Het is echt kl*te als dit gebeurt, inderdaad: voor alle partijen! Heel sneuKay schreef: Dan zeggen we idd hetzelfde, excuus![]()
Alleen is het bijna niet te achterhalen hoe fokkers zijn, bedoel.. De meeste laten toch alleen hun mooie kant zien (dat bewijzen de verhalen wel)
Maar gelukkig bestaan er ook fokkers die wel meeleven met de pupkopers, want laten we eerlijk zijn... Het is voor alle partijen niet leuk !
Broertjes of zusjes van Balthazar of Kingsdeep uit Njbeets
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Koor
- Hele grote hondenneus

Inderdaad,ik weet uit eigen ervaring dat er ook wel betrokken fokkers bestaan waar je altijd bij terecht kan. En die je helpen en bijstaan als je opeens in een situatie terecht komt die je uit alle macht hebben geprobeerd te vermijden. In ons geval kreeg Jochem ED. Ik weet ook uit eigen ervaring hoe belangrijk en prettig de hulp en steun van je fokker dan is. Ik begrijp de frustatie van TO dan ook heel goed. Helaas is het in jullie geval niet zo verlopen. Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke situatie en hoop dat jullie nog even van jullie hondje mogen genieten.Lupos schreef:Volgens mij zeggen we hetzelfde Monique, namelijk: wat doet de fokker met de informatie? Niet wat hij zegt, maar wat hij doet. En ja dat zijn (helaas) twee verschillende dingen. Toch zijn er wel degelijk fokkers die volledig open kaart spelen! En die er zijn voor de pupkopers als dat nodig is. Ik weet een fokker die ook een ziek hondje heeft gefokt. Hij ging zelfs mee naar de orthopeed om de pupkoper bij te staan en daarnaast het verhaal te kunnen aanhoren. Ze zijn er dus wel degelijk! Dat bedoel ik dus ook met mijn vragen. Niet wat er gezegd wordt (dus de uiterlijke schijn) maar wat er puntje bij paaltje gebeurt (daad bij het woord) en volgens mij zeggen we dan dus hetzelfdeKay schreef: Met alle respect, maar denk je dat een fokker zal zeggen "tsja als er erfelijke gebreken naar voren komen dan stop ik met fokken met die hond ?"
Misschien zeggen een hoop fokkers dat wel, maar of ze het ook daadwerkelijk doen ? Er zijn (helaas) genoeg voorbeelden te noemen van honden waarvan bekend is dat ze problemn doorgeven die nog gewoon ingezet worden in de fokwereld omdat ze zo mooi zijn.
Ook zullen sommige fokkers toch nog een keer gokken met een andere combinatie om te kijken of het wel echt aan de reu of teef ligt.
En heel eerlijk denk ik ook niet dat een fokker tegen een pupkoper zal zeggen "De honden die ik gefokt heb zijn mijn kinderen en wil ik ze blijven volgen. Oh maar wel TOT er problemen ontstaan, want dan hoef ik geen contact meer"![]()
Het is en blijft een moeilijk punt, als je als pupkoper een hond treft met (erfelijke) ziektes. De meeste pupkopers zouden graag contact hebben/houden met hun fokker om dingen te kunnen bespreken of overleggen en het is wreed als dat niet kan in sommige gevallen![]()
Juist omdat je steeds vaker hoort hoe goed/lang mensen bezig zijn om een goede combi (voor zover mogelijk als leek) te zoeken en de fokker zelf ook proberen te leren kennen .....
Ik vind het heel erg om te lezen dat jullie hondje zulke agressieve botkanker heeft dat er niets meer aan te doen is...
Ik wil jullie ook heel veel sterkte wensen !!

