Van puppy tot kennel?

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Die is er wel.
Is alleen nog niet online.
Je kunt altijd de NHSB nummers van je ouderdieren van je pup naar de NLV toe mailen, en dan krijg je een hele mooie uitdraai met alle informatie toegemaild.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

En nog een aanvulling: als alle plannen doorgaan komt de Raad van Beheer volgend jaar met een database op hun site. Daar kan je het NHSB-nummer van een hond intypen en dan krijg je zijn gezondheidsuitslagen, inteeltpercentage e.d.

@Opurk: als de voorouders van jouw pup Engelse honden zijn, kan je in de Engelse database ook het e.e.a. nazoeken over die dieren: gezondheidsuitslagen van henzelf, ouders, nestgenoten en nakomelingen, en hun inteeltpercentage.
http://www.the-kennel-club.org.uk/servi ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Hanneke
opurk

Ongelezen bericht door opurk »

Dames bedankt voor de aanvullingen. :klasse:
opurk

@Hanneke
Je hebt met een Urker te maken, dus zoek ik alles tot op het graat van de vis uit. En via Google kom ik op de site van http://labradornet.com/coi_d.html" onclick="window.open(this.href);return false; En die bieden al sinds 2006 de functie om een database te doorzoeken! Lopen wij in Nederland weer eens achter, en moet ik het doen met een "als de plannen doorgaan". :verbaasd:
Een beetje jammer. Fantastisch om te zien hoe het wel kan. Meer dan 420.000 Labradors in een database, een echte aanrader dus. :klasse:
Om de inteeltpercentage van mijn toekomstige pup na te vragen kost een tientje, nou dat heb ik er wel voor over. Je moet namelijk om het inteeltpercentage over 10 generaties van je pup te berekenen de gegevens van 4.092 honden afzonderlijk invoeren in een speciaal computerprogramma. Maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al wel. LabradorNet beschikt over een database van 420.000 labradors. Fantastisch, een aanrader, en zo simpel!
Zo kom je nog eens een hoop te weten als je in de materie verdiept :tong:
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Die site bevat zeker waardevolle informatie, maar is wel het werk van één particulier. Als ik ga vergelijken met de officiële gegevens van de Kennelclub, kom ik toch opvallende verschillen tegen. Bijv. het inteeltpercentage van Kupros Master Mariner, om maar eens een voorbeeld te noemen. De Kennelclub geeft een percentage van 15%, terwijl Labradornet iets meer dan 2% geeft. :confused: :confused:
En zo zijn er nog veel meer verschillen. Ra ra, hoe kan dat?

Hanneke
farbourne

Ongelezen bericht door farbourne »

Hanneke, je trekt wel erg snel conclusies!

Het daargenoemde percentage is het deel dat Kupros Master Mariner bijdraagt aan de inteelcoëfficiënt van de hond Boris (Drinka Pinta Milka Day of Tintagel Winds).
De percentages van diverse Labradors vind je hier: http://labradornet.com/nlv-ic.html" onclick="window.open(this.href);return false; Daar staat ook glashelder vermeld dat het IC van Kupros Master Mariner 17.6% is.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

OK, dat had ik er daarnet niet bij zien staan :) Maar dan is er evengoed nog een verschil. Overigens niet alleen met deze database, ik kom van één en dezelfde hond verschillende IC´s tegen, berekend vanuit diverse databases. Dat maakt de materie nog ingewikkelder, want wie kan je nou geloven?

Hanneke
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Het staat er niet heel erg duidelijk, ik begreep het ook niet helemaal goed.Dank je wel voor de uitleg.
Maar waar zit het verschil in, 15 % zegt de kennelclub en jij nu 17.6 %.

Maar waarom is dit nu zo belangrijk om te weten voor iemand die een pup koopt.
Ik heb een reu gebruikt die 20.3 % is volgens de kennelclub, hij is kerngezond op alles getest wat ik belangrijk vind in een reu zoals EIC RD-OSD Myopathie en natuurlijk HD ED en Ogen super van karakter en de looks wat ik mooi vind.
Tot nu toe heeft die alles verbeterd wat ik graag wilde in me teef...
Elke fokker gezond bij zijn verstand weet dat als ze gezond op mag groeien verder, ik niet een lijngeteelde reu weer op haar moet gebruiken.
Maar 1 van die voorouders zou er best in mogen zitten om mijn typ wat ik mooi vind vast te zetten, zodat ik wel fok wat ik mooi vind.

