Via een dijk rijd ik naar het losloopgebied. Ineens schiet er een Rottweiler de weg op met zijn staart tussen de poten. Ik ga vol op de rem en de hond rent voor me uit over de N-weg. Geen mens te zien die achter hem aanzit
Met mijn alarmlichten aan rijd ik rustig achter de hond aan. Ik kan hem moeilijk aan zijn lot overlaten. In mijn achterhoofd ben ik al aan het bedenken wat ik doe als ik hem weet te vangen, maar vooralsnog is stoppen zinloos. De hond is in paniek en heeft er flink de kuierlatten in! Ik besluit om breder op de weg te gaan rijden, zodat er niemand achterop mij voorbij kan stuiven en zo de hond plat rijdt. Ook tegemoet komend verkeer remt gelukkig af.
Na 3 kilometer komen we een dorp verder aan. De Rottweiler rent nog steeds door. Langzaam gaat de snelheid eruit. Hij wordt moe. Ik rijd hem voorbij en zet mijn auto dwars op de weg. Alsof hij snapt waar het om gaat blijft hij naast mijn auto staan. Uitgeput is hij. Hij heeft een mooie lederen halsband met penning. Helaas staat alleen zijn naam erop. Django heet deze kanjer. Ik praat rustig tegen hem en pak zijn halsband. Hij wordt zelf ook rustig en staat uit te hijgen naast me, maar maakt geen aanstalten meer om te vluchten. Ik zie geen spoor van agressie dus dat is fijn. We staan schuin tegenover een dierenzaak en ik besluit erheen te gaan, omdat ik hem moeilijk bij mijn drie meiden achterin de auto kan proppen. Daar staat een vrouw die zich gelijk over Django ontfermt. Ik hoop dat zijn baas gevonden wordt en dat hij goed terecht komt, al gaf de vrouw aan dat als er geen baas voor hem komt, ze hem wil houden. We hebben afgesproken dat ze me belt als ze meer weet.
Daarna even Pieter gebeld "schat ik heb een Rotteweiler gevonden" zijn reactie? "oh jeetje niet weer"