Met dank aan Sharon
-
XXX
Allemaal hartelijk dank voor jullie steun & medeleven.
Wij hadden natuurlijk ook gehoopt dat we zo'n fokker hadden getroffen, maar helaas....
Gelukkig lees ik dat er ook fokkers bestaan die het niet alleen voor het geld doen. Maar waarvoor het echt een passie is om te fokken met Labradors en als er iets aan ze mankeert dat ze er dan ook echt zijn voor de pupkopers. Ik hoop dat aanstaande pupkopers het ook echt treffen met hun fokker en dat ze helemaal geen nare dingen met hun hond mee hoeven te maken. Maar dat ze wel geattendeerd zijn op het feit dat er dus met rashonden, doordat men het ras op het oog zuiver probeert te houden, momenteel heel veel erfelijke ziekten/ gebreken opspelen. En dat ze bij de aankoop niet alleen op het gevoel afgaan, maar het ook zakelijk bekijken. Vraag na of er een: inteeltcoëfficiënt is berekend door de fokker, DNA profiel is gemaakt van beide ouderdieren, koopovereenkomst is en hoe die eruit ziet, wat de fokker doet als blijkt dat er toch iets met je hond aan de hand is,
ALSJEBLIEFT VRAAG ALLES NA EN LAAT ALLES ZWART OP WIT ZETTEN. Zodat je weet waar je aan begint!!!!
Is er iemand die weet of er een labradorfokker is die dit allemaal doet?
Wij hadden natuurlijk ook gehoopt dat we zo'n fokker hadden getroffen, maar helaas....
Gelukkig lees ik dat er ook fokkers bestaan die het niet alleen voor het geld doen. Maar waarvoor het echt een passie is om te fokken met Labradors en als er iets aan ze mankeert dat ze er dan ook echt zijn voor de pupkopers. Ik hoop dat aanstaande pupkopers het ook echt treffen met hun fokker en dat ze helemaal geen nare dingen met hun hond mee hoeven te maken. Maar dat ze wel geattendeerd zijn op het feit dat er dus met rashonden, doordat men het ras op het oog zuiver probeert te houden, momenteel heel veel erfelijke ziekten/ gebreken opspelen. En dat ze bij de aankoop niet alleen op het gevoel afgaan, maar het ook zakelijk bekijken. Vraag na of er een: inteeltcoëfficiënt is berekend door de fokker, DNA profiel is gemaakt van beide ouderdieren, koopovereenkomst is en hoe die eruit ziet, wat de fokker doet als blijkt dat er toch iets met je hond aan de hand is,
ALSJEBLIEFT VRAAG ALLES NA EN LAAT ALLES ZWART OP WIT ZETTEN. Zodat je weet waar je aan begint!!!!
Is er iemand die weet of er een labradorfokker is die dit allemaal doet?
-
Lunatic
- Speurneus

Ik blijf het toch grappig vinden dat er hier dan weer fokkers reageren en zeggen wat een fijne fokker het is. Deze mensen ervaren dat dus niet zo en daar gaat het uiteindelijk om!
Wat me vaak opvalt in dit soort verhalen, is dat het de pupkopers 99 van de 100 keer Niet te doen is om het geld maar juist om de steun en het medeleven van een fokker, als deze dat dan niet op kan brengen, breekt echt mijn klomp
Heel veel steerkte met jullie hondje
Wat me vaak opvalt in dit soort verhalen, is dat het de pupkopers 99 van de 100 keer Niet te doen is om het geld maar juist om de steun en het medeleven van een fokker, als deze dat dan niet op kan brengen, breekt echt mijn klomp
Groetjes Lin en een
van Max en een
van Luna, Doran en Zinzi
-
Dushi
- Speurneus

