trekken aan de riem tijdens het uitlaten

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door roxy »

Op de neus vind ik persoonlijk heel onaangenaam, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Hier in de buurt loopt een hond met zo'n geval het ziet er niet uit en hij trekt nog steeds daarbij springt hij als een kangoeroe alle kanten op.

Morgen krijg ik de Mekuti in huis als het goed is, hooooop zo dat het helpt want ik "trek" :wink: het echt niet meer met mijn fibromyalgie wow, Raymond wat jij omschrijft heb ik geprobeerd maar als we naar het park gaan vergeet het maar zelfs dat heerlijk stukje pens is dan niet meer interessant helaas. Jim heeft maar 1 doel en dat is het park en zijn vrienden en vriendinnen, komen doet hij gelukkig wel nog als ik hem roep, hoewel gisteren nam hij de benen pffff, voor het eerst :evil:
marielle75
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door marielle75 »

Ik ben benieuwd hoe de Mekuti je bevalt. Ik heb ook fibromyalgie en een jonge hond die nogal kan trekken, dus ik ben ook nog op zoek naar een hulpmiddel.
Ik blijf je bevindingen volgen.
Afbeelding
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

roxy schreef:Op de neus vind ik persoonlijk heel onaangenaam, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Hier in de buurt loopt een hond met zo'n geval het ziet er niet uit en hij trekt nog steeds daarbij springt hij als een kangoeroe alle kanten op.

Morgen krijg ik de Mekuti in huis als het goed is, hooooop zo dat het helpt want ik "trek" :wink: het echt niet meer met mijn fibromyalgie wow, Raymond wat jij omschrijft heb ik geprobeerd maar als we naar het park gaan vergeet het maar zelfs dat heerlijk stukje pens is dan niet meer interessant helaas. Jim heeft maar 1 doel en dat is het park en zijn vrienden en vriendinnen, komen doet hij gelukkig wel nog als ik hem roep, hoewel gisteren nam hij de benen pffff, voor het eerst :evil:
Dan is het bij mij: NUL tolerantie.
Jij wilt niet doen wat ik van je eis, HEEL jammer vriendje maar ik doe niet wat JIJ wilt.

Hij zou de eerste tijd niet meer 1 stap los wandelen.
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Raymond ik weet dat je gelijk hebt maar voor iemand met fybro gaat dat niet zo makkelijk op, het zou betekenen dat ik hem niet kan uitlaten meer dan, en mijn zoon moet strx weer naar school. Als Jim in het park is en ik hou hem vast zoals nu vanwege zijn blessure dan kan ik 5 minuten met hem uit, want dan trekken mijn handen het niet meer. Ik ben gewoon dom geweest en had veel en veel sneller adequate moeten handelen maar doordat je het in het begin niet zo in de gaten hebt omdat hij nog zo klein was was het leed al geschied. Achteraf kan ik mezelf wel wat doen maar dat is achteraf en heb ik nu weinig aan. Moet wel zeggen dat als Jim is uitgeraast, hij de terug weg keurig meeloopt. En ook s avonds is het uitlaten, mits hij geen "leuke dingen" tegenkomt bijna altijd relaxed. Als ik tegenwoordig iemand met een pup tegenkom probeer ik altijd uit te leggen dat het heel moeilijk terug te draaien is en dat je beter meteen hoe jong ook het aan moet leren.

Moet ook zeggen dat Jim vaak meer onder de indruk is van een zware mannenstem dan die van mij :oops:

Marielle ik hou je zeker op de hoogte, ben ook heel benieuwd hoor. Ik zie het ook niet als DE oplossing maar misschien gaat het trainen dan toch wat makkelijker met alle tips van Raymond oa
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

roxy schreef:Raymond ik weet dat je gelijk hebt maar voor iemand met fybro gaat dat niet zo makkelijk op, het zou betekenen dat ik hem niet kan uitlaten meer dan, en mijn zoon moet strx weer naar school. Als Jim in het park is en ik hou hem vast zoals nu vanwege zijn blessure dan kan ik 5 minuten met hem uit, want dan trekken mijn handen het niet meer. Ik ben gewoon dom geweest en had veel en veel sneller adequate moeten handelen maar doordat je het in het begin niet zo in de gaten hebt omdat hij nog zo klein was was het leed al geschied. Achteraf kan ik mezelf wel wat doen maar dat is achteraf en heb ik nu weinig aan. Moet wel zeggen dat als Jim is uitgeraast, hij de terug weg keurig meeloopt. En ook s avonds is het uitlaten, mits hij geen "leuke dingen" tegenkomt bijna altijd relaxed. Als ik tegenwoordig iemand met een pup tegenkom probeer ik altijd uit te leggen dat het heel moeilijk terug te draaien is en dat je beter meteen hoe jong ook het aan moet leren.

