Sorteerblokjes
-
lucievd
- Hele grote hondenneus

Sorteerblokjes
Ik heb vandaag m'n bestelde sorteerblokjes binnen gekregen.
Nou zit er wel een beknopte beschrijving bij hoe je dat moet doen, maar vraag me af of de hond er dan wat van snapt.
Er staat in het kort:
- 1 blokje met geur er aan, 9 zonder.
- Leg alle blokjes met een afstand van 60 cm ertussen op de grond. Leg ook het blokje met geur ertussen.
- Laat de hond zitten en geeft het commando "sorteer" (of een ander commando wat je wil).
- Dan is het dus de bedoeling dat de hond het juiste blokje eruit pikt, hij mag de blokjes zonder geur niet oppakken.
Nou vraag ik me af of de hond wel gelijk begrijpt dat ie dan moet gaan zoeken naar dat ene blokje met geur eraan.
Wie weet dit en/of wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!
Nou zit er wel een beknopte beschrijving bij hoe je dat moet doen, maar vraag me af of de hond er dan wat van snapt.
Er staat in het kort:
- 1 blokje met geur er aan, 9 zonder.
- Leg alle blokjes met een afstand van 60 cm ertussen op de grond. Leg ook het blokje met geur ertussen.
- Laat de hond zitten en geeft het commando "sorteer" (of een ander commando wat je wil).
- Dan is het dus de bedoeling dat de hond het juiste blokje eruit pikt, hij mag de blokjes zonder geur niet oppakken.
Nou vraag ik me af of de hond wel gelijk begrijpt dat ie dan moet gaan zoeken naar dat ene blokje met geur eraan.
Wie weet dit en/of wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!
-
Jutta
- Speurneus

Kijk eens onder een topic van Samantha. Zij deed het met Macho heel vaak en in haar filmpjes legt ze het ook uit. Ze pakt volgens mij alle blokjes behalve eentje met handschoenen en dus die ene neemt ze in de hand. Er zijn een of meerdere filmpjes hiervan. Misschien kun je er wat mee. Succes.
bedankt Sharon !
-
lucievd
- Hele grote hondenneus

Ja klopt, heb wel meerdere filmpjes gezien van haar. Maar die met uitleg nog niet, zal eens zoeken.
Ik snap wel dat er aan 1 blokje geur moet zitten, maar ik weet niet of je het ook nog op een bepaalde manier moet opbouwen. Of op een speciale manier het commando aan moet leren.
Want als ik de blokjes nu neer zou leggen (waarvan dus 1 met geur), en ik zeg "sorteer" tegen Flits, dan is het maar de vraag of ie begrijpt dat ie moet gaan zoeken naar dat ene blokje met geur.
Maar wie weet zijn er mensen die me dit kunnen uitleggen
Ik snap wel dat er aan 1 blokje geur moet zitten, maar ik weet niet of je het ook nog op een bepaalde manier moet opbouwen. Of op een speciale manier het commando aan moet leren.
Want als ik de blokjes nu neer zou leggen (waarvan dus 1 met geur), en ik zeg "sorteer" tegen Flits, dan is het maar de vraag of ie begrijpt dat ie moet gaan zoeken naar dat ene blokje met geur.
Maar wie weet zijn er mensen die me dit kunnen uitleggen
-
Boukje
- Hele grote hondenneus

Dit filmpje (klik op afbeelding) is de eerste keer dat ik het met Sara deed.
Dus ook nog aanleren.
Ik heb niet alle blokjes gebruikt.
Maar ben begonnen met slechts 3, waarvan 2 uit de vriezer komen (geurloos) en eentje ik bij me heb gedragen een minuutje of 10.
Ik leg de blokjes neer, niet te dicht bij elkaar en geef een commando (in mijn geval "zoek"). Sara begreep het gelijk en pakte steeds het juiste blokje.
Ik zou niet met teveel blokjes beginnen en het zeker niet doen zoals Samantha in haar filmpjes (die stapelt ze geloof ik), dat is veel te moeilijk om te beginnen. Macho is denk ik al ver gevorderd. Als Flits het eenmaal door heeft kun je het natuurlijk steeds moeilijker gaan maken (meer blokjes) enz.
Succes, tis enorm leuk om te doen.
-
lucievd
- Hele grote hondenneus

