Opengooien stamboek Wetterhoun
-
- Speurneus
- Contacteer:
Opengooien stamboek Wetterhoun
http://www.onzewetterhoun.nl/index.php?id=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor het eerst na het sluiten van de stamboeken wil een rasvereniging andere rassen gaan inkruisen in hun ras. Dit, om de genetische variatie in het ras te vergroten en zo het risico op allerlei erfelijke aandoeningen te verkleinen. We praten over de Wetterhoun, een kleine populatie van zo´n 800 dieren. De Raad van Beheer is akkoord met het plan. Ook de labrador wil men inkruisen.
Natuurlijk roept het plan felle voorstanders en tegenstanders op. De tegenstanders staan vandaag op het Binnenhof. Ze willen proberen of de staatssecretaris het plan tegen kan houden.
Overigens is in Amerika een jaar of 10 geleden een Pointer ingekruist in de Dalmaten, dus helemaal uniek is dit niet. Dat is gebeurd omdat de complete Dalmaten-populatie wereldwijd drager bleek te zijn van een ziekte. Een nakomeling van die combinatie is te zien in het filmpje van de Engelse Kennelclub.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Of het doorgaat en zo ja, of het plan het beoogde effect zal hebben.
Hanneke
Voor het eerst na het sluiten van de stamboeken wil een rasvereniging andere rassen gaan inkruisen in hun ras. Dit, om de genetische variatie in het ras te vergroten en zo het risico op allerlei erfelijke aandoeningen te verkleinen. We praten over de Wetterhoun, een kleine populatie van zo´n 800 dieren. De Raad van Beheer is akkoord met het plan. Ook de labrador wil men inkruisen.
Natuurlijk roept het plan felle voorstanders en tegenstanders op. De tegenstanders staan vandaag op het Binnenhof. Ze willen proberen of de staatssecretaris het plan tegen kan houden.
Overigens is in Amerika een jaar of 10 geleden een Pointer ingekruist in de Dalmaten, dus helemaal uniek is dit niet. Dat is gebeurd omdat de complete Dalmaten-populatie wereldwijd drager bleek te zijn van een ziekte. Een nakomeling van die combinatie is te zien in het filmpje van de Engelse Kennelclub.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Of het doorgaat en zo ja, of het plan het beoogde effect zal hebben.
Hanneke
-
- Speurneus
- Contacteer:
-
- Speurneus
- Contacteer:
Als ik het goed gelezen heb, zijn de tegenstanders niet tegen het vergroten van de genenpool, maar tegen het inkruisen van de zes voorgestelde ´vreemde´ rassen. Zij stellen voor om dan wetterhoun-achtige boerenhonden in te kruisen, waarvan er nog vele rondlopen in Noord-Nederland. Zo is het ras 70 jaar geleden ook opgebouwd, uit diezelfde boerenhonden.Alma schreef:Ik ben geen fokker van rashonden maar wel van raskatten, dus ergens begrijp ik de fokkerswereld.
En ik snap dus niet dat er iemand tegen het vergroten van de genetische variatie van een ras is.
En helemaal niet als het ras uit 800 dieren bestaat...dan ontkom je helemaal niet meer aan inteelt.
Hoe dan ook, het is een uniek en nogal spectaculair plan in de Nederlandse rashondenfokkerij. Ik denk dat veel kynologen het met grote interesse volgen

Hanneke
Ben zeer benieuwd naar de afloop van dit experiment. Het fabeltje dat bastaarden gezonder zijn dan rashonden is al jaren geleden ontmaskerd. Ook bepaalde resultaten van het inkruisen van andere rassen zijn in negatieve zin verrassend gebleken. Zo duidt alles erop dat de aandoening ectopisch ureter bij de Labrador afkomstig is van bepaalde Golden Retrievers. Gericht DNA onderzoek zal uitwijzen of deze aanwijzingen juist zijn.
Russisch roulette, dat is het eerste begrip dat bij me op komt. Ik ben er niet gerust op.
Russisch roulette, dat is het eerste begrip dat bij me op komt. Ik ben er niet gerust op.
-
- Speurneus
- Contacteer:
Bij de Dalmatiërs is in het verleden een pointer ingekruist. Al langer geleden dan ik dacht, al in de zeventiger jaren. Ik geloof niet, dat dat tot grote problemen heeft geleid, maar ik ben geen dalmaten-kenner, dus zeker weet ik het niet
Hier is de website van dat project:
http://www.nuadalseurope.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke

