Dummy zittend afgeven

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Dummy zittend afgeven

Ongelezen bericht door lucievd »

Ik volg sinds Flits 8 weken is 2 keer per week jachttraining.
In het begin wilde hij de dummy niet zo heel graag terug brengen en soms wilde hij er zelfs niet eens op af, was nog niet interessant genoeg.
Maar nu is de knop ineens omgegaan bij hem en vindt hij het helemaal geweldig.
Hij doet het super goed en brengt hem altijd bij me (hij is nu trouwens bijna 15 weekjes).
Alleen nu is mijn vraag, hoe kan ik hem leren om nu het apport zittend af te geven?
Want als ik zit zeg wanneer hij bijna bij me is, gaat hij wel zitten, maar dan laat hij wel eerst de dummy vallen.
Hij snapt dus nog niet dat hij de dummy net zo lang vast moet houden tot ik los zeg.
Nou moet ik er wel bij vertellen dat ik hem wel beloon nog met een voertje wanneer hij de dummy gebracht heeft. Aangezien hij de dummy eerst absoluut niet leuk/interessant vond.
Zelfs niet als ik hem een beetje gek probeerde te maken ermee.
Sinds ik hem een beloning geef voor het terugbrengen, gaat het super.
(Ik gebruikte tijdelijk zo'n dummy met een ritsje met daarin snoepjes erin). Hij kreeg er dan 1 uit, wanneer hij hem netjes had afgegeven.
Maar nu hij begrijpt dat ie altijd de dummy naar mij moet brengen, is het dan verstandig om nu gelijk te stoppen met het geven van de beloning (in de vorm van een voertje)?
Want in principe is het 'mogen halen' van de dummy al de beloning op zich toch?
Of zal m'n pup dat nu nog niet zo zien en is het handig om toch nog wel af en toe te belonen met voer voor het terugbrengen van de dummy?

Dat van dat voer vertel ik erbij omdat ik wel eens lees dat ze daarom de dummy ook voor je neer willen gooien op de grond omdat ze zoiets hebben van: kom maar op met die beloning.
Flits gooit de dummy nooit neer op de grond, maar ik zorg ook dat hij daar geen kans voor heeft. Als hij eraan komt dan houd ik m'n hand laag en zeg los als hij hem in m'n hand wil leggen.
Nu is de vraag, hoe krijg ik het voor elkaar dat hij hem langer vasthoudt en ook eventueel zittend afgeeft.
Hoe leer je dat leuk aan bij een pup?

Iemand tips/adviezen?
Alvast bedankt! :)
irma
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door irma »

mooi dat hij al zo goed apporteerd.
op deze leeftijd is het alleen belangrijk dat hij de dummy graag zoekt/haalt en terugbrengt. ik zou niet belonen met een snoepje. het spel met de dummy is een beloning op zichzelf..
maakt er nu nog een leuk spel van.
als ze tanden wisselen moet je even stoppen. een dummy of iets anders in de bek kan pijn doen.
na het wisselen weer verder werken in een trainingsgroep
de afwerking van het apport komt dan wel
succes
Izzy geel Pearlcourt Izzy 28 december 2009
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Ik ben het met Irma eens. In het begin heb ik het liefste dat de pup tegen me aan springt (terwijl ik op mijn hurken zit) en bij voorkeur de dummy in mijn gezicht duwt (dus superblij willen geven) pas veel later ga ik aan de netheid werken. Doe je dat te vroeg dan train je het spontane en de snelheid er helemaal uit, zo zonde!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Ok, dan ga ik eerst gewoon zo door!
Nu bij Flits het licht is aangegaan sprint hij echt op het apport af, echt super mooi om te zien.
Ik zie nu echt dat hij doorheeft wat de bedoeling is!
Alleen omdat ik dus eerst wel met beloning heb gewerkt is het dan wel handig om in 1x niks meer te geven wanneer hij het heeft gebracht?
Zal hij het dan nog wel net zo snel en graag doen als nu?
Aangezien het nog maar een paar dagen geleden is dat hij in 1x de dummy terug wilde brengen zonder dat ik hem binnen moest halen aan de lange lijn. (Hij wilde er eerder mee vandoor gaan).
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Misschien kan je de beloninkjes langzaam afbouwen door niet meer altijd een snoepje te geven, maar soms wel, soms niet. En dan heel afwisselend, dus eens twee keer achter elkaar wel, dan een paar keer niet, een keer wel, enz. Dan hou je het toch heel spannend voor hem. Je merkt het trouwens snel genoeg of hij net zo gemotiveerd blijft zonder voertje als met. Daar kan je je eigen strategie op aanpassen.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

