Pups op Marktplaats

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Fokken is altijd egoïsme... ja, zo lust ik er nog wel een paar. Als je zo gaat redeneren, is alles wat een mens in zijn leven doet egoïsme. In de kern zijn we allemaal bezig om ons eigen leven op een zo prettig mogelijke manier in te richten, iedere keuze die je maakt doe je, omdat je er zelf beter van hoopt te worden. Of dat nou een materiële keuze is of op het persoonlijke vlak of qua sport of hobby, in welk opzicht dan ook, in de kern doe je het om zelf een leuk(er) leven te hebben. Dus als een mens ervoor kiest om rashondjes te fokken, doet hij dat natuurlijk ook op de eerste plaats voor zichzelf, omdat hij daar lol in heeft, omdat hij gek is op dat ras, omdat hij een volgende generatie van zijn eigen hond wil, omdat hij het leuk vindt om puppymensen te begeleiden en misschien doen sommigen het ook omdat ze hopen er een leuk zakcentje aan over te houden. Ik ben zelf inmiddels zo wijs geworden, dat ik uit ervaring weet dat dat altijd vies tegenvalt. Behalve als je een heel groot nest hebt. Mijn laatste nest had ik er 4, waarvan ik er ook nog eentje heb gehouden. Dan hou ik 0 euro over. Het is gelukkig niet gebeurd, maar als er eentje met problemen tussen had gezeten, had ik de pupprijs terug moeten betalen en had ik er dus geld op toegelegd. Het nestje daarvoor waren er weliswaar 7, maar daar had ik Pippi inzitten met haar ectopische ureteren en Keeper met zijn ontstoken kop. Al het geld dat ik overhield, is opgegaan aan de operatie van Pip en de behandeling van Keeper. Als je dan eens een flink nest hebt waar je wel wat aan overhoudt, dan mag dat ook best een keertje als compensatie voor al je werk en voor de keren dat je minder geluk hebt. Bij de meeste fokkers die ik ken, verdwijnt dat meteen in de hondenpot. Dan worden er weer eens nieuwe vetbedjes gekocht of een nieuw puppyrennetje of een warmteplaat met thermostaat i.p.v. de oude warmtelamp boven de kist, of zoiets.

Maar goed, de mensen geloven dat toch niet. Alleen andere fokkers weten uit eigen ervaring hoe rijk je ervan wordt. NIET DUS :)

Hanneke
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Dank je Hanneke !!
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
banjer

Ongelezen bericht door banjer »

Jullie hebben allemaal gelijk.......hoe vind je die??? Laat ik maar als leek reageren....ik ben door omstandigheden in staat om heeeeeeel veel te lezen op dit forum.....heleboel dingen die ik echt niet wist. Dat heb ik te danken aan ervaren fokkers en/of hondenliefhebbers die Lupos, Raymond, Laboriginals of dutchlabs heten. Mensen met ervaring en kennis. De rode draad bij allen is dat ik kan merken dat ze zeker allemaal 1 ding gemeen hebben...een passie voor de labradors....De een heeft die methode de andere een andere....Ik vergelijk het maar beetje met vers vlees of brokken? De wijsheid zal wel ergens in het midden liggen. Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen ligt een wereld van verschil. En het zou niet moeten gaan over gelijk krijgen.
In alles zit wel een zinnig argument maar zeker aan jullie zou ik een oproep willen doen zo veel mogelijk je kennis en kunde over te brengen aan ons leken zonder perse gelijk te willen hebben of te krijgen. Anders worden jullie discussies op het forum verwijten over en weer...en daar hebben we geen bal aan.
DayKy
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door DayKy »

banjer: Mooi gesproken..

Maar nu vraag ik me eventjes wat af, buiten de discussie om..
Ik keek te straks op MP, en zag opeens een advertentie waarin staat dat een Blond Labrador 250,- kost, een zwarte 300, en een bruine 375...
Mag ik me dan even hard op afvragen waarom er prijsverschil in de kleur zit?
Don't dream your life, live your dreams!
Afbeelding
Gerritte
Erelid
Erelid

Ongelezen bericht door Gerritte »

DayKy schreef:banjer: Mooi gesproken..