-
Boukje
- Hele grote hondenneus

Vast wellucievd schreef:Leuk filmpje!
Ja dat stapelen etc. is denk ik voor als je hond ver gevorderd is inderdaad![]()
Ik zal het morgen ook eens proberen, begin dan ook maar eerst met 3 blokjes.
Eens kijken of Flits een beetje slim isEn vooral of z'n neusje goed werkt.
-
jeltje
- Hele grote hondenneus

Wat leuk sorteerblokjes, ben ik ook al heel lang naar op zoek. Lijkt me ook super om te doen met Zyva, maar kan ze nergens in de winkel vinden. Inderdaad wel op internet, misschien moet ik dat dan toch ook maar eens gaan doen. Welke site heb jij ze gekocht? Succes vast met oefenen, laat je het resultaat even weten (met filmpje
)
-
lucievd
- Hele grote hondenneus

Ik heb ze bij hondenshop.nl gekocht.jeltje schreef:Wat leuk sorteerblokjes, ben ik ook al heel lang naar op zoek. Lijkt me ook super om te doen met Zyva, maar kan ze nergens in de winkel vinden. Inderdaad wel op internet, misschien moet ik dat dan toch ook maar eens gaan doen. Welke site heb jij ze gekocht? Succes vast met oefenen, laat je het resultaat even weten (met filmpje)
Ga morgen denk ik even oefenen voor het eerst, heb nu de blokjes in de vriezer
Zal wel laten weten hoe het ging
-
Debora
- Speurneus

- Contacteer:
Sorteren moeten ze leren. Je begint vaak met 1 sorteerblokje, blok je in een schoen doen of slaap ermee. Zorg dat blokje jouw geur krijgt.
Altijd met 1 beginnen, waarom...je hond moet wel leren dat ze jouw geur = blokje meenemen is en kies 1 uit en is altijd goed.
Daarbij kan je 3 geurloze (=geen geur van jou) neerleggen, het liefst vastgepind, om en om koekje, blokje, koekje, blokje. Zodat ze leren geur zoeken en niet direct het sorteerblokje pakt.
Goed vastpakken van het blokje is belangrijk, kauwen kan je de kop kosten, zeker als je er examen in wil doen.
Dit ga je steeds meer uitbouwen totdat je 6 sorteerblokjes hebt liggen, 5 met een tang of handschoen neerleggen en 1 met de-uit-jouw-bed/schoen-komend-stokje neerleggen. Je hond gaat in 1 speer zoeken, pakt de goede zonder kauwen eruit, komt direct naar jou en geeft hem netjes voorzittend aan jou.
Altijd met 1 beginnen, waarom...je hond moet wel leren dat ze jouw geur = blokje meenemen is en kies 1 uit en is altijd goed.
Daarbij kan je 3 geurloze (=geen geur van jou) neerleggen, het liefst vastgepind, om en om koekje, blokje, koekje, blokje. Zodat ze leren geur zoeken en niet direct het sorteerblokje pakt.
Goed vastpakken van het blokje is belangrijk, kauwen kan je de kop kosten, zeker als je er examen in wil doen.
Dit ga je steeds meer uitbouwen totdat je 6 sorteerblokjes hebt liggen, 5 met een tang of handschoen neerleggen en 1 met de-uit-jouw-bed/schoen-komend-stokje neerleggen. Je hond gaat in 1 speer zoeken, pakt de goede zonder kauwen eruit, komt direct naar jou en geeft hem netjes voorzittend aan jou.
-
lucievd
- Hele grote hondenneus

Dankje voor je uitleg, alleen ik snap nog niet helemaal hoe ik begin.Debora schreef:Sorteren moeten ze leren. Je begint vaak met 1 sorteerblokje, blok je in een schoen doen of slaap ermee. Zorg dat blokje jouw geur krijgt.
Altijd met 1 beginnen, waarom...je hond moet wel leren dat ze jouw geur = blokje meenemen is en kies 1 uit en is altijd goed.![]()
Goed vastpakken van het blokje is belangrijk, kauwen kan je de kop kosten, zeker als je er examen in wil doen.![]()
Laat ik hem eerst een aantal keren alleen het blokje met mijn geur halen?
En wanneer voeg ik 3 geurloze blokjes toe?
-
lucievd
- Hele grote hondenneus

