tros radar maandag 19 sept uitzending over rashonden
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Herstel.. die verplichting voor een werktest geldt alleen voor Internationaal Kampioen, niet voor Nederlands Kampioen. En dan bij jacht- en gebruikshondenrassen. Jachthonden moeten minimaal een kwalificatie Goed hebben gehaald op een nationale veldwedstrijd en gebruikshonden moeten IPO-1 hebben gehaald.
Hanneke
Hanneke
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Volgens mij klopt dit niet. Bij de Duitse Herders moet ELKE herder een aankeuring doen op exterieur en werkaanleg voordat er mee gefokt mag worden. Dat de aankeuring een lachertje is, is een ander verhaal.Laboriginals schreef:Herstel.. die verplichting voor een werktest geldt alleen voor Internationaal Kampioen, niet voor Nederlands Kampioen. En dan bij jacht- en gebruikshondenrassen. Jachthonden moeten minimaal een kwalificatie Goed hebben gehaald op een nationale veldwedstrijd en gebruikshonden moeten IPO-1 hebben gehaald.
Hanneke
Maar goed, dit wordt weer een werk vs show discussie en wat mij betreft is daar niets meer aan toe te voegen tov de discussies eerder al gevoerd.
Tros Radar maakte de uitzending naar aanleiding van de uiterlijke keuringen, en het is een feit dat die welk ras dan ook geen goed gedaan hebben. Wat mij betreft mag dat worden afgeschaft en hoeft de labrador niet een uiterlijke standaard te hebben, maar een standaard naar karakter en vermogen. Hoe hij er dan uit ziet zal me echt niet uitmaken.
Dual purpose zou echt wel veel meer bestaan als het mogelijk was geweest. Echter is het niet mogelijk.
2 weken geleden was ik mee op een jacht bij een jager die zelf een hele mooie grove lab had. Hij liet weten dat hij bij een volgende hond een atletische wilde, want dat de hond het duidelijk liet liggen op snelheid. Dat is ook logisch. Terwijl de hond (ik heb hem gisteren zien werken) erg leuk werkt, ook goed zoekt en zeker een enorm doorzettingsvermogen heeft. De gewiekten haalt hij echter vaak niet, omdat ze gewoon te snel zijn. Een wendbare snelle hond is dan geschikter.
Het niveau verschil is dus te groot om het gelijk te trekken, daarom zal dat dus ook niet gebeuren. Tenzij de rasstandaard weer gekeurd zou gaan worden zoals het van origine is opgezet: de verhoudingen en lengte/breedte. Feit is dat de labradors van nu veel te hoog zijn, en daarmee ook de breedte in zijn gegaan. Dat doet het in het veld geen goed. Dat niet iedereen dat wil is natuurlijk prima, maar doet niets af aan het feit dat ze minder geschikt zijn voor het veldwerk en dus een scheidingslijn blijft tussen de fanatieke showers en de fanatieke werkers.

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Dit geldt voor het behalen van de titel Internationaal Kampioen, niet voor het fokken. Voor de titel Int. Kamp. moet een hond van de jacht- en gebruikshondenrassen naast de benodigde CACIB´s ook die werkkwalificatie hebben. Dat staat in het Kynologisch Reglement. We hadden het erover dat een werkkampioen wel een showuitslag moet hebben, maar een showkampioen geen werkuitslag. Dat is dus wel het geval bij Internationaal Kampioen.Lupos schreef:Volgens mij klopt dit niet. Bij de Duitse Herders moet ELKE herder een aankeuring doen op exterieur en werkaanleg voordat er mee gefokt mag worden. Dat de aankeuring een lachertje is, is een ander verhaal.Laboriginals schreef:Herstel.. die verplichting voor een werktest geldt alleen voor Internationaal Kampioen, niet voor Nederlands Kampioen. En dan bij jacht- en gebruikshondenrassen. Jachthonden moeten minimaal een kwalificatie Goed hebben gehaald op een nationale veldwedstrijd en gebruikshonden moeten IPO-1 hebben gehaald.
Hanneke
Wat er voor het fokken wordt vereist, is iets anders, dat mag de rasvereniging zelf bepalen. In Duitsland bijv. is voor de labrador ook een karaktertest verplicht, de Wesenstest, waar ook de werkaanleg wordt getest. Maar ook over nut en noodzaak van de Wesenstest lopen de meningen uiteen.
Hanneke
-
pipster
eigenlijk raar dat nep labradors verkocht mogen worden als labradors. Als je het als een merknaam zou zien zou het zoveel makkelijker zijn. De NLV bepaald wat een labrador is en controleert ook dmv steekproeven. Fokkers die zonder stamboom werken mogen hun labrador dan alleen nog maar als kruising labrador of labradorachtige verkopen.
En doen ze het toch dan is er via het merkrecht een boete te betalen. Je mag als lokale bierbrouwer je bier tenslotte ook niet verkopen als Heineken...
En doen ze het toch dan is er via het merkrecht een boete te betalen. Je mag als lokale bierbrouwer je bier tenslotte ook niet verkopen als Heineken...
-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
lupos zou ik jou een vraag mogen stellen....waarom heb jij voor een labrador gekozen?
Rasstandaard zegt genoeg......alles wat een labrador behoord te zijn.
Ik weet dat ik met mijn opmerking vast een aantal mensen tegen de borst stoot, maar ik snap niet een labrador heeft een ronde borstkast.
Die behoord er in mijn ogen grof uit te zien, zoals de Nederlandse rasstandaard zegt.
En ook ik heb showhonden die zowel kunnen werken als het goed doen op de show.
En weet dat er meer mensen streven naar dit ideaal beeld.
Ik weet dat ik met mijn opmerking vast een aantal mensen tegen de borst stoot, maar ik snap niet een labrador heeft een ronde borstkast.
Die behoord er in mijn ogen grof uit te zien, zoals de Nederlandse rasstandaard zegt.
Groetjes Saskia
Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.
Labradors are an addiction, you can´t have just one.
-
Lunatic
- Speurneus

