Grasaar gevaarlijk voor honden

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
petra2612
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door petra2612 »

Ter info!!!

Afbeelding

Bijna alle honden vinden het dolle pret om 's zomers lekker in het lange gras te rennen. Echter in dit lange gras kan zich een geniepige grassoort verschuilen en ook in de bermen groeit deze grassoort volop. De grasaar, kruiper, met zijn lange sprieten kan een bedreiging zijn voor de gezondheid van uw trouwe viervoeter en zelfs leiden tot de dood.
Grasaren bestaan uit zaden met weerhaakjes. Hierdoor kunnen ze zich aan de vacht van de (meestal) langharige hond vasthechten. Langzaam maar zeker dringen sommige van deze zaden zich vervolgens door de huid heen. Het lichaam beschouwt deze zaden als lichaamsvreemd materiaal en gaat hierop reageren met een ontsteking. Meestal ontstaat er een fistel om het ontstekings vocht af te voeren. Al snuffelend en spelend kan deze grasaar zich doormiddel van zijn weerhaakjes ingraven in uw hond.

WANNEER MOET U VERDACHT ZIJN OP EEN GRASAAR:
Bij de poten: Als uw hond plots veel op een bepaalde plek tussen de tenen likt en daar is een klein gaatje zichtbaar. Helaas is niet altijd duidelijk of de grasaar dan nog aanwezig is of er door het likken van de hond toch weer uit is gekomen. Als de hond niet goed op de antibiotica tegen de ontsteking reageert en er is nog steeds een gaatje zichtbaar na de kuur gaat de dierenarts meestal "zoeken" (opereren)
In de oren: Als uw hond na een wandeling plots fanatiek met zijn kop loopt te schudden, soms zelfs pijn aan geeft, dan zit er vaak een grasaar in een oor.
In het oog: Als uw hond na een wandeling plots veel last heeft van een oog en daar met de poot in wil wrijven dan is hij verdacht van een klein zaadje in het oog. U kunt proberen zelf eerst goed te kijken of u iets ziet zitten maar meestal verdwijnen ze snel achter het 3e ooglid. Ga ook hiermee direct naar de dierenarts. Deze kijkt dan, na het oog eerst tijdelijk verdoofd te hebben, met een speciale pincet

GA BIJ TWIJFEL ALTIJD NAAR DE DIERENARTS
***Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd!***
Groetjes, Petra
Imca
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Imca »

Bedankt voor de tip, een gewaarschuwd mens telt voor twee! :zwartpootje: :blondpootje:
:zwartpootje: Joy (wel stamboom, geen stamboomnaam 26-01-2001)
:blondpootje: Senna (Boggy Valley's Sarah 06-02-2011)
:blondpootje: Sil (Enjoy Just For Fun vd Ansjoros 18-04-2013)
Merle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Merle »

:shock: bedankt voor de tip, echt net in een weiland gespeeld met Moos....met veel grasaren. Stom stom stom, had het kunnen weten, heb hem net uitvoerig onderzocht, kon niks vinden maar hou het in de gaten!
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door roxy »

Jim eet die dingen altijd, meestal haal ik ze uit zijn bekkie krijgt ze ook niet weg, zal er op letten....
corry

Ongelezen bericht door corry »

bedankt voor de tip :wink:
janny van emst

Ongelezen bericht door janny van emst »

Ik had hier nog nooit van gehoord (Bono is ook mijn 1ste hond), maar fijn om te weten. Daarom ben ik ook lid geworden van het forum, ik lees dagelijks interessante wetenswaardigheden :)
Debby
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debby »

Bedankt voor de tip!
Groetjes Debby en een poot van Fayth
Plaats reactie