Agressie op show

Plaats hier alles over hondenshows.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

mariska1972 schreef:hier is het anders zo en ik weet op verschillende plekken dat de showhondjes ook gewoon jachttraining of andere training doen!!

ik denk dat er hiermee met de agressie die nu dus op het terrein te bespeuren was wel de mensen die iedere dag met hun hondjes bezig zijn in een kwaad daglicht gezet worden omdat andere hun honden in kennels houden en er waarschijnlijk minder mee doen
of omdat er gefokt word met honden waarvan het karakter niet 100% is!!
of omdat hondjes wel in prive sfeer getraind worden misschien maar niet in groepen (grote en kleine)

hier gaan alle honden iedere dag mee op wandeling of aan de fiets mee en er word iedere dag getraint zowel op show als op jacht als op gehoorzaamheid

dus ja waarom zouden dan een werkhondje beter luisteren dan een showhond?? er moet toch met beiden hetzelfde omgegaan worden??? ze moeten toch beide uitgelaten worden en hun energie kwijt kunnen??

vind nu dat de showhondjes echt in een kwaad daglicht worden gezet !!!!
dat is nou precies wat ik mijn stukje zeg :roll:

Er word hier heel vaak door bepaalde mensen geroepen, ja maar dat is, of jij heb een werkhondje he, alsof dat iets is waar je heel anders mee om moet gaan. ik beweer juist dat alle hondjes op te voeden zijn, wat je er ook mee doet of niet mee doet.

Ik stel showhondjes dus niet in een verkeerd daglicht, ik stel onopgevoede hondjes, of eigenlijk hun baasjes in een spotlight, verbeter de wereld, begin bij jezelf :klasse:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
marions
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door marions »

Nou....Lin,

Op dit forum lees ik toch tussen de regels door hoor wat jij vindt van de labrador 'als in niet werklijn'.
Elders lees ik uitspraken van je :' op show enkel labradors formaatje tank en bijzettafel'.
Niet leuk en niet eerlijk.
Er is niet éen manier van werken, trainen, aandacht, hemelzaligmakend hè!
Of zou ik het zo getroffen hebben met mijn vrienden/vriendinnen die labradors hebben, en met mij en Nick erg veel ondernemen?
Geen van allen formaat 'tank'.
Allen gehoorzaam en genietend van de wandelingen, apports en zwempartijen.
En huishond.
Huishond waar veel mee wordt ondernomen.
Die zijn er ook 8)
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname
Lunatic
Speurneus
Speurneus

:lol: ik heb er 3 hoor, en maar 1 komt er uit een werklijn.

Of formaatje bijzettafel nou kwetsend is of niet, ze lopen er genoeg rond :wink:
Nou is mijn Max ook formaatje eettafel, voor bijzettafel is hij te groot :D als ik hem naast Doran zie, hij is mooi slank, 67cm hoog :shock: en 32 kilo schoon aan de haak, maar hij is wel een grove hond, maar niet vet.

Ik vind het wel grappig hoor dat ik me moet verdedigen, maar dit topic gaat nou eenmaal over showhondjes en hun agressie, op een show in Bennekom.
Het enige wat ik zeg, is dat alle honden, dus ook alle labjes, op te voeden zijn, groot, klein, dik, dun, actief of niet.

Ow en mijn honden zijn ook gewoon huishonden hoor, rustig, knuffelig en al, zolang ze maar hun beweging en uitdaging krijgen......zoals elke hond die zou moeten krijgen!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
marions
Speurneus
Speurneus

Oh, je hoeft je niet te verdedigen hoor :)
Dat was niet de intentie van mijn bericht, van gener zijde overigens.
Je generaliseert, dàt is mijn punt.
En dat is jammer en onterecht.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

1 van ons kan niet begrijpend lezen.....

Als ik generaliseer door te stellen dat alle honden op te voeden zijn dan is dat maar zo :roll:
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Beetje jammer dat linda nu wordt aangesproken, want, als jullie haar stukjenog eens over lezen, kun je lezen dat t wat haar betreft niets uitmaakt, zolang de hond maar goed opgevoed is :wink:

Ik wil wel reageren, al zal t wederom verdedigend of denigrerend overkomen :)

Er is zeer zeker niet een opvoedings en trainingsmethode die voor alle honden van alle rassen werkt...maar er is wel maar 1 trainingsmethode die voor labradors werkt.
Nu heb ik het niet over de finesses, elke baas/hond relatie is uniek, dus de details in training zijn ook voor elke baas/hond relatie uniek, maar het draait toch allemaal om een ding, en dat is t ontwikkelen van een goed contact en t stimuleren van de will to please.

