Pups op Marktplaats

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
XXX

Ongelezen bericht door XXX »

-kim- schreef:Toevallig is de kennel van Kingsforest bij mij bekend, aangezien mijn Mexx daar vandaan komt.
Er word goed met de pups en honden omgegaan, maar ik zou er never nooit meer een pup kopen. Aangezien zij zich inderdaad niet aan de regels houd. En echt met verkeerde kennels "samenwerkt" ( Kruisvliethoeve, Kraanhoeve etc.. ).
Toen ik daar steeds meer achter kwam en ze daar op aan heb gesproken, kreeg ik niks meer te horen, ook niet toen bleek dat Mexx behoorlijke allergiën heeft 8)

Mijn Mexx heeft daar een goede start gehad, maar daar is ook alles mee gezegd.

Bij Bearke hebben wij dan ook heel wat meer gezocht voor dat we een beslissing hebben genomen :wink:

Toch moet ik zeggen dat ik het niet tegen vond vallen dat ze (Els van Kingsforest) mij alle informatie ( gezondheidsuitslagen, stambomen etc) toe heeft gemaild nadat ik daarom had gevraagd. Dat komt beter over dan de fokster waar onze Luc vandaan komt, die stuurde van te voren helemaal niks door. Pas op het moment dat je daar zat kreeg je alle papieren voor je en werd je er totaal mee overdonderd. Waardoor wij met onze stomme kop de koopovereenkomst hebben getekend zonder echt op te hoogte te zijn van de dingen die erin staan. En die blijkt acheraf zo ontzettend slecht te zijn opgesteld in het voordeel van de koper.

Ook vraag ik mij af hoe het kan dat de raad van beheer stambomen afgeeft ondanks dat ze kunnen nagaan dat de reu veel te jong was toen hij de teef dekte en er nog geen uitslagen bekend waren toen de pups werden geboren. De uitslagen van de ED zijn van 2/8 en de HD uitslagen van 27/7 en het nestjes is van 12/7
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

XXX schreef:
-kim- schreef:Toevallig is de kennel van Kingsforest bij mij bekend, aangezien mijn Mexx daar vandaan komt.
Er word goed met de pups en honden omgegaan, maar ik zou er never nooit meer een pup kopen. Aangezien zij zich inderdaad niet aan de regels houd. En echt met verkeerde kennels "samenwerkt" ( Kruisvliethoeve, Kraanhoeve etc.. ).
Toen ik daar steeds meer achter kwam en ze daar op aan heb gesproken, kreeg ik niks meer te horen, ook niet toen bleek dat Mexx behoorlijke allergiën heeft 8)

Mijn Mexx heeft daar een goede start gehad, maar daar is ook alles mee gezegd.

Bij Bearke hebben wij dan ook heel wat meer gezocht voor dat we een beslissing hebben genomen :wink:

Toch moet ik zeggen dat ik het niet tegen vond vallen dat ze (Els van Kingsforest) mij alle informatie ( gezondheidsuitslagen, stambomen etc) toe heeft gemaild nadat ik daarom had gevraagd. Dat komt beter over dan de fokster waar onze Luc vandaan komt, die stuurde van te voren helemaal niks door. Pas op het moment dat je daar zat kreeg je alle papieren voor je en werd je er totaal mee overdonderd. Waardoor wij met onze stomme kop de koopovereenkomst hebben getekend zonder echt op te hoogte te zijn van de dingen die erin staan. En die blijkt acheraf zo ontzettend slecht te zijn opgesteld in het voordeel van de koper.