http://www.nuadalseurope.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke

-
- Speurneus
naar wat ik begrepen heb worden die gekruisde dalmaten niet door iedereen erkent,wat ik gelezen heb is er behoorlijk weerstand tegen deze honden in amerika en engeland.
het preciese weet ik ook niet maar ik denk dat je het heel goed moet vast leggen van af welke generatie een kruizing geen kruizing meer is maar weer gewoon een stamboom kan krijgen.
als pure leek lijkt het me wel goed om een verarmde genenbasis(zoals de wetterhoun en stabij etc) te verrijken met ander bloed als dat van eigen ras.
het preciese weet ik ook niet maar ik denk dat je het heel goed moet vast leggen van af welke generatie een kruizing geen kruizing meer is maar weer gewoon een stamboom kan krijgen.
als pure leek lijkt het me wel goed om een verarmde genenbasis(zoals de wetterhoun en stabij etc) te verrijken met ander bloed als dat van eigen ras.

-
- Speurneus
- Contacteer:
Het bestaat al veel langer vanuit de RvB, alleen wordt meestal door de rasvereniging afgewezen:
http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/s ... rieteiten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/s ... rieteiten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Italiaanse Brak – FCI-standaard nr. 198
Gladharig X ruwharig
Belgische herdershond, FCI-standaard nr. 15
Groenendaeler X Tervuerense herder
Tervuerense herder X Mechelse herder
Mechelse herder X Laekense herder
Schotse herdershond, FCI-standaard nrs. 156 en 296
Ruwharig X gladharig
Riesenschnauzer, FCI-standaard nr. 181
Peper-en-zoutkleur X zwart
Middenslag schnauzer, FCI-standaard nr. 182
Dwergschnauzer, FCI-standaard nr. 183
Zwart X wit
Duitse dog, FCI-standaard nr. 235
Geel X gestroomd
Harlekijn (zwart-wit gevlekt) X zwart
Zwart X blauw
Geel X zwart
Gestroomd X zwart
Sint-Bernard, FCI-standaard nr. 61
Kortharig X langharig
Foxterriër, FCI-standaard nr. 169 en 12
Gladharig X draadharig
Teckel (dashond), FCI-standaard nr. 148
Kruising is mogelijk tussen honden van dezelfde grootte en tussen de drie haartypes.
Dwergteckel X Kaninchenteckel
Istrische kortharige Brak (Istarski Kratkodlaki Gonic), FCI-standaard nr. 151
Ruwharig en gladharig
Retriever
Kruising tussen de verschillende rassen is alleen mogelijk in uitzonderlijke en speciale gevallen.
Franse poedel, FCI-standaard nr. 172
Alle kleuren van dezelfde grootte mogen worden gekruist. Kruising van honden van verschillende groottes moet echter worden vermeden.
Kruisen van zilvergrijs X abrikooskleurig is problematisch.
Duitse staande hond, FCI-standaard nrs. 117, 119, 98
Kruising is mogelijk tussen de drie rasvariëteiten (kortharig, langharig en draadharig)
Continentale dwergspaniel (Epagneul nain continental), FCI-standaard nr. 77
Papillon (vlinderhondje, met rechtopstaande oren) X Phalène (nachtvlinderhondje, met hangoren)
Wanneer deze twee variëteiten gekruist worden, is een variëteit met halfstaande oren waarvan de punt neerhangt, te verwachten.
Keeshond, FCI-standaard nr. 97
Kruising is mogelijk van honden van dezelfde grootte tussen:
Zwart X wit
Zwart X bruin
Wolfsgrijs X zwart: alleen in uitzonderlijke gevallen
Oranje X zwart of bruin: alleen in uitzonderlijke gevallen
Pyrenese herdershond
De twee variëteiten, FCI-standaard nrs. 138 en 141, mogen gekruist worden.
Podenco Ibidenco, FCI-standaard nr. 89
Draadharig X gladharig
Zwitserse lopende hond, FCI-standaard nr. 59
Alle kleuren honden mogen gekruist worden.
Zwitserse Niederlaufhund, FCI-standaard nr. 60
Bloedhond (Sint-Hubertushond), FCI-standaard nr. 84
Kortharig X langharig
Portugese waterhond, FCI-standaard nr. 37
Krullende vacht X golvende vacht
Estrela berghond (Cão da Sarra da Estrêla), FCI-standaard nr. 173
