De jachthouder nodigde ons uit voor de volgende dag om te assisteren bij de ganzenbestrijding. Of we morgen mee konden. Ik kon geen nee zeggen natuurlijk.
Na een wat onrustige nacht stond ik fit op. Bodi (van Quirijnen), onze zwarte labrador van 7, voelde direct aan dat er wat stond te gebeuren (is het de kleur of de geur van jachtkleding?). Bodi gunde zich haast geen tijd om te eten en drentelde onrustig heen en weer. Snel de jachtspullen bij elkaar gezocht en snel op weg naar de jachthut waar de koffie al bruin stond.
Er druppelden steeds meer jagers (schadebestrijders) binnen. De jachthouder was druk bezig met alle papieren die de jagers bij zich in het veld dienen te hebben, in orde te maken. Hij legt uit wat de bedoeling is deze ochtend. Wij krijgen met nog 2 anderen via een tekening een plek aangewezen waar ganzen al een paar dagen dat perceel afgrazen en de bovenlaag aardig verdichten door hun platvoeten. Het perceel ligt langs een brede vaart waardoor de aantrekkingskracht groot is voor de ganzen.
We mogen hier door de wintervergunning alleen de grauwe-, kol-, nijl- en Canadese ganzen bestrijden. Dus niet de brandgans die wél op de zomervergunning stond. Leg dat maar eens uit aan Bodi.
De eerste koppels ganzen komen al snel aan, maar draaien ene rondje en vertrekken weer. Bodi wordt wat ongeduldig als er een grote groep brandganzen laag door de polder aan komt vliegen, over ons heen draait en er geen schot klinkt. Daarna komen er al snel andere ganzen aanvliegen en volgen de kansen op apport snel op. Na een goed uur liggen er tien ganzen aan mijn voeten die Bodi allemaal keurig heeft binnengebracht.
De mooiste en zeker niet het makkelijkste apport was een apport over het water van de brede vaart in de dichte dekking van het riet. De foto is van de terugtocht van Bodi mét de gans. Dan geniet je als hondenman van de complimenten van de mede-jagers voor het goede hondenwerk.

Na de jacht nog even naar de jachthut voor een evaluatie van deze ochtend met een heerlijke appelflap uit eigen oven bij een lekkere kop dampende koffie.
Bodi ligt nu heerlijk naast mijn stoel te dromen van weer een mooie ochtend ganzenbestrijding.
Dick,
Baasje van Bodi