Moet ook zeggen dat Jim vaak meer onder de indruk is van een zware mannenstem dan die van mij :oops:

Marielle ik hou je zeker op de hoogte, ben ook heel benieuwd hoor. Ik zie het ook niet als DE oplossing maar misschien gaat het trainen dan toch wat makkelijker met alle tips van Raymond oa
Ik denk dat je Raymond niet goed begrijpt. Hij bedoelt niet te zeggen dat je hond niet meer uit mag worden gelaten, maar dat hij bij ongewenst gedrag (trekken, je over straat sleuren) niet meer los mag en ook niet meer naar het park mag. Aangezien je fibromyalgie hebt is een hulpmiddel misschien een goede start. Ik zou dit zeker combineren met de tips van Raymond. Misschien kun je het hulpmiddel in de toekomst dan afbouwen als Jim wat ouder en rustiger is. Laat je je ervaringen met de mekuti weten? Ik ben er wel benieuwd naar.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

royenmarjolein schreef:
roxy schreef:Raymond ik weet dat je gelijk hebt maar voor iemand met fybro gaat dat niet zo makkelijk op, het zou betekenen dat ik hem niet kan uitlaten meer dan, en mijn zoon moet strx weer naar school. Als Jim in het park is en ik hou hem vast zoals nu vanwege zijn blessure dan kan ik 5 minuten met hem uit, want dan trekken mijn handen het niet meer. Ik ben gewoon dom geweest en had veel en veel sneller adequate moeten handelen maar doordat je het in het begin niet zo in de gaten hebt omdat hij nog zo klein was was het leed al geschied. Achteraf kan ik mezelf wel wat doen maar dat is achteraf en heb ik nu weinig aan. Moet wel zeggen dat als Jim is uitgeraast, hij de terug weg keurig meeloopt. En ook s avonds is het uitlaten, mits hij geen "leuke dingen" tegenkomt bijna altijd relaxed. Als ik tegenwoordig iemand met een pup tegenkom probeer ik altijd uit te leggen dat het heel moeilijk terug te draaien is en dat je beter meteen hoe jong ook het aan moet leren.

Ik denk dat je Raymond niet goed begrijpt. Hij bedoelt niet te zeggen dat je hond niet meer uit mag worden gelaten, maar dat hij bij ongewenst gedrag (trekken, je over straat sleuren) niet meer los mag en ook niet meer naar het park mag. Aangezien je fibromyalgie hebt is een hulpmiddel misschien een goede start. Ik zou dit zeker combineren met de tips van Raymond. Misschien kun je het hulpmiddel in de toekomst dan afbouwen als Jim wat ouder en rustiger is. Laat je je ervaringen met de mekuti weten? Ik ben er wel benieuwd naar.
Klopt helemaal.
Juist veel leuke dingen doen met je hond.
Maar de eerste tijd niet meer los laten.
Wandelen gebeurt de eerste tijd aan de riem.
Want hondje wilt naar jou niet luisteren als het los wandelt.
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ik begrijp het natuurlijk wel, en de bedoelingen en tips zijn natuurlijk helemaal goed, alleen het werkt niet voor mij.
En Jim alleen maar vast houden werkt niet omdat Jim zijn energie kwijt moet, als hij s morgens zijn speel/zwem/ren uurtje heeft gehad gaat het meteen stukken beter, of ik nu naar het park loop in het dorp rondloop maakt niet uit Jim's energie is s morgens zo over de top dat hij waar we ook naar toe gaan trekt, ik hoop dat de mekuti gaat werken, had hem gisteren al verwacht maar helaas dus vandaag duim ik dat hij binnenkomt. Ik laat het weten....
Jim luistert wel als hij terug moet komen hoor als hij los is, op een heel enkel keertje na, het probleem is juist aan de lijn...
marielle75
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Bij mij is het ook juist aan de lijn. Als hij eenmaal los is, gaat het goed.
Komt als ik hem roep. En niet luisteren is aan de riem.
Maar op weg naar het park...Dan trekt hij dus.
Op de terugweg loopt hij keurig mee, omdat hij dan zijn energie wat kwijt is. En dan beloon ik hem ook voor het goede volgen.
Jammer dat de mekuti er nog niet is, hopelijk vandaag.
Afbeelding
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