Maar nu vraag ik me eventjes wat af, buiten de discussie om..
Ik keek te straks op MP, en zag opeens een advertentie waarin staat dat een Blond Labrador 250,- kost, een zwarte 300, en een bruine 375...
Mag ik me dan even hard op afvragen waarom er prijsverschil in de kleur zit?
Slaat nergens op prijsverschil wegens kleur. Meestal zie je dit bij "fokkers" die het allemaal niet zo nauw nemen 8)
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)
DayKy
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door DayKy »

Ja ok dat snapte ik al :D Maar ik kan gewoon niet begrijpen waarom er prijsverschil in moet zitten :shock:
Don't dream your life, live your dreams!
Afbeelding
Gerritte
Erelid
Erelid

Ongelezen bericht door Gerritte »

DayKy schreef:Ja ok dat snapte ik al :D Maar ik kan gewoon niet begrijpen waarom er prijsverschil in moet zitten :shock:
Simpel.. geld..
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)
pipster

Ongelezen bericht door pipster »

simpel: vraag en aanbod. Stel je bent 2de hands auto handelaar, en je hebt een zwarte, een oranje en een witte golf. Even oud. Dan is de zwarte duurder want meer gevraagd.

Waarom is dat eigenlijk zo'n probleem als er prijsverschil tussen zit? Stel je hebt een nest met 10 zwarte en 1 bruin labke: en iedereen wil die bruine, zou ik de prijs voor die bruine ook omhoog gooien! (maar wederom ik ben dus geen fokker :D )
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Onder ´goede´ fokkers is dat dus not done. Omdat de kleur alleen maar de verpakking is, daar zou het niet om moeten gaan. Net zo min als dat je prijsverschil maakt tussen een prachtig gebouwde pup met showpotentieel en een minder goed gebouwde pup uit datzelfde nest. Alleen als er echt een fout aan de pup zit, zou je prijsverschil kunnen maken, bijv. bij een enorme onder- of bovenvoorbijter of een vreselijke haakstaart of een rare miskleur of zoiets. Maar verder zijn alle pups in een nest gelijk, ze zijn van dezelfde vader en moeder en op dezelfde manier grootgebracht.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Joyce
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Joyce »

DayKy schreef:Ja ok dat snapte ik al :D Maar ik kan gewoon niet begrijpen waarom er prijsverschil in moet zitten :shock:
heel simpel,is de reclame van de blindegeleide hond er weer op (je kent hem vast wel, choco kleurige puppy met zijn mooie blauwe oogjes)
dan schieten bij dat soort "gasten",want fokkers wil ik dat niet noemen,de chocokleurtjes in de lucht omdat daar dan een explosie vraag naar is

word de reclame met de gele 'page'puppy weer getoont,willen de mensen die weer en worden de gele pups bij dat soort gasten weer omhoog geschroeft
Met als gevolg dat er meer op kleur word gefokt,want dat is dan de 'mode' en kijkt men niet naar de moederhond en al helemaal niet hoe een labrador er hoort uit te zien en het karakter is ook veel minder
vandaar dat de labrador/golden retriever op nr 1 staat met bijt incidenten
en zie je veel labs die niet aan de rasstandaard voldoen,spits koppie,hoog op de poten
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

Laboriginals schreef:Onder ´goede´ fokkers is dat dus not done. Omdat de kleur alleen maar de verpakking is, daar zou het niet om moeten gaan. Net zo min als dat je prijsverschil maakt tussen een prachtig gebouwde pup met showpotentieel en een minder goed gebouwde pup uit datzelfde nest. Alleen als er echt een fout aan de pup zit, zou je prijsverschil kunnen maken, bijv. bij een enorme onder- of bovenvoorbijter of een vreselijke haakstaart of een rare miskleur of zoiets. Maar verder zijn alle pups in een nest gelijk, ze zijn van dezelfde vader en moeder en op dezelfde manier grootgebracht.