Dit is Bolo (geboren in 1915) in stand: nog geen extreme voorborst, geen enorm korte pootjes en geen enorme bolle buik maar een oplopende buiklijn:Dutchlab´s schreef:lupos zou ik jou een vraag mogen stellen....waarom heb jij voor een labrador gekozen?

Een andere kampioen, (geboren in 1979) Fabraken Comedy Star, een stuk later dus, ziet er heel anders uit en lijkt al aardig op de huidige show-lab:

Nog een stapje later, geboren in 1993, Guidelines Master Card "Cash"

Meer info kun je hier vinden: Klik, ouderwetse lab
Ik zou zeggen, zoek de verschillen, steeds grotere/rondere borst en steeds kortere pootjes.
Dat mensen steeds extremer willen houd niet in dat het zo hoort!
Groetjes Lin en een
van Max en een
van Luna, Doran en Zinzi
-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
ik deel je mening absoluut dat sommigen te ver gaan....in de robuustheid van de labrador.
Maar een ieder heeft een eigen smaak en je kan een robuste hond hebben maar dan is die ook zeer zeker wel goed in het werk, daar ging het mij om.
Maar waar het mij omging was het werken en showen van de hond.
Een werkhond tegenwoordig is gewoon zielig, veels te mager omdat elke kilo te veel is. Dat is mijn mening.
Als je mijn honden op de foto op mijn website ziet, zijn ze niet overdone.
Ik vind de middelste foto in mijn ogen een perfecte labrador.
Maar ik heb ook andere foto´s gezien van die eerste echte gele die hebben meer een ronde borstkas dan Banchory Bolo.
Maar je vergeet dat het werken en showen altijd al in Engeland verschillend was, het enigste hier in Nederland zijn we erg doorgeslagen als het om werkende labjes gaat, die zijn gewoon te mager.
En inderdaad sommigen show honden zijn te dik, maar een ieder probeert zijn eigen weg erin te vinden.
Ik ben nu uitgenodigd om mee te doen aan een keurmeesters les, ikke niet maar mijn honden.
En dat vind ik een eer, betekend toch dat mijn honden aan de rasstandaard voldoen.
Maar een ieder heeft een eigen smaak en je kan een robuste hond hebben maar dan is die ook zeer zeker wel goed in het werk, daar ging het mij om.
Maar waar het mij omging was het werken en showen van de hond.
Een werkhond tegenwoordig is gewoon zielig, veels te mager omdat elke kilo te veel is. Dat is mijn mening.
Als je mijn honden op de foto op mijn website ziet, zijn ze niet overdone.
Ik vind de middelste foto in mijn ogen een perfecte labrador.
Maar ik heb ook andere foto´s gezien van die eerste echte gele die hebben meer een ronde borstkas dan Banchory Bolo.
Maar je vergeet dat het werken en showen altijd al in Engeland verschillend was, het enigste hier in Nederland zijn we erg doorgeslagen als het om werkende labjes gaat, die zijn gewoon te mager.
En inderdaad sommigen show honden zijn te dik, maar een ieder probeert zijn eigen weg erin te vinden.
Ik ben nu uitgenodigd om mee te doen aan een keurmeesters les, ikke niet maar mijn honden.
En dat vind ik een eer, betekend toch dat mijn honden aan de rasstandaard voldoen.
Groetjes Saskia
-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