Ook vraag ik mij af hoe het kan dat de raad van beheer stambomen afgeeft ondanks dat ze kunnen nagaan dat de reu veel te jong was toen hij de teef dekte en er nog geen uitslagen bekend waren toen de pups werden geboren. De uitslagen van de ED zijn van 2/8 en de HD uitslagen van 27/7 en het nestjes is van 12/7
Wij hebben ook alles netjes te horen gekregen van te voren, en alle honden leven daar ook in huis en de pups hadden de open serre die grensde aan de woonkamer geheel tot hun beschikking met allemaal spul in om te ontdekken. Ze gaat ook echt goed om met haar honden, maar des te minder snap ik niet, dat ze zich niet gewoon aan alle regels houd en dan maar een andere reu uitzoekt, en met de verkeerde kennels samenwerkt :confused:

Mexx heeft daar een goede start gehad, dat weet ik zeker. En dat Mexx allergien heeft dat kan gebeuren (voor de rest is ie gezond), maar laat dan tenminste iets weten of vraag erna. Maar dat is bij meerdere fokkers zo helaas :(
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
mariska1972

Ongelezen bericht door mariska1972 »

Lupos schreef:
Dutchlab´s schreef:
Lupos schreef:Persoonlijk vind ik een fokker "groot" (niet verwarren met "fout" !) als hij meer dan 10 honden heeft waarbij er vaak meerdere nesten tegelijk zijn en minimaal 3/4 nesten per jaar zijn.
Een kleine fokker vind ik de fokker die ongeveer 2 fokteven heeft en wat oudjes, zo eens per jaar of per 2 jaar een nestje fokt.
Los van het feit of de honden het goed hebben of niet, kan ik me niet voorstellen dat een fokker met dergelijke aantallen elke dag met de honden apart op stap kan gaan (in tijdsbestek is dat al onmogelijk: een uurtje per hond en dan 10 of meer honden hebben :? )

En ja, ik heb ook een kennel in mijn tuin en daar zitten de honden ook in. 1 slaapt er buiten en de twee anderen voegen zich bij de buitenslaper als ik weg ben, of als ik het huis ga poetsen. Verder zitten ze ook geregeld allemaal binnen.
Waarom apart......ik wandel met alle honden behalve mijn 2 ouwetjes tegelijk, de ouwetjes kunnen namelijk niet verder dan de brug en terug.
En dan ben ik echt klaar en alles gaat daarna tevreden liggen ronken.
Omdat dat wat mij betreft afbreuk doet aan de persoonlijke aandacht voor een hond. En jij denkt daar anders over, da's duidelijk :wink:
Bij ons gaan de honden dagelijks minimaal 1x per dag apart van de anderen op stap met een van ons. Wij vinden die quality time erg belangrijk en dat vind ik ook belangrijk bij een fokker. Maar dat is persoonlijk zoals ik al zei 8)
hier wil ik toch even op in haken

ik weet uit ervaring dat er bij saskia de honden ook persoonlijke aandacht gegeven word aan de hondjes alleen dat is net als hier niet op de wandeling
zij geeft net als ik de honden na een gezamelijke wandeling ook honden persoonlijke aandacht doormiddel van lekker een poosje knuffelen of training dit is per hond verschillend natuurlijk naar de persoonlijke behoefte van de hond

ik ga ook met alles tegelijk wandelen in ieder geval iedere dag en daarnaast krijgen onze honden van mijn of mijn man hun persoonlijke behoefte ook nog
ik denk dat een ieder zijn/haar individuele aandacht op een andere manier geeft en dat maakt het toch weer hetzelfde in mijn ogen :wink:
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

XXX schreef: Ook vraag ik mij af hoe het kan dat de raad van beheer stambomen afgeeft ondanks dat ze kunnen nagaan dat de reu veel te jong was toen hij de teef dekte en er nog geen uitslagen bekend waren toen de pups werden geboren. De uitslagen van de ED zijn van 2/8 en de HD uitslagen van 27/7 en het nestjes is van 12/7
In de regels van de raad van beheer, het BSR ( Basis reglement stambomen) staat volgens mij niets over dekreuen.
Uiteraard wel bij de NLV ed, maar die geven de stambomen niet af, dat doe de Raad van beheer. En aan die regels voldoen ze wel 8)
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

