Puppy dummy

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Puppy dummy

Ongelezen bericht door lucievd »

A.s. donderdag kan ik mn eerste pup ophalen :verliefd1:
Ik wil er graag jachttraining mee gaan volgen, alleen dit kan nog niet gelijk.
Wie weet hoe ik mijn puppy helemaal enthousiast kan maken voor de puppy dummy?
Of is het niet verstandig om 'gelijk' met een puppy dummy te beginnen?
Want ik lees ook wel verhalen dat je eerst alleen maar op steadiness moet trainen voordat ie uberhaupt een dummy mag apporteren.
En hoe zorg je ervoor dat hij het niet als speelgoed gaat zien?
In de zin van, dat ik hem weggooi, maar dat ie hem niet terugbrengt en er op gaat kauwen bijv.
Bedankt alvast voor jullie reacties!
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Komt je pupje uit een werklijn? In dat geval moet je erg voorzichtig zijn met in het wilde weg gek maken op een dummy namelijk :wink: worden ze veel te hevig van. Als je hond niet uit een werklijn komt kan het oppeppen soms nodig zijn. Maar het aller belangrijkste van jachttraining is de gehoorzaamheid. Je hondje moet rustig, bedaard en geduldig worden en altijd luisteren naar wat jij wilt. Als pup doe je dat spelenderwijs de hele dag door dmv bijvoorbeeld de volgende oefeningen:
- voerbak neerzetten met de pup op je arm, paar stapjes naar achteren gaan, pupje neerzetten en heel even tegenhouden tot hij niet meer probeert te ontsnappen, maar gewoon bij je blijft (zitten of staan -> later alleen zittend) dan breng je 1 hand bij zijn kopje en zeg je "vooruit" en mag hij eten. Dit is de start voor het vooruit sturen oftewel: oplijnen.
- overal laat je de pup voor naast je zitten. Eerst naast je zitten, dan een speeltje pakken of spelen, of de bench uit mogen enz.
- ben je wat verder dan kan je hondje een beetje blijven en ga je heeeeeeeeeeel rustig de verleiding opbouwen: blijven zitten terwijl jij eten gaat pakken. Hij moet gewoon op een afstandje afwachten. Later langsrollen van een balletje enz.

Het is wel handig, als je dit echt wilt gaan doen om gerichte begeleiding hierin te zoeken. Zit er geen jachtschool bij jou in de buurt?
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Dankjewel voor je uitleg!
Mn pupje komt opzich wel uit een werklijn (en alle eigenaren 'moeten' er ook mee gaan werken), maar niet het fieldtrial type. Ze zijn niet zo rank als dat type, maar ook zeker niet zo breed en fors als het 'showtype'.
Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel :)
Ik wil straks jachttraining gaan volgen bij de KNJV, die zit wel in de buurt. Alleen ze beginnen daar mogelijk 'pas' in oktober met een jonge honden groep.
Maar het lijkt me leuk om tot die tijd misschien ook zelf al wat te oefenen, tenzij er dan misschien te veel fout kan gaan, dan is het beter van niet. (heb al wel het een en ander gelezen, maar het blijft toch mn eerste pup).
Vandaar dat ik me af vroeg hoe ik kan beginnen en of dat uberhaupt handig is.
(Ik ga trouwens ook eerst een puppycursus en gehoorzaamheidscursussen volgen tot die tijd).
Hierbij even nog een foto van de vader en moeder van mn pup, heb je even een idee hoe ze eruit zien qua uiterlijk aangezien mijn uitleg te wensen over laat :D

Teef:
Afbeelding
Reu:
Afbeelding
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Hoe heten de ouders? en bij welke kennel komt je pupje vandaan? Ik ben wel benieuwd 8)

Bij de KNJV moet je alleen oppassen voor te snel met wild gaan werken en met schot werken. Ze gaan vaak veel te snel voor jonge hondjes vind ik persoonlijk. Alles rustig aan doen :)
Het boek van File Exelmans kun je misschien wel wat mee: "een hond is een hond is een hond"
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

@lucievd:

Obedience, Obedience, Obedience
Dat is het eerste wat Engelse keurmeester zeggen en eisen van hun hond.
NOT an inch:
hiermee bedoelen ze dat de hond niet van je been afwijkt, in geen enkele situatie, en dat hij/zij niet voor loopt.

Dus gehoorzaamheid en voetwerk zijn in de eerste maanden het belangrijkste wat er is om de hond aan te leren!