Hanneke
Deze maand heb ik een paar duitse show bezocht en je spreekt dan ook weer een de fokkers daar. Het gesprek ging vaak over de kleuren. Je ziet in mijn beleving steeds minder geel in de ring en veel zwart en chocolate.
Ik heb daar van een aantal fokkers gehoord, dat voor een chocolate lab in duitsland door veel fokkers al 2000 tot 3000 euro wordt gevraagt!! :shock:
Kon mijn oren niet geloven...... echt niet normaal!
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Tika Trails schreef:
Laboriginals schreef:Onder ´goede´ fokkers is dat dus not done. Omdat de kleur alleen maar de verpakking is, daar zou het niet om moeten gaan. Net zo min als dat je prijsverschil maakt tussen een prachtig gebouwde pup met showpotentieel en een minder goed gebouwde pup uit datzelfde nest. Alleen als er echt een fout aan de pup zit, zou je prijsverschil kunnen maken, bijv. bij een enorme onder- of bovenvoorbijter of een vreselijke haakstaart of een rare miskleur of zoiets. Maar verder zijn alle pups in een nest gelijk, ze zijn van dezelfde vader en moeder en op dezelfde manier grootgebracht.

Hanneke
Deze maand heb ik een paar duitse show bezocht en je spreekt dan ook weer een de fokkers daar. Het gesprek ging vaak over de kleuren. Je ziet in mijn beleving steeds minder geel in de ring en veel zwart en chocolate.
Ik heb daar van een aantal fokkers gehoord, dat voor een chocolate lab in duitsland door veel fokkers al 2000 tot 3000 euro wordt gevraagt!! :shock:
Kon mijn oren niet geloven...... echt niet normaal!
deze mening deel ik niet ik was als enigste openklas teef op de euro dog show met een bruine.
iIn mijn ogen zie je op dit moment veel meer geel dan 2 a 3 jaar terug.
Zelfs op de labrador dag, vond ik dat er erg veel geel was, met vergelijking tot een aantal jaar terug.
Ook heb ik het idee dat bruin niet zo populiar meer is als een aantal jaar geleden.
Van mijn laatste nest was ik zelfs de zwarte eerder kwijt dan de bruine.

En de prijs ja die is in Duitsland absurt hoog, vandaar ook dat op dit moment ze met zoveel pups blijven zitten wat je kunt zien op http://www.labrador.de" onclick="window.open(this.href);return false; welpenliste.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Dat reguleert zichzelf dan wel :) Als de fokkers met pups blijven zitten, gaat de prijs vanzelf wel omlaag.

Hanneke
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marga »

Maar in DL zit het röntgenen van de pup (na een jaar) toch bij de aankoopsprijs inbegrepen? Ook dan blijft het een aardig bedrag.
Moet zeggen dat ik geen idee heb wat röntgenen enz in DL kost.

Heb eens naar een gele geinformeerd, was 1500 euro.
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Nou ken ik wel een paar duitse collega's en weet van hun dat de kosten ook wel een tandje hoger liggen als de kosten in nederland.
Daarnaast zitten in de pupprijs wel ook de officiele heup en elleboog foto's
Als laatste, en zeker niet onbelangrijkste, zijn de kosten bij de drc hoger ( maar is het werk wat de vereniging doet ook veel beter) zijn de eisen waaraan een fokker moet voldoen hoger, net zoals de eisen waaraan een fokteef alsook dekreu.

En, en da's niet gelogen :D een grijs circuit (broodfokkers zoals wij ze noemen) is er wel.....maar in geen enkele verhouding tot nederland.

Maw het begrip deutsche grundlichkeit gaathier zeker op..en als dat dan wat extra geld kost...moet dat misschien maar zo zijn :wink:
Afbeelding
Plaats reactie