We waren al vroeg in Krimpen dus we konden nog een klein rondje door het Krimpenerhout voor we ons moesten aanmelden. Lekker hoor! Daarna aanmelden, dierenarts en wachten tot de proeven zouden beginnen.
Ik had gezien dat onze eerste proef zou zijn: Markeer apport ter land
Bij het markeerapport waren we als allereerste aan de beurt en dat is dan weer niet verkeerd voor een heethoofd als Ramses, dan zit hij zit niet op te pieren als hij de schoten hoort van zijn voorgangers. Hij bleef keurig op zijn billen zitten bij het schot en de worp..... tot hij de arm van de keurmeester zag bewegen
Ik probeerde hem terug te halen maar de keurmeester zei: "Laat maar gaan, hij zag mijn arm bewegen" Hij keek heel even om en was ook zijn markeerpunt kwijt en aangezien er nul wind stond werd het zoeken en moest ik hem terug halen. Een vette 0 en weg B-diploma
Het tweede onderdeel was een apport uit diep water. Ramses bleef netjes zitten tot zijn commando, dook met een grote plons het water in en haalde de dummy uit het water.
Het leek even heel goed te gaan tot hij toch de dummy neerlegde om te schudden, hem daarna wel weer oppakte maar ook even richting helper ging om te kijken of er meer dummy's te halen waren.
Met een extra fluitje kwam hij wel en gaf hem staand af. Een 6.
Dan plaatshouden uit zicht en een kort apportje.
Ramses ging relaxed liggen dus dat blijven liggen ging wel goedkomen, ik kan het zien aan de manier waarop hij gaat liggen of hij ook blijft liggen.
Ik kwam aanlopen met mijn vanglijntje paraat om hem aan te lijnen en terwijl hij ging zitten dook hij met zijn kop door de lus
Het apport pakte hij vlot op maar ook daar ging hij even richting helper
Gelukkig had hij geen succes en na een extra fluitje kwam hij hier ook gewoon terug maar liet de dummy net te vroeg los. Een 7.
Daarna 'overwater bij onderwater'. Er was breed water daarna een landstrook waar de dummy op lag, daarna een brede sloot en daarna land met bossages. De honden moesten dus maar één watertje over.
Op de training hebben we pas nog geoefend dat hij twee watertjes moest overzwemmen voor het apport en daar had hij toen wat moeite mee. Nu dacht hij: "Mij neem je niet meer in de maling, ik moet ook die sloot nog over!" Mis, jongen, nu moest je hem niet over.
Ik kon hem wel weer terugfluiten op de eerste landstrook en daar ging hij zoeken. Hij liet zich best goed sturen als hij echt te ver afdwaalde en kreeg wat extra tijd van de keurmeester omdat hij zo hard aan het werk was.
Hij was echt goed bezig maar hij is zo snel en er stond geen wind zodat hij het gebied waar de dummy lag een paar keer is doorgevlogen zonder geur op te pikken.
Op een gegeven moment wist hij het echt niet meer en kwam terug.
Jammer, mooi werk laten zien maar helaas geen succes gehad en dus een 0.
Toen 'verloren apport te land', het favoriete onderdeel van Ramses
Als ik de aanzet geef tot het zoekcommando (aan mijn hand kan hij zien dat hij moet zoeken) staat hij al met zijn voorpoten te trappelen
Hij ging ook voortvarend te werk. Hij heeft gezocht en gezocht en gezocht en toen kwam hij langs mij en moest ik hem even opnieuw inzetten omdat hij anders in de richting van een weg zou gaan.
Nadat ik de spinnewebben van zijn kop had gehaald ging hij weer zoeken en zoeken en zoeken maar uiteindelijk, ook na een beetje extra tijd omdat hij echt goed aan het werk was, heeft hij ook deze dummy niet gevonden
Het grappige is wel dat hij bij de keurmeesters door zijn snelheid, enthousiasme en harde werk wel een grote 'gunfactor' heeft waardoor hij wat extra pogingen of extra tijd krijgt
De laatste onderdelen waren volgen en vooruitsturen.
Ze vond het aangelijnd volgen niet zo mooi maar het los volgen weer heel goed en dus kregen we een 8.
Hij ging als een raket vooruit en kwam na het fluitje ook wel terug maar bleef intussen de omgeving afscannen of er echt niks lag waardoor hij niet zo snel terug kwam als zijn race-benen zouden kunnen, ook een 8.
Streng maar zeer rechtvaardig beoordeeld want zo was het
Ramses had niet zo'n zin om in het vochtige gras te gaan liggen en probeerde zich met zijn lange slungellijf op mijn rugzak te vouwen. Dat ging niet want als je grote kop op de rugzak ligt, ligt je lijf nog steeds op de vochtige grond
Toen had hij bedacht dat het misschien wel een goed idee was om op schoot te komen liggen. Na wat mislukte pogingen had hij het voor elkaar en zat ik in mijn vouwstoeltje met 30 kg slapende slungel op schoot. "Hoezo jachthond? Ik ben een schoot sjiewawa!"
Het was een mooie proef, ik vond de onderdelen echt leuk opgezet. Jammer dat er geen wind was want daardoor werden de proeven wel erg moeilijk maar dat kan gebeuren.
Van de 36 honden die hadden ingeschreven voor de B hebben maar 5 een diploma behaald, het was echt niet gemakkelijk dus.
Maar goed, prachtig weer, mooi terrein, leuke proeven, gezellige mensen, mijn ventje heeft vreselijk zijn best gedaan.... ik heb een leuke dag gehad!