Sammie tilde ik op uit het nest en ze begon me meteen af te lebberen. Niet het onderdanige gelik maar het echte likwerk.
Toen dacht ik al 'Dit is er zo een die er niet mee kan stoppen'
En ik heb gelijk gekregen want inmiddels is Sammie bijna 6 maanden en alles en iedereen die bij haar in de buurt komt ontkomt niet aan het lebberdielebber.
Van 's morgensvroeg (heerlijk als je met je blote benen uit bed stapt) tot 's avonds laat communiceert ze met haar roze lapje
Iemand een tip om dit een beetje binnen de perken te krijgen?
ehm ehm ehm ik kan alleen bedenken, hoofdje pakken en nee zeggen.
Dan los laten en weg lopen.....
Mexx likt niet maar steekt zijn natte neus altijd tegen je been of broek.
Heb je net een schone of nette broek aan en dan zit er een vlek op van zijn neus.
Negeren, het gedrag mag geen effect hebben. Als het haar manier van aandacht vragen is geworden dan moet je dat op geen enkele manier geven, niet positief en ook niet negatief. Het zal lang duren, maar mss dooft op deze manier het gedrag uit. Succes!
groetjes, Lien
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Bij Basco tilde we rustig zijn koppie op en zeiden "Klaar".
Na een paar keer had hij het door en nu hoeven we alleen maar klaar te zeggen als we het genoeg vinden.
Dat is inderdaad wat we wel doen; nee zeggen en dan geen aandacht meer geven.
Maar op blije/opgewonden momenten is het toch het eerste waar ze mee begint en is nauwelijks te stoppen.
Tess kan ook zo overdreven aan je likken, aan je enkels, maar liefst in je gezicht! Ik heb wel eens bij Cesar gezien dat dat een teken ergens van was, maar ik weet niet meer wat! Dominantie?????
Onze lucky doet het ook en is gek op je oren, van likken worden het liefdesbeetjes (vlooienbeetjes) wij worden er af en toe ook gek van maar klaar is klaar en dan stopt ze er ook mee
Daisy is daar ook zo goed in, vooral bij je handen! Ze doet het vooral als begroeting en wanneer ze errug blij is! Erg leuk vind de visite dat niet.. Ze is nu 7 jaar en ik ben bang dat ik het er op geen 1 manier meer uit ga krijgen.. Maar nieuwe tips zijn welkom!
Dit kwam ik ergens tegen op een forum, Jim knabbelt ook zo lekker in mijn nek hahahaaa, ik vind niet zo erg eerlijk gezegd...
Net als katten wassen honden zich door met hun tong over hun vacht te likken. Maar honden houden er ook van om hun baasje te likken, vooral dan in het gezicht en meer bepaald nog rond de mond of de neus.
Deze handeling heeft wel degelijk een betekenis: de hond wil zich daardoor onderdanig tonen. In de natuur toont een wolf dat hij in een lagere positie zit door de lippen van de leider te likken. Het volstaat zelfs dat de onderdanige wolf zijn eigen mondhoeken likt, als gebaar van onderwerping.
De volwassen hond die zijn baasje likt, imiteert gewoon het gedrag van een pup die de snoet van zijn moeder likt om eten van haar te krijgen.
Het is dus verkeerd om uw hond af te wijzen of zelfs te straffen wanneer hij u likt. Het is zijn manier om te laten zien dat u de baas bent. Vindt u het om hygiënische redenen onverantwoord, laat de hond u dan één kort likje geven.