dirigeren??

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Lupos schreef:
Laboriginals schreef:
Terra5 schreef:Wat een leuke oefening Hanneke :klasse: Dat gaat Danouk helemaal leuk vinden :applaus: Gaan we dit weekend gelijk mee aan de slag!

Als ik het goed begrijp gebruik je de fluit dus echt alleen om af te stoppen en terug te fluiten?

Ik heb er al helemaal zin in, zo leuk om op deze manier met je labje bezig te zijn ;-)
Ja, bij de jachthonden wordt de fluit niet gebruikt voor dirigeren. Dat heb ik overigens nooit begrepen. Waarom niet een fluitje gebruiken zoals bijv. bij de bordercollies? Dat is op grote afstand veel beter op te pikken voor een hond dan een armgebaar. Een hond hoort beter dan dat hij ziet. Bovendien kan er begroeiing tussen jou en de hond staan en als je zelf als voorjager niet al te groot bent, moet de hond jou nog maar kunnen zien op een paar honderd meter afstand en dan ook nog zien wat je met je armen doet. Die stem hoort hij natuurlijk al helemaal niet, zeker een lichte vrouwenstem niet die misschien ook nog tegen de wind in moet. Maar ja, zo zijn nou eenmaal de conventies in de jachthondensport, maar ik begrijp er geen sik van :)

Hanneke
Als jij je hond niet kan zien, en de hond jou ook niet, weet je ook niet waar hij heen moet :wink:
Als ik kijk naar de praktijk: over het algemeen heb je wel zicht op je hond in de bieten, aardappels, stoppels, gras of spruiten bijvoorbeeld. De plekken waar je hem kwijt bent is Tarwe (al kun je dan aan de tarwe nog wel redelijk zien waar ze lopen) of Mais (dan ben je ze echt "kwijt") er valt in die laatste gevallen ook niet bijster veel te dirigeren, aangezien je zelf ook niet kunt achterhalen waar het ligt. In het geval van niet kunnen zien van de hond, ga je dan al snel over op vrij zoeken. Op een jacht waarin de hond het maisveld in moet om iets op te halen, volsta ik met een "zoek op" en dan zoekt ze het verder zelf maar uit. Als het gaat om een stuk bebossing, ga ik natuurlijk wel zo staan dat ik weet welk deel mijn hond al heeft uitgewerkt. Vindt ze daar niets, dan laat ik haar voor het bos komen en stuur haar dan een ander zoekveld in. In dat laatste geval zou de enige variant zijn waarop ik een fluitsignaal zinnig kan vinden... maar voor de rest neuhhh niet echt 8)
Daar komt nog bij: in de jacht praat je niet over honderden meters, zeker niet als je bij het geweer zit. De schietafstand is niet veel verder dan 60 meter en beweging is voor je hond op grote afstanden prima waar te nemen (lees je zwaaiende arm naar links of rechts). Laat de wind zo staan dat die duif nog een eindje verder zeilt, maar dan heb je het met een honderd, hondertwintig meter echt wel gehad.
In geval van meerdere posten kunnen de afstanden wel groter worden, maar ook dan merk ik dat mijn hond de bewegingen van mij prima kan waarnemen. Zelfs in schemering.
De meeste trainers/handlers/voorjagers zeggen er dit over:

als je zelf precies weet waar het gevallen is, en/of je ziet het liggen dan hoef je jouw hond niet te sturen.
De hond wordt tijdens jacht gebruikt omdat we ongeveer weten waar het stuk ligt/gevallen is.
En als de begroeiing zon hoog of dicht is dat je jouw hond niet kan zien, dan moet de hond zelf werken.[/u]
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Terra5 schreef:Nou vandaag voor het eerst dus met Danouk hiermee aan de slag gegaan en de dame vond het toch vrij lastig.. Ze heeft er de neiging om dan toch zelf de richting te kiezen.. Op een gegeven moment ging ze dus weer de andere kant op, toen stopte ik haar af, gaf nogmaals commando voor rechts met armgebaar en toen ging ze wel als een speer de goede kant op :applaus: En vervolgens weer keurig op mijn commando naar links! Het begin is er dus :D

Ze was best moe na 20 minuutjes zo trainen, je merkt dat het toch best intensief is. We gaan gewoon rustig stap voor stap verder ;-)

Enne Boukje; ik plaats nog geen filmpjes, pas als het helemaal goed gaat :lol:
Als je merkt dat ze problemen heeft met de richting op te gaan.
Dan kan je het best met 2 personen even trainen.
1 persoon gooit de dummies en jij dirigeert.
Als de hond dan niet de juist kant op gaat kan de helper die dummy weg halen.
Plaats reactie