roxy schreef:Ik begrijp het natuurlijk wel, en de bedoelingen en tips zijn natuurlijk helemaal goed, alleen het werkt niet voor mij.
En Jim alleen maar vast houden werkt niet omdat Jim zijn energie kwijt moet, als hij s morgens zijn speel/zwem/ren uurtje heeft gehad gaat het meteen stukken beter, of ik nu naar het park loop in het dorp rondloop maakt niet uit Jim's energie is s morgens zo over de top dat hij waar we ook naar toe gaan trekt, ik hoop dat de mekuti gaat werken, had hem gisteren al verwacht maar helaas dus vandaag duim ik dat hij binnenkomt. Ik laat het weten....
Jim luistert wel als hij terug moet komen hoor als hij los is, op een heel enkel keertje na, het probleem is juist aan de lijn...
Ik snap je punt, maar ik ben toch nog kritisch :oops:
In feite dwingt je hond dus om het trekken maar de accepteren, want anders komt hij zijn energie niet kwijt en is hij de hele dag energiek? Ik krijg hierbij het beeld van een kindje in een winkel die snoep krijgt, omdat hij anders gaat krijsen :oops:
Max is/was ook een hond met heeeel veeeeel energie en hij was ook niet te houden, maar ik vind dat ik bepaal wat er gebeurt en niet Max. Max heeft ons zowat een jaar door het dorp gesleurd, maar op een gegeven moment had ik er meer dan genoeg van.Hij heeft te luisteren! Tijden een p&p-rondje mag de riem niet op spanning staan, als ik zeg ''voet'' moet hij naast mij komen staan en bij ''volg'' aan de voet volgen. Hij krijgt alle ruimte om te snuffelen zolang hij niet trekt en luistert als ik hem commando's geef. Er worden andere honden begroet als ik en het ander baasje het daarover eens zijn en dit geldt ook met spelen. Trekt Max dan blijf ik staan. De wandeling wordt pas hervat als Max aan de voet komt. Tijdens de lange wandelingen gebruik ik een flexlijn en laat ik Max lekker rennen, zwemmen en slepen met stokken. Hij hoeft niet de hele tijd naast mij te lopen en de riem mag dan weleens op spanning komen te staan, maar ook tijdens dit wandelen tolereer ik geen gesleur en ook bij deze wandeling moet hij luisteren als ik commando's geef. Tijdens deze wandelingen raakt hij zijn energie kwijt. Daarnaast spelen wij thuis veel met hem en gaan wij twee keer per week een uur joggen met Max. Zoekspelletjes in huis vindt hij ook geweldig. Dus wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat je het hele wandelen anders kunt aanpakken en dat er ook andere mogelijkheden zijn om Jim zijn energie kwijt zonder dat jij door het dorp/stad gesleurd wordt :)
Om het trekken bij Max te voorkomen, hebben wij een halti gekocht en hebben wij een hele lange tijd met slipketting gelopen, omdat hij anders niet te houden was. Nu is hij veel zwaarder en heeft hij een stoffen halsband om en loopt hij nagenoeg perfect naast mij met een ontspannen lijn :klasse:
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
banjer

Ongelezen bericht door banjer »

