In het begin wilde hij de dummy niet zo heel graag terug brengen en soms wilde hij er zelfs niet eens op af, was nog niet interessant genoeg.
Maar nu is de knop ineens omgegaan bij hem en vindt hij het helemaal geweldig.
Hij doet het super goed en brengt hem altijd bij me (hij is nu trouwens bijna 15 weekjes).
Alleen nu is mijn vraag, hoe kan ik hem leren om nu het apport zittend af te geven?
Want als ik zit zeg wanneer hij bijna bij me is, gaat hij wel zitten, maar dan laat hij wel eerst de dummy vallen.
Hij snapt dus nog niet dat hij de dummy net zo lang vast moet houden tot ik los zeg.
Nou moet ik er wel bij vertellen dat ik hem wel beloon nog met een voertje wanneer hij de dummy gebracht heeft. Aangezien hij de dummy eerst absoluut niet leuk/interessant vond.
Zelfs niet als ik hem een beetje gek probeerde te maken ermee.
Sinds ik hem een beloning geef voor het terugbrengen, gaat het super.
(Ik gebruikte tijdelijk zo'n dummy met een ritsje met daarin snoepjes erin). Hij kreeg er dan 1 uit, wanneer hij hem netjes had afgegeven.
Maar nu hij begrijpt dat ie altijd de dummy naar mij moet brengen, is het dan verstandig om nu gelijk te stoppen met het geven van de beloning (in de vorm van een voertje)?
Want in principe is het 'mogen halen' van de dummy al de beloning op zich toch?
Of zal m'n pup dat nu nog niet zo zien en is het handig om toch nog wel af en toe te belonen met voer voor het terugbrengen van de dummy?
Dat van dat voer vertel ik erbij omdat ik wel eens lees dat ze daarom de dummy ook voor je neer willen gooien op de grond omdat ze zoiets hebben van: kom maar op met die beloning.
Flits gooit de dummy nooit neer op de grond, maar ik zorg ook dat hij daar geen kans voor heeft. Als hij eraan komt dan houd ik m'n hand laag en zeg los als hij hem in m'n hand wil leggen.
Nu is de vraag, hoe krijg ik het voor elkaar dat hij hem langer vasthoudt en ook eventueel zittend afgeeft.
Hoe leer je dat leuk aan bij een pup?
Iemand tips/adviezen?
Alvast bedankt!