En...en nu kan ik enkel vertellen hoe het in mijn omgeving er aan toe gaat tijdens een gemiddelde wandeling, misschien dat t idd in de rest van nederland heel anders is, datzelfde geldt ook voor de div. takken van sport en andere bezigheden waar ik zo eens ben gaan kijken, wellicht is dat enkel in mijn omgeving, en niet in de rest van nederland......ik kan niet anders dan concluderen dat veelal de meeste baas/hond contacten beter zouden kunnen.

Waarom dat zo is, ook dat kan ik wel zo'n beetje zien, op veruit de meeste hondenscholen wordt niet gewerkt aan bonding...maar worden circuskunstjes aangeleerd, en, ook dat is waar, als je niet beter weet, dan denk je dat je goed bezig bent.

Veel mensen die voor t eerst bij ons komen, zijn verrast te zien wat je eigenlijk met een labrador kunt doen....en dan heb ik t niet over enkel de jachttraining, maar ook met name over gehoorzaamheid...want laten we wel zijn, werken, dat doen we eigenlijk allemaal maar een heel klein stukje van een heel hondenleven met onze hond.

Misschien dat dat ook de reden is van t onbegrip in de reacties, bedenk ik net :wink:
Dus, ik zou zeggen, kom eerst maar eens zien hoe wij t doen, laat dan maar eens zien hoe jullie t doen...en dan spreken we verder :klasse:
Afbeelding
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Er beginnen best veel discussies door elkaar heen te lopen volgens mij :roll:

De oorspronkelijke discussie was de vraag waar de agressie op show die door meerdere mensen is opgemerkt en dus is toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren, vandaan komt.

Dat wil zeggen dat het niet gaat om of er op andere evenementen ook agressie voorkomt bij labradors, maar waarom het in Bennekom dit jaar zo schrikbarend opviel.
Volgens mij zijn we het er allemaal over eens:

- dat het rond de ringen veel te druk en te vol raakt soms, door kijkers en wachters en dat niet iedereen even goed op zijn hond let.
- dat er mogelijk een genetische grondslag is.
- dat er opvoedkundig nog wel wat werk is voor sommigen. dus: er een opvoedkundige grondslag is voor het gedrag.
- dat veel fanatieke en/of ervaren hondeneigenaren (al dan niet showers) er last van hebben gehad.
- dat de ringen heel dicht op elkaar geplaatst staan, terwijl men de beschikking heeft over een enorm groot terrein. Terwijl anderzijds dit nooit anders is geweest.

Oftewel: concluderend zouden we voorzichtig kunnen stellen dat er ergens een verandering gaande is, en niet in positieve zin. Dat iedereen hierop alert zou moeten zijn moge inmiddels duidelijk zijn.
Dat het daarnaast geen enkele toegevoegde waarde heeft om met de vinger naar anderen te wijzen of hele andere stellingnames erbij te halen die weinig tot niet met deze discussie te maken heeft is ook niet noodzakelijk voor het gebeurde op Bennekom.
En tot slot dat er nog geen eenduidige conclusie te trekken valt waarom die toename in agressie er is.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
marions
Speurneus
Speurneus

Brigitte, al wonen we een 'land ver' van elkaar af..
Ook hier kun je positief trainen, een band opbouwen met je hond.
Je hond een gelukkig leven bieden met de nodige uitdagingen..

En ja, ook ik weet dat er armzalige gevallen tussen zitten. Tanks en haardkleedjes worden ze genoemd...
Vreselijk triest, maar scheer ze ajb niet allemaal over éen kam!

Waarom zou Linda geen weerwoord mogen krijgen?
Ik reageerde op hàar posts..

Maar goed, ik realiseer me dat we off topic gaan..
banjer

Ongelezen bericht door banjer »

ik heb in de afgelopen weken al veel geleerd. Heeel veel gelezen...en hoop dingen opgedaan die ik nog niet wist. Je probeert aantal dingen toe te passen en uit te proberen. Je ziet en merkt dat er een aantal forumleden echt verstand van honden hebben en daar kun je je een beetje aan optrekken. Veel van de adviezen zijn echt goed en daar kun je wat mee. Je leert ook zo van de mogelijke fouten die je maakt. De warme reacties naar elkaar toe op het lief en leed is ook fijn.
Maar........ (er is altijd een maar...hahaha) de wijze waarop op het forum soms gecommuniceerd wordt...belerend wordt afgezeken...er bijna een wedstrijdje is wie het slimste jongetje van de klas is....arrogant en elite gedrag...dat .......dat zijn zaken die je niet verwacht op een forum waar mensen met liefde voor hun honden elkaar zouden moeten proberen te helpen.....het grauwen en snauwen naar elkaar.....ik kom tot mijn punt.....geen wonder dat het verkeerd gaat in Bennekom...het zijn niet de honden maar de baasjes.