Vreselijk dit, het is jammer dat dat er nog wel eens makkelijk voorbij gegaan wordt aan de verslagenheid en het verdriet van een pupkoper. Dit is voor een fokker ook erg, maar die moet voor hij begint met fokken incalculeren dat er wel eens iets fout kan gaan.
Overigens is het zo dat als dit hondje via een NLV contract is gekocht, de fokker de gemaakte kosten met een maximum van het aankoopbedrag moet vergoeden. Maar zoals hiervoor al is gezegd, aandacht, betrokkenheid en troost van een fokker is veel meer waard dan het geld.
Heel veel sterkte met Luc!
Overigens is het zo dat als dit hondje via een NLV contract is gekocht, de fokker de gemaakte kosten met een maximum van het aankoopbedrag moet vergoeden. Maar zoals hiervoor al is gezegd, aandacht, betrokkenheid en troost van een fokker is veel meer waard dan het geld.
Heel veel sterkte met Luc!
Groetjes van Monique
Maylo ♂ (Flower Child's Born on Easter Monday) 09-04-2007
Maylo ♂ (Flower Child's Born on Easter Monday) 09-04-2007
-
Julia R
En De onderlinge communicatie is heel belangrijk en een luisterend oor.Lunatic schreef:Ik blijf het toch grappig vinden dat er hier dan weer fokkers reageren en zeggen wat een fijne fokker het is. Deze mensen ervaren dat dus niet zo en daar gaat het uiteindelijk om!
Wat me vaak opvalt in dit soort verhalen, is dat het de pupkopers 99 van de 100 keer Niet te doen is om het geld maar juist om de steun en het medeleven van een fokker, als deze dat dan niet op kan brengen, breekt echt mijn klomp![]()
-
XXX
Hallo,
Volgens de site fokt ze wel confomt de regels van NLV. Maar de koopovereenkomst blijkt te zijn aangepast naar haar eigen slechte voorwaarden met een maximale vergoeding van 30%!!!!!
Helaas zegt de NLV er dan niks aan te kunnen doen omdat wij geen NLV koopovereenkomst hebben getekend. Ook merk ik dat ondanks dat een aantal fokkers onderling water & vuur zijn ze elkaar toch de hand boven het hoofd houden.....
Volgens de site fokt ze wel confomt de regels van NLV. Maar de koopovereenkomst blijkt te zijn aangepast naar haar eigen slechte voorwaarden met een maximale vergoeding van 30%!!!!!
Helaas zegt de NLV er dan niks aan te kunnen doen omdat wij geen NLV koopovereenkomst hebben getekend. Ook merk ik dat ondanks dat een aantal fokkers onderling water & vuur zijn ze elkaar toch de hand boven het hoofd houden.....
-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

