekkers als hij zijn apportje terug komt brengen en dat werkt goed als we samen bezig zijn.
(op de training is een ander verhaal, dan zijn de andere honden toch echt interessanter...)

Als ik ergens met hem ga oefenen dan kies ik er ook een geschikt, rustig plekje voor uit, want als we naar een veldje gaan waar veel honden komen dan is snuffelen (en hondenpoep) onweerstaanbaar.

Uiteindelijk moeten ze zo gek worden op het apporteren zodat een beloning met stem al voldoende is, maar zover is Keo zeker ook nog niet.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Je hebt zeker gelijk als je zegt dat het apporteren zelf al een beloning is voor de hond, maar het mooiste zou zijn als de hond zijn "beloning" m zit in het brengen bij jou van het apport! Er zijn veel honden die het belonend vinden om naar het apport toe te rennen.... beloning gehad en dan gaan ze wat anders doen. De kunst is dus om de beloning (met dummy!) bij jou te krijgen, zodat ze vlot en met dummy terug komen.
Ik begin altijd klein en ga gewoon met mijn hond in de tuin staan, dan daag ik uit tot het vastpakken van de dummy, en zodra ze de dummy oppakken, roep ik ze bij me. Staan ze bij me? Dan begint het feestje! Ik dans in het rond, of ga op de grond zitten en prijs ze de hemel in voor het bij mij staan met de dummy. Dummy laten vallen betekent einde feestje, en tot ze met dummy bij me zijn, zeg ik niets, maar fluit alleen binnen (=hierkomen). Ik laat bij voorkeur jonge honden/pups in mijn armen springen en de dummy in mijn gezicht afgeven. Dat train ik later wel iets netter, maar het belangrijkste is dat de hond snapt, dat het feestje pas begint als hij met dummy en al bij jou is beland. Ik werk bij het trainen met apporteren niet met voer. De dummy en ik zijn belonend genoeg. Voor de steadyness gebruik ik wel weer voer, omdat steadyness niet met een feestje kan worden beloond want ze moeten immers rustig op post blijven 8)
Om een lang verhaal kort te maken: verleg de beloning naar jou, in plaats van de beloning bij het apport zelf te leggen :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door daantjuh85 »

mooie uitleg juna! Ik denk dus idd thuis nog duidelijk maken dat het apport bij mij brengen een feestje is en daarna dit buiten weer te oefenen, daar ligt toch de meest interessante dinge voor afleiding... Ik ben zelf altijd erg entousiast met stem en aaien. Maar dat is dus wanneer de hond terug is (vaak zit ik ook al op de grond) en de dummie mee heeft ben ik erg blij. Ik pakte ook niet gelijk de dummie maar juist hem aaien en kroelen, plus natuurlijk mn entousiasted stem. Zal het hem dan zitten in het direct stoppen met dit feestje als hij hem loslaat?? Dus ook met los en vast (vooral die laatste vindt hij nog lastig) oefenen is vasthouden dan een feestje?
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

: als Tabor nog niet goed vasthoudt is dat het eerste wat je leert. Je moet het een beetje zien als een ketting: naast je zitten, vooruit sturen, dummy oppakken, dummy terug brengen, dummy afgeven en weer terug gaan zitten naast je. Bij het aanleren van het apport draai ik de ketting om: ik werk alle stapjes van achter naar voren af. Ik leer ze dus altijd naast me te zitten. Voor alles. Dus voor het eten, voor het spelen, tijdens het koken enzovoorts. Dan wil ik dat de hond met een dummy in zijn bekje bij mij is. Dus in het begin eventueel aangelijnd, en zodra de dummy wordt vastgehouden begint het feestje. Gaat dat helemaal goed, dan leg ik de dummy een meter verder "stuur" de hond naar het apport, en zodra hij zich omdraait staat hij alweer bij mij, want het is korte afstand. Als ook dat goed gaat, gaan we weer een stapje verder in de "ketting" oftewel een grotere afstand van mij tot aan de dummy. En dan is langzaam de ketting helemaal afgewerkt en ga ik het omdraaien: dus het gehele apportje laten doen met het naast zitten, het sturen, het oppakken, terug komen en aanbieden :)
Gaat ook dat perfect, dan ga ik een ander terrein opzoeken. Ik pak bij voorkeur leegstaande weilanden, want daar lopen vrijwel geen honden/weinig afleiding (nou ja, een beetje wild soms :lol: ). Daarna bereid ik ook dat weer uit naar andere/drukkere gebieden en als ik dat ook netjes erin heb zitten, dan pas ga ik in een groep trainen (concurrentie).
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Plaats reactie