Als je onervaren bent ga dan niet beginnen met zaken waarmee je heel veel kapot kan maken.

Is het een heftig type hond wat je in huis krijgt, dan is het geven van zo weinig mogelijk prikkels belangrijk.
(smijt je elke dag 10-20 dummies, dan kan je een hond krijgen die gaat piepen/inspringen/hele hoge buitdrift/..........)
Je moet hierin doseren, dus advies van ervaren trainers/voorjagers is dan zeer belangrijk.

Er zijn een paar zaken die heel belangrijk zijn, en die je van pup af kan trainen (met voedsel bereik je alles bij de retrievers):

1. de zitfluit (of aandachtsfluit): 1 toon, iets lang gerekt, hondje moet gaan zitten zodra hij deze fluit hoort
2. de kom fluit, 2x een korte tuut na elkaar, uitleg is niet nodig maar de hond moet gelijk afkomen zodra hij deze fluit hoort
3. steadiness, het kunnen en moeten blijven zitten zolang de hond geen commando heeft gekregen om iets anders te doen, dit moet je opbouwen en voedsel is dan het middel.(zie beschrijving van Lupos om dit op te bouwen).
4. down, de hond blijft liggen op de plaats waar jij het gezet hebt, dit is een rust periode voor de hond, en hij weet dat er dan niet gewerkt moet worden. Als start moet de hond eerst weten wat liggen is, zodra hij dit kent dan ga je opbouwen met: hond aan de lijn, 1 stap voor hem, daarna stap opzij, dan rondje om de hond heen, en zo langzaam aan opbouwen -2 stappen, je houdt in deze periode nog steeds de lijn vast. Als de hond goed blijft liggen, laat je de lijn los en begin je weer met 1 stap voor de hond, ............
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

ben het met je eens raymond op 1 puntje na: de 4e. Die leer ik ze niet aan :wink: Ik zie er absoluut het nut niet van. Ik leer ze alleen te zitten, en dat voor alles! Heb ik ze niet nodig dan krijgen ze vrij en mogen zelf weten wat ze uitvoeren 8)
Afbeelding

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

De teef heet: Tidebrook Fields Buie.
Het is een Engelse reu, deze heet: River Meadow Oak .
En de kennel heet: Tidebrook labrador retrievers.

Ok, ik zal eens kijken naar dat boek :)
De pups worden nu al beetje getraind dmv de kom fluit, op het moment wanneer ze eten krijgen en dus komen, wordt er ook gefloten.
Dus daar moet ik straks mee verder gaan.
Zodat hij het niet vergeet, maar blijft onthouden.
Ik weet alleen niet of ik dan ook steeds weer moet fluiten wanneer hij eten krijgt of dat ik het dan op een andere manier kan oefenen?
En een andere vraag, hoe kan ik mijn hond leren dat 'de zit fluit' betekent dat ie moet gaan zitten?
Want je leert hem eerst gewoon zitten dmv commando met je stem?
En dan? Of is dat erg moeilijk om uit te leggen hier op het forum?
Bedankt voor het helpen! :)
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Oh en nog een kleine reactie op jouw tweede puntje wat betreft overal en altijd naast je zitten.
Is het dan de bedoeling dat je je hond eerst leert wat 'naast' is (of hoe je dat ook wil noemen).
En op het moment dat hij dat beheerst, dat je elke keer een naast van hem vraagt voordat er wat gedaan wordt?
Of is er ook een andere manier om het te doen?
Of tips?
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Stel al jouw vragen eens aan de fokker, die kan jou vast heel gericht op weg helpen :wink: om hier alles uit te gaan leggen is een berg typ-werk en in praktijk is het altijd duidelijker dan op papier :)
Afbeelding

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Overbodig misschien om te zeggen, maar ik zou mij er niet zo gauw zorgen over maken of je pup niet enthousiast zal reageren. Het is inderdaad eerder dat je ze rust moet aanleren, zoals andere forumleden aangaven. Bij Max zag ik direct na een week al een enorm enthousiasme voor alle speelgoed en voor dummies. En dat heb ik ook van andere labeigenaren gehoord. Max wil vanaf pup af aan al veel leren en is ook bereid te werken voor ons. Dat vind hij geweldig. Ik ben er alleen in gefaald hem rust bij te brengen tijdens zijn spelen en werken waardoor ik nou een locomotief va 30 kilo door het huis heb denderen :)
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Plaats reactie