ElisabethErnstDave schreef:Prachtig om te zien

maar nou hoe doe je dat, b.v. hier in huis als ik Keira moet hebben blijft Tara meestal wel waar ze is en andersom ook ze weten dus zelf goed wie wie is, maar buiten

graag tips hoe je dat het beste aan kan leren.

Op een ander forum kwam die vraag ook al

ik zal even een stukje kopiëren.
Ik zet beide honden op hun "plaats" en dat is het liefst 180 graden uit elkaar (dus eentje links van mij en eentje rechts van mij). Dan kijk ik de hond aan die ik wil gaan roepen, terwijl ik met mijn andere hand naar de andere hond het "blijf" signaal geef. Ik roep dan de ene hond bij naam. Dan weer terug in de uitgangspositie en omkeren: ene hond blijven en de andere roepen. Als ze eenmaal het verschil in signaal kennen (dus Fust, Juna, Mees) dan ga ik combineren en afwisselen: de ene keer is Juna eerst, de andere keer Mees, de keer erop Fust enzovoorts. Wij doen dit iedere avond bij het laatste uitlaatrondje. Ze zitten dan allemaal in de tuin te wachten, wij doen onze jas uit, schoenen uit, hangen de riemen op en dan roep ik rustig een naam. Vervolgens nog een, en tot slot de laatste. Ik begin altijd met de hond die het meeste geduld toont. En ik zet ze pas naast elkaar als ze hun naam feilloos kennen. Tot slot wissel ik ook nog wel af met een zelfde type oefening, maar dan net moeilijker: ik zet de honden in een rijtje, zo'n 3 meter achter elkaar.
Dan roep ik de hond die het verst naar achteren zit. Deze moet dus de andere twee voorbij rennen die niet mee mogen gaan! En, ook wel komisch bij deze oefening: nummer 1 en nummer 2 zitten dan ook braaf om te kijken naar nummer 3 als ik de naam noem
Ik bedenk me net dat ik de naam ook nog op een andere manier bevestig: met eten of lekkers. Ik noem de naam van de hond die het lekkers mag komen halen. Als de anderen dan willen voordringen, negeer ik hen en bied het alsnog degene aan die ik noem.
Het voordeel daarvan is dan weer dat ik mijn hand kan laten zakken en de goede hond het lekkers ontvangt, in plaats van mijn vingers kwijt ben omdat er drie tegelijk komen
En dan zijn er natuurlijk nog verschillende varianten waarop je de oefening kunt uitbreiden. Zo zet ik ze soms in een driehoek neer, dan roep ik 1 hond en ga ik een volgoefening doen met als pionnen de twee andere hondjes.
Of een eind weglopen, eentje roepen en halverwege met de stopfluit op zit. Dan op volgorde de andere twee ernaast zetten middels de stopfluit (en dat is nog best wel een kunst om ze er exact naast te krijgen, ze rennen best hard zeg maar

)