Misschien nog wel eens leuk voor iedereen om te lezen en zien
Buccleuch kennels is de oudste kennel van engeland. De graaf van buccleuch en de graaf van malmesbury importeerden de eerste honden vanuit new foundland, omdat zij onder de indruk waren van het waterwerk dat deze honden lieten zien. De kennel bestaat dus nog steeds, en er staat ook best leuke informatie op. Als je nl alle stambomen van engelse lijnen terugvoert naar den beginne, zijn dit de honden waar de lijnen zijn gestart, de engelse adam en eva zeg maar
Buccleuch kennels is de oudste kennel van engeland. De graaf van buccleuch en de graaf van malmesbury importeerden de eerste honden vanuit new foundland, omdat zij onder de indruk waren van het waterwerk dat deze honden lieten zien. De kennel bestaat dus nog steeds, en er staat ook best leuke informatie op. Als je nl alle stambomen van engelse lijnen terugvoert naar den beginne, zijn dit de honden waar de lijnen zijn gestart, de engelse adam en eva zeg maar

-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Je mag mij een vraag stellen. Wil je dan alsjeblieft wel in perspectief zien en niet weer over the piss gaan?Dutchlab´s schreef:lupos zou ik jou een vraag mogen stellen....waarom heb jij voor een labrador gekozen?
Kijk, ik heb na Nicki (mijn eerste lab die helaas niet meer dan 6 jaar mocht worden) heel veel moeite gehad met opnieuw voor een lab te kiezen. Nicki was een brede versie en mij heel erg lief. Omwille van gezondheid durfde ik er eigenlijk niet meer voor te gaan. In de jachthondensport zag ik heel ander type labradors, die waarvan ik er op dit moment dus 2 in bezit heb. Deze labradors hadden hetzelfde karakter, werkten fantastisch goed en voldeden volledig aan mijn idee van een labrador. Zodoende kwam Juna in mijn leven en heb ik erg veel bijgeleerd in de wereld van de labrador.
Juna is een werklijn die "zeer goed" aan de standaard voldoet. Volgens het keurrapport was zij in bouw, lichaam, gangwerk, pigment en verhoudingen perfect, maar kregen wij een "zg" vanwege "I would prefer more bone".
Van de week was ik op eendenjacht. Een vriend van mij was ook mee en er kwam nog een jager met hond. Die laatste was er eentje van het kaliber wat jij bijvoorbeeld hebt. De hond werkte prima: goede neus, bracht alles mee, deed het voor de baas. Echter, vooraf werd er al gezegd "als er gewiekten vallen moet jullie ze inzetten, die van mij redt dat niet"
Oftewel: een gewiekte eend is te snel voor een hond met zijn bouw. Dat betekent dat de hond "zeer goed" werk aflevert, en die van ons "uitmuntend" in de versie van een show-rapport.
Vervolgens ga je kijken naar wat je wilt, en in mijn geval vind ik werk zwaarder wegen dan show. Oftewel: ik vind uiterlijk ondergeschikt aan werkeigenschappen.
Je kunt niet beiden hebben, immers dan had die labrador allang bestaan! En dat hoeft ook niet, want ieder heeft hier zijn eigen maatstaven in.
Wel blijkt dus in de praktijk dat een grovere lab, in snelheid en wendbaarheid wel degelijk achterblijft op de werklijn en dat bepaalt de keuze.
Anderzijds moeten ze niet "te" klein en smal worden, want dan wordt het halen van een canadese gans toch erg lastig.
Ik heb Juna laten meten op de clubmatch bij Bennekom. Zij voldoet qua hoogte prima aan de rasstandaard en heeft daar een bijbehorend gewicht bij. Daarbij opgeteld dat zij een "zg" hondje is, betekent dit dat onze hondjes nog niet eens extreem afwijken zoals steeds gedacht wordt.
Maar, al zou dat niet zo zijn (en ik denk dat dat met mijn Mees inderdaad zo is) dan maakt het me nog niets uit. Voor mij is een labrador geen plaatje of uiterlijk kenmerk, het is een karakter met bijbehorende werk eigenschappen.
Vandaar dat de labrador wat mij betreft terug mag naar een "type" in plaats van een uiterlijk volgens de smaak van keurmeesters (en er valt over te discussiëren of die de rasstandaard naleven of afgaan op hun eigen smaak, gezien kleurvoorkeur of uiterlijke tendensen)
Al jaren en jaren is bekend dat een dier er niet op vooruit gaat als het puur op uiterlijk wordt geselecteerd. Dit geldt niet alleen voor de hond, maar ook voor vogels, katten, paarden, vissen enzovoorts. Maar blijkbaar neemt bij mensen "mooi" altijd de overhand.
Bij mij dus niet. Hoewel ik natuurlijk de allermooiste labjes van de hele wereld heb
Dus, de keuze voor de labrador is bij mij meer dan bewust!

