Vraagje riem sturen

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Ik vond juist de moeilijkheid om haar te laten liggen bij de riem zonder commando. Op commando (stem of handgebaar) gaat ze wel liggen op afstand, maar haar naar de riem sturen en zonder commando de hond laten liggen vond ik een uitdaging. Bedankt voor de tip in ieder geval, maar Zyva kan dus gelukkig al liggen op afstand op commando.
anouschka
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door anouschka »

Het geldt nu voor zowel de GG-B als GG1 bij het vervolg waren ze er idd al uit.
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

jeltje schreef:Ik vond juist de moeilijkheid om haar te laten liggen bij de riem zonder commando. Op commando (stem of handgebaar) gaat ze wel liggen op afstand, maar haar naar de riem sturen en zonder commando de hond laten liggen vond ik een uitdaging. Bedankt voor de tip in ieder geval, maar Zyva kan dus gelukkig al liggen op afstand op commando.
Maar je traint het gevaar er nu wel in dat ze het uit zichzelf gaat doen (anticiperen) omdat zij dan denkt dat dit toch van haar verwacht wordt.En dat kost je kostbare punten.
(en dat ben ik er nu dus juist uit gaan trainen)
Dus als je verder wil in de GG zou ik het haar zo niet aanleren,maar alleen op commando,maar dat je natuurlijk zelf beslissen. :wink:
nelleke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door nelleke »

kiaora schreef:
jeltje schreef:Ik vond juist de moeilijkheid om haar te laten liggen bij de riem zonder commando. Op commando (stem of handgebaar) gaat ze wel liggen op afstand, maar haar naar de riem sturen en zonder commando de hond laten liggen vond ik een uitdaging. Bedankt voor de tip in ieder geval, maar Zyva kan dus gelukkig al liggen op afstand op commando.
Maar je traint het gevaar er nu wel in dat ze het uit zichzelf gaat doen (anticiperen) omdat zij dan denkt dat dit toch van haar verwacht wordt.En dat kost je kostbare punten.
Dus als je verder wil in de GG zou ik het haar zo niet aanleren,maar alleen op commando,maar dat je natuurlijk zelf beslissen. :wink:
Wij trainen hem nu ook op de manier die Imca schrijft, vroeger deden we het anders. Maar de oefening blijft niet zonder commando.
Eigenlijk is het klikkeren, je wacht wat de hond doet dat jij wilt en dat beloon je, dit bouw je verder uit en wanneer de hond uit zichzelf naar de riem gaat koppel je daar het commando aan...bijvoorbeeld plaats.
Dan komt het commando vooraan, doet de hond het op commando en kun je weer een nieuwe oefening bedenken om aan te leren.

Ik doe dit nu met Cross en hij heeft het super snel door. Maak ik het weer een stap moeilijker dan zie je zijn hersenen kraken. Ze kunnen ook super moe zijn na zo'n sessie. Ik vind het ook erg leuk om te doen.

Op onze hondenschool, Alert in Wenum, wordt 29 januari een dag met diverse workshops gegeven, 's avonds een clickerworkshop, die ga ik doen.
Groetjes Nelleke

Lori - Celori v.'t Wolmker 06-08-2005
Romi - Da Nelle v.'t Wolmker 30-06-2007
Ribbel - Old Changed Way's One of Us 14-10-2008
Cross - Old Changed Way's Crossroads 05-11-2009
Pleun - Old Changed Way's Experience 06-11-2009
Tairo - Old Changed Way's Inside Out 30-12-2011
Jodie - Old Changed Way's Listen to my Heart 16-09-2013
kiaora

nelleke schreef:
kiaora schreef:
Wij trainen hem nu ook op de manier die Imca schrijft, vroeger deden we het anders. Maar de oefening blijft niet zonder commando.
Eigenlijk is het klikkeren, je wacht wat de hond doet dat jij wilt en dat beloon je, dit bouw je verder uit en wanneer de hond uit zichzelf naar de riem gaat koppel je daar het commando aan...bijvoorbeeld plaats.
Dan komt het commando vooraan, doet de hond het op commando en kun je weer een nieuwe oefening bedenken om aan te leren.