Leven en laten leven
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

banjer schreef: Maar........ (er is altijd een maar...hahaha) de wijze waarop op het forum soms gecommuniceerd wordt...belerend wordt afgezeken...er bijna een wedstrijdje is wie het slimste jongetje van de klas is....arrogant en elite gedrag...dat .......dat zijn zaken die je niet verwacht op een forum waar mensen met liefde voor hun honden elkaar zouden moeten proberen te helpen.....het grauwen en snauwen naar elkaar.....ik kom tot mijn punt.....geen wonder dat het verkeerd gaat in Bennekom...het zijn niet de honden maar de baasjes.

Leven en laten leven

:lol: Hiermee sla je de spijker midden op z'n kop :applaus:
Debora
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

Ik was in Bennekom en heb eerlijk gezegd weinig van deze incidenten gemerkt. Waarschijnlijk omdat ik na mijn ringervaringen de honden en mijzelf terug trok richting tent.
Wat mij wel opviel waren de handlers. Tjeempie...wat kunnen mensen gemeen tegen elkaar zijn. Zowel in als buiten de ring. Ik heb dingen gehoord die echt kwetsend waren en had er na een incident in de veteranenring genoeg van.

OT:
In het algemeen genomen zie je een verandering in het gedrag van labradors komen. Wat mij in Bennekom opviel waren de out-of-controle labradors, echte druktemakers. Daarbij de eigenaren/handlers die een uitrekbare arm hadden en iets anders (hond of mens) belangrijker vond dan op hun hond te letten. Op zich dus niet gek dat het e.e.a. uit de hand is gelopen.

Bij de puppen teven stond een dame die het heel leuk vond om haar pup bij een andere pup te laten. Zwaar irritant! Zeker als je met je eigen hond bezig bent. Ook zag ik mensen die langs de ring stonden en hun hond half in de ring lieten (tijdens keuring).

Je ziet het steeds meer op shows en op werk gebied. Vorige week zag ik op een clubmatch een labrador die alles en iedereen wilde pakken. :?
Ik heb op een wedstrijd gezien dat een labrador een andere hond aanviel die naar zijn handler keek.

Je hebt ook steeds meer "stuiterballen" die blijkbaar hun ei niet kwijt kunnen en zich zo uiten.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Lupos schreef:Er beginnen best veel discussies door elkaar heen te lopen volgens mij :roll:

De oorspronkelijke discussie was de vraag waar de agressie op show die door meerdere mensen is opgemerkt en dus is toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren, vandaan komt.

Dat wil zeggen dat het niet gaat om of er op andere evenementen ook agressie voorkomt bij labradors, maar waarom het in Bennekom dit jaar zo schrikbarend opviel.
Volgens mij zijn we het er allemaal over eens:

- dat het rond de ringen veel te druk en te vol raakt soms, door kijkers en wachters en dat niet iedereen even goed op zijn hond let.
- dat er mogelijk een genetische grondslag is.
- dat er opvoedkundig nog wel wat werk is voor sommigen. dus: er een opvoedkundige grondslag is voor het gedrag.
- dat veel fanatieke en/of ervaren hondeneigenaren (al dan niet showers) er last van hebben gehad.
- dat de ringen heel dicht op elkaar geplaatst staan, terwijl men de beschikking heeft over een enorm groot terrein. Terwijl anderzijds dit nooit anders is geweest.

Oftewel: concluderend zouden we voorzichtig kunnen stellen dat er ergens een verandering gaande is, en niet in positieve zin. Dat iedereen hierop alert zou moeten zijn moge inmiddels duidelijk zijn.
Dat het daarnaast geen enkele toegevoegde waarde heeft om met de vinger naar anderen te wijzen of hele andere stellingnames erbij te halen die weinig tot niet met deze discussie te maken heeft is ook niet noodzakelijk voor het gebeurde op Bennekom.
En tot slot dat er nog geen eenduidige conclusie te trekken valt waarom die toename in agressie er is.
Laten we het inderdaad proberen on topic te houden en er niet allerlei andere dingen bij gaan halen :) Prima samenvatting van de discussie, Dorine. Ik mis één punt: er is ook ter sprake gekomen dat keurmeesters veel eerder tot diskwalificatie zouden moeten overgaan bij wangedrag in of rond de ring. Eigenlijk hebben ze zelfs die verplichting.

En een kanttekening: ik denk niet dat we deze discussie moeten beperken tot Bennekom. Ik plaatste de opmerking over de agressie op de jachtwedstrijd juist, om een argument aan te dragen dat er misschien toch iets van agressie het ras binnensluipt. Ik wilde ermee aantonen dat de agressie kennelijk niet situatiegebonden is (lees: voorbehouden tot Bennekom). De opmerking dus niet bedoeld om de werkers in een kwaad daglicht te stellen, maar om een voorbeeld te geven dat het op meer plaatsen voorkomt dan alleen Bennekom. M.a.w.: is er een karakterverandering gaande? Of zijn dat te grote woorden en blijven het op zich staande incidenten?