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Ik zal ook maar een duit in het zakje doen, hoewel we deze discussie wel 100 keer kunnen voeren zonder dat de partijen een steek dichterbij elkaar komen.
Als ik hier opmerkingen lees als: ´uiterlijk interesseert met helemaal niks´, of ´ze moesten ophouden met op uiterlijk te fokken´, dan denk ik: waarom wil je dan een labrador? Waarom bestaan er überhaupt rassen? Een ras onderscheidt zich van een ander ras OP UITERLIJK!!! Bij het woord ´boxer´ krijg je een bepaald type hond op je netvlies, zo ook bij ´vlinderhondje´ ´tekkel´ ´flatcoat´ enz. enz. Rashonden bestaan juist vanwege hun UITERLIJK. Hoe al die rassen eruit moeten zien, staat beschreven in de rasstandaard. Wat voor verschillende lijnen en types je ook hebt binnen een ras, een hond zal altijd moeten voldoen aan de rasstandaard om nog een beetje redelijke vertegenwoordiger van dat ras te zijn. En sorry hoor, maar ik zie op jachtproeven zogenaamde labradors rondlopen, die misschien super kunnen werken, maar die foei en foeilelijk zijn als labrador. Er staat toch echt in de rasstandaard dat ze breed gebouwd moeten zijn met goede hoekingen, dat ze ronde kattenvoeten moeten hebben en een otterstaart en flink bone en een rechte rug enz. enz. Als ik daar kleine fijne hondjes zie rondlopen met een dip in hun rug, een lage staartaanzet waar dan ook nog eens een lange dunne zwiepstaart aanzit i.p.v. een dikke otterstaart, met smalle fijne snuitjes, lichte ogen, hazenvoetjes, uitdraaiende ellebogen, hartstikke steile achterhanden, soms zelfs overbouwd, enz. dan vind ik dat nauwelijks op een labrador lijken, ook al werkt het misschien super.
Het geldt aan twee kanten: een showhond moet nog wel functioneel gebouwd zijn als jachthond, dus desgevraagd een dag kunnen werken, maar een werkhond moet ook voldoen aan de rasstandaard en eruit zien als een labrador en niet als een soort Mechelse herder of een whippet.
Kortom: uiterlijk doet er wel degelijk toe, want DAT bepaalt nou juist of een hond een rashond is of niet.
Hanneke
Als ik hier opmerkingen lees als: ´uiterlijk interesseert met helemaal niks´, of ´ze moesten ophouden met op uiterlijk te fokken´, dan denk ik: waarom wil je dan een labrador? Waarom bestaan er überhaupt rassen? Een ras onderscheidt zich van een ander ras OP UITERLIJK!!! Bij het woord ´boxer´ krijg je een bepaald type hond op je netvlies, zo ook bij ´vlinderhondje´ ´tekkel´ ´flatcoat´ enz. enz. Rashonden bestaan juist vanwege hun UITERLIJK. Hoe al die rassen eruit moeten zien, staat beschreven in de rasstandaard. Wat voor verschillende lijnen en types je ook hebt binnen een ras, een hond zal altijd moeten voldoen aan de rasstandaard om nog een beetje redelijke vertegenwoordiger van dat ras te zijn. En sorry hoor, maar ik zie op jachtproeven zogenaamde labradors rondlopen, die misschien super kunnen werken, maar die foei en foeilelijk zijn als labrador. Er staat toch echt in de rasstandaard dat ze breed gebouwd moeten zijn met goede hoekingen, dat ze ronde kattenvoeten moeten hebben en een otterstaart en flink bone en een rechte rug enz. enz. Als ik daar kleine fijne hondjes zie rondlopen met een dip in hun rug, een lage staartaanzet waar dan ook nog eens een lange dunne zwiepstaart aanzit i.p.v. een dikke otterstaart, met smalle fijne snuitjes, lichte ogen, hazenvoetjes, uitdraaiende ellebogen, hartstikke steile achterhanden, soms zelfs overbouwd, enz. dan vind ik dat nauwelijks op een labrador lijken, ook al werkt het misschien super.