Ik doe dit nu met Cross en hij heeft het super snel door. Maak ik het weer een stap moeilijker dan zie je zijn hersenen kraken. Ze kunnen ook super moe zijn na zo'n sessie. Ik vind het ook erg leuk om te doen.
.
Ik klicker train Kiaora ook dus ik ken het principe,MAAR nogmaals...
Wil je de GG doen via Cynophilia (de ene GG is de andere niet) dan kom je dit tegen als je verder in de GG komt en dan moet je het dus weer afleren! Kiaora doet het al sinds de GGB op de manier zoals jullie het jullie hond nu aanleren en nu ik bij de GG2 ben moet ik het er weer uit trainen. En aangezien ik voor punten ga,wil ik het er echt weer uit hebben om het maximale aantal punten te behalen. (en de begin vraag was volgens mij toch hoe aan te leren dat hij uit zichzelf af gaat op de riem en niet op commando...)
Maar ieder moet het natuurlijk zelf weten en zoals gezegd,het is maar net wat je wil gaan doen met je hond,maar weet wel dat ik het bij een volgende pup,het op deze manier niet meer doe,maar haar/hem meteen aanleer op de riem te gaan staan en op commando af te gaan en niet uit zichzelf :wink:
(en ook nu tijdens het trainen van de GG2 kijk ik al naar het programma van GG3 om te kijken hoe ik de nieuwe oefeningen het beste aan kan leren , zodat ik straks,als ik ga trainen voor GG3, er niet weer vanalles uit moet trainen,maar dat het mooi in elkaar overloopt....voor zover mogelijk :wink: )
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door kate »

Ik ben op de training net begonnen met het vooruit sturen naar een matje/deken/jas. Is dit hetzelfde idee als vooruitsturen naar een riem???

Thuis geven we Guus altijd commando 'op de mat' of 'in de bench' 2 verschillende handgebaren. Hij doet dit perfect en weet ook goed het verschil. Vaak gaat hij direct zitten of liggen, wanneer hij zit krijgt hij extra commando down.

Vorige week deden we de oefening vooruit sturen voor het eerst. Ik had nog geen matje bij me dus kreeg een 'leenkleedje :D ' . Guus vond het kleedje zo interessant dat hij niet ging liggen. Toen ik de oefening thuis deed met zijn eigen matje (op verschillende plekken in het huis en in de tuin neergelegd) wist hij het meteen en ging ook direct liggen.

Maar wat is nu precies het doel :confused: dit was ik vergeten te vragen.
- Hond vooruit kunnen sturen naar een vertrouwd voorwerp (matje/riem..) op verschillende plekken.
- Hond vooruit kunnen sturen naar een willekeurig voorwerp (iedere keer iets anders).
- ..

Bij onze hondenschool worden overigens geen examens afgenomen. :wink:
Afbeelding
nelleke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

kiaora schreef:
nelleke schreef:
kiaora schreef: Maar je traint het gevaar er nu wel in dat ze het uit zichzelf gaat doen (anticiperen) omdat zij dan denkt dat dit toch van haar verwacht wordt.En dat kost je kostbare punten.

.
Ik klicker train Kiaora ook dus ik ken het principe,MAAR nogmaals...
Wil je de GG doen via Cynophilia (de ene GG is de andere niet) dan kom je dit tegen als je verder in de GG komt en dan moet je het dus weer afleren! Kiaora doet het al sinds de GGB op de manier zoals jullie het jullie hond nu aanleren en nu ik bij de GG2 ben moet ik het er weer uit trainen. En aangezien ik voor punten ga,wil ik het er echt weer uit hebben om het maximale aantal punten te behalen. (en de begin vraag was volgens mij toch hoe aan te leren dat hij uit zichzelf af gaat op de riem en niet op commando...)
Maar ieder moet het natuurlijk zelf weten en zoals gezegd,het is maar net wat je wil gaan doen met je hond,maar weet wel dat ik het bij een volgende pup,het op deze manier niet meer doe,maar haar/hem meteen aanleer op de riem te gaan staan en op commando af te gaan en niet uit zichzelf :wink:
(en ook nu tijdens het trainen van de GG2 kijk ik al naar het programma van GG3 om te kijken hoe ik de nieuwe oefeningen het beste aan kan leren , zodat ik straks,als ik ga trainen voor GG3, er niet weer vanalles uit moet trainen,maar dat het mooi in elkaar overloopt....voor zover mogelijk :wink: )
Waarom moet je het dan weer afleren?
Ik ken de oefening alleen als, terug plaats, en dan wordt verwacht dat de hond gaat liggen bij de riem.
Wanneer je verder gaat, moet je hond dan op de riem staan bij de GG van Cynophilia? Want dan begrijp ik je punt volledig.
Groetjes Nelleke

