Eisen pup versus herplaatser

Respecteer elkaars mening.
Karlien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Eisen pup versus herplaatser

Ongelezen bericht door Karlien »

Naar aanleiding van een ander topic; kwam ik op de volgende vraag.
Stel je voor de aanschaf van een herplaatser meer (en andere of zelfs strengere) eisen dan voor een pup??

Mij lijkt het dat als je een pup krijgt, koopt, toegewezen krijgt van de fokker dat die daarom toch niet altijd 100% aan je verwachtingen, eisen voldoet.
Moet dat dan wel met een herplaatser??
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

:D leuke vraag!

nou zal dan maar even voor mezelf antwoorden.

we hebben bewust voor een herplaatser gekozen,omdat roef een erg pittig hondje is :roll: en ik zag het niet zitten om én 2 kinderen met wat meer zorg :wink: én roef én nog eens een pup op te voeden :gekkebek:

de enigste eis die we hadden was dat de hond zonder problemen in ons drukke gezin zou passen,dus een ongecompliceerde hond.
dus reu/teef maakte niet uit en kleur? ach het liefst geel,maar dat was geen vereiste. leeftijd vonden we ook niet belangrijk,wel gezondheid.nu hadden we ook geen haast en konden dus heel rustig op zoek naar een hond,en na 2 stevige teleurstellingen(hond 1 was een bruine reu echt een plaatje :verliefd1: ,maar was erg allergisch en hond 2 was een gele teef die op de dag dat we gingen kijken plots al herplaatst was :( )

door een tip van een member hier(ernstelisabethdave) kwam james op ons pad en het heeft gewoon zo moeten zijn,het is een wereld hond!! :verliefd1:

dus eisen? ja,maar anders als bij een pup.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Ilsemarie

Ongelezen bericht door Ilsemarie »

In principe lijkt me dat als je je karakterwensen kenbaar maakt aan de fokker, deze ook een geschikte passende pup toewijst, anders kan je misschien beter wachten tot een volgend nest.

Ik denk dat mensen bij een herplaatser "strengere" eisen stellen omdat deze natuurlijk ouder zijn en je toch een belangrijk deel van de tijd van de opvoeding mist. Je kan de hond (afhankelijk van de leeftijd) minder vormen, misschien zit je met gedragsproblemen die moeilijk op te lossen zijn, etc. Ik denk dat het meer door zulke dingen komt. Een pup kan je ook zelf nog voor een deel vormen door (zeker in het begin) hem aan allerlei dingen te laten wennen, dat gaat dan soepeler dan wanneer een hond al ouder is. Uiteraard is dat per geval verschillend, compleet afhankelijk van wat de hond heeft meegemaakt en wat zijn opvoeding tot dusver is geweest.
Anjess

Ongelezen bericht door Anjess »

Toen ik 7 jaar geleden op zoek ging naar een herplaatsLab had ik inderdaad wel wat eisen.Niet veel maar ik vond het wel belangrijk dat hij of zij 2 ochtenden alleen kon zijn.Bij een pup kan je dat natuurlijk zelf aanleren (wat we dus met de jongste hebben gedaan)maar als een oudere hond dit niet kan word het dus lastiger.Verder hadden we geen eisen.We hadden wel een plaatje van een blonde reu in onze gedachte maar het is dus een zwarte teef geworden :) Omdat er niet zoveel herplaatsers waren zijn we ook niet kieskeurig geweest.En toen we haar gingen bezoeken was de klik er gewoon.We zijn nu alweer 7,5 jaar dolgelukkig met haar en de band tussen ons is super.Ik kreeg weleens te horen dat de band met een herplaatshond minder zou zijn dan met een hond die je van pup af aan hebt maar nee hoor.....hier is de band met Sjammai (zo heet ze)net zo sterk als met onze Golden die we wel van pup af aan hebben.Ik zal in de toekomst zeker weer voor een herplaatser gaan,hoe oud of wat voor kleur hij of zij ook heeft.Karakter vind ik toch echt het belangrijkste!!!
sedeka

Ongelezen bericht door sedeka »

Die andere topic kwam bij mij vandaan ,maar dat terzijde.
Ik vind dat je een pup en een herplaatser eigenlijk niet kunt vergelijken maar dat is mijn mening,ik spreek voor mezelf.
Een pup zijn of haar karakter word nog helemaal gevormd en bij een herplaatser is het karakter al aanwezig met het eventuele 'rugzakje'wat een herplaatser soms heeft.
Dus om op de vraag terug te komen,ja ik denk dat je voor een herplaatser strengere of andere eisen stelt.

