Laboriginals schreef:In de NRC van afgelopen zaterdag heeft weer eens een artikel gestaan over de ongezondheid van rashonden. In dat artikel werd verwezen naar een omvangrijke studie onder Britse rashonden van Calboli et al. uit 2008. Maar liefst 2,1 miljoen stambomen van 10 rassen zijn hierbij onderzocht. Ook van de Britse labradors. Daar was ik wel eens nieuwsgierig naar en ik heb het rapport opgezocht.
Hier kan je het vinden:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2390636/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is echter heel wetenschappelijk, dus nauwelijks te begrijpen.
Wat mij opviel, is in Tabel 3, de laatste kolom. Daarin staat het percentage verschlllende allelen dat na 6 generaties nog bewaard is gebleven. Voor de Labrador zou dat 9,2% zijn!!! Ik dacht: dat kan toch niet waar zijn, dat zal ik wel verkeerd begrijpen.
Een paar alinea´s naar onderen staat deze toelichting:
The Akita Inu preserves 30% of the founders' unique genetic variants up to generation 6, more than expected under random mating (25%). The boxer and the bulldog also score highly on this index, which is surprising in view of the high average f in both breeds. In the case of the bulldog, this may be attributed to having the highest proportion of bitches that are dams (36%).
It is striking that seven breeds retain <10% of genetic variants up to generation 6, indicating a severe effect of breeding patterns on total genetic variation.
Het klopt dus inderdaad dat de onderzoekers hebben gevonden, dat in 7 rassen (ook de labrador) minder dan 10% van de genetische varianten behouden is gebleven na 6 generaties. Zij stellen dat dit betekent dat fokpatronen een ernstig effect hebben op de totale genetische variatie van een ras.
Natuurlijk zijn dit cijfers uit de Britse populatie en we weten allemaal dat die tot voor kort heel erg gesloten was. Maar al onze honden stammen van de Britse labradors af en wie zegt dat de situatie elders in de wereld beter is? Wat weg is, komt nooit meer terug.
Ik weet ook niet, wat voor consequenties dit heeft. Maar het is wel een signaal, namelijk dat er iets niet helemaal goed is gegaan in de (Britse)rashondenfokkerij tot nu toe.
In ieder geval stof tot nadenken en discussie.
Hanneke
We beginnen weer bij het begin. Wat ik me afvraag (heel veel eigenlijk) is:
Is dit verlies van genetische variatie van nu anno 2012? Of was dit jaren geleden bv 80ger jaren ook al zo en wordt er nu pas naar gekeken?
Wat zijn de erfelijke afwijkingen waar men bang voor is? Is dit suggestief of kan dit daadwerkelijk worden aangetoond? Van pas op als men niet oplet zijn dit de gevolgen.
Heeft een beperking van dekkingen van een reu werkelijk invloed? Een reu die veel dekt hoeft per definitie geen in/lijnteelt te betekenen. Ligt aan de moederlijn. Zou theoretisch een totale outcross kunnen zijn.
Geeft lijnteelt alleen maar slechte dingen? Ook goede eigenschappen worden verankerd.
Heeft de Engelse fokkerij met hun beperkingen het echt zo slecht gedaan?
Of heeft men daar de goede dingen kunnen vastleggen en het slechte er (grotendeels) uit kunnen fokken?
Waar haal je vers bloed? Is het interessant om te importeren uit bv Engeland of uit de USA? Want aan het eind van de lijn komt toch alles weer samen?
Hoe staan in deze de rasvereninging(en) de fokkers daadwerkelijk terzijde met kennis en advies?
Alleen dekbeperking lijkt me erg kort door de bocht.
Rasstandaard kunnen we niet aanpassen in Nederland. En ansich is die niet fout.
Hanneke heb jij antwoord op al mijn vragen?
Wil ik en publique mijn respect betonen voor vanderwyk. Of je het nu wel of niet met hem eens bent, vanderwyk toont duidelijk zijn passie voor ons ras en durft zijn nek uit te steken en de discussie aan te gaan.

Dat er maar een paar fokkers zijn die zouden mogen fokken kan ik nergens terug lezen.
En de honden die de rasstandaard benaderen zullen op elkaar lijken maar kunnen zeer zeker een heel verschillende bloedlijn hebben, alleen aan het eind komt alles overeen. Heb het niet gecontroleerd maar geloof niet dat de kampioenen van bv de kampioensclubmatch allemaal directe verwanten zijn.