En nog een vraagje, misschien heeft iemand er een goed antwoord op.
Ik doe ook jachttraining met Flits, dus hij kan al goed apporteren en ook zoeken.
En ik doe ook wel eens "verstop" spelletjes in huis, met een speeltje van hem. Ik geef hem dan altijd het commando: "zoek zoek".
Is het dan juist slim om voor het sorteren een nieuw commando ("sorteer") te introduceren?
Of is het juist handig om "zoek zoek" aan te houden?
Ik weet niet wat handig is, omdat "zoek zoek" in huis wordt gedaan, de kans is dan groot dat hij vooral met z'n ogen zoekt en niet echt met z'n neus omdat er nauwelijks verwaaiing is. Dus dan zou je zeggen dat ie nauwelijk op geur zoekt. En bij sorteren draait het alleen maar om geur.
Vandaar dat ik niet goed weet wat het beste is.
Wat doen jullie?
Ik doe ook jachttraining met Flits, dus hij kan al goed apporteren en ook zoeken.
En ik doe ook wel eens "verstop" spelletjes in huis, met een speeltje van hem. Ik geef hem dan altijd het commando: "zoek zoek".
Is het dan juist slim om voor het sorteren een nieuw commando ("sorteer") te introduceren?
Of is het juist handig om "zoek zoek" aan te houden?
Ik weet niet wat handig is, omdat "zoek zoek" in huis wordt gedaan, de kans is dan groot dat hij vooral met z'n ogen zoekt en niet echt met z'n neus omdat er nauwelijks verwaaiing is. Dus dan zou je zeggen dat ie nauwelijk op geur zoekt. En bij sorteren draait het alleen maar om geur.
Vandaar dat ik niet goed weet wat het beste is.
Wat doen jullie?
-
Debora
- Speurneus

- Contacteer:
Ja, apporteer/jacht en sorteren altijd uit elkaar houden. Sommige honden snappen het, maar de meeste niet.
Bij de jacht gebruik ik het commando "zoek apport" en bij sorteren "Sorteer". De reden dat ik dit doe is het volgende: Bij sorteren moeten ze mijn geur opzoeken en terug brengen. Bij een zoekapport moeten ze gewoon een dummy zoeken en terugbrengen, niet alleen die met mijn geur.
Bij de jacht gebruik ik het commando "zoek apport" en bij sorteren "Sorteer". De reden dat ik dit doe is het volgende: Bij sorteren moeten ze mijn geur opzoeken en terug brengen. Bij een zoekapport moeten ze gewoon een dummy zoeken en terugbrengen, niet alleen die met mijn geur.
-
Debora
- Speurneus

- Contacteer:
Je kan beginnen met meerdere facetten. Drie blokjes vasgepind in de grond met koekjes ertussen, zodat ie leert zoeken. Deze blokjes hebben een neutrale geur, in de vriezer en hup. Daarnaast ga je hem aanleren om 1 blokje met jouw geur te halen. Dat doe je dus met 1 blokje, je kan dit snel uitbouwen naar 2 blokjes en zo verder. Hij moet eerst de link leggen, blokje met jouw geur is meenemen de rest laten liggen.lucievd schreef:Dankje voor je uitleg, alleen ik snap nog niet helemaal hoe ik begin.Debora schreef:Sorteren moeten ze leren. Je begint vaak met 1 sorteerblokje, blok je in een schoen doen of slaap ermee. Zorg dat blokje jouw geur krijgt.
Altijd met 1 beginnen, waarom...je hond moet wel leren dat ze jouw geur = blokje meenemen is en kies 1 uit en is altijd goed.![]()
Goed vastpakken van het blokje is belangrijk, kauwen kan je de kop kosten, zeker als je er examen in wil doen.![]()
Laat ik hem eerst een aantal keren alleen het blokje met mijn geur halen?
En wanneer voeg ik 3 geurloze blokjes toe?