Groetjes Sas en een poot van Demi en Kaya
ilseF
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door ilseF »

ik heb hier eens even over zitten denken.....
voor de pup die we willen keken we naar de lijnen, fokker en zochten bepaalde dingen in die pup...
voor de herplaatser kijken we het meeste naar 't karakter, dàt moet wel passen vind ik...de rest (kleur, reu of teef) maakt voor ons dan niet zoveel/ niks uit...
ik persoonlijk vind het heel belangrijk dat je met de herplaatser echt een klik heeft en qua karakter bij ons past...je wilt toch niet dat die na een tijd weet terug moet omdat t niet matcht..bij een pup heb je zelf meer mogelijkheden om die pup te vormen zeg maar...
dus strengere eisen voor een herplaatser? misschien wel maar juist om de kans van slagen het grootst te maken. Of eigenlijk niet strenger maar anders....
groetjes, Ilse en een lik van Qajo
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Heej dat vind ik nog eens een leuke, omdat we recent ook een herplaatser te pakken hebben.
Met een pup zijn wij enorme pietlutten: de fokker moet ons aanstaan, de ouderdieren moeten getest en gezond zijn en het karakter moet ons aanstaan... dan hadden we een lichte voorkeur voor kleur (die inmiddels geheel van tafel is, gezien er bij ons geen enkele zwarte lab meer rondloopt...geel des te meer :lol: )
Met een herplaatser heb ik altijd dat ik een "gevoel" moet hebben. In het geval van de hond van mijn moeder was dat echt een gok, maar zeer fijn uitgepakt (Nemo). Mees zou eigenlijk tijdelijk bij ons zijn, maar zij had zo snel een plekje in mijn hart. Zij hoorde gewoon bij ons, hoewel er echt wel elementen zijn waar ik als pup zeker NIET voor gevallen zou zijn.
Kort gezegd: bij een pup gaan we grotendeels voor rationeel en cijfertjes en dan pas het gevoel. Bij een herplaatser gaat het alleen op gevoel :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
ilseF
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Lupos schreef:Heej dat vind ik nog eens een leuke, omdat we recent ook een herplaatser te pakken hebben.
Met een pup zijn wij enorme pietlutten: de fokker moet ons aanstaan, de ouderdieren moeten getest en gezond zijn en het karakter moet ons aanstaan... dan hadden we een lichte voorkeur voor kleur (die inmiddels geheel van tafel is, gezien er bij ons geen enkele zwarte lab meer rondloopt...geel des te meer :lol: )
Met een herplaatser heb ik altijd dat ik een "gevoel" moet hebben. In het geval van de hond van mijn moeder was dat echt een gok, maar zeer fijn uitgepakt (Nemo). Mees zou eigenlijk tijdelijk bij ons zijn, maar zij had zo snel een plekje in mijn hart. Zij hoorde gewoon bij ons, hoewel er echt wel elementen zijn waar ik als pup zeker NIET voor gevallen zou zijn.
Kort gezegd: bij een pup gaan we grotendeels voor rationeel en cijfertjes en dan pas het gevoel. Bij een herplaatser gaat het alleen op gevoel :wink:
kijk, jij zegt t! daar had ik dus dat hele verhaal voor nodig :oops: maar bedoel precies het zelfde! :klasse:
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Ik ga voor de klik, bij zowel een pup als bij een eventuele herplaatser.
Hoewel je bij een pup wel meer voorwerk doet (verdiepen in de fokker/lijnen ed) dan bij een herplaatser denk ik :confused:
Wij gaan voor de klik met de hond zelf gezien het karakter en gezondheid allemaal mee kan zitten, maar ook tegenzitten !
En als je dan geen klik heb met je hondje is dat een extra zware dobber denk ik :wink:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Karlien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karlien »

Lupos schreef:Kort gezegd: bij een pup gaan we grotendeels voor rationeel en cijfertjes en dan pas het gevoel. Bij een herplaatser gaat het alleen op gevoel :wink:
Interessant; moet je bij een pup dan niet die 'klik' hebben waar mensen het zo vaak over hebben?
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses
ilseF
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Karlien schreef:
Lupos schreef:Kort gezegd: bij een pup gaan we grotendeels voor rationeel en cijfertjes en dan pas het gevoel. Bij een herplaatser gaat het alleen op gevoel :wink:
Interessant; moet je bij een pup dan niet die 'klik' hebben waar mensen het zo vaak over hebben?
dat denk ik wel, maar....als er zo'n 8 pupjes rondhuppelen in een nest, heb je dan niet met allemaal een klik? ik bedoel, ze zijn allemaal lief en schattig...welke krijgt dan de voorkeur? Ik spreek niet uit ervaring hoor, heb zelf nooit zo een hond (kunnen0 kiezen , dus misschien heb ik het wel helemaal mis...
Janneke
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Janneke »

Hier hebben we zelf nog nooit een herplaatser gehad, maar ik denk als ik voor een herplaatser zou gaan dat ik zou kijken naar de "bagage" die hij/zij meebrengt. Waarom wordt de hond herplaatst? Leeftijd is ook belangrijk. Ik zou dan het liefst jongere hond hebben. Ook zou hij/zij goed opgevoed/goede start moeten hebben gehad. Ik wil wel wat met de hond kunnen doen en zou geen probleem geval in huis willen halen.