Maar wat voor meerwaarde geeft dit om te weten voor een pupkoper zoals opurk?
Groetjes Saskia

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Dat inteeltpercentage zegt op zich idd niet veel. Als je bijv. een vader hebt met IC 25% en ook een moeder met een heel hoog IC, maar onderling zijn ze niet verwant, dan heeft het nest een IC van 0%. Fantastisch laag zou je denken, niks aan de hand met dat nest. Maar daarmee is die inteelt in vader en moeder natuurlijk niet zomaar ineens weg. Er heeft wel degelijk verlies van genen plaatsgevonden. En dat verlies van genen kan niet zomaar ongestraft tot in het oneindige doorgaan, heterozygotie is blijkbaar nodig om een populatie gezond te houden volgens de wetenschappers. Hoe het allemaal precies in elkaar zit, weet ik ook niet hoor. Maar het is wel goed dat er nu veel over gepraat wordt door fokkers, zo kom je stukje bij beetje meer te weten over de hele materie.

Hanneke
farbourne

Laboriginals schreef:OK, dat had ik er daarnet niet bij zien staan :) Maar dan is er evengoed nog een verschil. Overigens niet alleen met deze database, ik kom van één en dezelfde hond verschillende IC´s tegen, berekend vanuit diverse databases. Dat maakt de materie nog ingewikkelder, want wie kan je nou geloven?

Hanneke
Antwoord is wederom simpel; omdat de Engelse Kennel Club de IC berekent over twintig generaties, waarvan slechts de eerste vier generaties
gegarandeerd compleet zijn, terwijl LabradorNet de IC berekent over de gebruikelijke tien generaties, die doorgaans allemaal compleet zijn.
farbourne

Dutchlab´s schreef: Ik heb een reu gebruikt die 20.3 % is volgens de kennelclub, hij is kerngezond op alles getest wat ik belangrijk vind in een reu zoals EIC RD-OSD Myopathie en natuurlijk HD ED en Ogen super van karakter en de looks wat ik mooi vind. Tot nu toe heeft die alles verbeterd wat ik graag wilde in me teef... Elke fokker gezond bij zijn verstand weet dat als ze gezond op mag groeien verder, ik niet een lijngeteelde reu weer op haar moet gebruiken. Maar 1 van die voorouders zou er best in mogen zitten om mijn typ wat ik mooi vind vast te zetten, zodat ik wel fok wat ik mooi vind.
Tja, zoals gezegd, een "hoge" IC zegt niets. Wanneer die IC zoals in jouw geval afkomstig is van hoog gekwalificeerde voorouders, mag je
er zelfs hartstikke trots op zijn. De Kennel Club komt aan 20,3% omdat zij hun IC over 20 generaties berekenen i.p.v. de gebruikelijke 10.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Hartstikke bedankt voor de uitleg !
Ik gebruik Animal Stackers stambomen programma en die doet het dus dan ook over 10 generaties.
Groetjes Saskia

opurk

Zo dat leverde weer behoorlijk wat discussie op. :D

Op http://labradornet.com/ic-dummies.html" onclick="window.open(this.href);return false; voor beginnelingen een goed document over het onderwerp Inteeltcoëfficiënt.
Daarnaast is http://labradornet.com/nlv-ic.html" onclick="window.open(this.href);return false; ook het lezen waard.
Volgens mijn bescheiden mening is Inteeltcoëfficiënt dus een hulpmiddel waarbij je niet alleen moet beperken tot de waarde van het getal Inteeltcoëfficiënt.

Het artikel http://labradornet.com/nlv-ic.html" onclick="window.open(this.href);return false; levert de vraag naar de handelswijze van de NLV op ten aanzien van de Inteeltcoëfficiënt.

De kritiek van Hanneke,
Die site bevat zeker waardevolle informatie, maar is wel het werk van één particulier
, lijkt mij geen sterke. Een zo groot gevulde database lijkt mij erg betrouwbaar. Het maakt niet uit of de database door 1 persoon of door meerdere is opgezet, als die maar goed is opgezet met veel data. En volgens mij is die database wel erg betrouwbaar.

Feit blijft dat in NL dus geen database is opgezet, en das jammer. Het gevolg van een elitaire machtspelletje?
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Hallo Opurk

Zoals ik eerder aangaf in een bericht ik weet niet hoe ik 1 zin moet quoten dus schrijf het maar even weer, er is weldegelijk een database beschikbaar.
Je moet alleen even een mail sturen naar de NLV.
Groetjes Saskia

opurk

@Dutchlab's
Het quoten van een zin gaat als volgt.
In het tekstvenster klik je op Quote, vervolgens selecteer je in een bericht een zin, kopieer deze zin naar het klembord(Ctrl+C). Ga terug naar het tekstinvoerscherm en plak(Ctrl+V) waardoor de geselecteerde tekst verschijnt. En als laatste weer op het knopje Quote klikken.

Toch prefereer ik de database van LabradorNet, ik had na aanvraag op dezelfde dag de uitslag. LabradorNet heeft wel een heel groot database, hoe groter hoe betrouwbaarder.
Plaats reactie