mariska1972 schreef: hier wil ik toch even op in haken

ik weet uit ervaring dat er bij saskia de honden ook persoonlijke aandacht gegeven word aan de hondjes alleen dat is net als hier niet op de wandeling
zij geeft net als ik de honden na een gezamelijke wandeling ook honden persoonlijke aandacht doormiddel van lekker een poosje knuffelen of training dit is per hond verschillend natuurlijk naar de persoonlijke behoefte van de hond

ik ga ook met alles tegelijk wandelen in ieder geval iedere dag en daarnaast krijgen onze honden van mijn of mijn man hun persoonlijke behoefte ook nog
ik denk dat een ieder zijn/haar individuele aandacht op een andere manier geeft en dat maakt het toch weer hetzelfde in mijn ogen :wink:
Hartstikke leuk dat jij dat vindt, en dat Saskia dat zelf niet kan/wil zeggen, maar ik geloof dat je mij niet helemaal gelezen hebt. Ik zeg namelijk niet dat er iets mis mee is, ik zeg alleen dat ik dat persoonlijk belangrijk vind bij een fokker, en dat het voor een fokker met veel honden onmogelijk is om elke hond elke dag persoonlijke aandacht te geven (dat wat mij betreft verder gaat dan een aai over de bol).
Ter voorbeeld: ik heb vanmorgen met Juna en Mees getraind, eerst Juna, daarna Mees en vervolgens een wandeling met alle drie: Mees, Fust en Juna. Vanavond gaat Pieter met Fust speuren dus ook zij krijgt haar quality time. Dit is voor ons dagelijkse kost. Iedere hond krijgt apart zijn aandacht/training. Niet vijf minuten, maar een driekwartier/uur (ligt aan de training). Ik kan me oprecht niet voorstellen dat een fokker die bijvoorbeeld 12 honden heeft, dit kan. Omdat je echt maar 24 uur in een dag hebt, daarnaast heeft de fokker dan vaak nog een nestje enzovoorts. Het is niet verkeerd nogmaals, maar ik strijk liever bij een fokker neer die hetzelfde beeld voor ogen heeft over wat je met een hond doet. Dat de honden dan ook in een kennel zitten bijvoorbeeld vind ik persoonlijk weer geen enkel bezwaar. Er zijn mensen die hier juist weer moeite mee hebben :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
mariska1972

Lupos schreef:
mariska1972 schreef: hier wil ik toch even op in haken

Hartstikke leuk dat jij dat vindt, en dat Saskia dat zelf niet kan/wil zeggen, maar ik geloof dat je mij niet helemaal gelezen hebt. Ik zeg namelijk niet dat er iets mis mee is, ik zeg alleen dat ik dat persoonlijk belangrijk vind bij een fokker, en dat het voor een fokker met veel honden onmogelijk is om elke hond elke dag persoonlijke aandacht te geven (dat wat mij betreft verder gaat dan een aai over de bol).
Ter voorbeeld: ik heb vanmorgen met Juna en Mees getraind, eerst Juna, daarna Mees en vervolgens een wandeling met alle drie: Mees, Fust en Juna. Vanavond gaat Pieter met Fust speuren dus ook zij krijgt haar quality time. Dit is voor ons dagelijkse kost. Iedere hond krijgt apart zijn aandacht/training. Niet vijf minuten, maar een driekwartier/uur (ligt aan de training). Ik kan me oprecht niet voorstellen dat een fokker die bijvoorbeeld 12 honden heeft, dit kan. Omdat je echt maar 24 uur in een dag hebt, daarnaast heeft de fokker dan vaak nog een nestje enzovoorts. Het is niet verkeerd nogmaals, maar ik strijk liever bij een fokker neer die hetzelfde beeld voor ogen heeft over wat je met een hond doet. Dat de honden dan ook in een kennel zitten bijvoorbeeld vind ik persoonlijk weer geen enkel bezwaar. Er zijn mensen die hier juist weer moeite mee hebben :wink:

tja en zo denkt iedereen anders en vind ik dat (maar zal ik wel weer verkeerd lezen) jij dit bericht niet erg aardig begint met je dat het hartstikke leuk is dat ik dit vind!!!!