Bij een pup zoek je de lijn goed uit/gezondheid van beide ouders..staat de fokker je aan en zou je later die nog vragen kunnen stellen en is er een klik met de fokker.
Dan met de pup overleg je met de fokker wat je in een pup zoekt en die zou mij dan de pups aanwijzen welke het beste voor mij zouden zijn omdat de fokker die pups inmiddels goed kent.
Als laatste, wat wij met Tara en Tjinta hebben gedaan en wat ik zeker weer zou doen, is met de overgebleven pups "spelen" en kijken met welke je de beste klik hebt.

In kort denk ik dat je bij beide een klik moet hebben maar een ander zoek proces aan vooraf gaat.
Afbeelding
Ilsemarie

Ongelezen bericht door Ilsemarie »

ilseF schreef:
Karlien schreef:
dat denk ik wel, maar....als er zo'n 8 pupjes rondhuppelen in een nest, heb je dan niet met allemaal een klik? ik bedoel, ze zijn allemaal lief en schattig...welke krijgt dan de voorkeur? Ik spreek niet uit ervaring hoor, heb zelf nooit zo een hond (kunnen0 kiezen , dus misschien heb ik het wel helemaal mis...
Ik heb 1 ervaring... toen waren er 2 teefjes beschikbaar en ik weet nog goed dat wij echt met 1 teefje een klik hadden. Later, toen de fokster haar mij even voor op schoot gaf, gaf ze mij een knipoog toen ik haar aannam, moet zeggen dat dat echt het moment was waar ik zoiets had van, ja... jij wordt ons meisje. Uiteindelijk was dat ook een hele goede keuze.

Ik denk dat je met een pup net zo goed een klik moet hebben als met een herplaatser, alleen kan je bij een pup wel meer kijken van dat en dat karakter past goed bij ons, welke pups hebben dat, en met welke van die pups heb ik een klik. Bij een herplaatser moet er sowieso een klik zijn en het karakter moet echt passen want er valt niets te kiezen zegmaar (uiteraard kan je kiezen uit verschillende herplaatsers maar dat is anders dan in een nest op 1 moment). En ik denk toch dat het verleden van de herplaatser echt een grote rol speelt, want dat is toch waar jij met de hond verder gaat, en sommige dingen zitten echt in z'n systeem en dat moet wel te handelen zijn dan. Van die dingen zoals heirvoor ookal werden genoemd met alleen laten enzo.
helga hendriks
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door helga hendriks »

Ik denk dat je bij de aanschaf van een pup vooral de klik (en vertrouwen) moet hebben in de fokker. Toen wij onze pupperts gingen halen had de fokker voor ons een pup gekozen We mochten wel onze voorkeur uitspreken maar zij nam de laatste beslissing Ik denk dat als je daar 8 of meer van die kleine wormpjes ziet liggen je nog niet echt een klik hebt met zo'n pupje. Je gaat uit van de moeder hond en van de kunde van de fokster Bij een herplaatser is het heel belangrijk wat de hond als rugzakje bij zich heeft en of dat matcht met jouw als baas Mijn ouders zouden nu ook voor een herplaatser gaan omdat ze ouder zijn en niet meer voor een pup durven te kiezen Het karakter van een pupje word toch vaak nog voor een groot deel gevormt en bij een herplaatser krijg je toch een hond met een stukje levenservaring....
Groetjes Helga en een poot van Kaja en Whoopi

Afbeelding
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Interessante vraag om mezelf te stellen.... want hoe zit dat bij ons?
Pandora is uit twee leuke teefjes geselecteerd door mijn zusje en daar hebben we gewoon een band mee opgebouwd. Mijn zusje let op uiterlijk en valt voor boevige, baldadige, levendige types... Pandora dus. Ik vind nog altijd dat ze goed gekozen heeft :)
Bij Ramses konden we kiezen uit twee ventjes, de rest was al uitgevlogen voor wij in beeld kwamen. Ramses was al 10 à 11 weken toen wij hem voor het eerst zagen en we hadden wel meteen een 'klik' met hem en minder met zijn broertje. De dag ervoor waren er mensen geweest die dit precies andersom hadden dus het kwam ook heel mooi uit.
Ik denk hoe ouder dat de hond is hoe meer het karakter zich al gevormd heeft en dan is het een kwestie van je hebt 'de klik' met zo'n hond of je hebt het niet. Die klik vind ik dan toch wel belangrijk, met een pup kan je gewoon nog meer vormen en opbouwen dan met een wat oudere hond. Maar ik ben ook al oudere honden tegen het lijf gelopen die ik zo in mijn huis zou willen nemen, Belle bijvoorbeeld :verliefd1: maar ook kleine Jack Sparrow had ik misschien in huis genomen als er nog geen andere plannen waren geweest.
Over een paar weken krijg ik één van de twee reutjes uit een nest en ik heb geen idee welke maar het maakt me ook niet zoveel uit. Ik heb ook wel zoveel vertrouwen in 'het lot' dat ik zeker weet dat wij de leukste krijgen :D Ik ben wel voor de uitspraak van Cesar Millan: "Je krijgt niet altijd de hond die je graag zou willen, je krijgt de hond die je nodig hebt".
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Plaats reactie