Potverdorie wat erg, natuurlijk als eerste voor jullie hondje, maar zeker ook voor jullie, en ook voor de fokker.
Ik kan jullie niet anders dan gelijk geven, het is verschrikkelijk om een jonge hond zo te zien lijden, en, als baasje heb je daar heel, heel veel pijn van.
En dan is het hartstikke erg dat de communicatie tussen de fokker en de eigenaren niet goed loopt, om wat voor reden dan ook.
Want het is zoals lunatich schrijft...je bent op zoek naar een luisterend oor, je wilt dat de anderen niet hetzelfde overkomt, en je bent zo gefrusteerd als de pest.
Allereerst over de erfelijkheids-kwestie
Natuurlijk zijn bepaalde vormen van kanker erfelijk, net zoals bepaalde vormen van elleboogdysplasie, of andere ziekten.
En, natuurlijk neem je als fokker de verantwoordelijkheid, immers je bent ook verantwoordelijk, simpel zat...de nazaten zijn het directe gevolg van de paring die je geregeld hebt.
Maar, zo simpel als jij het stelt is het niet, je kunt als fokker de beste ouders hebben, vrij van vele ziektegenen....en de combinatie kan toch heel slecht uitpakken.
Dat noemen wij fokken is gokken, een heel oneerbiedige uitspraak...maar o zo waar, helaas.
Kijk, elke levend wezen is eigenlijk niet meer als een genenpakket, dus ook onze honden.
En wat doe je nou, je kijkt heel goed naar wat je hebt (de moeder) en naar wat je wilt...en zoekt vervolgens een vader uit die aan die eisen zoveel mogelijk voldoet.
Gezondheid staat gelukkig bij vele fokkers voorop, bij het maken van die keus, daarna komen de andere wenselijke eigenschappen....en gelukkig ook steeds meer als allerlaatste eigenschap het uiterlijk, want langzaam maar zeker raken steeds meer mensen ervan overtuigd dat dat toch echt niet het allerbelangrijkst is
Je hebt volkomen gelijk als je stelt dat lijnteelt niet zaligmakend is, inteelt is trouwens verboden bij ons ras, immers men versterkt de goede genen....maar helaas ook de slechte genen.
Maar, ook outcross geeft geen vrijwaring van ziekten, net als testen op alle tot nu toe bekende genen die ziekten voortbrengen, immers er zijn zoveel genen die nog niet geisoleerd zijn.
Let wel, ik trek geen partij voor de fokker, ik weet als geen ander dat veel mensen pas laten zien wat zij waard zijn op het moment dat het mis gaat.
Maar zo simpel als jij het stelt is het ook niet, was het maar zo, dan was jouw manneke naar alle waarschijnlijkheid nooit geboren, en had hij niet zo hoeven te lijden.
Als laatste de koopcontracten, tja zelf ben ik er nooit zo fan van geweest, als iemand een pup van mij krijgt, is het toch over het algemeen wel zo dat ik die persoon redelijk ken, en tegen de tijd dat de puppen naar hun baaskes gaan, weet ik wel zo ongeveer hoe de mensen in elkaar zitten.
Weet je, dat soort zaken zijn ook niet zaligmakend he, wat heb je aan geld als je zoveel ellende hebt, begeleiding zou zoveel fijner zijn.
Heel heel veel sterkte de komende tijd!
Ik kan jullie niet anders dan gelijk geven, het is verschrikkelijk om een jonge hond zo te zien lijden, en, als baasje heb je daar heel, heel veel pijn van.
En dan is het hartstikke erg dat de communicatie tussen de fokker en de eigenaren niet goed loopt, om wat voor reden dan ook.
Want het is zoals lunatich schrijft...je bent op zoek naar een luisterend oor, je wilt dat de anderen niet hetzelfde overkomt, en je bent zo gefrusteerd als de pest.
Allereerst over de erfelijkheids-kwestie
Natuurlijk zijn bepaalde vormen van kanker erfelijk, net zoals bepaalde vormen van elleboogdysplasie, of andere ziekten.
En, natuurlijk neem je als fokker de verantwoordelijkheid, immers je bent ook verantwoordelijk, simpel zat...de nazaten zijn het directe gevolg van de paring die je geregeld hebt.
Maar, zo simpel als jij het stelt is het niet, je kunt als fokker de beste ouders hebben, vrij van vele ziektegenen....en de combinatie kan toch heel slecht uitpakken.
Dat noemen wij fokken is gokken, een heel oneerbiedige uitspraak...maar o zo waar, helaas.
Kijk, elke levend wezen is eigenlijk niet meer als een genenpakket, dus ook onze honden.
En wat doe je nou, je kijkt heel goed naar wat je hebt (de moeder) en naar wat je wilt...en zoekt vervolgens een vader uit die aan die eisen zoveel mogelijk voldoet.
Gezondheid staat gelukkig bij vele fokkers voorop, bij het maken van die keus, daarna komen de andere wenselijke eigenschappen....en gelukkig ook steeds meer als allerlaatste eigenschap het uiterlijk, want langzaam maar zeker raken steeds meer mensen ervan overtuigd dat dat toch echt niet het allerbelangrijkst is
Je hebt volkomen gelijk als je stelt dat lijnteelt niet zaligmakend is, inteelt is trouwens verboden bij ons ras, immers men versterkt de goede genen....maar helaas ook de slechte genen.
Maar, ook outcross geeft geen vrijwaring van ziekten, net als testen op alle tot nu toe bekende genen die ziekten voortbrengen, immers er zijn zoveel genen die nog niet geisoleerd zijn.
Let wel, ik trek geen partij voor de fokker, ik weet als geen ander dat veel mensen pas laten zien wat zij waard zijn op het moment dat het mis gaat.
Maar zo simpel als jij het stelt is het ook niet, was het maar zo, dan was jouw manneke naar alle waarschijnlijkheid nooit geboren, en had hij niet zo hoeven te lijden.
Als laatste de koopcontracten, tja zelf ben ik er nooit zo fan van geweest, als iemand een pup van mij krijgt, is het toch over het algemeen wel zo dat ik die persoon redelijk ken, en tegen de tijd dat de puppen naar hun baaskes gaan, weet ik wel zo ongeveer hoe de mensen in elkaar zitten.
Weet je, dat soort zaken zijn ook niet zaligmakend he, wat heb je aan geld als je zoveel ellende hebt, begeleiding zou zoveel fijner zijn.
Heel heel veel sterkte de komende tijd!