probeer om hem die dummie zo lang mogelijk vast te laten houden als ie hem komt brengen door steeds een klein stukje weg te lopen alsof je hem niet aan ziet komen, zo leer je dat ie die dummie niet gelijk uit moet spugen wanneer ie voor je is, probeer wel net niet te lang weg te lopen dus net voordat ie die dummie los gaat laten hem aan te pakken.

en als je de dummie aan pakt is het feest, zo kan je het voertje zonder dat ie het door heeft dat ie geen voertje krijgt weglaten. en soms loop je niet weg wacht je even met bewegen van je handen en pak je dan de dummie aan.

wanneer dit lekker gaat zeg je er zachtjes zit bij, mits ie natuurlijk makkelijk op het commando zit gaat zitten. door je hurken de dummie aanpakken stimuleert natuurlijk niet het opkijken waardoor eigenlijk de zit positie er al bijna is, dus altijd staand inhalen of net voordat ie bij je is gaan staan dan gaat zijn koppie al omhoog en daardoor kontje naar beneden en is ie al bijna zittend.
al me kinders uitgevlogen
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

speurneus carola schreef: door je hurken de dummie aanpakken stimuleert natuurlijk niet het opkijken waardoor eigenlijk de zit positie er al bijna is, dus altijd staand inhalen of net voordat ie bij je is gaan staan dan gaat zijn koppie al omhoog en daardoor kontje naar beneden en is ie al bijna zittend.
Dit ben ik niet met je eens Carola. Een kleine pup moet sowieso omhoog kijken als jij op je hurken zit, daarnaast, wat je wilt is dat hij het aanbiedt (dat is het belangrijkste, dat zitten is enkel een kunstje). Door in het begin op de grond te zitten en de pup in je armen te nemen, brengt hij de dummy omhoog (naar je gezicht). Later, als je hond helemaal door heeft dat dummy bij baas=feestje, kun je rechtop blijven staan. Je hond zal dan naw de dummy met zijn kop omhoog naar je aanbieden (immers, je hebt hem geleerd bij je gezicht afgeven). Door die manier van aanbieden heb je twee voordelen: correct aanbieden en oogcontact. Middels het oogcontact kun je dan later uitbereiden naar de "zit". Maar hoeveel honden zijn er niet in de jacht die de dummy met de kop omlaag aanbieden? Niet zo gek, er gaat al zo snel zoveel druk op!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

het zittend afgeven is eigenlijk iets wat alleen in NL geëist wordt.
Op geen enkele WT of FT krijg je aftrek van punten voor het niet afgeven van het apport in zit.

Maar zoals Lunatic al aangeeft, laat de hond nu hij nog klein is maar tegen je opspringen.

Echter 1 waarschuwing pas op met te veel dummy's geven op deze leeftijd.
Zorg dat de steadiness er niet onder lijdt, en de hond zeker niet gaat piepen/zingen/janken.

Werk nu vooral op voetwerk (zowel los als aangelijnd).
En geef maar zo nu en dan een dummy, en niet elke dummy is voor je hond.
Van de 100 dummy's die je gooit haalt hij er maar een zeer klein gedeelte zelf van op.
Plaats reactie