Verband slijtage nagels en ED??

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Verband slijtage nagels en ED??

Ongelezen bericht door Boukje »

Ik meen ergens gelezen te hebben (weet niet meer waar) dat een hond met ED slechte slijtage van de nagels van de voorpoten had doordat die zijn poot/voet anders afwikkelde.

Is er een verband tussen het slecht slijten van de nagels van voorpoten met het hebben van ED, ook als er geen afwijkend loopje te zien is?

Sara's nagels aan voorpoten knip ik bijna iedere maand wel bij. Ze slijten gewoon niet goed (ook niet recht, ze groeien in schuine punten). Ik hoor meestal dat mensen nooit (of zelden) de nagels van hun hond knippen, misschien af en toe eens bij een DA bezoekje. Maar hier dus iedere maand (!!).
Er gaat niet heel veel af, klein stukje, durf niet ver te knippen.

Ik vraag me af waarom ze zo slecht slijten, want we wandelen wel vrij veel (ook al is dat voornamelijk zachte ondergrond). Ik hoor van andere mensen nooit dat ze zo vaak de nagels moeten knippen. :confused:

Sara heeft ED, daarom vraag ik me dit af.
Ze loopt heel soepel, nooit last. Maar misschien heeft ze ook wel een aangepaste manier van haar poot neerzetten die voor het oog niet zichtbaar is?

Ervaringen gevraagd :wink:
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

wij kunnen natuurlijk niet zien hoe sara haar poten neerzet, maar op zich kan een afwijkende manier van lopen, hoe minimaal ook, wel ervoor zorgen dat de nagels minder of niet afslijten. Ook het lopen op alleen maar zachte ondergrond zal daar wel aan bijdragen denk ik..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

sbientje schreef:wij kunnen natuurlijk niet zien hoe sara haar poten neerzet, maar op zich kan een afwijkende manier van lopen, hoe minimaal ook, wel ervoor zorgen dat de nagels minder of niet afslijten. Ook het lopen op alleen maar zachte ondergrond zal daar wel aan bijdragen denk ik..
Ja, die logica snap ik sbien :wink:

Mijn vraag was dan ook eigenlijk of het mensen met hun hond(en) met ED ook opvalt dat de nagels slecht slijten.
Ben daar wel benieuwd naar.

Had er eigenlijk een pol van moeten maken :twisted: :lol: :
- Ja, hond met ED en slechte slijtage
- Nee, geen ED goede slijtage enz :lol:

Nee, flauwekul :wink: , maar wel benieuwd naar ervaringen van baasjes van ED'ers.
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door miranda »

Nu je het zegt Boukje:
Bij Iris(met ED) slijten de nagels aan de poten ook bijna niet,moet ze knippen.Ze heeft wel lange nagels.
Daarin tegen Robin(zonderED)slijten de nagels ook niet moet ze ook knippen.Ze heeft mooie kattevoeten.
Dus wat er nu waar van is,ik kan het je niet zeggen.
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Wat ik begrepen heb is dat juist de nagels van de achterpoten anders slijten als er krachtverlies is in de achterhand (bv door HD).
Dan gaan ze vaak wat slepen met de achterpoten ipv ze goed op te tillen, dan slijten er driehoekjes af aan de voorkant van de nagels door het slepen.

Over ED en nagels aan de voorpoten weet ik niets.
lmolen
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door lmolen »

Wij hebben een Duitse Herder gehad met ED en Hij had bijna helemaal geen nagels meer.
Groetjes Lucia
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Hm, heel verschillend dus.

@ Monica, Sara slijt ook soort van driehoekjes uit de nagels, maar dan van de voorpoten. Ik weet alleen niet of jij hetzelfde soort driehoekjes bedoeld.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door sharon66057 »

Noah heeft ED aan beide voorpoten maar ik heb zijn nageltjes nog nooit hoeven te knippen ;)
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Sam heeft ED en zijn nagels slijten netjes af, Dewi heeft ook ED en haar nagels zijn een stuk langer dan die van Sam.
Hoef ze gelukkig niet te knippen.
Zou het niet met de hardheid van de nagels te maken kunnen hebben?
Sam loopt wel wat meer als Dewi, maar of dat nu het grote verschil maakt met slijten betwijfel ik :confused:
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door daantjuh85 »

Wij hebben een oppas hond die geen ED of HD heeft, maar zijn nagels slijten wel slecht en groeien ook erg vreemd (Scheef) en moeten ook zo af en toe bijgeknipt worden (loopt buiten over alleen gras. En binnen dan alles steen/hout
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ik denk dat het slijten van de nagels meer te maken heeft met het al dan niet op een harde ondergrond lopen. Bij honden die bijna nooit op steen lopen, maar meestal op gras of bosgrond, slijten de nagels nauwelijks. Terwijl bij honden in de stad, die meestal op steen of asfalt lopen, de nagels wel slijten. En dan moeten ze ook nog voldoende beweging krijgen, want als een hond nooit verder komt dan 10 minuten aan de lijn en die voor de rest in zijn mand ligt, dan zullen zijn nagels ook niet slijten.

Het is wel zo, dat bij honden met ED de poten / voeten soms wat naar buiten gedraaid staan. Maar ik denk niet dat daardoor de slijtage aan de nagels anders wordt.

Hanneke
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Geen idee, asta heeft geen ed maar haar nagels moet ik regelmatig knippen.
kirsten&cacao

Ongelezen bericht door kirsten&cacao »

Cacao en Cashew hebben (voor zover ik weet natuurlijk) geen ED, maar hebben hele verschillende nagels.

Cacao slijt heel goed haar nagels af maar Cashew heeft juist weer hele lange nagels. Maar ook ook het 'leven' in de nagels is vrij lang, dus ik denk dat het dan ook niet heel nodig is om ze miniscuul af te knippen..
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Er lijkt dus totaal geen verband te zijn ;-)
Sara heeft ook geen zichtbaar raar loopje, poten staan ook niet naar buiten gedraaid. Wel loopt ze dus vrijwel altijd op zachte ondergrond, behalve de kleine stukjes stoep naar de wandelpaden toe.
Karlien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karlien »

Volgens mij heeft het echt alleen te maken met de stand van de nagels.
Onze King was ED en HD vrij, maar die nagels, tja, die kon je inderdaad wel elke maand laten knippen als je wou.
Terwijl hij overigens hele lange afstanden deed op beton en asfalt.
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses
Plaats reactie