-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

-
AnP
- Hele grote hondenneus

Helemaal mee eens, en ik vind het ook geen zwart maken maar meer een boekje opendoen over hun doodzieke hondje, waarom zou dat niet mogen?Lunatic schreef:Ik blijf het toch grappig vinden dat er hier dan weer fokkers reageren en zeggen wat een fijne fokker het is. Deze mensen ervaren dat dus niet zo en daar gaat het uiteindelijk om!
Wat me vaak opvalt in dit soort verhalen, is dat het de pupkopers 99 van de 100 keer Niet te doen is om het geld maar juist om de steun en het medeleven van een fokker, als deze dat dan niet op kan brengen, breekt echt mijn klomp![]()
Juist dit soort verhalen zijn belangrijk, krijg je een heel beeld van hoe het gaat. De positieve maar ook de negatieve kanten die er ook zijn.
Heb je trouwens een rechtsbijstandsverzekering? Iemand kan een contract aanpassen maar dat betekent niet dat dat diegene vrijwaart van verantwoordelijkheid. LNV kan dan weinig omdat het contract gewijzigd is contractueel gezien. Echter contractuele voorwaarden moeten wel reeel en billijk zijn.
Ik zou sowieso het standaardcontract en jullie contract juridisch gezien laten toetsen en kijken waar je staat juridisch gezien als consument.
Heel veel sterkte met jullie hondje en het komende afscheid.
-
Karlien
- Speurneus

- Contacteer:
Lunatic schreef:Ik blijf het toch grappig vinden dat er hier dan weer fokkers reageren en zeggen wat een fijne fokker het is. Deze mensen ervaren dat dus niet zo en daar gaat het uiteindelijk om!
-
Lien
- Speurneus

- Contacteer:
Ik heb niet de indruk dat hier door fokkers de hand boven het hoofd van andere fokkers wordt gehouden. Ik respecteer de gevoelens van TO. Alleen is het wel zo dat elk verhaal 2 kanten heeft en het verhaal van de fokker kennen we niet, dus het is moeilijk om nu een objectieve mening te vormen.
Blijft het natuurlijk verschrikkelijk om dit met je hond te moeten meemaken, dat wens je niemand toe. Ik hoop ook dat de fokker en TO er samen toch nog uit kunnen komen.
Blijft het natuurlijk verschrikkelijk om dit met je hond te moeten meemaken, dat wens je niemand toe. Ik hoop ook dat de fokker en TO er samen toch nog uit kunnen komen.
groetjes, Lien
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Ik zag de ziekmelding van Luc in de Labrador Post staan. Zoiets is natuurlijk verschrikkelijk, vooral voor de eigenaren die elke dag meemaken hoe hun kleine lieveling zo graag wíl, maar niet kán. Dat is hartverscheurend om mee te maken. Pupkopers weten meestal helemaal niet hoe het medische wereldje in elkaar zit, ze weten niet veel van de aandoening af, terwijl een fokker daar vaak veel meer van afweet. Dan is het niet meer dan logisch dat een fokker de puppymensen daarin begeleidt en steunt. Nog helemaal afgezien van een financiële tegemoetkoming. Begeleiding betekent niet alleen begeleiding in leuke dingen, maar ook in verdrietige dingen.
Bij fokken heb je nooit volledige garantie op 100% gezonde pups, al fok je met nog zulke gezonde ouders. Er kan altijd iets misgaan. Dat is heel verdrietig voor alle partijen, maar daar moet je als volwassen mensen samen uitkomen en niet met modder naar elkaar gaan gooien.
Hanneke
Bij fokken heb je nooit volledige garantie op 100% gezonde pups, al fok je met nog zulke gezonde ouders. Er kan altijd iets misgaan. Dat is heel verdrietig voor alle partijen, maar daar moet je als volwassen mensen samen uitkomen en niet met modder naar elkaar gaan gooien.
Hanneke
-
XXX
Hier ben ik het helemaal mee eens!Laboriginals schreef: Begeleiding betekent niet alleen begeleiding in leuke dingen, maar ook in verdrietige dingen.
Ook wij hadden er graag samen uitgekomen met de fokster.Laboriginals schreef: Dat is heel verdrietig voor alle partijen, maar daar moet je als volwassen mensen samen uitkomen en niet met modder naar elkaar gaan gooien.
Maar helaas...
Wat bedoelt u met modder gooien?
Wij vertellen alleen ons verhaal & proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op vragen die ons worden gesteld!