Het geldt aan twee kanten: een showhond moet nog wel functioneel gebouwd zijn als jachthond, dus desgevraagd een dag kunnen werken, maar een werkhond moet ook voldoen aan de rasstandaard en eruit zien als een labrador en niet als een soort Mechelse herder of een whippet.
Kortom: uiterlijk doet er wel degelijk toe, want DAT bepaalt nou juist of een hond een rashond is of niet.
Hanneke
-
Naomie
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
Goedemorgen allemaal!
Ik zit met verbazing alles weer eens te lezen. Ik heb het nl tot gisteren erg druk gehad met werken, huishouding, verzorgen van mijn honden, mijzelf en mijn mannetjs ( onwillekeurige volgorde) Maar mijn vakantie is aangebroken
Dus kon ik weer eens meelezen.
Toen ik dit topic ging openen was mijn doelstelling dat jullie geïnformeerd werden over het feit dat tros-radar een uitzending ging houden over rashonden en de ziektes.
Natuurlijk kan hier na de uitzending over doorgepraat worden in dit topic. No problemo. Maar....
Wat schetst eigenlijk mijn grootste verbazing?
Nou, dat is dat er regelmatig topics zo verdraaid worden door een paar mensen ( minder dan 1 handje vol) blijkbaar iedere keer om een discussie op te starten over het feit dat fieldtrail labradors beter zijn dan andere labradors en dat fokkers hoe dan ook altijd geldbeluste, egoistische en horken zijn die alles doen om een show te winnen en om rijk te worden. En ik voel daarom mijn nekharen kriebelen. Want diegene die dit doen zijn o zo speciaal en goed en de fokkers en mensen die houden van een labrador die gebruikt wordt in de reclames en die houden van een iets forsere hond zijn allemaal slecht. Mijn mening is dat ook in dit topic mensen elkaar hun mening en visie proberen op te leggen, want discussie mag dit niet genoemd worden, en dat gaat niet werken.
Dus mochten jullie denken... waarom reageert Naomie niet meer zo veel op zulke items? Nou hierbij het antwoord.
Ik zit met verbazing alles weer eens te lezen. Ik heb het nl tot gisteren erg druk gehad met werken, huishouding, verzorgen van mijn honden, mijzelf en mijn mannetjs ( onwillekeurige volgorde) Maar mijn vakantie is aangebroken
Toen ik dit topic ging openen was mijn doelstelling dat jullie geïnformeerd werden over het feit dat tros-radar een uitzending ging houden over rashonden en de ziektes.
Natuurlijk kan hier na de uitzending over doorgepraat worden in dit topic. No problemo. Maar....
Wat schetst eigenlijk mijn grootste verbazing?
Nou, dat is dat er regelmatig topics zo verdraaid worden door een paar mensen ( minder dan 1 handje vol) blijkbaar iedere keer om een discussie op te starten over het feit dat fieldtrail labradors beter zijn dan andere labradors en dat fokkers hoe dan ook altijd geldbeluste, egoistische en horken zijn die alles doen om een show te winnen en om rijk te worden. En ik voel daarom mijn nekharen kriebelen. Want diegene die dit doen zijn o zo speciaal en goed en de fokkers en mensen die houden van een labrador die gebruikt wordt in de reclames en die houden van een iets forsere hond zijn allemaal slecht. Mijn mening is dat ook in dit topic mensen elkaar hun mening en visie proberen op te leggen, want discussie mag dit niet genoemd worden, en dat gaat niet werken.
Dus mochten jullie denken... waarom reageert Naomie niet meer zo veel op zulke items? Nou hierbij het antwoord.

