Aangezien hier toch veel kennis zit toch maar eens even om advies/raad vragen. Mijn labbert, Balou, is inmiddels 5 jaar en het is altijd al een dominantje geweest. Richting mensen niet, zeker niet richting mij, en binnenshuis gedraagt hij zich en luistert hij voorbeeldig. Je kunt er alles mee doen.
Buitenshuis echter heeft hij tunnelvisie. Hij heeft blik op oneindig, bananen in zijn oren, loopt alleen sporen te volgen en er was geen contact mee te krijgen. Andere honden wordt standaard naar gegromd, met opgetrokken lipje, enkele sommige honden uitgezonderd. Wel gaat standaard de staart, oren en nekharen omhoog, gecombineerd een licht zwaaiende staart (ik kan het geen kwispelen noemen). Enorm dominant dus.
In overleg met de DA heeft hij in Juni een implantaat gekregen (hij is niet gecastreerd, ik ben daar geen voorstander van) om eens te kijken wat dat voor effect heeft. Niet alleen zijn dominante gedrag, maar ook gezondheidskwaaltjes (schilfers, ontstekingen oor, huid, geslacht) waren hier ook een aanleiding voor, van welke vermoed wordt dat deze hormonaal zijn (hij heeft ook zijn prostaat al eens ontstoken gehad door teveel hormonen). Nu het implantaat werkt merk ik dat hij zo nu en dan wacht en omkijkt uit zichzelf en weer reageert na de 1e keer commando geven (zals geleerd op de training).
Ik merk dus een duidelijke verbetering m.b.t. zijn aandacht. Richting andere honden is het ook minder agressief maar ik zou mijn vingers er niet onder verwedden dat dit goedgaat, want de trekjes zitten er bij sommige honden nog. Ik moet hier even bij vertellen, dat hij om deze reden niet in roedels loopt omdat ik hem in dit opzicht gewoon niet vertrouw. Hij heeft dus voornamelijk contact met mensen. Omdat hij dit gedrag vertoonde liep hij of gewoon aan de riem, of aan de flexlijn om hem toch de ruimte te geven, maar gezien zijn gedrag kon hij gewoon niet los voor zijn eigen veiligheid en die van andere honden.
Ik heb nu weer een beetje het vertrouwen om het loslopen weer op te gaan pakken, maar eigenlijk wil ik ook van dat agressieve gedrag af wat hij soms nog vertoond. Wat is een handige eerste stap? Los loop je het risico dat je andere honden tegenkomt en je loopt risico dat hij dan niet luistert, dus het is een lastige combinatie. Ik wil ongelukken boven alles voorkomen, met hem of met andere honden.
Waar te beginnen?
Weet iemand een afgesloten stuk in Enschede waar het niet barst van de honden waar we iig het loslopen kunnen gaan oefenen en gebruik maken van een hondenfluitje bijv.? Het is een enorm lastige combi, juist omdat hij niet meer in roedel meeloopt en op deze manier je het hem juist mooi weer bij zou kunnen brengen.
Alle ideën zijn welkom. Bedankt
Ps. tot 1,5 jaar heeft hij zonder problemen losgelopen, tot de hormonen kwamen en het echt niet meer kon.