En ik ben het ook eens met Mariska: heel veel labradormensen gaan én naar shows én naar diplomadagen, workingtesten en MAP´s of gebruiken hun hond voor de praktijkjacht. Je kunt moeilijk zeggen dat die mensen nauwelijks trainen met hun hond of dat ze er geen band mee hebben. Dat vind ik een beetje kort door de bocht :)

Hanneke
nelleke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door nelleke »

Wat is daadwerkelijk natuurlijk gedrag en welk gedrag is aangeleerd?

Welk gedrag wordt er wel vertoond door honden die 'niét goed' opgevoed worden?
En welk gedrag wordt er niet vertoond door honden die 'wél goed' opgevoed worden?

Honden die eigenlijk wel wat beter opgevoed hadden kunnen worden...
Honden waar niet uren en uren mee getraind wordt om hen te laten reageren zoals de mens dit graag ziet....
...maar die toch geen spoor van agressie tonen
...die gemakkelijk met andere honden om gaan, oudere honden, puppen, maar ook met kinderen en allerlei diverse mensen.
Dát lijken mij honden die van nature dus een plezierig karakter laten zien.
Groetjes Nelleke

Lori - Celori v.'t Wolmker 06-08-2005
Romi - Da Nelle v.'t Wolmker 30-06-2007
Ribbel - Old Changed Way's One of Us 14-10-2008
Cross - Old Changed Way's Crossroads 05-11-2009
Pleun - Old Changed Way's Experience 06-11-2009
Tairo - Old Changed Way's Inside Out 30-12-2011
Jodie - Old Changed Way's Listen to my Heart 16-09-2013
mariska1972

Ongelezen bericht door mariska1972 »

Lunatic schreef:
mariska1972 schreef:hier is het anders zo en ik weet op verschillende plekken dat de showhondjes ook gewoon jachttraining of andere training doen!!

ik denk dat er hiermee met de agressie die nu dus op het terrein te bespeuren was wel de mensen die iedere dag met hun hondjes bezig zijn in een kwaad daglicht gezet worden omdat andere hun honden in kennels houden en er waarschijnlijk minder mee doen
of omdat er gefokt word met honden waarvan het karakter niet 100% is!!
of omdat hondjes wel in prive sfeer getraind worden misschien maar niet in groepen (grote en kleine)

hier gaan alle honden iedere dag mee op wandeling of aan de fiets mee en er word iedere dag getraint zowel op show als op jacht als op gehoorzaamheid

dus ja waarom zouden dan een werkhondje beter luisteren dan een showhond?? er moet toch met beiden hetzelfde omgegaan worden??? ze moeten toch beide uitgelaten worden en hun energie kwijt kunnen??

vind nu dat de showhondjes echt in een kwaad daglicht worden gezet !!!!
dat is nou precies wat ik mijn stukje zeg :roll:

Er word hier heel vaak door bepaalde mensen geroepen, ja maar dat is, of jij heb een werkhondje he, alsof dat iets is waar je heel anders mee om moet gaan. ik beweer juist dat alle hondjes op te voeden zijn, wat je er ook mee doet of niet mee doet.

Ik stel showhondjes dus niet in een verkeerd daglicht, ik stel onopgevoede hondjes, of eigenlijk hun baasjes in een spotlight, verbeter de wereld, begin bij jezelf :klasse:

ik heb van jou niet begrepen dat jij iets of iemand afviel ik reageerde ook eigenlijk niet op jou post dus mocht ik zo over zijn gekomen dan was dit niet de bedoeling
ik reageerde meer op de post van volgens mijn brigitte

gr mariska
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

We zullen t maar houden op een slechte dag voor ondergetekende..ok, mijn excuses aan de mensen die ik gekwetst heb :) dat was natuurlijk niet de bedoeling, en...het was ook niet de bedoeling de discussie te vervuilen, dus ook hier mijn excuses voor :)

Goed, terug naar de discussie, en de mooie samenvatting :)

Ik heb ook nog wel een aanvulling, ik denk dat, juist doordat de maatschappij zo verandert en veel mensen toch een stukje onverdraagzamer zijn geworden (en ook ik hoor tot dat groepje :wink: )
het misschien niet meer zo'n goed idee is om uberhaupt zulke grote evenementen te organiseren.

Want, als we nou eens heel nuchter kijken naar de voordelen van een groot evenement, hetzij op show of op werk gebied, wie heeft daar nu welk voordeel bij?
Afbeelding
Plaats reactie