Tuig of halsband

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Donja

Tuig of halsband

Ongelezen bericht door Donja »

Tara loopt nu gewoon aan een halsband. Nu horen wij de laatste tijd steeds vaker dat een tuigje beter zou zijn. Ze loopt over het algemeen wel goed mee maar als ze andere mensen of honden ziet dan wil ze behoorlijk trekken. Wij doen dan wel de oefeningen zoals stilstaan, ergens anders heen lopen etc. Maar toch lijkt het me wel belastend voor haar nek. Hoe denken jullie over een tuigje? En is het nou echt zoveel beter als een halsband?
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Ik lees even mee.
Flits heeft ook gewoon een halsband en loopt ook prima mee, mits er niet teveel afleiding is. Net zoals bij jou dus :)
Ik heb ook gehoord dat een tuigje wel minder belastend is voor de nek, maar juist wel het trekken aan de lijn stimuleert. En dat willen we natuurlijk ook niet.
Weet natuurlijk ook niet wat hier precies van waar is.
Dus ben ook wel benieuwd naar andere meningen! :wink:
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

Wij hebben nu voor beide honden een tuigje. Trix valt uit naar andere honden en toen ze een halsband droeg liep ze daarna altijd flink te hoesten. Met het tuigje hoest ze niet meer.

Miep is daadwerkelijk minder gaan trekken aan de lijn door het tuigje. Geen idee waarom. Maar voor haar hadden we een tuigje genomen omdat ze een geiriteerde keel had.
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Ik heb voor Zyva zowel een (Hurtta)tuigje als halsband. Het tuigje vind ik het fijnst om mee te lopen, de halsband vind ik het mooiste staan (oranje bandje bij bruine lab :verliefd1: >. Het tuigje heb ik in eerste instantie aangeschaft omdat dat het makkelijkst is als we gaan varen met onze boot. Bovenop zit een handvat waarmee we haar makkelijk uit het water kunnen tillen. Deze bevalt zo goed dat ik er thuis ook meestal mee loop. Zyva trekt niet, zowel met het tuigje als met de halsband niet!
Jelmer-vr

Ongelezen bericht door Jelmer-vr »

Wij hebben voor fido ook een tuigje gekocht.

Dit bevalt ons echt PERFECT! Met oefenen en lopen een enorm stuk beter.
Ik wil nooit meer een halsband..

Helemaal makkelijk om bijv. het trekken tijdens het lopen af te leren e.d.
Apport te leren ed.
Tanja
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Tanja »

Ik heb ook zowel een gewone halsband als een Hurrta tuig voor Banjer, maar het is bij hem zeker niet zo dat hij minder trekt als hij het tuig aan heeft ... Ik vind het zelf juist lastiger om hem te corrigeren bij het trekken. Omdat Banjer soms nogal geinteresseerd is in een bepaald teefje, is het echter wel handig dat het tuig een handvat op de rug heeft. Dan is hij tijdens het los lopen gemakkelijker te pakken als hij weer eens te veel interesse heeft (om dan weer meteen aan de lijn te doen).
Groetjes, Tanja

Laughter is timeless, imagination has no age and dreams are forever ...
Liejannn

Ongelezen bericht door Liejannn »

Wij lopen ook met een leren politielijn. Dit werkt perfect.

Zijn nu echter wel op zoek naar een tuigje wat zo min mogelijk schuift. Wanneer Pip naar de zijkant trekt schuift het tuigje dus die kant op waar de riem vanaf komt. Dus moet ik het tuigje weer op z'n plaats zetten.
Donja

Ongelezen bericht door Donja »

Bedankt voor de rwacties! Nou we gaan toch maar een tuigje kopen om te proberen. @ liejann, wat is een leren politielijn en wat is daar het voordeel van?
spize

Ongelezen bericht door spize »

Wij hebben voor Spize ook een tuigje en het werkt super!
Liejann het is van het merk Hurrta en die heeft een ring die heen en weer schuift en een handvat bovenop.
Liejannn

Welk Hurrta tuig bedoel je, als ik op internet zoek vind ik er meerdere. Het tuig schuift dus niet over de rug, van links naar rechts?

De leren politielijn ligt zeer fijn in de hand, deze heb ik besteld via zooplus. De lijn is in 3 maten te verstellen, wat ook zeer handig is.
Jelmer-vr

Ongelezen bericht door Jelmer-vr »

Liejannn schreef:Welk Hurrta tuig bedoel je, als ik op internet zoek vind ik er meerdere. Het tuig schuift dus niet over de rug, van links naar rechts?

De leren politielijn ligt zeer fijn in de hand, deze heb ik besteld via zooplus. De lijn is in 3 maten te verstellen, wat ook zeer handig is.

http://www.ezydog-shop.nl/?menu=categor ... yID=265057" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo 1 schuift niet neem ik aan.. Die ga ik denk ik ook bestellen :)
Liejannn

Denk dat we die dan ook gaan proberen. Weet iemand hoe je het beste de maat kunt bepalen?
Liejannn

We hebben het hurtta tuig in maat 100 vandaag ontvangen. Hebben alleen het idee dat het misschien ietsje te groot is.. De band die voor de borst loopt 'gaapt' een klein beetje. Kan het zijn dat het tuig zich nog moet vormen? Of raden jullie toch aan om een maatje kleiner te proberen?

Ook hebben we nog een vraagje over de lijn. Welke lijn gebruiken jullie bij het tuig? Wij hebben nu een leren politielijn, maar hebben het idee dat deze te zwaar is in combinatie met het tuig.

Alvast bedankt!!
katy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door katy »

(ik weet dat ik heel on ervaren ben maar.....)
Ik weet dat wij katy een tuigje omdeden en dat ze daar mank van ging lopen...
maar weer andere honden vinden dat prettiger als een halsband dus ik denk dat je ff moet kijken wat voor jou hond het beste is

groetjes :)
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Ik heb voor Zyva maat 90 van het Hurtta tuigje, bij haar sluit de borstband mooi aan wat volgens mij ook wel de bedoeling is. Zou denk ik dan toch een kleinere bestellen als het tuigje zo ruim zit. Lijkt me ook niet lekker zitten voor Pip. Wij gebruiken een zelfgemaakte lijn. Deze heeft manlief zelf gemaakt van boottouw en is erg licht, ideaal in combinatie met het tuig. Hurtta heeft zelf ook lijnen passend bij het tuigje, ikzelf vind deze wat druk ivm met de Hurtta-tekst maar ze zijn volgens mij wel heel licht.
Plaats reactie