-
pipster
Maar dat is toch al zo? Je mag voor zover ik weet pas fokken met stamboom als beide ouders een ZG hebben? Terwijl er geen werkeisen worden gesteld. Dus dat zou dan toch betekenen dat ook werklijnen (met stamboom)aan de uiterlijke standaard moeten voldoen?
Ik ga trouwens na terugkeer in NL eens zo'n show bezoeken met Pip, ben erg benieuwd wat ze van m vinden. (ook hij heeft een lange staart)
Ik ga trouwens na terugkeer in NL eens zo'n show bezoeken met Pip, ben erg benieuwd wat ze van m vinden. (ook hij heeft een lange staart)
-
Naomie
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
nee hoor deze eisen zijn er alleen om in aanmerking te komen voor een opaatsing op een dekreuenlijst of voor pupbemiddeling enzo. Even ene stukje gecopieerd van de NLV fokbeleid ( dat is een toevoeging op het basisregelement van de raad van beheer)pipster schreef:Maar dat is toch al zo? Je mag voor zover ik weet pas fokken met stamboom als beide ouders een ZG hebben? Terwijl er geen werkeisen worden gesteld. Dus dat zou dan toch betekenen dat ook werklijnen (met stamboom)aan de uiterlijke standaard moeten voldoen?
B Aanvullende regels die gelden voor pupinformatie en plaatsing op de NLV dekreuenlijst, betreffende de fokdieren Fokdieren, wier nakomelingen geplaatst worden op de ‘NLV puppylijst’ of reuen, die geplaatst worden op de ‘NLV dekreuenlijst’, dienen, behalve aan de
basisregels, tevens te voldoen aan de volgende aanvullende regels.
B.1 Exterieur- en werkeigenschappen
• Exterieur-, en werkkwalificaties gelden, mits behaald vóór de geboortedatum van
de pups
• De exterieur-kwalificaties dienen te zijn behaald op een leeftijd van tenminste
twaalf maanden en onder twee verschillende door de Raad van Beheer op
Kynologisch Gebied in Nederland erkende A-keurmeesters
B.1.a Exterieurkwalificatie
Beide ouderdieren dienen tweemaal tenminste een ‘Zeer Goed’ te hebben behaald
op een officiële CAC-tentoonstelling, de Kampioenschapsclubmatch van de NLV of
op een door de NLV uitgeschreven Clubmatch/tentoonstelling
Of
B.1.b Exterieurkwalificatie in combinatie met
werkkwalificatie/diploma/certificaat e.d.
De ouderdieren dienen tenminste éénmaal een ‘Uitmuntend’, ‘Zeer Goed’ of
‘Goed’ te hebben behaald op één van de hierboven genoemde tentoonstellingen
en daarnaast
een kwalificatie, CQN (Predikaat van Natuurlijke Aanleg) of EV (eervolle
vermelding) te hebben behaald op een officiële veldwedstrijd
of daarnaast:
tenminste één B-diploma te hebben behaald op een ORWEJA-Jachthondenproef
(‘KNJV-diploma’)
of daarnaast:
tenminste tweemaal een NLV/JPC-B-clubdiploma te hebben behaald (identieke
diploma’s van door de Raad van Beheer erkende Jachthondenverenigingen, zoals
de Golden Retriever Club Nederland tellen ook)
of daarnaast:
tenminste tweemaal een AC-B-certificaat/ AC-M-certificaat (behaald na 1 oktober
2003) te hebben behaald
of daarnaast:
tenminste één AC-C-certificaat/ AC-Z-certificaat (behaald na 1 oktober 2003) te
hebben behaald
of daarnaast:
een door de Raad van Beheer erkend diploma Reddingshond te hebben behaald
4
of daarnaast:
een diploma GGII te hebben behaald (uitgegeven door de Koninklijke
Nederlandse Kennelclub Cynophilia)
of daarnaast:
een diploma GGIII te hebben behaald (uitgegeven door de Koninklijke
Nederlandse Kennelclub Cynophilia)
of daarnaast;
te zijn gekeurd op een door de NLV georganiseerde ‘aankeuring’ en op die dag
door twee door de Raad van Beheer erkende keurmeesters minimaal ‘Zeer Goed’
zijn bevonden.

-
rimanime
- Speurneus

Ik verbaas me bij dit soort topics eigenlijk altijd over het woord SHOWlabrador......"Ik wil een showlabrador" "Mevrouw/Meneer....is dit een labrador ?, Ja, maar wel een Showlabrador"
Bestaan die dan ? Volgens mij heb je een hond van het ras Labrador en wordt deze gefokt voor de mens om plezier van te hebben. Hetzij op werkgebied of hetzij op zoals bij ons.....genieten van de wandelingen, wat speurwerk, zwemmen, met de baas vissen etc., etc. Maar ik kan me niet voorstellen dat showen met een hond het voornaamste doel is van het hebben van in dit geval een labrador of meerdere. Maar die indruk krijg ik wel regelmatig. Ik besef me dat in geheel off topic is, maar we zijn nu toch bezig.......

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......
Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)