kiaora

De riem ligt er niet meer bij GG2. (bij het nieuwe GG1 weet ik het niet,want die hebben we in april afgerond)
Ze moeten dan op commando af gaan en er ligt geen riem meer in het vak. Ze moeten dus echt leren wat een vak is.
Het is dan dus makkelijker als ze blijven staan op het moment dat ze in het vak zijn en dan op commando gaan liggen. Beide moeten ze meteen doen en mogen ze ook niet uit zichzelf.
Ben nu bezig met het aanleren van de GG2 oefeningen op de nieuwe manier en dat is weer anders dan het vak sturen van vroeger.
Ze moeten nu direct naar het vak gestuurd worden.Het eerst voorkoemn vanuit het vak is er niet meer. Dus ze moeten zelf het vak vinden en hebben niet als het ware al een spoor gemaakt doordat ze voorheen eerst naar je toe moesten te komen vanuit het vak. (voor en aan de voet)
nelleke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

kiaora schreef:De riem ligt er niet meer bij GG2. (bij het nieuwe GG1 weet ik het niet,want die hebben we in april afgerond)
Ze moeten dan op commando af gaan en er ligt geen riem meer in het vak. Ze moeten dus echt leren wat een vak is.
Het is dan dus makkelijker als ze blijven staan op het moment dat ze in het vak zijn en dan op commando gaan liggen. Beide moeten ze meteen doen en mogen ze ook niet uit zichzelf.
Ben nu bezig met het aanleren van de GG2 oefeningen op de nieuwe manier en dat is weer anders dan het vak sturen van vroeger.
Ze moeten nu direct naar het vak gestuurd worden.Het eerst voorkoemn vanuit het vak is er niet meer. Dus ze moeten zelf het vak vinden en hebben niet als het ware al een spoor gemaakt doordat ze voorheen eerst naar je toe moesten te komen vanuit het vak. (voor en aan de voet)
Ok, dank voor je uitleg
Groetjes Nelleke

jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is als je je hond weer iets af moet leren. Het is makkelijker je hond iets aan te leren dan af te leren. Maar is het niet gek dat de GG reeks niet op elkaar afgestemd is? Ik vind het zo raar dat je bij de GG1 het eerst zo aanleert en dat je het dan bij de GG2 weer af moet leren? Of begrijp ik het verkeerd?
kiaora

Dat klopt. Maar iedere stap is er natuurlijk een die moeilijker wordt.Maar het is wel goed af te leren hoor met de juiste handvaten,maar daar gaat wel even wat tijd inzitten. En als het niet hoeft....Dus bij een volgende pup leer ik dit dus anders aan.
Maar inmiddels zijn de regels weer veranderd sinds september. Officieel gaat het voor examens vanaf maart 2012 in maar aangezien we nu al aan het trainen zijn voor het nieuwe programma...
Maar het is altijd wel zo geweest dat het raar aansloot. Daarom kijk ik voortaan ook naar het eind doel en hoe het dan moet (dus bij de GG3)en pas mijn manier van aanleren en de eisen die er gesteld worden bij de cursus waar ik op dat moment mee bezig ben, erop aan. (beetje waarig verhaaltje,maar snap je em?)
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ik kan me voorstellen dat je dan vast vooruit kijkt ja, scheelt je een hoop gedoe natuurlijk. Wel jammer dat het zo raar op elkaar is afgestemd. Ik heb dit probleem gelukkig niet omdat ik geen GG volg. Ik heb alle cursussen bij een Martin Gaus school doorlopen en zit daar nu in een Fungroep. Ook volgen we jachttraining met Zyva wat erg leuk is. Succes met trainen verder en bedankt voor je tips.
Plaats reactie