We gingen de heuvels in voor wat jachttraining en op een gegeven moment toen de honden "vrij" hadden rende Kay een heuvel op.... Toen in hem terugfloot zag ik dat de afstand tussen de heuvel/grond te groot was en riep nog "Voorzichtig Kay!!" maar het was al te laat en Kay sprong als superman naar beneden en landde vol op zijn voorpoten/schouders en bleef even 2 seconde liggen.
Ik zag het al voor me dat hij niet meer op kon staan maar hij schudde zijn hoofd en liep weer vrolijk weg.
Kay heeft na de val geen pas mank gelopen maar wel iets stijver de dagen erna... Na contact met Dorit kon dit heel goed spierpijn zijn van de klapper en na onze vakantie konden we langskomen.
Na klinisch onderzoek bleek dat zijn spieren in zijn rechterschouder een flinke blessure hadden opgelopen dus we kregen rust voorgeschreven.
Na wat tijd mochten we uitbouwen en het ging goed, tot hij vorige week heel soms wat startstijfheid vertoonde. Niet mank, maar 2-5 stappen stijf en daarna liep hij weer als een zonnetje. En dat ook maar 1 x per 2 dagen
Dorit adviseerde om toch nog wat langer rust te nemen of foto's te laten maken, en door Daan zijn verleden wilde we nu ook bij Kay zekerheid. Dus gister zijn er foto's gemaakt van zijn ellebogen en voor de zekerheid ook van zijn rechterschouder bij het S-D-U in Utrecht.
Links helemaal in orde -> geen artrose/afwijkingen.... niets
Rechts ook geen artrose in elleboog/schouder, maar wel een minimaal botfragment naast/in het ellebooggewricht, wat 2 oorzaken kan hebben:
1) Het is een minimale vorm van ED van vroeger wat zich toen heeft ingekapseld en hij nog nooit last van heeft gehad, maar wel op kan spelen als hij een klapper maakt zoals op vakantie
2) Het is een recent fragmentn, en dan zal het voor 99% komen door de klapper die hij op vakantie heeft gemaakt
We hebben een schema voor 6 weken mee gekregen met rust/medicatie en daarmee zou duidelijk moeten worden welke oorzaak het is.
Mochten de klachten na de 6 weken verdwenen zijn dan weten we dat de klapper die Kay op vakantie heeft gemaakt, het oude fragment heeft getriggert en voor de tijdelijke startstijfheid heeft gezorgd -> zie het als reuma, normaal heb je geen last, maar bij overbelasting heeft een "gezond" iemand 3 dagen last, en iemand met reuma (veel) langer....
Mochten de klachten niet verdwenen zijn dan zullen we moeten bekijken wat wijsheid is: Als het voor gevolgklachten (irritatie/slijtage) zorgt - wat we kunnen merken aan Kay doordat hij weer startstijfheid gaat vertonen wat op lange termijn steeds heftiger zal worden - dan kunnen we kiezen voor een kijkoperatie om te kijken in de poot
Dus nu is het even aankijken hoe Kay op de Rimadyl icm rust gaat reageren.
Ik vind het zo K#T dat ik nou weer maar met 1 hond de bossen in kan en 1 hond thuis moet laten voor zijn eigen bestwil en moet afremmen in zijn energie....
Hoop met heel mijn hart dat het gewoon irritatie is door de klapper van vakantie en dat dit tijdelijk is en met rust/medicatie te verhelpen is, want nogmaals een operatie en revalidatie... Been there, done that en ik gun mijn honden toch zoveel meer