ik zeg dat het voor ieder anders is wat je een hond apart nog aan aandacht geeft tja en heb je 3-4 hondjes en werk je verder niet dan inderdaad kun je uren wandelen met je hondjes
maar meeste fokkers werken ook nog parttime om hun hobby te kunnen bekostigen en ja dan zelfs met 5 hondjes moet je soms dingen aanpassen of met honden tegelijk doen!!
dit is nu eenmaal zo en ik heb zo het idee dat geen van onze honden daar een probleem mee heeft die wachten op hun beurt en weten dat ze iedere dag op wat voor manier buiten het wandelen (want dat doen ze tegelijk of in een groepje van 2 of 3 ) nog een training of andere aandacht staan te wachten
ook leven mijn honden gewoon bij ons in huis niets kennels want wij hebben huishonden en ook als we weg zijn mogen die gewoon in huis leven daar labradors nog altijd gezelschapsdieren zijn en graag bij hun baas willen zijn vind ik dit niet meer dan normaal

dus ja het is niet jou manier maar neem van mijn aan dat het bij de meeste fokkers zo gaat
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

ach jeetje daar gaan we weer... betrek is niet altijd alles op jezelf en lees eens wat er staat: IK ZEG NIET DAT ER IETS MIS MEE IS, IK DOE HET ANDERS oftewel: ik veroordeel niemand, je toevoeging dat jij vindt dat Saskia het wel goed doet is dus in dat geval niet van toepassing.
En kom op, als iemand veel honden heeft, diverse fokteven en dekreuen... die verdient er echt WEL aan! Waar ik overigens ook weer geen moeite mee heb als het goed gebeurt.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

mariska1972

misschien is het wel de manier waarop je iets schrijft lupos!!!

verder laat ik het zo
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

mariska1972 schreef:misschien is het wel de manier waarop je iets schrijft lupos!!!

verder laat ik het zo
Tja wie weet. Na het teruglezen van mijn posts zie ik alleen een kritische noot en nergens een verwijtende toon of "vingertje".
Ik ben kritisch en dat is zeer bewust. Er gaat veel schuil achter de fok en dat weet iedereen en de fokkers helemaal. Als nieuwe pupkoper weet je dat niet, en kom je er ook bijna niet achter. Tenzij dit soort topics gebruikt wordt om open kaart te spelen zoals nu: er staat een MP nest, met honden die gewoon gekeurd zijn en zelfs op de website van de rasvereniging staan.
Het stuk over wat een grote fokker is, is er tussendoor komen fietsen en heeft weinig te maken met de discussie an sich. Maar, als je goed leest, is de scheidingslijn van wat iemand "groot" of "klein" vindt (en nogmaals: niet te verwarren met "fout" ) verschuifbaar per persoon. Ik vind een fokker groot als hij niet meer in staat is elke dag zijn honden quality time te geven. Saskia vindt dat niet (schrijft dat ze alle honden meeneemt en dit prima vindt) en jij ook niet (schrijft dat jij en Saskia het erover eens zijn). Saskia schrijft ook dat zij haar kennel niet gebruikt en liever honden in huis heeft. Ik heb juist de honden in een kennel (overigens ben ik geen fokker) oftewel: er is een andere maatstaf en dat is prima.

Het aanzwengelen van een discussie door een kritische noot te plaatsen zie ik het probleem niet van, sterker nog: ik ben blij dat het nu eindelijk eens met naam en toenaam van marktplaats wordt overgenomen! Dat doofpot beleid (waar ik enkele pagina's eerder ook al over schreef) is iets waar ik persoonlijk enorm van baal, en dat het nu eens open gaat juich ik alleen maar toe! Het zou wat mij betreft veel meer mogen gebeuren!