Kortharig X langharig
Podenco Português, FCI-standaard nr. 94
Kruising is mogelijk van honden van dezelfde grootte tussen: kortharig X langharig
Vizsla, FCI-standaard nrs. 57 en 238
De twee variëteiten mogen gekruist worden.
Leeuwhondje, FCI-standaard nr. 233
Kortharig X langharig
Kortharig X draadharig
Chow Chow, FCI-standaard nr. 205
Griffons, FCI-standaard nrs. 80 en 81
Griffon Bruxellois (Brussels Griffonnetje) X Griffon Belge (Belgisch Griffonnetje)
Griffon Bruxellois (Brussels Griffonnetje) X Griffon Brabançon (Klein Brabandertje)
Griffon Brabançon (Klein Brabandertje) X Griffon Belge (Belgisch Griffonnetje)
King Charles spaniel, FCI-standaard nr. 128
Cavalier King Charles spaniel, FCI-standaard nr. 136
Puli, FCI-standaard nr. 55
Weimarse staande hond, FCI-standaard nr. 99
Kortharig X langharig
Duitse pinscher, FCI-standaard nr. 184
Zwart-rood (black and tan) X rood (reebruin)
Dwergpincher, FCI-standaard nr. 185
Zwart-rood (black and tan) X rood (reebruin)
Artikel III. 14B KR
1. Conform het gestelde in de circulaire van de FCI van 17 oktober 1973 (nr. 36/1973) zijn kruisingen tussen verschillende variëteiten van eenzelfde ras niet toegestaan wanneer aan deze variëteiten een apart CACIB wordt toegekend.
2. In overeenstemming met het besluit van de Algemene Ledenvergadering van de FCI (1984, Acapulco Mexico) is een uitzondering op het eerste lid van dit artikel mogelijk en zijn variëteitkruisingen binnen een ras mogelijk onder de volgende voorwaarden:
a. De voor het ras bevoegde kennelclub bepaalt op welke wijze binnen een ras variëteitkruisingen mogen worden toegepast.
b. Voordat variëteitkruisingen mogen worden toegepast, moet de rasvereniging een plan maken dat als basis dient voor de mogelijkheid te komen tot variëteitkruisingen. Uitgangspunt voor een dergelijk plan is, dat het toestaan van variëteitkruisingen alleen zin heeft als dit leidt tot verbetering van het ras of een noodzakelijke verbreding van de fokbasis.
c. In principe zijn variëteitkruisingen tussen honden van één ras met verschillende haarkleur en haarvariëteit mogelijk.
d. Variëteitkruisingen tussen honden van één ras met verschillende maatvariëteiten is alleen in uitzonderlijke gevallen toegestaan.
e. De haarvariëteit en haarkleur van de ouderdieren zal op de stamboom van de nakomelingen worden vermeld.
De variëteiten met verschillende CACIB’s waarvoor de FCI variëteitkruisingen onder bovenstaande voorwaarden toestaat, staan op de website van de Raad van Beheer vermeld.
3. Het bestuur van de Raad van Beheer beslist na overleg met de voor het ras erkende rasverenging of en onder welke voorwaarden de uitzondering van lid 2 van toepassing is.
4. Honden die voortkomen uit een kruising die niet is toegestaan, worden niet in het Nederlands Hondenstamboek ingeschreven.
Het artikel treedt in werking per 1 januari 2009.

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
- Speurneus
- Contacteer:
Klopt, kruisingen tussen variëteiten binnen een ras zijn in veel gevallen toegestaan. En dat is heel mooi, want in die rassen waar kleuren of variëteiten ook nog eens apart worden gefokt, wordt de genenpool wel heel erg klein. Ik wist overigens niet dat ook kruisingen tussen de retrieverrassen toegestaan zijn. Weliswaar na speciale toestemming en in uitzonderlijke gevallen, maar toch... die deur zit niet potdicht
Het Wetterhoun-plan om zes compleet andere rassen in te kruisen, blijft toch wel heel bijzonder, op z´n zachtst gezegd
(Wat zag ik nou voor leuks op de puppypagina van Cor ?
)

Het Wetterhoun-plan om zes compleet andere rassen in te kruisen, blijft toch wel heel bijzonder, op z´n zachtst gezegd

(Wat zag ik nou voor leuks op de puppypagina van Cor ?

