Wedstrijden/diploma's

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Lupos schreef:
lucievd schreef: Hoe is het gegaan tijdens de FT? Heeft Juna erg haar best gedaan en hebben jullie een leuke dag gehad?
Ben erg benieuwd! :)
We hebben een geweldige dag gehad! Maar de wedstrijd was voor ons al vrij snel afgelopen :lol: na 2 velden moesten we een hele tijd wachten; er was een stuk geschoten en een hele rits honden werden er achter elkaar opgestuurd, maar kwamen leeg terug. Juna zat al die tijd heel rustig op post, maar ik merkte dat ze wiebelig werd "ik wil ik wil ik wil" en ineens, heel zachtjes hoor ik een piepje. :? Bij het tweede piepje wist ik dat het geen vergissing was, en ik het goed had gehoord. Ik heb haar aangelijnd, me omgedraaid naar de keurmeester en mij teruggetrokken uit de wedstrijd.
"Maar ik heb uw hond niet gehoord hoor!"
"dat doet voor mij niet ter zake, ik wel en dat is voor mij voldoende"
De rest van de dag heb ik als een training gezien: Juna op post terwijl er de hele dag honden wild gaan halen. In de middag viel het kwartje en kwam de rust terug. Dat is voor mij de afsluiting van de training geweest :klasse:
Van de 11 honden aanwezig, gingen er 6 uit. Juna was de enige met een RET (terugtrekking vrijwillig uit de wedstrijd) en de andere 5 een EL (eliminatie fout). Oorzaken? Inspringen, piepen en uit de hand raken op afstand. Het was een zeer moeilijke en zware wedstrijd, maar erg de moeite waard om eens meegemaakt te hebben. De volgende wedstrijd zal een duiven- of eenden Veldwedstrijd zijn :wink: Daar is iets minder hectiek. En verder zal ik moeten proberen om ergens concurrenten vandaan te toveren :lol: Bij de jachten waar ik meega, is Juna doorgaans de enige hond op post, wat inhoudt dat alles wat mijn post schiet, ook door Juna gehaald mag worden, en dat merk ik dus terug in een wedstrijd waarbij je meerdere honden hebt. We hebben weer flink wat leerpunten erbij in elk geval :klasse:
Wat verstandig van je om je vrijwillig terug te trekken uit de wedstrijd. Ik denk niet dat veel andere mensen dat gedaan zouden hebben. Ook al is dat misschien juist wel slim om je dan vrijwillig terug te trekken.
Heb je dat gedaan zodat ze niet beloond zou worden voor haar piepen? (Niks meer mogen halen). Of niet om die reden?
En super dat jullie de dag toch nog heel goed afgesloten hebben doordat ze later door kreeg dat ze rustig moest zijn.
Betekend uit de hand raken op afstand dat de voorjager dan de hond niet meer 'onder controle' heeft? Dus dat de hond niet goed meer luisterd naar bijv. de fluit of het dirigeren?
Ben je ook ingeloot voor die duiven- of eendenveldwedstrijd? Je was aanvankelijk voor 1 ingeloot toch?
Nou ik denk dat het vast wel gaat lukken om een keer een heel mooi resultaat te behalen. Ik heb zo'n gevoel dat Juna een heel goed hondje is en ze is nog relatief jong denk ik. Volgens mij werken ze daar met ZG en U etc. of niet?
Hoe kan je er eigenlijk voor zorgen dat je een kans maakt om ingeloot te worden voor zo'n wedstrijd? Kijken ze dan heel erg naar wat de hond al gepresteerd heeft en naar de leeftijd van de hond?
Nou in ieder geval super dat je mee hebt mogen doen, lijkt me een geweldige ervaring. En we horen vast nog wel meer van jou en Juna :wink:
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Al je vragen kun je terug lezen in het reglement van de veldwedstrijden (te downloaden bij orweja of raad van beheer)

Inderdaad, ik heb Juna uit de wedstrijd gehaald om haar geen succes te geven. En inderdaad, er zijn er niet veel die dat doen :wink:
Ik heb me verder nog niet ingeschreven, eerst staan er andere plannen op stapel, dus dat zal allicht volgend seizoen pas worden :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Lupos schreef:Al je vragen kun je terug lezen in het reglement van de veldwedstrijden (te downloaden bij orweja of raad van beheer)

Inderdaad, ik heb Juna uit de wedstrijd gehaald om haar geen succes te geven. En inderdaad, er zijn er niet veel die dat doen :wink:
Ik heb me verder nog niet ingeschreven, eerst staan er andere plannen op stapel, dus dat zal allicht volgend seizoen pas worden :wink:
Zal ik eens even opzoeken, vind het wel interessant. :)

Lijkt me wel lastig om dan tijdens zo'n wedstrijd goed te blijven nadenken en je hond er gewoon uit te halen als hij piept (ook al hoort de keurmeester het niet). Maar het is wel heeeel verstandig, want als ze eenmaal een paar keer beloond zijn voor dit gedrag, dan zal het misschien nog heel lastig worden voor jezelf en de hond om nog eens mee te mogen/kunnen doen.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

lucievd schreef:
Lupos schreef:Al je vragen kun je terug lezen in het reglement van de veldwedstrijden (te downloaden bij orweja of raad van beheer)

Zal ik eens even opzoeken, vind het wel interessant. :)

Lijkt me wel lastig om dan tijdens zo'n wedstrijd goed te blijven nadenken en je hond er gewoon uit te halen als hij piept (ook al hoort de keurmeester het niet). Maar het is wel heeeel verstandig, want als ze eenmaal een paar keer beloond zijn voor dit gedrag, dan zal het misschien nog heel lastig worden voor jezelf en de hond om nog eens mee te mogen/kunnen doen.
Natuurlijk is het zonde om je hond uit de wedstrijd te halen, want je gaat erheen met de intentie dat je de dag gaat uitlopen natuurlijk :wink:
Maar, niet ten koste van alles! Het is enorm zonde om nu vol te blijven houden en er dan alsnog met een EL uit te liggen. Terwijl je weet: als de hond nu al hevig is, dan wordt dat niet minder als je hem vervolgens laat gaan. En dat zag je ook: honden die al hevig waren (op het randje, zoals de voorjager me zei later) gingen er toch uiteindelijk uit. Je hond geeft signalen af, en aan ons de taak om die signalen op te pikken en besluiten wat je ermee doet. Mijn radar zei gelijk "eruit halen en gaan trainen, je hebt de hele dag ervoor!" en dat is ook zo, want eenmaal in de wedstrijd, mag je de dag uitlopen, alleen je hond wordt niet meer ingezet (hoewel, er was een stuk kwijt die ik later met Juna ben gaan nazoeken). Ideaal met betrekking tot de steadyness en linie lopen natuurlijk!
Al met al is het dus een bijzonder waardevolle dag geweest: gezien hoe een FT in elkaar steekt, gezien hoe anderen het doen, gezien wat keurmeesters beoordelen en hoe ze dat doen, gezien hoe Juna reageert in deze omstandigheden... kortom: absoluut geen spijt van! :)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Verstandig, Dorine! Beter nu investeren dan later spijt hebben!
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Pandora schreef:Verstandig, Dorine! Beter nu investeren dan later spijt hebben!
precies :klasse:
Afbeelding

Plaats reactie