Anderzijds, als iemand stelt dat honden in een kennel zielig zijn, voel ik me niet persoonlijk aangevallen hoor. Ik sta achter mijn keuze daarin en dat iemand er anders over denkt vind ik prima. In dat perspectief heb ik dan ook mijn post gedaan: het is een algemene opmerking, niet naar wie dan ook persoonlijk en dus is de situatie van Saskia als fokker niet van toepassing voor de discussie.
Afbeelding

Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Lupos schreef:ach jeetje daar gaan we weer... betrek is niet altijd alles op jezelf en lees eens wat er staat: IK ZEG NIET DAT ER IETS MIS MEE IS, IK DOE HET ANDERS oftewel: ik veroordeel niemand, je toevoeging dat jij vindt dat Saskia het wel goed doet is dus in dat geval niet van toepassing.
En kom op, als iemand veel honden heeft, diverse fokteven en dekreuen... die verdient er echt WEL aan! Waar ik overigens ook weer geen moeite mee heb als het goed gebeurt.
Aangezien ik ook moet werken om mijn hobby te moeten bekosten.
Kon ik niet eerder reageren.En omdan gelijk te schrijven kan/wil reageren :shock:
Waar bazeer je op dat ik geld verdien aan mijn honden....helaas moet ik keihard werken, heb een eigen bedrijfje waar ik net 1 jaar mee begonnen ben, wat in mijn ogen ideaal is, daar de honden mee kunnen ahum geen quality time, ik heb mijn eigen dierenbenodigdhedenkraam....ahum zo zielig voor mijn honden als ze meemogen.
Elke cent word hier drie x omgedraaid en een ieder die hier geweest is, weet dat wij al 10 jaar aan het verbouwen zijn maar helaas mijn honden kosten veel geld, de verbouwing is daarom nog steeds niet klaar.
Ik denk dat je, eerst eens moet bekijken wat het allemaal kost en welke onderzoeken iemand doet voordat je zoiets er zomaar uitflapt.
En nogmaals zoals ik al eerder aangaf je moet het niet op jezelf betrekken zeggen jullie......maar ik kan over niemand anders schrijven.....dus moet het wel op MIJZELF betrekken.
Jullie moeten eerst eens nadenken voordat je wat schrijft, want zoals met zoveel onderwerpen op dit forum moet je, je continu verdedigen en dat maakt dit forum nou niet echt gewild bij fokkers, terwijl je juist van fokkers erg veel kan leren, die kunnen veel meer uitleggen en hebben velen malen meer verstand ervan dan iemand die niet fokt.
Zal ik je een optel som eens doen....dan vergeet ik vast de helft...voordat je een nestje kan fokken....
Ik heb nu mijn Spook laten dekken was alleen al 1300 euro kwijt en dan heb ik nog niks....dat is dierenarts kosten en dekking.
De HD ED Ogen Optigen en hart doppler en EIC test.....1100 euro is nog niks.
Voer andere dierenarts kosten tel ik allemaal niet mee, want dat heb je normaal ook.
Maar je dicht het enne gat met het andere.
Ik heb ook oudere honden die kosten ook geld dierenarts kosten van 2 a 3 duizend euro in de drie maanden is niks, maar dat hoort er nu eenmaal bij doe ik met liefde.
Royal Canin elke maand ruim 300 euro.
Al met al zou je mij nooit maar dan ook nooit over geld horen, behalve als je zeg dat ik er geld mee verdien, nee daar werk ik keihard voor.
Hoe andere dat doen dat ze er geld mee verdienen vind ik alleen maar knap, mij lukt het niet.
En ik zou het dan ook niet willen.
Dan de quality time, iedereen moet doen zoals hij denkt dat die het goed vind, veroordeel niet gelijk.
Vanaf het eerste bericht wat ik hier geplaatst heb, moet ik mezelf verdedigen.
En dan kun je zeggen vat het niet persoonlijk op, nogmaals ik kan alleen maar over mezelf praten, niet over iemand anders, wat jullie nu eenmaal wel graag doen.