Mijn vorige Banjer is vooral opgegroeid in Curacao op een heel groot erf...ongeveer 800m2. Daar kon ie vrij rondlopen en zat dus nooit aan een riem of halsband. Eenmaal terug in nl was dat enorm wennen en moesten we echt een tuig kopen. Hij sleurde je met je kin over het asfalt heen. Deels hebben we dat af kunnen leren maar er zijn momenten geweest dat ik het mijn dochters niet aan kon doen om hem uit te laten. Dan wordt het ook niet meer leuk. Met Banjer jr willen we dat absoluut voorkomen. Vanaf het begin proberen we het te voorkomen en wij zelf verzetten geen stap meer als hij de spanning op de riem opvoert. Sochtends krijgt ie tien meter enige coulantie omdat ie dan hoooooognodig naar zijn plasplekje toe moet. Daarna is het gelijk weer afgelopen. Ik heb hier geleerd dat het drillen en consequent zijn uiteindelijk het meeste rendement oplevert.
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Na een heel gedoe Mekuti tuigje eindelijk ontvangen, stomme PTT pakje was zoekgeraakt. Hoe dan ook vanmiddag ga ik het uitproberen en dan laat ik het zeker even weten.

Marjolein, Je hebt ook wel gelijk hoor, ik had het eerder toen hij nog niet zo sterk was beter moeten aan pakken, steek hand geheel in eigen boezem :oops: nu inmiddels trekt Jim zo hard dat ik door mijn reumatische klachten (wel consequent wil zijn) maar het dus niet trek, snap je ik wil wel maar mijn lichaam wil niet. Dus nu maar met hulpmiddeltje hoop oprecht dat het gaat helpen. En dan natuurlijk evengoed trainen met het niet trekken maar dan kan het al vanzelf niet als het goed is...... :confused: we'll wait and see.

Wat betreft energie kwijt raken nou dat zit wel goed hoor Jim komt niets tekort. Fietsen overigens heb ik begrepen mag pas als hij een jaar geweest is.... hij is 29 september een jaar. Ik doe maar niets te snel want Jim rent al vaak genoeg helaas achter balletjes van andere aan wat al niet zo geweldig is.

Tot later na de middagwandeling....
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Ik ben heel benieuwd hoe de Mekuti werkt bij Jim. Wacht in spanning op je bericht :D

Hier word ik ook over de straat gesleurd, ondanks alle maatregelen :cry:
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)
katy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door katy »

katy doet dit ook op hety moment dat wij het cursus gebouw uitlopen doet ze een poging om mij helemaal naar de auto te sleuren(wat niet echt lukt want ik doe wat ik op cursus geleerd heb en dan komt ze niet ver maar het trekken blijft
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Nou daar gaan we dan. Ik heb het tuigje vanaf zondag eigenlijk goed in gebruik. Ik vind het erg gebruiksvriendelijk, de U lead was een scherper bandje zeg maar deze is zacht en kan eigenlijk niet irriteren.
Jim trekt voor zeg maar 70 pct minder, maar het is natuurlijk ook de bedoeling dat ik Jim leer aan het tuigje te lopen en dat je daarmee traint, als Jim ondanks het tuigje nu trekt sta ik stil en hij heeft veel sneller in de gaten waarom. Vandaag alweer meer dan gisteren.
Voor mij scheelt het veel, ik kan het beter handelen. Vooral met iets lekkers trainen lukte niet want Jim was gisteren alleen maar gefixeerd op het park, geen worst/koekje niets interesseerde Jim dus ik moet gewoon echt aangeven tot hier en niet verder. Wat nu echt veel makkelijker lukt.
Al met al moet ik zeggen dat het voor mij de moeite waard is, misschien ook omdat Jim nog jong is, hoewel ik Jim al erg sterk vind, ik heb een maat M genomen en die is nog behoorlijk te stellen dus voor echt volwassen labs denk ik dat die maat goed is.
Eerlijk gezegd was ik blij dat de hondentrainster die hetzelfde tuigje heeft in het park liep waaraan ik kon vragen hoe het precies om moest, vond ondanks dat mijn engels niet echt belabberd is toch best een beetje gedoe want de gebruiksaanwijzing is alleen in het engels. Maar als je het eenmaal weet is het simpel. De riem is op allerlei manieren te gebruiken het kan als antitrektuig gebruik worden maar ook als gewone riem.
marielle75
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Klinkt positief. Ga het toch ook maar overwegen.
Bedankt voor het delen van je ervaring met de Mekuti.
Afbeelding
Plaats reactie