-
- Speurneus
- Contacteer:
Volgens mij worden de nakomelingen van deze kruising in ieder geval in Engeland nog steeds niet in het hoofdstamboek opgenomen, maar in een bijlage. Terwijl ze toch al bij de tigste generatie na de kruising zitten.roef schreef:naar wat ik begrepen heb worden die gekruisde dalmaten niet door iedereen erkent,wat ik gelezen heb is er behoorlijk weerstand tegen deze honden in amerika en engeland.
Bij de dalmaten was het pure noodzaak, omdat er geen dalmatiër meer was te vinden zonder het gen voor blaasstenen. Dat gen ligt op het betreffende chromosoom vlak naast het gen voor het vlekkenpatroon. Dat laatste hebben de fokkers via selectie genetisch verankerd in het ras en onbedoeld en zonder dat iemand het wist, hebben ze meteen ook het naastgelegen gen verankerd. Oeps, foutje...Toen ze daarachter kwamen, was het te laat en had 100% van de dalmaten dat foute gen. Vandaar dat ze die kruising hebben gedaan om weer een gezond allel van het betreffende gen in de populatie te krijgen.
Ik weet het ook niet precies hoor, ik lees het ook maar op internet. Maar ik vind dit wel interessante materie

Hanneke
-
- Speurneus
- Contacteer:
En wat dacht je van de kruisingen van alle Belgische herder varianten? Hierin ga je wel degelijk verschillende rassen kruisen. Iets wat in het buitenland bijvoorbeeld wel met de Hollandse Herder ook gebeurt, maar wat in Nederland een absoluut verboden goed is. Toch kunnen deze buitenlandse Hollanders worden aan gekeurd, waarmee dus indirect alsnog nieuw bloed wordt in gekruist. Het zou natuurlijk nog mooier zijn als we daar allemaal niet zo krampachtig over zouden doen, maar het met wat meer verstand en juist in openheid en overleg zouden doen. Rassen zijn immers ook ontstaan uit kruisingenLaboriginals schreef:Klopt, kruisingen tussen variëteiten binnen een ras zijn in veel gevallen toegestaan. En dat is heel mooi, want in die rassen waar kleuren of variëteiten ook nog eens apart worden gefokt, wordt de genenpool wel heel erg klein. Ik wist overigens niet dat ook kruisingen tussen de retrieverrassen toegestaan zijn. Weliswaar na speciale toestemming en in uitzonderlijke gevallen, maar toch... die deur zit niet potdicht![]()
Het Wetterhoun-plan om zes compleet andere rassen in te kruisen, blijft toch wel heel bijzonder, op z´n zachtst gezegd![]()
(Wat zag ik nou voor leuks op de puppypagina van Cor ?)

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
- Speurneus
- Contacteer:
Het beste advies dat ik tot dusver m.b.t. dit onderwerp heb gehoord. Stap de auto in, rijd naar het noorden, en ga op zoek naar de honden die al generaties lang buiten het stamboek om zijn gefokt op de gewenste eigenschappen.Laboriginals schreef:Als ik het goed gelezen heb, zijn de tegenstanders niet tegen het vergroten van de genenpool, maar tegen het inkruisen van de zes voorgestelde ´vreemde´ rassen. Zij stellen voor om dan wetterhoun-achtige boerenhonden in te kruisen, waarvan er nog vele rondlopen in Noord-Nederland. Zo is het ras 70 jaar geleden ook opgebouwd, uit diezelfde boerenhonden.
Hanneke
-
- Speurneus
- Contacteer:
Zou ik zelf ook denken
Het tegenargument van de andere partij (dus van de voorstanders van de vreemde rassen) is, dat die boerenhonden waarschijnlijk voor een groot deel uit dezelfde populatie komen als de stamboom-wetters en je dus onvoldoende genetische variatie inbrengt met die honden. In ieder geval onvoldoende om de genetische aandoeningen in het ras te tackelen.
Ik ben onvoldoende thuis in dit ras om hier goed over mee te kunnen praten. Voor beide standpunten is wel wat te zeggen, lijkt mij. We zullen er ongetwijfeld nog meer van horen
Hanneke

Ik ben onvoldoende thuis in dit ras om hier goed over mee te kunnen praten. Voor beide standpunten is wel wat te zeggen, lijkt mij. We zullen er ongetwijfeld nog meer van horen

Hanneke