Dan was dit het weer voor mij.....ik wens jullie nog veel wijsheid toe.
En bedenk eerst eens voordat je wat schrijft hoe het overkomt.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Had net me bericht al geplaats voor jouw bericht.
Verder laat ik deze discussie aan de wijze op dit forum over.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Dutchlab´s schreef:
Lupos schreef:ach jeetje daar gaan we weer... betrek is niet altijd alles op jezelf en lees eens wat er staat: IK ZEG NIET DAT ER IETS MIS MEE IS, IK DOE HET ANDERS oftewel: ik veroordeel niemand, je toevoeging dat jij vindt dat Saskia het wel goed doet is dus in dat geval niet van toepassing.
Aangezien ik ook moet werken om mijn hobby te moeten bekosten.
Kon ik niet eerder reageren.En omdan gelijk te schrijven kan/wil reageren :shock:
Waar bazeer je op dat ik geld verdien aan mijn honden....helaas moet ik keihard werken, heb een eigen bedrijfje waar ik net 1 jaar mee begonnen ben, wat in mijn ogen ideaal is, daar de honden mee kunnen ahum geen quality time, ik heb mijn eigen dierenbenodigdhedenkraam....ahum zo zielig voor mijn honden als ze meemogen.
Elke cent word hier drie x omgedraaid en een ieder die hier geweest is, weet dat wij al 10 jaar aan het verbouwen zijn maar helaas mijn honden kosten veel geld, de verbouwing is daarom nog steeds niet klaar.
Ik denk dat je, eerst eens moet bekijken wat het allemaal kost en welke onderzoeken iemand doet voordat je zoiets er zomaar uitflapt.
En nogmaals zoals ik al eerder aangaf je moet het niet op jezelf betrekken zeggen jullie......maar ik kan over niemand anders schrijven.....dus moet het wel op MIJZELF betrekken.
Jullie moeten eerst eens nadenken voordat je wat schrijft, want zoals met zoveel onderwerpen op dit forum moet je, je continu verdedigen en dat maakt dit forum nou niet echt gewild bij fokkers, terwijl je juist van fokkers erg veel kan leren, die kunnen veel meer uitleggen en hebben velen malen meer verstand ervan dan iemand die niet fokt.
Zal ik je een optel som eens doen....dan vergeet ik vast de helft...voordat je een nestje kan fokken....
Ik heb nu mijn Spook laten dekken was alleen al 1300 euro kwijt en dan heb ik nog niks....dat is dierenarts kosten en dekking.
De HD ED Ogen Optigen en hart doppler en EIC test.....1100 euro is nog niks.
Voer andere dierenarts kosten tel ik allemaal niet mee, want dat heb je normaal ook.
Maar je dicht het enne gat met het andere.
Ik heb ook oudere honden die kosten ook geld dierenarts kosten van 2 a 3 duizend euro in de drie maanden is niks, maar dat hoort er nu eenmaal bij doe ik met liefde.
Royal Canin elke maand ruim 300 euro.
Al met al zou je mij nooit maar dan ook nooit over geld horen, behalve als je zeg dat ik er geld mee verdien, nee daar werk ik keihard voor.
Hoe andere dat doen dat ze er geld mee verdienen vind ik alleen maar knap, mij lukt het niet.
En ik zou het dan ook niet willen.
Dan de quality time, iedereen moet doen zoals hij denkt dat die het goed vind, veroordeel niet gelijk.
Vanaf het eerste bericht wat ik hier geplaatst heb, moet ik mezelf verdedigen.
En dan kun je zeggen vat het niet persoonlijk op, nogmaals ik kan alleen maar over mezelf praten, niet over iemand anders, wat jullie nu eenmaal wel graag doen.

Dan was dit het weer voor mij.....ik wens jullie nog veel wijsheid toe.
En bedenk eerst eens voordat je wat schrijft hoe het overkomt.
Fokker of niet, iets op jezelf betrekken is nog altijd een keuze. Ik heb JOU nergens veroordeeld. Ik zeg ook niet dat JIJ een grote fokker bent. Ik heb tevens NERGENS gesteld dat jij niet goed voor je honden bent of dat JIJ er geld aan verdient.
Dat een fokker hier over heen valt is dan jammer.

