YES!!!

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

Laboriginals schreef:
Marga schreef:
Laboriginals schreef:Marga, had je trouwens een speciale reden waarom je geen echo hebt laten maken?

Hanneke
Nou een speciale reden niet, het was meer het gevolg van logisch redeneren.
Waarom doe je een echo? Om te kijken of het teefje drachtig is. Kun je met een echo het aantal pups bepalen? Nee.
Misschien wel als je het teefje onder narcose zou brengen, maar dat is natuurlijk geen optie.

Ik heb "vroeger" als paravet met deze DA samengewerkt en weet dat hij er een sport van maakt om zo goed mogelijk te palperen(voelen aan de buitenkant).
Ik heb gewoon heel veel vertrouwen in hem.

En imo is het minder belastend voor het teefje. Ze hoeft niet op haar rug te liggen, de buik hoeft niet geschoren te worden, al lees ik van Saskia dat er bij Spook niet is geschoren.(dezelfde DA?)
Het palperen duurt maar even en je weet net zo veel als met een echo. 4 á 5 gevoeld, dus ik hou rekening met 6 á 7.

Heb alleen voor mezelf het mooie moment van het zien van de a.s. pups gemist. :(
OK, ik was gewoon nieuwsgierig of er misschien nadelen aan een echo zouden zitten die ik niet ken. Maar niet dus :D Hier gaat de echo gewoon op z´n janboernfluitjes. Niks scheren, niks op de rug. Een grote hond hoeft niet eens op tafel, mag gewoon op de grond blijven staan. Beetje gel op het echoding, onder de buik ermee, blaas opzoeken en dan links en rechts naar de zwarte bolletjes zoeken. Het is altijd in een paar minuten gepiept hier :) Dus absoluut niet belastend voor de teef.

Ik dacht eigenlijk dat bij voelen er een miniem risico is dat de vruchtjes kapotgedrukt worden of is dat een broodje-aapverhaal?

Hanneke
Hier ook een gewone echo... teefje blijft gewoon op de grond staan, even kijken met de kop... zien we vruchtjes, dan weet ik genoeg en zit dan snel weer in de auto.. Ik tel dus nooit.. want op het aantal pupjes heb ik geen enkele invloed en vindt het aantal ook niet belangrijk, als het maar gezond wordt geboren.

Het broodje aap verhaal weet ik ook niet zeker... Hettie penninkhof vertelde me altijd dat dit inderdaad een klein risico met zich mee brengt.
Dus, ga ik voor de meest veilige optie.
Alleen als aan het einde van de dracht de teef niet erg zwaar is, maar wel zwanger, dus twee of drie pups. Dan laat ik vaak even een foto maken om zeker te zijn dat de pups met alle ruimte en voedsel niet te groot zijn geworden. Mocht de bevalling dan stropen, kan je eerder ingrijpen!

Ik vindt wel dat de echo's tegewoordig erg duur zijn.... (net zoals alles duurder wordt natuurlijk) Ik weet nog dat ik 17 euro betaalde 8)
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marga »

Vruchtjes kunnen tot de 33e dag altijd resorberen om verschillende redenen.
Ik ga er niet vanuit dat een gezond vruchtje zo ernstig wordt beschadigd door voorzichtige palpatie.
Zo zijn er ook verhalen dat een echo invloed zou kunnen hebben op de groei van embryo's.
Denk dat iedereen hier het beste wil en doet in zijn/haar ogen.

We duimen verder voor gezonde pups en een gezonde moeder.
jolandatb
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door jolandatb »

Spannende tijd he Marga?

We leven zoooooooooo mee :verliefd1:
DayKy
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door DayKy »

Oh wat leuk zeg! :verliefd1:
Don't dream your life, live your dreams!
Afbeelding
Plaats reactie