Ik weet dat fokken geld kost. Ik weet zelfs wat het ongeveer in totaal kost. Dus ook daarin ben ik geen onbenul.

Rekensommetje van de andere kant dan:
Een fokker heeft 2 fokteven en 3 succesvolle dekreuen.
De dekreu mag vanaf de testen worden ingezet, en de fokker dekt in elk geval zijn beide teven met die drie reuen. Het dekgeld valt dan al weg.
Vervolgens laat de fokker zijn 3 reuen ook nog 3x per jaar (ja da's laag ingezet voor het voorbeeld want het kan zo ontzettend veel meer!) dekken in de daarop volgende 5 jaar. Dekgeld is E1000,- om en nabij.
De fokker verdient dus aan de reuen uitbesteden voor dekking alleen al
E45.000 !!! in 5 jaar.
Een hond kost in een heel hondenleven ongeveer 12.500 euro. Die drie reuen kosten de fokker in dat geval al niets meer.
Dan de teven. Laat er eens 1 niet succesvol zijn, die werpt in haar leven 3 nestjes en totaal 6 pups. Maar het andere teefje valt prima binnen het gemiddelde: 3x 8 pups = 24 pups.
Puppygeld a E900,- per pup is dus voor 30 pups: 27.000 euro.

In dit rekenvoorbeeld ga ik niet eens uit van extremen, maar is nu al te zien dat je met vrij "normaal" fokken en niet excessief veel honden al quitte speelt. Hoe meer reuen/nesten, hoe meer geld. De onkosten blijven echter hetzelfde:
- eenmalig de aanschaf van een kraamkist en toebehoren
- jaarlijks ogen spiegelen (E17,50 bij de NLV)
- eenmalig per hond de gezondheid, HD ED, EIC, CNM dna-profiel (laten we het ruim nemen zegge E1000,-)
- aanschaf van de hond (hoeft vanaf het eerste succes nest al niet meer, dan heb je je eigen pups en scheelt de aanschafprijs)
- gooi er een wedstrijd tegenaan (show of jacht) a E50,- per keer en doe eens gek je loopt er 10 per jaar. E500,-

Waar levert een fokker dan nog in als hij meer honden heeft? En de fokker die de honden weg doen als ze zijn uitgefokt is ook niet bijzonder. Scheelt tevens weer kosten.
Mijn roep is volgens mij dan ook niet zomaar uit mijn nek gekomen
:wink:
Afbeelding

XXX

Ongelezen bericht door XXX »

Ik kan me niet voorstellen dat het fokken meer kost dan dat het oplevert. Als dat zo zou zijn, dan zouden er maar weinig fokkers overblijven. Alleen degene die het echt doen uit passie voor het ras waar ze mee fokken lijken mij dan nog over te blijven.
Ik snap dat je, als fokker, de eerste jaren moet investeren. Maar daarna verdient het zich vast wel terug......
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

@ Lupos:
Even een klein vraagje, off topic.
Mag ik vragen waarom je ervoor gekozen hebt om je honden (af en toe) in de kennel te doen?
Ben gewoon nieuwsgierig.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

lucievd schreef:@ Lupos:
Even een klein vraagje, off topic.
Mag ik vragen waarom je ervoor gekozen hebt om je honden (af en toe) in de kennel te doen?
Ben gewoon nieuwsgierig.
Mijn Duitse Herder slaapt buiten omdat haar vacht dan veel beter is (isolatie) plus dat zij het altijd warm heeft in huis, dus ook als de deur open is ligt zij vaak buiten. Daarnaast is het een ras-sloper (is dat ook een ras :lol: ) en heeft ze in een kennel meer ruimte dan in een bench. Mees zit erbij voor het gezelschap van Fust en omdat ook zij gewend is aan een kennel bij de vorige eigenaar. Tevens zal zij het ook niet laten om mijn interieur te restylen :D in mijn afwezigheid. Juna zit grotendeels binnen, maar soms na een wandeling loopt ze met de anderen mee de kennel in en ligt ze daar ook een paar uurtjes bij.
Afbeelding

Plaats reactie